Cum să faci față oboselii atunci când ești într-o excursie mai lungă.

Obosit

În momentul în care te decizi să mergi undeva mai departe (dar nu neapărat), gen alt continent, vrei să vezi „totul” – să vezi cât mai multe, să experimentezi cât mai multe, să mănânci mâncare locală, să tragi un shot de ceva de pe acolo, în fine… că de aceea te duci peste mări și țări. Cel puțin, așa simt eu. De dormit, pot să dorm și acasă, de zăcut pe plajă, Grecia e la doi pași și nici Eforie Nord nu e așa rău ;). Dar pentru a reuși să vezi și să faci tot ce ți-ai propus, trebuie să urmezi niște, să le zicem, reguli, așa că m-am gândit să pun mai multe sfaturi pe hârtie, cu rugămintea să contribuiți și voi… ce vă ajută să faceți față oboselii?

  1. Beți cât mai multă apă. Da, știu, e fain să bei o bere, o cola, un cocktail, nu zic nu, dar beți cât mai multă apă. Îmbuteliată, desigur :). Chiar și când stai într-un mijloc de transport care are orice formă de aer condiționat, dar și pe tren, autobuz, mașină, aerul acela duce la deshidratare. Iar deshidratarea, deși nu pare, la prima vedere, duce la oboseală.
  2. Dacă poți, evită călătoriile prea lungi. Da, știu, să ajungi în Asia sau în America de Sud, poți zbura și 18 – 20 – 24 de ore, cu tot cu tranzit. Sau poți să ai parte de călătorii lungi cu autobuze pe drumuri mai mult sau mai puțin asfaltate. De preferință, încearcă să te oprești ici și colo. Sigur vei descoperi locuri faine între megaatracțiile zonei. În plus, odată cu scăderea drastică a prețurilor biletelor de avion, de foarte multe ori nu are niciun sens să mai iei autobuzul sau trenul și să faci zeci de ore.
  3. Consumă mâncare de calitate. Da, știu, e tentant să bagi un burger rapid luat de pe stradă și să mergi mai departe, dar e mai bine să stai un pic și să mănânci ceva de calitate. Știu, e tentant și mulți dintre voi doriți să descoperiți imediat și gastronomia locală, mai ales dacă mergeți în Asia, dar gândiți-va că bacteriile din noua destinație sunt destul de diferite și poți să îți pui pe lista de experiențe și una mai puțin plăcută – fie că se numește Delhi Belly sau Răzbunarea lui Montezuma, eu zic că trebuie să evitați pântecăraia și să vă acomodați încet-încet la temperatura, bacteriile și mirosurile din zonă.
  4. Uneori, ia o pauză. Fie că e vorba de un ceai care durează o oră sau câteva ore într-o cafenea, fie chiar de o zi tăind frunză la câini, probabil că nu e un dezastru. Când vă faceți planificarea, mai băgați în program și niște momente de pauză și acalmie. Și să vedeți apoi ce poftă de „cucerit” locuri noi veți avea.
  5. Interacționează cu alți călători – călătoria nu înseamnă doar palate, temple, pachetele de primăvară și plaje. Înseamnă să și interacționezi cu oamenii. Sigur, e fain să te integrezi cu localnicii, să afli mai multe despre viața lor, obiceiurile lor, dar, pe lângă aceștia, e chiar relaxant și fain să interacționezi cu oameni ca tine (nu neapărat din România) care bat cam aceleași drumuri – vă veți distra, veți afla ponturi noi pe care le puteți folosi (încă îi mulțumesc nemțoaicei pe care am întâlnit-o în Luang Prabang, Laos, care mi-a spus despre o barcă privată care mergea pe Mekong, spre Thailanda și m-a scutit de un drum lung și inconfortabil), iar o conversație bună poate să îți ia din oboseală.
  6. Dormi! Da, pare straniu, dar dormitul odihnește :). Știu că mulți vreți să descoperiți și viața de noapte locală cu deliciile și nebuniile ei, dar mai și duceți-vă la culcare… un somn odihnitor poate face minuni, mai ales după zeci de ore de călătorit (încă îmi aduc aminte ce sentiment de bine am avut când m-am trezit în Jakarta dimineață, după un somn profund de nu mai mult de 8 ore, după 29 de ore de zburat și schimbat avioane pe ruta București – Roma – Seul – Jakarta).
  7. Ia vitamine. Chiar dacă vei încerca să bei apă și să ai parte de o dietă sănătoasă și îndestulătoare, tot vei avea un deficit de vitamine. Iar lipsa vitaminei B12 este critică pentru starea de oboseală și nu numai. Poți afla mai multe despre B12 aici. Personal, folosesc B12 Vital de la producătorul german Ankermann, care se găsește prin aproape toate farmaciile din România.

Medicamentul este bun nu numai pentru combaterea oboselii, te ajută și să ai un somn odihnitor (care, bingo, și asta ajută la reducerea oboselii) și, în fine, te ajută la o bună dispoziție generală. Sincer, un astfel de supliment m-a ajutat enorm mai ales în zonele unde dieta este extrem de subțire și fără prea mult aport de vitamine – gen Etiopia, Tibet, prin pustiurile Boliviei.

 

 

Zilele trecute, când bântuiam prin metroul londonez, am văzut o reclamă haioasă – „I am tired to be tired”. Eu zic să evităm să fim obosiți :).

 

Comentarii

  • Cred ca ar mai fi o varianta, de odihna… Daca încerci excursii pe distanța mai lunga, in alt oras de exemplu si se merge cu autocarul sau faci un tur privat ori cu trenul, evident ca mai poti sa furi un somn. Asa ca te trezesti de dimineata si iti completezi somnul pana la destinație cu o ora sau cat dureaza… 🙂

    George Papu 18 mai 2019 12:50 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii