Despre punctualitatea companiilor aeriene prezente in Romania

Companie Aeriana

Cred ca am vazut pe Facebook sute si mii de comentarii (mai ales la posturile companiilor aeriene) in care se plangeau ca o anumita companie a intarziat nu stiu cat. Mi-aduc aminte ca a zis cineva ca a zburat o data in viata cu Blue Air care a intarziat si, gata, intarzie tot timpul. Am replicat ca, in anul 2017, am zburat cu Blue de 10 ori si nu am avut niciodata intarziere. 1 contra 10? Dar nici asta nu conteaza. Pentru ca nici 1 zbor, nici 10 zboruri intr-un an nu sunt relevante. O companie ca Blue Air are peste 4.000 de zboruri pe luna (4.092 in octombrie 2017), deci orice comentariu este irelevant. Chiar daca zbori saptamanal cu o companie sau alta, tot nu poti sa-ti dai seama cat de prompta este sau nu.

Ei bine, nu trebuie sa decizi ca o companie are problema cu punctualitatea sau nu, rezolvand-o lautareste. Exista o companie care asta face de zeci de ani – cercetari de piata in domeniul aviatic. Se numeste OAG si nu face statistici de ieri, de azi. Ci, mai precis, din 1851, cand inca omul nu se ridicase de pe pamant decat cu balonul, cand se ocupa de studiul cailor ferate. Primul produs al OAG a fost „ABC Alphabetical Railway Guide”. Prima cercetare cu privire la aviatie a aparut in 1929 in SUA, numită „Official Aviation Guide of the Airways”, acoperind 35 de companii aeriene care ofereau 300 de zboruri. Astazi, OAG acopera mai bine de 900 de companii aeriene si peste 4.000 de aeroporturi, inregistrand toate informatiile posibile.

OAG este Biblia oricarei companii aeriene profesioniste care doreste sa stie care ii este performanta si, de asemenea, principala sursa de informatii pentru a studia ce rute merita lansate. De exemplu, stiti cati pasageri au zburat intre Bucuresti si JFK in primul trimestru al 2017? OAG va zice – e vorba de 6.000 de pasageri care au zburat, evident, indirect, nefiind zboruri directe. OAG poate sa-ti zica si prin ce aeroporturi. Din astfel de informatii, orice companie aeriana care se gandeste la un zbor Bucuresti – New York, de exemplu, poate sa-si faca temele daca merita sau nu. Si poate sa-ti zica pe orice ruta vrei – Bucuresti – Tbilisi sau Bucuresti – Paris sau Bucuresti – Ouagadougou.

Date furnizate de OAG sunt folosite de Blue Air, sunt absolut sigur ca si de Wizz Air si aproape niciodata de TAROM. Sau asa banuiesc, ca nu cred ca Taromul are incredere in necesitatea unor cercetari de piata si, data trecuta, cand am discutat cu un CEO care a stat pe scaunul respectiv mai mult de cateva saptamani (era vorba despre belgianul Heinzmann), acesta mi-a spus cu candoare ca Taromul nu cumpara asa ceva si ca nimeni nu stie care ar fi potentialul vreunei rute oarecare.

Asa ca folosesc datele furnizate de OAG cu privire la punctualitate. Cum trebuie sa interpretati cifrele – este vorba de procentajul zborurilor din totalul tuturor zborurilor respectivei companii aeriene care au ajuns „la timp”. Iar la timp inseamna cu maximum 15 minute intarziere fata de ora oficiala de sosire. Nu conteaza cu ce intarziere au plecat de la destinatie, ci cu cat au deviat de la ora de sosire, pentru ca asta este important pentru un calator. Se stie ca unele companii aeriene anunta orare un pic mai relaxate, taman pentru a se adapta oricaror conditii meteo (vant din fata etc.) sau sa mai aiba spatiu de manevra in caz ca pleaca cu intarziere. Pana la Roma, un zbor mediu este de 1 ora si 40 de minute, dar orarele anunta zboruri de 1 ora si 50 de minute sau de 2 ore. Deci in momentul in care spui ca Blue a avut o punctualitate de 86,4% in octombrie inseamna ca 86,4% din cele 4.092 de zboruri Blue Air din octombrie au ajuns cu maximum 15 minute intarziere.

De ce sunt importante datele acestea pentru un calator. Ii da o idee in caz ca are o conexiune mai departe (sau trebuie sa fie la ora X intr-un anumit loc), il ajuta sa estimeze ce sanse are sa ajunga la timp. De multe ori, sunt intrebat de cei care isi iau conexiuni negarantate (adica, zboara cu Wizz la Madrid si mai departe cu Cubana de Aviacion spre Havana) cat timp sa-si ia intre zboruri. Raspunsul meu standard este 18 – 24 de ore, pentru a fi siguri ca nu-si pierd zborul transcontinental. Dar multi au conexiuni peste 3 – 4 ore. Atunci, le zic ca au minimum 80% sansa sa isi prinda conexiunea. Si apoi fiecare ia decizia proprie.

 

Poate fi o surpriza pentru multi, dar companiile low-cost sau hybrid au cea mai buna punctualitate din industrie. Fiind permanent sub presiunea costurilor, companiile low-cost „intorc” mai repede decat celelalte. Asa-numitul turn-around time poate fi uneori si de 20 – 30 de minute, adica in 20 de minute din momentul in care avionul opreste, trebuie sa porneasca din nou cu toti pasagerii asezati, cu centurile puse. In general, Ryanair este cel mai agresiv (mi-aduc aminte si acum, cand am aterizat acum cativa ani la Budapesta, cum stateau vreo 100 si ceva de oameni in zapada la minus 20 de grade (era un aer polar care lovea Ungaria, eram prin mijloc de decembrie) sa astepte Ryanul care voia sa faca turn-aroundul la Budapesta in 20 de minute. Si asta era posibil doar daca pasagerii asteptau pe pista, in fata locului de parcare al avionului. Intre timp, cred ca au marit perioada de turn-around. Ei bine, pentru low-costuri folosirea extensiva a avioanelor este obligatorie. Un avion poate zbura 16 – 18 ore pe zi, tinand cont ca un avion care zboara produce, iar unul care sta consuma. Punctum. Un avion al vreunei companii operand din baza Bucuresti ar putea avea si 3 – 4 curse pe zi dus-intors. Evident, echipajul se schimba, dar „calul” ramane acelasi. Prin urmare, companiile low-cost sunt cele mai „disperate” in a fi punctuale, pentru ca orice intarziere da peste cap alte nu stiu cate zboruri.

In cazul companiilor numite legacy, perioada de turn-around este mai lunga. Fie au avioane mari transcontinentale, unde turn-around time este de doua ore si mai bine (va dati seama cum e sa descarci un A380, apoi sa-l incarci), fie dureaza mai mult curatenia (care nu e facuta de stewarzi, ca la low cost) sau incarcarea cu mancare si altele. Si pentru ca fac mai multe operatiuni la sol decat low-costurile, poate de aceea nici nu sunt asa „panicate” sa ajunga la timp, cert este ca o sa vedeti cum aceste companii de linie au o punctualitate sub cele ale low-costurilor. Am facut doua grupe de companii – companiile cu o prezenta majora in Romania – Blue, Wizz, Ryan si Tarom (dupa cum vedeti, una hybrid, doua low-cost si una, teoretic, de linie, dar practic „un low-cost scump”) si cele internationale care au un numar semnificativ de zboruri in Romania.

Dupa cum spuneam, cifrele prezentate nu sunt cifrele pentru Romania. E vorba de toate zborurile. In cazul companiei Tarom, care nu zboara decat din si spre Romania, cifrele sunt 100% relevante pentru Romania. In cazul Wizz Air si Blue Air, care au numeroase zboruri in afara Romaniei, cifrele sunt relevante la nivel companie, iar in cazul Ryanair, care are totusi o prezenta discreta in Romania, dar foarte multe zboruri in Europa, Maroc si Israel, din nou, procentajul zborurilor romanesti este extrem de mic. Dar cifrele sunt megarelevante pentru Romania.

Companii aeriene cu o prezenta majora in Romania

Poate parea o surpriza pentru toti, dar Blue Air are o punctualitate foarte buna, variind intre 85% si 89%, constant pe locul 1 intre companiile cu prezenta majora in Romania. Daca va uitati la cifrele pe iulie si pe august, constant ele sunt mai mici decat in septembrie si in octombrie, taman ca este sezonul de varf si atunci sunt programate cele mai multe zboruri. Evident, flota nu este de supraelastic, sa creasca si sa scada lunar, asa ca, de fapt, apare o suprasolicitare a avioanelor si apar cifre reduse, dar nu semnificativ reduse.

Atat Blue, cat si Wizz au o evolutie fara mari discrepante – Blue are o punctualitate la circa 87%, Wizz, undeva la 82%. Ambele, foarte bune.

De asemenea, cifrele confirma ce zicea Ryanair cand a luat masura nepopulara sa taie zboruri in toamna asta, din lipsa de echipaj navigant. Oficial, tinta Ryanair este sa atinga o punctualitate de 90%. E departe de asa ceva sau poate ei exprima punctualitatea altfel. Evident, daca spui ca esti punctual cu o intarziere de maximum 30 de minute, atunci probabil cam toti vor sari de 90%. La Ryanair, se vede o scadere importanta in septembrie, iar taierile de curse din octombrie au ajutat sa le creasca punctualitatea in octombrie la 84%.

La Tarom, e varza. Nu cifra extrem de mica din iulie este ingrijoratoare (desi este, inseamna ca un zbor din trei a avut intarziere, ceea ce e foarte mult), dar mai ales variatiile inadmisibile. Asta inseamna ca zona de operatiuni este vraiste – ba se incordeaza si reuseste cifre mai bune, ba o lasa balta si se prabuseste. Ba sus, ba jos. Nu da semne ca orarul este cu adevarat tinut in haturi, e, cum am zis, o varza.

Iulie 2017 August 2017 Septembrie 2017 Octombrie 2017
Blue Air 84,8 88,6 87,6 86,4
Wizz Air 80,1 82,3 81,6 83,6
Ryanair 80,1 81,3 78,2 84,0
Tarom 69,4 78,5 73,0 76,8

 

Mari companii aeriene care au un numar important de zboruri in Romania

Cum ziceam, companiile legacy (sau de linie) au, in general, o punctualitate scazuta fata de low-costuri si hybride. Dar si aici sunt exceptii. Mi se pare iesit din comun ca o companie precum KLM sa aiba cifre similare cu low-costurile, desi si ei au zboruri lungi, iar vremea pe aeroportul-hub Amsterdam nu este dintre cele mai bune pentru aviatie. Are o cadere neasteptata in septembrie (la un catastrofal 70,3%), banuiesc ca a fost vreo buba mare (greve? nu stiu). Aceeasi poveste, cu Austrian, cifre foarte bune pentru o companie legacy.

Interesant este ca atat Air France, cat si Turkish au progresat luna de luna si rezultatele au fost spectaculoase. In cazul Air France, nu stiu de ce in iulie a avut rezultate atat de slabe (probabil, greve, ca e Franta), dar a crescut spectaculos si s-a redresat deasupra mediei industriei, spre 80%, o cifra excelenta.

In cazul Turkish Airlines, rezultatele slabe au o cauza clara – aeroportul Ataturk din Istanbul. Opereaza deasupra maximului posibil. In plus, in iulie o furtuna iesita din comun a facut KO operatiunile Turkish timp de cateva zile (stiu, ca si eu am pierdut avionul de Antananarivo la Istanbul din cauza backlog-ului in urma furtunii), iar o schimbare majora nu poate sa aiba loc decat dupa toamna anului 2018, cand, se pare, va fi deschis noul aeroport din Istanbul. Si atunci va fi cert un pic de haos, va fi un „hard change”, adica de la ora 0 toate zborurile vor ateriza si decola de pe noul aeroport… vor fi curse care vor decola de pe Ataturk spre cine stie ce destinatie, iar la intoarcere vor ateriza pe noul aeroport. Dar de abia atunci, Turkish va putea sa ajunga la o punctualitate foarte buna. Dar chiar si in conditiile astea dificile de operare de pe arhiaglomeratul aeroport Ataturk, Turkish si-a imbunatatit sesizabil punctualitatea, luna de luna. Bravo lor! Aferim!

British, constant la circa 75%, Lufthansa a avut o cadere si ea prin septembrie, ca si Air France, dar nu imi dau seama de ce, revenind la o medie de 75%.

Iulie 2017 August 2017 Septembrie 2017 Octombrie 2017
KLM 84,2 83,7 70,3 83,7
Austrian Airlines 76,2 83,3 80,2 81,9
Air France 67,1 69,7 74,1 79,3
British Airways 75,9 77,0 74,5 78,6
Lufthansa 73,1 75,9 70,2 76,4
Turkish Airlines 70,1 69,4 76,8 78,6

 

Ce o sa urmeze? Dupa cum a spus un clasic in viata, „iarna nu-i ca vara”, iar avioanele sunt si ele afectate de conditiile meteo. O furtuna de zapada in Paris poate da peste cap punctualitatea la zeci de companii aeriene. Si degeaba la Bucuresti e soare si bine, cand avionul tau a intarziat in furtuna de zapada de la Viena. Asa ca incercati ca atunci cand va stabiliti un program (mai ales in cazul zborurilor de conexiune), sa nu fiti prea ambitiosi si sa luati bilete la curse fara conexiuni foarte stranse.

Zboruri faine sa aveti!

 

Sursa tuturor datelor: OAG Airlines On-Time Performance Report

Sursa foto

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Chiar mi se pare irelevanta pentru pasageri aceasta lista. Dacă te da peste cap o întârziere de 20 de minute, înseamnă ca nu ai cumpărat bilete potrivite sau de fapt nu vrei sa ajungi unde ti-ai propus. Din nou, o întârziere de 20 de minute la un zbor de o ora este diferita de o întârziere la un zbor mult mai lung. Nu mai contează.

    Cred ca pentru pasageri ar conta mai mult un top al companiilor campioane la anulari sau la întârzieri serioase, de peste o ora doua.

    Florin 16 noiembrie 2017 14:32 Răspunde
    • O intarziere de o ora nu este deloc o intarziere serioasa. Pentru unii nici una de 8 ore. Ca se duc si se culca. 15 minute este standardul in aviatie sa spui ca avionul a venit la timp. O sa ma uit la anulari.

      Imperator 16 noiembrie 2017 20:13 Răspunde
  • Anul asta am zburat de 4 ori si de 3 ori am avut intarziere la intoarcere mai mare de 4 ore. 2 din zboruri la Ryanair si unul la Blueair. Cei de la Ryanair mi-au platit compensatia de 250 de euro fara sa clipeasca, cu cei de la Blueair ma tiganesc de 2 luni si ceva. Ori am avut eu ghinion anul asta ori a fost nasol. Bine ca nu m-am trezit prin cine stie ce aeroport cu zborul anulat.

    Bla 16 noiembrie 2017 17:43 Răspunde
  • Excelent articol.

    Cristina 16 noiembrie 2017 18:28 Răspunde
  • Eu am avut mereu intirzieri la low cost si aproape deloc la legacy lines.Cind am zburat cu JAL(Japan Airlines),Quantas sau Cathay Pacific-well,au plecat la minut,au ajuns la minut,desi au traversat mai mult de jumate de glob.Distantele lungi permit recuperarea intirzierilor,dar depinde si de ratingul companiei.In punctualitate,companiile americane Delta,American sau United sint net superioare celor din Europa,la zboruri transatlantice.Singurele care se apropie sint Lufthansa si Swiss.Punctualitatea n-a reprezentat niciodata un punct forte pt europeni.Mai ales cind zbori cu Alitalia,TAP,Iberia sau Olympic.Anul trecut am zburat(sau trebuia sa zbor) cu Air Berlin de la Munich la Chicago,venind de la Otopeni tot cu Air Berlin-care a avut intirziere si am pierdut zborul.Biletul luat round trip cu American Airlines care era in alianta cu Air Berlin.Aia de la biroul Air Berlin din Munchen au ridicat din umeri ca ” asta e”(ca romanii) si mi-au cerut,nici mai mult ,nici mai putin sa cumpar alt bilet pentru o cursa peste 4 ore(850 dolari)…am refuzat categoric,nemtzoaicele din tara corectitudinii nemtzesti Germanika mi-au ris in nas,s-au intors cu spatele si si-au vazut de cafele.Nu-mi venea sa cred….m-am dus atza la biroul American Airlines,am fost preluat urgent,fara intrebari suplimentare am fost pus la un zbor AA in 2 ore,la business class(desi aveam bilet economy),am primit pe loc 3500 puncte,in Chicago(unde trebuia sa schimb iar),am primit 3 vouchere de mincare si am fost dus cu shuttle la hotel peste noapte(platit devei), cu cina si mic dejected n,dimineata m-au adus la aeroport si am luat zborul.In 3 saptamini,am primit in mail un voucher de vacanta de 500 dolari,valabil 1 an in orice destinatie in care zboara AA.Ei,asta inteleg eu legacy airlines….intirzierile nu-s decit picaturile care umplu paharul neprofesionalismului unei companii aviatice.

    antonioro 17 noiembrie 2017 1:55 Răspunde
    • Punctualitate pe luna octombrie.
      American Airlines – 83,2% (rezonabil, in line cu low costurile)
      JAL – 83,1% (la fel)
      Qantas – 82,8% (tot pe acolo)
      Cathay Pacific – 77,3% (in line cu companiile legacy europene)

      Companiile europene mentionate de tine)
      Olympic – 94,9% (peste orice, aproape de perfectiune
      Alitalia – 88,7% (nici o companie americana nu se apropie)
      Iberia – 88,8% (idem, companiile americane sunt la km distanta)
      TAP – 65,9% (here you have a point)

      Nu am cifrele exacte pe zboruri transatlantice, ci pe total companie. Dar trebuie sa facem o diferenta intre o piata extrem de competitiva si cu preturi minuscule cum e cea europeana si piata dominata de cativa elefanti si preturi mult mai mari. Daca in State, RASM (Revenue per Available Seat Mile) este undeva la 10 – 15 centi (campion e Delta cu 15 centi, in partea de jos ar fi Spirit la 10 centi), dar toti ceilalti sunt la 12 – 13 centi, in Europa, RASM este undeva la 8 – 9 centi datorita unor Ryan, Wizz sau Easyjet a caror RASM este undeva pe la 6. Presiunea pe costuri (si deci pe numarul de rotatii si obligativitatea scaderii la minimum a timpului de turnaround) este extrema in Europa si Asia de Est, pe cand in America este relativ laxa. Un AF sau LH nu isi permit TA times de o ora pe zborurile mid-haul, pe cand in America, pot sa aibe linistit si 75 – 90 minute, reducand cazurile de intarzieri (desi dupa cum se vede, rezultatele sunt departe de a reflecta competitia scazuta din America de Nord)

      Imperator 17 noiembrie 2017 13:03 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii