Cate ceva despre RTW Ticket – adica despre un bilet de avion in jurul lumii

In jurul lumii.jpg

De la o vreme incoace, aud din ce in ce mai multa lume ca pleaca in “sabbatical”. Ce naiba e “sabbatical”? Cuvantul vine de la evrei via americani si, practic, reprezinta o perioada mai lunga intre doua joburi, sau chiar si in cadrul aceluiasi job, dar cand angajatorul este simpatic si iti da voie sa pleci o perioada mai lunga sau mai scurta sa calatoresti. Exista perioade din acestea de 1 luna, de 3 luni sau de mai bine de un an. La englezi, intre liceu si facultate, e la moda sa pleci in asa-numitul “Gap Year”, la 18 ani, o tai teleleu prin lume si apoi te intorci la faculta. Dar cei mai multi calatori pe termen mai lung sunt de obicei oameni care si-au terminat studiile si vor sa calatoreasca. Am fost si eu intr-un soi de mini-sabatic de 2 luni prin India & Nepal si o data prin Indochina… si e chiar fain :).

Ei bine, poti in aceste perioade de calatorie mai lunga sa alegi sa aprofundezi o zona a lumii oarecare (in general, multi se duc in Asia pentru ca e ieftin si frumos si poti avea parte de experiente uimitoare), dar mai exista o optiune care cred ca se potriveste manusa perioadelor astora de calatorie pe o durata mai lunga de timp – asa-numitele biletele RTW (Round-the-World), care iti ofera un zbor în jurul lumii la preturi ceva mai mici decat daca ti le-ai cumpara unul cate unul. Si care te invarte in jurul lumii, facand popasuri mai lungi sau mai scurte.

Aceste pass-uri globale sunt oferite de marile aliante de companii aeriene. Chiar si cele mai mari companii aeriene de pe planeta nu au atatea zboruri si legaturi incat sa-ti ofere un bilet RTW al unei singure companii, asa ca aceste bilete sunt oferite de aliante globale. Si pentru ca sunt ceva mai familiarizat cu cei de la Sky Team (daca ma uit la top 10 companiile aeriene cu care am zburat cel mai mult, 5 sunt din Sky Team, 3 sunt din Star Alliance si 2 au dat faliment intre timp, iar primele 7 sunt toate din Sky Team, evident, exceptand raposatele Malev si Swiss Air), o sa povestesc despre Biletul RTW al Sky Team.

In primul rand ce e Sky Team? Este o alianta globala de companii aeriene. Acestea isi armonizeaza planurile de marketing, programele de loializare (celebrele carduri de mile), emiterea de bilete si tratamentul acordat calatorilor VIP (business class sau care au carduri de loializare de niveluri superioare). Evident, mai sunt foarte, foarte multe zone de cooperare, dar astea ar fi principalele. Ei bine, biletul RTW este rezultatul unei astfel de cooperari pentru ca poti folosi in alegerea rutelor oricare din cele 20 de companii aeriene member Sky Team.

Bon, in exercitiul nostru, merita sa listez toate aceste companii pe continente (in paranteza principalul):

Europa: Aeroflot (Moscova), Air Europa (Madrid), Air France (Paris), Alitalia (Roma), Czech Airlines (Praga), KLM (Amsterdam), Tarom (Bucuresti)

Orientul Apropiat: MEA (Beirut), Saudia (Jeddah)

Asia de Est: China Airlines (Taipei), China Eastern (Shanghai), China Southern (Guangzhou), Garuda (Jakarta), Korean Air (Seul), Vietnam Airlines (Ho Chi Minh/Hanoi), Xiamen Air (Xiamen)

America de Nord: Delta (Atlanta, New York, Los Angeles, Cincinatti)

America Centrala: AeroMexico (Mexico DF)

America de Sud: Aerolíneas Argentinas (Buenos Aires)

Africa: Kenyan Airways (Nairobi)

 

Deci, daca aruncam o privire, Sky Team are prezenta pe toate continentale (mai putin in Australia), dar, de departe, are o prezenta foarte zdravana in Europa, Asia de Est si SUA (pentru ca Delta acolo face cat cinci companii). In rest, cam asa si asa. Adica, nici rau, dar nici nemaipomenit. Trebuie doar sa remarc lipsa Sky Team din India, una din regiunile care cresc enorm, si nici prin Asia de Sud-Est nu pot zice ca sta grozav (Garuda e cam excentrica, iar Vietnam Airlines nu este unul din jucatorii mari din zona). In China insa rulz!

Revenind la bilet RTW

Sunt niste reguli relativ simple:

Se plateste in functie de numarul de mile zburate (deci, trebuie sa reduci numarul de mile, luand astfel zborurile directe. De aceea am trecut in revista companiile participante si hubul lor principal pentru ca n-ar fi o idee rea sa zbori prin huburile lor). Exista patru tipuri de bilete (cu tarife diferentiate, evident):

26.000 de mile

29.000 de mile

33.000 de mile

38.000 de mile

Trebuie sa zbori fie spre est, fie spre vest. Nu poti merge in zigzag ca cioara.

Trebuie sa ai minimum trei opriri si maximum 15. Ma rog, e cam greu sa zbori peste tot globul cu doar doua escale.

Sa ai un singur zbor peste Atlantic si peste Pacific (si este obligatoriu sa ai unul).

Ma rog, sunt mai multe alte conditii mai putin importante, le gasesti aici.

 

Acum, m-am gandit sa va mai dau doua ponturi.

Cand va ganditi la un itinerar, luati RTW ticket ca un bilet prin care sa “sariti” pe distante lungi. Odata ce ajungi intr-o zona pe care vrei s-o investighezi mai mult, nu folosi biletul RTW… foloseste low-costuri locale, trenuri, autobuze etc. Si vei iesi mai ieftin.

Studiaza inainte reteaua marilor transportatori ca sa ai o anumita idee unde zboara pentru a-ti crea conexiunile cele mai bune. O sa vezi ca sistemul te ajuta zdravan, dar nu e perfect. De exemplu, ii e imposibil sa iti gaseasca conexiuni din Mexic spre China, desi in mod cert exista zboruri spre Los Angeles si mai departe peste Pacific spre China.

 

Evident, fiecare are anumite zone de interes si visuri. Stiu pe foarte multi ca viseaza sa vada Machu Picchu, Noua Caledonie sau Thailanda. De aceea imi e imposibil sa fac un traseu sa-i satisfaca pe multi. Dar fac unul ca idee.

Sa zicem ca plecam din Romania. Sincer, nu cred ca trebuie sa petreceti prea mult timp in Europa. Europa e aici, la noi, poti sa o vezi oricand. Daca iti iei un RTW, concentreaza-te pe destinatii indepartate. Hai s-o luam spre vest sa zicem, asa ca oricum e obligatoriu sa zbori dintr-unul din marile huburi europene ale lui Sky Team cu numeroase destinatii transatlantice. Si astea sunt Paris (Air France) sau Amsterdam (KLM).

De aici, sa zicem ca o luam spre Mexico City (stiu ca sunt zboruri directe, in plus este hub al AeroMexico). Aici, fa o intrerupere pentru a vizita Mexicul. Poti sa iei autobuze (eu am fost cu autobuzul de la Cancún la Mexico DF pe Gringo Trail) sau unul din numeroasele zboruri low-cost din zona.

Apoi, baga un zbor pana la Los Angeles. Poti sa te opresti linistit in LA pentru a vizita acest fascinant oras, dar si zona… de la San Francisco la Las Vegas, neuitand desigur de Marele Canion.

Well, acum trebuie sa ne gandim la marele salt transpacific. Avem niste probleme aici, care se pot rezolva intr-un fel. Nu exista zboruri directe spre huburile lui Vietnam Airlines sau Garuda, in schimb, gasesti o Delta spre Tokyo sau Taipei, sau zbor direct spre hubul lui China Eastern din Shanghai. Poti sa zbori direct in Shanghai pentru a reduce numarul de mile, sau da o fuga pana la Tokyo si de acolo mai departe spre Shanghai. Daca ajungi la Shanghai, poti sa zbori cu un low cost gen Air Asia spre Asia de Sud Est. Din Shanghai, poti zbura doar la Kuala Lumpur sau Baza Clark cu Air Asia, dar, din Hangzhou, care e langa Shanghai (si care merita vizitat de altfel), poti zbura la Bangkok… si asa poti lua la pas incredibila Asie de Sud-Est.

Problema este ca din Asia de Sud-Est nu prea ai la dispozitie zboruri care sa te duca la Dubai sau Istanbul de unde sa iei Taromul acasa. Nici Garuda nu zboara, nici Vietnam Airlines. Asa ca e musai sa te intorci la Shanghai pentru a zbura pana la Dubai si de acolo sa iei Taromul spre casa.

Cam asta ar fi o idee de RTW in urma careia sa vizitezi Mexicul, California, China, Asia de Sud-Est si Dubai. Adica niste parti ale lumii cu adevarat splendide.

Ce poti face acum? Arunca o privire pe plannerul RTW. E simplu. Mai intai, scrii destinatiile spre care vrei sa zbori (cu plecare din Bucuresti, sa zicem) si iti creeaza el un itinerar… dar, pentru a-l batea in cuie, e munca serioasa! Cum ziceam, vezi ca legaturile America Latina–China nu apar… trebuie musai sa adaugi unul din marile aeroporturi ale Americii, de preferinta de pe Coasta de Vest (gen Los Angeles sau Seattle, dar parca Los Angeles e mult mai interesant).

Apropo, a cumparat cineva vreun bilet din acesta RTW? Ce ponturi puteti sa ne impartasiti cu privire la folosirea lui?

 

 

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii