Date despre punctualitate si despre anulari de zboruri: Blue Air detine recordul de punctualitate si cele mai putine anulari de zboruri, dintre companiile cu un numar semnificativ de rute din Romania

Blue Air Bucuresti Valencia

Prin bula mea de Facebook mai mult sau mai putin calatoare, vad de-a lungul timpului tot soiul de comentarii cu privire la compania aeriena X sau Y – ca e un dezastru, ca a intarziat, intarzie tot timpul, vai, vai. Daca il iei la bani marunti, o sa descoperi ca a zburat probabil o singura data in ultimii doi ani si, intr-adevar, a avut ghinion – zborul respectiv a fost anulat sau intarziat cu vreo ora sau doua. Dar nici eu, cu 1.058 de zboruri la activ , nu as baga mana-n foc spunand ca X sau Y intarzie non-stop. De fapt, daca ma gandesc bine, nu am avut niciodata vreun zbor anulat din 1991, de cand zbor mai mult sau mai putin des si sa nu fiu re-rutat (si desi am fost re-rutat dupa cateva ore, am primit hotel – mi s-a intamplat de doua ori in Istanbul). Ma rog, oi avea eu noroc, cine stie. Dar sa revin la subiect – m-am gandit ca o data la cateva luni sa trec in revista cifrele seci ale intarzierilor si anularilor principalelor companii aeriene care opereaza in Romania. Cifre bazate pe toate zborurile (si in cazul unei companii ca Ryanair, e vorba de 70 de mii de zboruri pe luna!), inregistrate de OAG, cea mai importanta companie de cercetare a industriei aviatice, fondata, hat, tocmai in 1853, cand nici nu existau avioane (atunci, se ocupa de ghidul cailor ferate, inspirand chiar si un roman al Agathei Christie), dar tot ei au facut prima cercetare a industriei aeriene aparand in 1929 (Official Aviation Guide of the Airways – de unde si OAG). In consecinta, daca vrei vreo cifra corecta cu privire la capacitate, punctualitate, potential rute sau orice alte informatii, le poti lua de la OAG.

Un pic de explicatie la cifrele pe care le veti vedea. In partea cu „rata punctualitatii”, cifrele indica cat la suta din TOATE zborurile respectivei companii au ajuns cu maximum 15 minute intarziere. Deci, nu fatidicele trei ore peste care uneori poti obtine o compensatie, ci 15 MINUTE. Si e vorba de ora oficiala de aterizare, nu de plecare. Evident, in aceasta cifra nu apar zborurile anulate, pentru ca aceste curse nu vor sosi niciodata, acestea apar in cifrele din „rata anularilor” – indica cat la suta din TOATE zborurile respectivei companii au fost anulate.

Am scris TOATE cu majuscule pentru ca e vorba de toate zborurile respectivei companii aeriene. Daca in cazul lui Tarom, cifrele sunt relevante 100% pentru zboruri dinspre si spre Romania, pentru ca Tarom nu are zboruri intre alte tari, in cazul lui Blue, cifrele sunt relevante circa 70 – 80% pentru zboruri din si spre Romania, pentru ca Blue are baze si in Cipru, si in Italia si in Anglia, de unde zboara spre alte tari, nu neaparat spre Romania. In cazul Wizz si mai ales in cazul Ryanair, procentajul zborurilor spre / dinspre Romania este mic (in cazul Ryan, nesemnificativ), dar iti da o idee asupra performantei companiei in general – si daca intr-adevar este o companie care intarzie sau nu.

De asemenea, in ciuda parerii multora, companiile low-cost au cele mai bune cifre. Ryan a scazut foarte mult in ultimul an din cauza problemelor cu echipajele (grevele duc evident la anulari, dar si la un haos post-greva), in timp ce companiile clasice au rezultate inferioare – exista o presiune mai mica la turnaround fata de low-costuri, in plus, opereaza pe aeroporturi mari si foarte mari, unde pot aparea probleme de coada la decolari si aterizari.

In fine, hai sa vedem cifrele…

 

Rata Punctualitatii

 

Iulie August Septembrie
Blue Air 73.4 80.4 82.2
Wizz Air 67.5 74.2 82.6
Ryanair 65.2 72.2 76.8
TAROM 63.2 69.0 67.2
Qatar Airways 82.7 82.0 85.7
Air France 64.0 71.5 77.8
KLM 86.3 85.6 81.1
Lufthansa 63.2 68.3 65.7
LOT 61.7 68.3 70.5
British Airways 68.8 74.3 79.4
Austrian Airlines 67.6 75.6 72.8
SWISS 63.8 65.6 69.1
Turkish Airlines 68.9 71.5 71.2

 

Primele patru companii sunt cele care au un numar semnificativ de zboruri in Romania, operand multiple rute si avand mai multe baze operationale in Romania. Celelalte sunt companii straine care au un numar important de zboruri in Romania.

Rezultate – Blue Air are cele mai bune cifre de punctualitate din TOP 4 – exceptand septembrie, cand Wizz a depasit putin Blue – practic, as spune ca sunt la egalitate. Iulie a fost o luna mai slaba pentu toata lumea (cu mici exceptii) – probabil si din cauza faptului ca multe companii ofera in perioada respectiva numeroase zboruri charter spre destinatii de vacanta, dar, de obicei, vara nu e ca iarna, cum ar spune un personaj celebru – vara este sezonul de varf, avioanele sunt folosite la maximum, iar orice intarziere are un impact pentru mai multe curse din ziua respectiva. De remarcat ca Taromul, chiar daca este in continuare departe de punctualitatea lui Blue sau Wizz, in septembrie nu si-a imbunatatit performantele, ca majoritatea celorlalte companii aeriene – oricum, are o performanta peste Lufthansa, de exemplu, dar mai are de tras sa ajunga undeva la 70 – 79%, ca in cazul celorlalte companii aeriene clasice.

Ryanair, care in general era si el in zona de 80%, dar constant sub Blue Air, a cazut semnificativ din cauza grevelor continue care au afectat transportatorul irlandez, incepand cu anul trecut cu criza personalului.

Dintre companiile clasice, de remarcat cifrele excelente ale Qatar Airways (care are perioade de turnaround mai lungi decat media industriei si poate sa plece la timp chiar si in cazurile in care a aterizat cu intarziere) si ale KLM – olandezii astia chiar zboara foarte la timp, din ce am mai urmarit, cred ca sunt cea mai buna companie clasica europeana din punctul de vedere a punctualitatii – constant!

 

Rata anularii de zboruri

 

Iulie August Septembrie
Blue Air 0.1 0.0 0.0
Wizz Air 0.6 0.3 0.1
Ryanair 0.4 1.0 1.0
TAROM 0.1 0.1 0.0
Qatar Airways 0.2 0.2 0.5
Air France 1.8 0.8 1.0
KLM 1.1 0.8 1.5
Lufthansa 2.4 2.0 2.0
LOT 2.8 1.9 0.8
British Airways 1.2 0.9 0.6
Austrian Airlines 3.8 1.7 3.0
SWISS 1.3 1.8 1.8
Turkish Airlines 0.3 0.2 0.3

 

 

Blue Air are cele mai putine anulari de curse din intreaga industrie – virtual, 0%.

Poate parea surprinzator pentru multi, dar Blue Air nu anuleaza zboruri. In caz de probleme tehnice, trimit alt avion, inregistreaza, cel mult, intarzieri, dar nu anulari. Peste tot trimestrul 3, practic nu are decat cateva zboruri anulate. Virtual zero.

Cealalta surpriza este ca Tarom, practic, anul trecut, un campion al anularilor, a ajuns si el aproape de 0 zboruri anulate. E drept, se pare ca mentenanta se face mai bine decat in anii trecuti (cand avioanele ramaneau la sol intr-o sarabanda fara precedent din cauze tehnice) si asta se reflecta in faptul ca si transportatorul de stat are practic zero zboruri anulate in ultimul trimestru. Bravo, s-o tina tot asa!

Intre principalele companii aeriene ce opereaza in Romania, in mod asteptat, Ryanair are cea mai slaba performanta (dupa un iulie OK, in august si septembrie – 1% din zboruri au fost anulate). Ma rog, in ultima instanta, e totusi 1%, adica „sanse” infime sa ai avionul anulat, dar comparativ cu industria, este o cifra mare.

In mod surprinzator, companiile din grupul Lufthansa au un numar disproportionat de anulari – Lufthansa are peste 2% din zboruri anulate, Austrian bate la vreo 3% din zboruri anulate, iar SWISS e si el aproape de 2%. Nu stiu care e motivul, dar se pare ca punctualitatea nemteasca nu mai e ce a fost. Intre companiile clasice, de remarcat ca desi are mari probleme cu aeroportul (si asta se reflecta in rata punctualitatii), Turkish Airlines are putine zboruri anulate. In octombrie, va exploda cifra de anulari a LOT Polish Airlines din cauza grevelor pilotilor.

 

Promit sa public aceste cifre constant – ele va spun (mai ales publicate pe termen lung) pe ce companii poti conta pentru a ajunge la timp unde iti doresti (si ma bucur ca Blue Air este pe locul 1, iar Tarom poate, dupa rearanjarea orarelor din vara asta, sa ajunga la cifre mai bune de punctualitate) si cam care e riscul de a ti se anula / intarzia semnificativ zborurile.

 

Zboruri line va urez!

 

Surse date: OAG  – Connecting the World of Travel

Categorii:
Companii aeriene

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii