A apărut o nouă companie aeriană românească – Anima Wings. Mai întâi chartere, apoi promite mai mult

Anima Wings A

Acum câteva zile am fost invitat la o conferință de presă la Hilton pentru lansarea unei companii aeriene noi – Anima Wings. Văzusem ceva pe internet, cred că pe Airlines Travel cu câteva luni înainte, dar mare lucru nu știam. Aflasem că ar fi o companie a Christian Tour și cam atât, așa că am fost curios să aflu ce și cum.

Așa ca informații premergătoare, trebuie să spun că pentru vara următoare, agențiile de turism care oferă chartere spre destinații de mare și soare gen Turcia – Grecia au mari probleme în a găsi avioane – furnizorii obișnuiți TAROM și Blue Air nu mai au avioane de dat, pentru că și-au restructurat o parte din flotă (Blue), iar TAROM trebuie să renunțe la unele avioane de prin anii ‘90, așa că nu prea au de dat – TAROM nu e sigur ce avioane va avea în iunie, iar Blue e sigur că nu o să aibă.

Ei bine, în aceste condiții, ce s-a gândit Christian Tour (parte a grupului Memento, care are mai multe businessuri conexe turismului) – hai să-și deschidă o companie aeriană. Evident, lucrul ăsta nu e deloc simplu – îți trebuie niște oameni care se pricep și niște avioane care să zboare. Și mai e o problemă – da, e ușor să umpli avioanele vara din iunie până în septembrie cu oameni care vor să zboare în Antalya și Creta, dar ce faci cu ele iarna? Mai sunt ceva chartere și iarna, dar, evident, mult mai puține decât cele de vară. Air Bucharest, care este o altă companie specializată pe chartere, are niște debușee prin Kosovo, unde zboară iarna, aducând căpșunari kosovari de prin Suedia, Elveția sau Germania acasă și înapoi, dar o companie nouă, cine știe…

 

Așa că am venit cu mai multe întrebări decât răspunsuri. Ce am aflat la conferința de presă.

În primul rând, cine e implicat în afacere – grupul Memento (aka Christian Tour) și  o firmă grecească Orange 2 Fly, fondată în 2016 de un antreprenor grec (un nene în vârstă, știți tipul ăla de antreprenor grec care probabil a pornit-o de jos și are tot soiul de business-uri prin diverse industrii). A vorbit și el un pic, spunându-ne că a început să facă business cu România încă din 1988 (wow, de pe vremea lui Ceaușescu?), dar atunci în domeniul medical. De altfel, principalele business-uri ale antreprenorului Pantelis Sofianos sunt în domeniul medical, el intrând în domeniul aviației doar în 2016 cu business-ul acesta de închirieri de avioane (așa-numitul wet-leasing) sau operare de zboruri charter.

Practic, afacerea e următoare: grecii pun la bătaie două avioane Airbus 320 (A320) – din acelea de care are și Wizz-ul în condiții ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance), iar românii pun la bătaie marketingul și vânzările. Pare fair. Acum cât are fiecare nu știu, dar sincer nu contează.

 

M-am uitat de curiozitate la avioane.

Unul are 19 ani și a fost primul avion Orange2fly luat în 2016 de la o companie din Myanmar. De atunci, grecii l-au închiriat lui Aigle Azur, Smartwings, TUI și recent a mai zburat pentru niște chartere în Egipt, dar în general nu face mare lucru.

Altul are 14 ani, e la greci din 2017 luat de la Vueling și l-au închiriat lui TUI și Corendon (trebuie să recunosc că Orange2fly are clienți de marcă). În ultima vreme tot deservește El Dorado-ul aviației est-europene, și anume Priștina, zburând între acest oraș și diverse orașe pline cu kosovari din Europa de Vest.

Al treilea are tot 14 ani, e la greci din 2018, după ce a zburat cu drag prin Asia de Sud-Est pentru Tiger sau SCOOT. Grecii l-au închiriat tot lui TUI și Corendon, iar în ultima vreme cred că s-a plictisit de moarte zburând de 4 ori pe zi între Jeddah și Riad în Arabia Saudită pentru compania low-cost saudită FlyNas. Sunt convins că i-ar conveni o schimbare de aer.

Al patrulea avion are 17 ani, e la greci de acum vreun an, venind de la Air Malta. Și el, săracul, zboară tot între Jeddah și Riad (când mai prinde un Dammam, cred că e bucurie) pentru FlyNas.

S-a anunțat că anul acesta se va mai alătura încă un avion A320, dar nu s-au discutat amănunte.

