In ultimii 2-3 ani, am asistat la aparitia (sau anuntarea aparitiei) a unui numar destul de mare de noi companii aeriene care de cele mai multe ori acopera cererea de chartere ale marilor agentii de turism din Romania, dar care au si zboruri proprii, zboruri de linie pentru care vand bilete de avion ca orice alta companie. Prima companie din aceasta serie este Animawings, o companie fondata in 2020, eu asistand la conferinta de presa de lansare fix cu vreo 2 luni inainte de a incepe lockdown-ul datorat COVID. Atunci existau planuri mari, de zboruri charter, de zboruri de linie, dar evident, planurile au trebuit sa ia o pauza datorata pandemiei.
Tot atunci, Animawings a fost anuntata ca o initiativa a agentiei de turism Christian Tour, era practic o companie din grupul Christian Tour, dar lansata in colaborare cu o mica firma greceasca care detinea 6 avioane. Practic, grecii veneau cu avioanele si cu know how-ul de operator aerian, iar Christian cu rutele, vanzarile, marketingul. Dar lucrurile intre timp au evoluat, a venit pandemia, multe nu mai sunt ca inainte de martie 2020. Christian Tour nu mai este partenerul principal, iar partenerul initial grec a iesit din proiect. Pentru ca intre timp a intrat pe fir Aegean Airlines si stirea asta m-a bucurat, pentru mine a fost o garantie 100% de seriozitate si de faptul ca Animawings are perspective reale de dezvoltare si afirmare. Pentru ca Aegean Airlines nu este un neica nimeni – este cea mai mare companie aeriana a Greciei, membra a Star Alliance, cea mai mare alianta de companii aeriene de pe Glob, are peste 50 avioane (adica cat au cam toate companiile aeriene romanesti luate laolalta) si in plus de ani de zile primeste titlul de cea mai buna companie aeriana regionala din Europa – si asta nu e usor deloc. In plus, am zburat si eu de cateva ori cu Aegean Airlines si de fiecare data, totul a mers ceas. Ma rog, nu am avut parte de artificii si mai stiu eu ce servicii sofisticate, dar zborurile au mers la timp, echipajul profesionist, totul a mers … nemteste.
Animawings este detinuta in acest moment in proportie de 51% de Aegean Airlines, iar Aegean ii asigura tot suportul – de la management, la know how, sisteme si avioane. La un moment dat cand era nevoie de un avion mai mare si cu o raza mai lunga de actiune, Aegean i-a imprumutat imediat – daca tin eu bine minte era un Airbus 321-neo nout nout pentru zborurile de Zanzibar.
Dar cu Animawings inca nu zburasem. Dar s-a intamplat acum cateva zile, in a doua jumatate al lui iunie cand din motive personale a trebuit sa vin de urgenta acasa (eram pe o croaziera in Grecia) si dupa ce am studiat ce alternative aveam sa vin din Izmir sau Rhodos, am descoperit un zbor de seara din Rhodos cu Animawings. Pretul era perfect (cam 50 euro), zborul era la o ora buna (20:10, deci baremi prindeam o zi in Rhodos) si aveam ocazia sa zbor si eu pentru prima oara cu Animawings – era cea de-a 132-a companie aeriana cu care zburam vreodata. Ajungeam sub 2 ore, era ok, tot ce imi trebuia.
Dar sa va spun mai multe despre Animawings – in acest moment, compania opereaza 2 avioane (din nou, fiind controlata de Aegean, este flexibila in a creste sau scadea numarul de avioane in functie de nevoi). Aceste avioane sunt de tip Airbus 320, unul dintre cele mai utilizate modele de avioane din lume (cred ca este nr. 1 sau 2 in lume la mare competitie cu Boeing 737)
In acest moment, Animawings opereaza curse charter pentru diverse agentii de turism din Romania, dar si vinde bilete pe aceleasi curse direct de pe site-ul propriu. Biletele se iau usor de pe site-ul Animawings si cum ziceam sunt preturi de low-cost (Rhodos – Bucuresti era la vreo 50 euro – fara bagaj de cala).
Am ajuns la aeroportul din Rhodos foarte mult inaintea zborului, cu 3 ore inainte de ora de decolare. Am avut 2 motive – cel principal este ca vasul meu de croaziera pleca destul de devreme din port spre Creta si nu mai aveam chef sa ma car cu un troller si un rucsac greu prin Rhodos – nu puteam face mai mult decat sa stau eventual la o terasa, iar al doilea motiv – in vara asta e bine sa vii devreme la aeroport – peste tot prin lume, aeroporturile se vaita de lipsa de personal, asa ca procesele de check-in, security, control pasapoarte se misca mult mai greu decat am fost obisnuiti. Motivul este in general determinat de faptul ca in perioada pandemica cand aproape nu erau zboruri au fost dati afara o gramada, iar oamenii acestia nu si-au permis luxul sa stea 2 ani si sa frece menta asa ca si-au gasit alte joburi – in general nu in aviatie. Revenirea cererii a fost extrem de rapida – acum 4 luni inca erau o groaza de restrictii si multe guverne tremurau din cauza Omicron, in plus in aeroport nu lucreaza oricine si oricum – trebuie facute traininguri serioase – da, inclusiv pentru cei care incarca bagaje in avion si in plus trebuie verificati de catre organele de siguranta – nu vrei sa ai angajati in aeroport care sa faca parte din vreo miscare terorista.
M-am uitat pe Flightradar24 si am descoperit ca ambele avioane Animawings urmau sa vina la Rhodos si sa plece la 10 minute unul de altul. Unul venea din Iasi, celalalt din Bucuresti si urmau sa zboare la Cluj, respectiv la Bucuresti. Una din foarte putinele dati in viata am fost primul la coada de la check in, inainte sa se deschida, dar nu am avut prea mult de asteptat. Dupa vreo 15 – 20 minute, au aparut doi angajati si au dat drumul la check in – totul a curs repede, cel putin cand eram eu – la foc automat, doua birouri pentru ambele curse, totul mergea repede.
Am trecut surprinzator de repede si prin controlul de securitate si am ajuns in zona de imbarcare – arhiplina, realmente arhiplina – practic nu aveai unde sa te asezi in zona Schengen. In zona non-Schengen de unde plecau in general avioanele spre UK si Romania era parca mai putina lume, dar tot asa, puhoi. Jos palaria cum se miscau cei de la aeroportul Rhodos, chiar “procesau” super repede foarte multa lume.
Avionul insa a avut intarziere. Fiind fan FlightRadar24, descoperisem ca a plecat cu intarziere din Antalya probabil datorita aglomeratiei de acolo (cam toate cursele din Antalya aveau intarzieri), asa ca plecarea din Bucuresti spre Rhodos avea sa fie un pic intarziata. Zborul de Cluj a venit la timp, dar cel de la Bucuresti a accelerat zdravan si a ajuns cu doar 30 – 35 minute intarziere. Imbarcarea a inceput fix cand soarele apunea… o imagine absolut superba.
Avionul este un fost avion Aegean si arata chiar bine. Am avut luxul sa stau pe randul 1 unde este destul de mult spatiu la picioare. Dar m-am uitat si in spate si nu mi s-a parut ca asezarea scaunelor sa fie high density cum e cazul la companiile low-cost, ci mai degraba cu loc mai mare la picioare. Dar ceea ce a fost frapant este ca din capul locului, am fost intampinati de o stewardeza care chiar era vesela si chiar avea chef de conversatie si sa binedispuna calatorii. Stiti zambetele acelea standard din diverse companii aeriene, zambete, evident dictate de standardele companiei si interactiunea politicoasa, cu zambetul pe buze, dar cumva robotizata de la unele companii aeriene. Ei bine, fata asta de la Animawings chiar avea chef de zbor, de vorba, de facut pasagerii sa zambeasca. Nu avea la ea frazele alea standard, dimpotriva, deborda de bucurie si naturalete.
Si asta cumva a ajutat in momentul in care am fost anuntati ca trebuie sa ne dam jos ca avionul are o problema la o roata – banuiesc ca ceva cu cauciucul, o problema destul de banala si care se intampla destul de des in aviatie. Mai intai au incercat mecanicii sa rezolve cu poporul in avion, dupa aceea, cu poporul inapoi in aeroport. Sincer, ma asteptam la scandal si urlete, dar spre surpriza mea exceptand un nene care voia sa vorbeasca cu comandantul aeroportului “ca asa nu se poate” (ma gandeam sa-i recomand sa vorbeasca cu premierul Mitsotakis care sigur i-ar fi pedepesit pe toti), toate lumea a fost foarte chill. Si stiti de ce cred – pentru ca atat unul din piloti a informat destul de prompt care sunt problemele, cat si datorita stewardezei volubile si vesele. In plus, nu ni s-a cerut sa ne luam cu noi bagajele de cabina (cel putin al meu imi rupea spatele).
Dupa vreo 40 minute petrecute din nou in aeroport (a picat bine un croissant), am revenit si am plecat cat se poate de prompt spre Romania. Ar fi fost frumos sa decolam la apus de soare, sa mai fi vazut un pic din insula aceasta minunata numita Rhodos, dar asta a fost. Dar in schimb, pentru ca am plecat cu intarziere, am fost serviti gratuit cu bauturi racoritoare. Vedeti ca puteti sa va comandati si mancare calda la bord – in acest moment exista doar o optiune, dar am auzit ca in curand meniul va fi mult mai variat. In cazul meu, am avut parte de o friptura de piept de pui ingropata intr-o mare de orez, o chifla destul de mare, gem, unt, niste fructe si un KitKat (de unde stiau astia de la Anima ca chiar imi place Kitkat-ul ? Din marile enigme ale omenirii…). Si sincer a picat salvator pentru ca chiar ma lovise foamea, iar acasa, la miezul noptii nu m-as mai fi dus dupa mancare.
Ce se poate comanda la bord vedeti aici. Ca idee, o apa este 2 euro, o bautura racoritoare 2,5 euro, o cafea tot 2 euro. Meniul cu mancarea calda se poate comanda doar in avans, nu pe loc, fiind parte dintr-un anumit pachet de servicii.
Si ca veni vorba de pachet de servicii, vedeti ca Animawings are 3 pachete (sau bundles cum li se zic in argoul aviatiei):
- Light wings – pachetul “blana” – ai parte de un mic bagaj care sa-l pui sub scaunul din fata
- Speedy Wings – i-as zice pachetul “city break” – bagaj de cabina de 10 kg + bagaj mic, poti alege locul in avion pe cateva randuri.
- Comfort Wings – pachetul “cu de toate” – bagaj de cala de 23 kg (la Rhodos il cantaresc la gram), bagaj de cabina de 10 kg (nu mi l-a cantarit, dar daca chiar il cantareau, erau “surprize, surprize”) + bagaj mic, selectare de loc oriunde in avion, o modificare gratuita a datei de zbor (adica nu platesti taxa de schimbare, dar in schimb platesti diferenta daca in noua data aleasa, pretul e mai mare decat cel platit initial), anularea este permisa in conditiile in care primesti 50% din bani inapoi (nu trebuie sa justifici de ce nu mai zbori) si meniul cald despre care v-am povestit.
Preturile variaza in functie de ruta, dar uite in cazul zborului de la Bucuresti la Rhodos, Speedy Wings este cu 9 euro mai scump decat Light Wings, iar Comfort Wings este cu 31 euro mai scump decat Speedy Wings si 40 euro decat pachetul blana.
Zborul in sine a fost rapid si fara turbulente. Am ajuns deasupra unui Bucuresti stralucitor, l-am ocolit cu gratie si apoi am aterizat impecabil. Otopeniul era arhiplin, dar controlul pasapoartelor se facea la foc automat cu toate cabinele operationale, asa ca am iesit nesperat de repede – bagajele au sosit si ele la 5 minute dupa ce am ajuns in zona de bagaje.
Cum ziceam. Animawings este in proces de definire strategie, rute, etc, etc. Cum ziceam, opereaza chartere pentru diverse agentii de turism, dar vand si ei bilete de avion pe unele rute – asa ca poti calatori independent fara sa trebuiasca sa cumperi un pachet de servicii de tip charter (transport + transfer + cazare), daca vrei sa dormi la hostel sau in alte forme de cazare care nu sunt oferite in general in pachetele charter.
In acest moment, Animawings ofera bilete pe urmatoarele rute:
Din Bucuresti spre Grecia (Zakynthos, Rhodos si Heraklion / Creta) si Spania (Palma de Malorca unde nu am fost niciodata, dar am inteles ca e o destinatie superba).
Din Cluj-Napoca spre Grecia (Rhodos si Heraklion / Creta)
Din Timisoara spre Grecia (Rhodos) si Spania (Palma de Malorca)
Dar, urmariti cu atentie noutatile pentru ca pot aparea multe destinatii noi si interesante. Apropos, asta iarna, Animawings a zburat inclusiv in Zanzibar, asa ca … cu ochiii pe ei !
Poti cumpara bilete de avion si sa vezi pe unde mai zboara direct de pe site-ul lor –––> Animawings
Imagini Animawings
Ambele avioane Animawings vin la Rhodos in acelasi timp 🙂
Incepe check-in-ul
Aeroportul din Rhodos arata chiar bine. Preluat de nemtii de la Fraport dupa criza economica greceasca, acum arata ca un mic aeroport modern
Dar peste tot full, full, full
A venit primul Animawings – de la Iasi si gata sa zboare la Cluj-Napoca
Tatal si fiul: Aegean Airlines si Animawings
Cu un pic de intarziere, hop si al meu 🙂
Apus de soare pe coada de avion 🙂
Clujul e gata de plecare. In curand si Bucurestiul
Cam asa arata interiorul. In curand va fi plin
Am avut loc in randul 1 🙂
Chill
Debarcare pentru a interveni la roata
Dupa vreo 40 minute, inapoi in avion
Poti sa faci si un pic de shopping
Aceasta este masa calda Animawings
Acum cateva luni spuneai de o companie care vrea sa ia ATR 72 si sa faca zboruri interne… Trebuia sa ii fi dat drumul deja… s a amanat sau anat?
S-a amanat. Din cate stiu trebuie sa inceapa.
Hai ca am aflat mai multe info – primul avion aterizeaza maine la Baneasa (o sa ma duc si eu). O sa mai dureaza vreo 2 saptamani pana primesc AOC (Air Operator Certificate) pentru ca ultimul pas inaintea obtinerii lui se face cand vine primul avion. Deci probabil in jur de 20 iulie ii dau drumul. Vara asta probabil vor opera doar chartere, incepand de la toamna sa mai bage curse. Oricum, maine aflu mai multe !