 

Ei bine, două din aceste avioane vor veni să zboare de la București spre destinații de vacanță. Și ca să închid capitolul avioane, vor fi configurate într-o clasă (fără business class) și are 180 de locuri (fix cât are Wizz-ul pe A320, avioanele lor mai mici – dacă ați zburat vreodată cu Wizz-ul, ei bine, cam aia e distanța între scaune).

 

Cine e în echipa Anima Wings? Oameni din aviație. Au fost prezentați, nu-l cunosc pe nici unul (înțeleg că au lucrat pentru TAROM, Carpatair, pilotul-șef a fost pilot la Etihad și s-a întors acasă), singurul om pe care îl știu este Tudor Constantinescu, fost director comercial timp de ani buni la Blue (a și fost unul dintre acționari până anul trecut), care a și vorbit cel mai mult la conferința de presă – de fapt, greul e pe Tudor. Oamenii ceilalți vor găsi echipaj, îi vor pregăti, totul se va face ca la carte, că așa e în aviație, greul va fi pe Tudor, care va trebui să încarce avioanele.

Vara următoare nu sunt probleme – deja unele dintre cele mai mari agenții de turism au bătut palma cu Christian să își bage vilegiaturiștii pe cursele Anima Wings, după, va fi interesant – pentru că Anima Wings nu vrea și nici nu poate să rămână doar o companie de chartere, pentru că nu există business în aviație în care să zbori 4-5 luni și apoi să pui avioanele la păstrare pe țărmacul aglomerat de la Otopeni. Trebuie să zboare. Și atunci va trebui să le umple.

Am aflat că vor fi și zboruri regulate poate de la iarnă, dar se vor vinde bilete și pe zborurile astea de vară – adică nu e musai să cumperi vreun pachet de la vreo agenție de turism, poți să cumperi doar bilet de avion de la București la Zakynthos, de exemplu… biletele încă nu se pot cumpăra pe site, dar mi s-a spus că va fi posibil în curând.

Ce servicii va oferi Anima Wings. Nu se dorește a fi un low-cost, ci un ceea ce se numea hybrid (asta a fost și viziunea Blue Air cât timp Tudor Constantinescu a fost acolo acționar și director comercial) – adică poziționată undeva între companiile low-cost gen Ryanair sau Wizz, dar sub companiile clasice. Cam pe unde e EasyJet, poate un pic mai sus.

În plus, Anima Wings se va concentra în general pe destinațiile de leisure – adică acelea de vacanță. Nu pe segmentul „ethnic” (adică românii care sunt la muncă în străinătate), ci spre destinații de vacanță, ceea ce e un lucru excelent – e o mare lipsă în piață, Wizz-ul merge după „ethnic”, a avut un număr limitat de curse „leisure” (Tenerife și izolat Eilat sau Kutaisi), Ryan-ul a mai încercat ceva pe leisure (vezi Chania, în Creta și de anul ăsta Kavala), dar nimeni nu e chiar pe leisure-leisure. Ai zboruri directe spre Rhodos, Tunisia sau Dubrovnik din România? Nu. Doar zborurile charter la care nu poți cumpăra decât pachete complete cu tot cu hotel. E drept, uneori mai apăreau și bilete de avion, probabil când agențiile de turism nu erau capabile să încarce avioanele, dar la niște prețuri de te lua durerea de cap. Sunt curios cât de prietenoase vor fi bilețelele Anima Wings.

În plus, conducerea a anunțat că prețul biletelor de avion va include și un bagaj de cală de 23 kg și unul de cabină de 10 kg, plus ceva snacks-uri. Vrei mâncare caldă, se poate, dar se comandă și se plătește separat.

Compania va primi certificatul de operare (așa-numitul AOC) în jur de 15 martie, iar primul zbor va decola pe 1 mai. În caz că nu vor ieși autorizațiile de operare din România, tot vor zbura de pe 1 mai, dar pe baza AOC-ului din Grecia (unde, evident, că Orange2Fly îl are de vreo 5 ani).  Anul ăsta vor să transporte 300.000 de pasageri, iar planul de afaceri e gândit pe o perioadă de 5 ani – în 2020, ar urma să opereze 5 avioane (ca idee, Blue are 18 acum) și să transporte un milion de pasageri.

Relativ la rutele operate în vara asta, uitați-vă pe harta de mai jos – se va zbura de pe câteva aeroporturi din România spre Grecia, Turcia, Tunisia, Tenerife și Hurghada, Egipt.

 

Cam astea sunt știrile. Nu pot spune decât că este un business riscant și deloc ușor. Piața aviației este extrem de competitivă și după cum vedem în ultimul an nu a trecut vreo lună să nu dea faliment vreo companie europeană – de la Thomas Cook la WOW, de la Adria la Aigle Azul, de la Germania la XL Airlines. Este o industrie grea și extrem de competitive, care începe să devină din ce în ce mai dominată de giganți. Dar întotdeauna, pe lângă giganți, mai e loc și de companii de nișă, așa că Anima Wings ar putea avea un loc sub soare (mai precis, pe cer). Să-i urmărim, să vedem și primele bilete încărcate pe site și să vedem și prima decolare la primăvară. Baftă!

Pentru mai multe informații (că bilete nu se vând încă), aruncați o privire pe site-ul lor —-> Anima Wings

Imagini Anima Wings

Anima Wings harta destinatii

Harta zborurilor

Stewardeza Anima Wings

Costumatie stewardeza

Anima conferinta presa

De pe la conferinta de presa

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

  • Of! Nici astia spre Gran Canaria?Ori Fuerteventura, insula cu plaje absolut mirifice? Se inghesuie tot spre sufocanta/prea urbanizata Tenerife?!? Chiar sa nu fie interesate companiile aeriene de, asa cum numesti tu, „leisure-leisure”? Oare de ce la unguri se poate? Cu o populatie de cam 2 ori mai mica decat a Romaniei si cu zboruri dinspre Budapesta de peste 2 ori cat Otopeniul nostru…

    Stefan 21 ianuarie 2020 13:40 Răspunde
    • Pentru ca ungurii calatoresc semnificativ mai mult ca romanii si se duc si in zone mai putin batute. In Romania, majoritatea turistilor calatoresc in „Sfanta Treime” – Bulgaria, Grecia si Turcia si un numar mai mic spre alte destinatii.

      Imperator 21 ianuarie 2020 14:19 Răspunde
  • Zborul cu AWG. Anima Wings-Coșmarul vacantei mele! O plecare programata spre Turcia la ora 6:30, cu nr de zbor D201, cu o durata estimata de zbor de 1:45, transformata într o plecare ipotetica la ora 8, cu un alt nr de zbor afișat, AWG 2017 și cu o durata de 4 ore, cu escala la Iasi(de ce oare? ) , în condițiile absentei cateringului!!! Personalul lipsit de amabilitate și profesionalism! Personalul din aeroport de la „informații” nu poate furniza informații concrete despre zborurile acestei companii fantomă! Pentru mine, prima și ultima oara când mai zbor cu aceasta companie, chiar dacă asta înseamnă să ajung cu mașina, sau pe jos în Turcia!!

    Boldeiu Ioana 23 august 2020 7:12 Răspunde
    • Confirm cele consemnate. Am zburat cu aceeași cursa. Total neprofesioniști pentru oameni cu experiența in domeniu. O cursa planificata sa plece spre Antalya la 6:30 și reprogramată la 8:00 cu surpriza pentru toți călătorii din Bucuresti ca urmează sa facem o escala la Iași pentru a lua alți călători pentru Antalya. Pe buneee? Da’ ce sunteți, autobuz??? Plecare la Iași cu întârziere, in jur de 9, plecare de la Iași in jur de 10:30 și ajuns in Antalya după 12. Bătaie de joc!!! Plus lipsa de informații in aeroport in Otopeni… A, și încă n-am plecat din Turcia. Sper ca măcar la întoarcere sa nu facem escala la Iași!

      Marius Olteanu 27 august 2020 9:09 Răspunde
  • Buna ziua!in data 19.09.2020, am avut bilet de avion cu nr de zbor 2001, catre Bodrum,când am ajuns la destinația am constatat că nu am bagajul.Va dati seama ca am venit în vacanță în Kusadasi,si am fost nevoită sa-mi cumpăr haine,asta nu e nimic dar,sa nu stii unde e bazarul,si sa nu ai bani suficienți, cand aici stiai ca ai totul asigurat.Imi pare rau ca va transmit aceste mesaje dar nici in pielea mea sa nu fiti,am avut tratamentul in bagaj .va rog sa loati măsuri!

    Bulgareanu iordana 25 septembrie 2020 13:57 Răspunde
    • Va recomand sa aveti o discutie cu compania aeriana / firma de handling bagaje din Bodrum si Bucuresti.

      Imperator 25 septembrie 2020 17:07 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii