Ce facem atunci cand nu iti primesti bagajul de cala la destinatie

Bagaj recuperat

Cred ca unul dintre cele mai neplacute situatii pe care le ai cand pleci in vacanta este sa nu primesti bagajul de cala la destinatie. Mai ales cand ajungi intr-o destinatie indepartata si poate nu si neaparat de bine dezvoltata. Da, mi s-a intamplat de mai multe ori. Prima oara cand am ajuns la destinatie, iar bagajul, ba, era la Sarajevo cred ca prin 2000 sau in jurul acestui an. Mi-aduc aminte, zburasem via Budapesta cu Malev-ul (nici in ziua de azi nu sunt zboruri directe) si cand am aterizat la Sarajevo, am descoperit ca bagajul a ramas la Budapesta. Era cam frig la Sarajevo, deh, munte, asa ca m-am dus glont in singurul mall al orasului si mi-am cumparat niste haine si produse de toaleta. Bagajul nu a mai sosit niciodata la Sarajevo, l-am primit dupa vreo doua saptamani inapoi la Bucuresti.

Dar probabil cea mai mare provocare a fost cand am ajuns in Madagascar si in Tanzania (ulterior zburand spre Malawi fix a doua zi) fara bagaj care ramasese in cazul Madagascarului in Istanbul (deh, pierdusem legatura in Istanbul datorita intarzierii avionului de la Bucuresti si fusesem rerutat pe o ruta mai neobisnuita via Addis Ababa cu Ethiopian) si in cazul Tanzaniei, in Dubai (aici, pur si simplu, bagajul a ramas in aeroport si a fost descoperit dupa foarte multe interventii). In ambele tari africane, am avut probleme cu gasirea de haine, imensa majoritate a africanilor fiind mult mai supli decat mine, dar pana la urma m-am descurcat – am descoperit numere mari la magazinele de second hand – tarile din lumea a treia sunt inundate de haine la mana a 24-a aduse cu containerul din Europa si America si evident ca nimeni nu le sorteaza in functie de numere, asa ca gasesti destule obiecte de imbracaminte foarte largi. Am avut probleme sa gasesc aparat de ras in Malawi, dar pana la urma, m-am descurcat… un pic nebarbierit pentru cateva zile pana am gasit cateva aparate de ras de unica folosinta cu un nume de brand chinezesc care mai degraba smulgeau decat taia. Dar, ma rog.

Evident, cand te intorci acasa, problema e mai mica, dar poate iti pare rau dupa niste lucruri sau poate vii cu suveniruri. Cand m-am intors din Mali, am zburat cu Royal Air Maroc din Bamako via Casablanca pana la Roma, iar de acolo am luat Alitalia spre casa. Zborurile erau pe bilete de avion separate, asa ca la Roma am ridicat bagajul venit din Mali via Maroc (e drept, am asteptat vreo 2 ore ca asa se astepta un bagaj la Roma) si l-am depus la biroul de check-in al Alitalia spre Bucuresti. Dar nu am fost atent si nu am rupt eticheta de bagaj al Royal Air Maroc, nici tipa de la check-in nu s-a uitat, asa ca bagajul a ramas in Roma. Am noroc ca am rude la Roma si dupa vreo 2 saptamani in care bagajul a fost declarant pierdut, rude mea s-a dus la aeroport si nu stiu cum l-a gasit in custodia … Tunis Air ! A ajuns acolo probabil pentru ca pe eticheta era scris ceva cu litere … arabe ! Si asa a ajuns (norocos) la Bucuresti.

 

In primul rand, sa clarific cine are responsabilitatea bagajelor. Managementul bagajelor nu este facut de companiile aeriene. Ar fi extrem de scump ca fiecare companie aeriana sa aibe angajati proprii in absolut fiecare aeroport unde zboara ca sa se ocupa de bagaje. De bagaje se ocupa niste companii de handling – care au responsabilitatea tuturor serviciilor la sol – de la formalitati de imbarcare / debarcare, la incarcarea / descarcarea bagajelor, uneori si de aprovizionarea cu combustibil, degivrare, etc. De exemplu, in Otopeni sunt doar 4 astfel de companii: RAS (Romanian Airport Services), Menzies, Globe Ground si Uplift. In conditiile in care pe aeroport opereaza 28 de companii aeriene. Cum ar fi fost sa fie 28 companii de handling in Otopeni ? Nu cred ca exista atatea nici in Atlanta, cel mai mare aeroport al lumii !

Evident, pentru marele public, aceste firme sunt complet necunoscute si toti urla ca le-a pierdut Wizz-ul bagajul. Nu le-a pierdut Wizz-ul, le-a pierdut eventual RAS-ul in Otopeni sau GH London Ground Handling Services in Luton, de exemplu.

 

Dar hai sa trec la cateva recomandari

In primul rand, niciodata sa nu iti pui in bagajul de cala obiectele de valoare. Intotdeauna sa-ti iei cu tine in bagajul de cabina bijuteriile, electronicele si medicamentele! Punctum. Sunt admise la bordul avioanelor inclusiv ace pentru cei bolnavi de diabet si care trebuie sa-si faca injectii cu insulina – e drept ca verificarile vor fi mai amanuntite, dar se pot lua la bord. De asemenea, este interzis sa iti pui in bagajul de cabina bateriile de orice tip – asa ca trebuie sa-ti iei la bord laptopul, aparatul foto, drona, orice are o baterie pe baza de litiu. Si e si mai sigur sa le ai cu tine.

Ia-ti in bagajul de mana un kit de haine. Dupa intamplarea cu Sarajevo din 2000 in absolut orice calatorie cu avionul, imi iau in bagajul de cabina un tricou, un chilot, o pereche de ciorapi – un kit de urgenta. Daca plec dintr-o tara unde e cald spre una in care e frig, iau la mine puloverul si geaca de iarna (sau toamna, depinde de vreme la destinatie) la bord. Cand am ajuns in Coreea de Nord fara bagaj (sistemul de bagaje de la Beijing se stricase si zeci de mii de bagaje ramasesera in capitala Chinei), am gasit ciorapi, aveam intamplator niste camesute chinezesti pe care le cumparasem in dimineata zilei respective, dar chiloti numarul meu nu am gasit nicaieri – asa ca in fiecare seara spalam si se usca pana seara urmatoare. La fel ar fi functionat si cu ciorapii sau tricourile daca nu as fi avut mai multe.

Uite-te cu atentie la ce scrie pe eticheta de bagaje. Uneori, etichete poate sa indice o alta destinatie, nu unde zbori tu. In 1999 cand s-a deschis noul terminal al aeroportului Otopeni, au fost angajati o gramada de oameni noi care pareau complet nepregatiti. Cred ca eu am zburat la vreo 2 zile de cand se deschisese. Zburam tot la Sarajevo (nu a fost zborul in care bagajul meu a ramas la Budapesta). Mi-a dat cartea de imbarcare, dar noroc ca m-am uitat pe eticheta de bagaj si scria BUD – LJU (LJU adica Ljubljana). I-am zis fatucii de la bagaje ca eu ma duc la Sarajevo. A mai tastat ea ceva, a scos o noua eticheta, tot LJU. Femeie, merg la SJJ, nu la LJU ! De abea a treia sau a patra oara a iesit eticheta corecta BUD – SJJ. Daca nu ma uitam, bagajul meu ajungea bine mersi la Ljubljana, iar eu la Sarajevo. Acum, cu noile tehnologii, riscul s-a diminuat foarte mult ca pe eticheta de bagaj sa apara o alta destinatie, dar sa stiti ca mai exista ! Uitati-va !

Fa o poza la geamantan inainte de a-l depune la check in. Acum sunt telefoane cu aparate foto, e rapid sa faci o poza. Ajuta la identificarea lui in caz ca e pierdut.

 

De ce se pierd bagajele si care este riscul de a fi intarziate.

In primul rand, cele mai multe cazuri sunt in cazul unor zboruri cu transfer. Zbori de la Bucuresti la Viena si de acolo mai departe la New York, e posibil ca bagajul sa ramana la Viena. Daca ai fi avut zbor doar pana la Viena, posibilitatea de a fi intarziat / pierdut era semnificativ redusa.

Sunt mai multe cauze, dar cauza cea mai importanta este eroarea umana. In ciuda avansului tehnologic, in cea mai mare parte din cazuri, sortarea bagajelor se face manual, asa ca cei care lucreaza la firma de handling pur si simplu il trimit in alta parte. Punctum.

Nu stiu care sunt cifrele in cazul aeroporturilor din Romania, dar in cazul SUA, in 2022, 0,4% din bagajele de cala au fost prost directionate. Lipsa fortei de munca din industria aviatica care a afectat major operatiunile aeriene in 2022 a dus la o adevarata criza mai ales in aeroporturile mari precum Londra-Heathrow sau Frankfurt unde fotografii cu mii si mii de bagaje au facut furori pe retelele sociale. In perioada respectiva cand criza a atins apogeul in mijlocul verii, si la Otopeni erau o gramada de bagaje la birourile firmelor de handling – bagaje intarziate care veneau dupa cateva zile sau saptamani din Londra, Frankfurt, Viena si alte hub-uri europene.

 

Ce trebuie sa faci in cazul in care nu vine bagajul tau

Asteapta pana se anunta ca s-au terminat de livrat bagajele. Apoi uite-te prin jur. Daca ai pierdut conexiunea si ai venit cu zborul urmator, e totusi posibil ca bagajul tau sa fi prins legatura. Da, se mai intampla. Apoi, prin anumite aeroporturi, exista oameni angajati care iau bagajele de pe carusel si le pun undeva prin zona. Daca vezi o gramada de bagaje langa banda de bagaje de unde trebuie sa-ti iei geamantanul, uite-te si la aceasta gramada. E posibil sa fie acolo. In plus, in multe aeroporturi mai ales din Europa Occidentala, livrarea bagajelor dureaza neasteptat de mult – 1 sau 2 ore in aeroporturi precum Milano, Londra sau Roma sunt obisnuite. Sa nu crezi ca e ca la Bucuresti ca il primesti imediat. In alte locuri, livrarea bagajelor poate dura ore in sir.

Nu te enerva. Stiu, e extrem de neplacut sa nu-ti vina bagajul, dar nervii tai nu-l va face sa fie teleportat in fata ta. Pur si simplu, te enervezi degeaba, asta nu te va ajuta.

Du-te la biroul de bagaje pierdute. Fiecare aeroport are sistemul lui. In unele aeroporturi, exista un birou unic, in altele trebuie sa te duci la firma de handling care se ocupa de respectiva companie aeriana. In Otopeni, pe pereti sunt afisate toate firmele de handling care deservesc diversele companii – Globe Ground deserveste TAROM, RAS deserveste Wizz sau Air France / KLM, British Airways este parca la Menzies si asa mai departe. Evident, nu vei stii ce si cum, poti intreba la orice birou din zona de bagaje unde trebuie sa te adresezi daca bagajul tau cu compania X nu a venit.

Raporteaza ca bagajul tau este intarziat. In principiu, exista un sistem global de urmarire a bagajelor. Se foloseste codul de bagaje si vezi unde e. Unele companii aeriene au niste sisteme mai avansate (imi place mult sistemul lui Aegean care imi trimite mail in momentul in care bagajul a fost preluat cu codul bagajului, oras de primire, zboruri, etc). Cum ziceam, in cele mai multe cazuri, exista un site numit World Tracer unde poti verifica unde iti e bagajul. De fapt, este folosit si de cei de la handling.

Primeste un PIR – Property Irregularity Report. La biroul de obiecte pierdute, va trebui sa completezi un formular cu diverse amanunte – de la zborurile pe care le-ai luat la cum arata bagajul (inclusiv brand, culoare, etc). De aceea am scris ca e bine sa-i faci o poza inainte de a-l da la check in). De asemenea, scrie clar adresa de livrare. Pe baza raportului, angajatul verfica in World Tracer daca il vede pe undeva – si de multe ori poate sa-l localizeze si sa-ti zica: “hey, bagajul tau a ramas in Sao Paolo, vine maine cu zborul cutare”. Daca ajungi intr-un aeroport mai primitiv, cel mai probabil vei primi un PIR fara prea multe amanunte si un numar de telefon unde sa suni din cand in cand.

Intreaba ce poti primi drept compensatie – spre deosebire de zborurile intarziate, overbooked sau anulate, nu exista o regula cu privire la compensatii in caz de intarziere ale bagajelor. In general, companiile de linie dau ceva (la Beijing cand bagajul meu a intarziat 2 zile, KLM mi-a dat 200 dolari cu care mi-am cumparat haine de sa umplu inca un bagaj !), iar companiile low-cost o calduroasa stangere de mana si bataie consolatoare pe spate. Unele companii iti dau bani, altele iti zic sa iti cumperi tu ce iti trebuie si sa vii cu bonuri (lucru imposibil prin diverse tari ale lumii), iar unele au la aeroport niste kituri de cosmetice de urgenta. Oricum, daca nu ceri, nu ti se va da.

Recuperarea bagajelor – imensa majoritate a bagajelor nu sunt pierdute, ci doar intarziate si vin fie cu zborul urmator, fie dupa cateva zile. In cazul companiilor de linie, vei primi bagajele acasa (sau la adresa indicata) – chiar daca domiciliul tau nu este in orasul unde ai intarziat. De exemplu, cand am venit din Brazilia, tot grupul cu care eram nu si-a primit bagajele – ramasesera la Sao Paolo. Compania cu care am zburat de la Sao Paolo a fost KLM si handlerul lui KLM a trimis bagajele prin curier la Bucuresti, Deva sau Galati, au fost trimise chiar si la Londra cuiva care venise din Anglia. In cazul companiilor low-cost, banuiesc ca cel mai probabil va trebui sa te intorci la aeroportul unde ai aterizat sa le iei de acolo. De asemenea, si in cazul in care bagajele nu iti ajung prin tari din lumea a treia – bagajul care a ramas la Dubai in drum spre Tanzania, a ajuns la Dar es Salaam si desi eu plecasem de acolo, Fly Dubai nu ti l-ar fi trimis spre unde erai pentru nimic in lume. Noroc ca traseul meu trecea din nou prin Dar es-Salaam si l-am ridicat cand am ajuns acolo intre doua avioane vreo 2 saptamani mai tarziu. In cazul bagajului intarziat in Antananarivo (pe scurt, Tana), capitala Madagascarului, stirile erau contradictorii – de la Bucuresti mi se spunea ca bagajul e in Tana, din Tana mi se spunea ca nu e. Dupa turul prin Madagascar, am revenit in capitala, m-am dus la biroul de bagaje pierdute si cei de acolo dupa ce s-au uitat pe niste hartoage au spus ca nu a venit. I-am intrebat unde tin bagajele intarziate si mi-au zis ca intr-un depozit. La cererea mea, m-au dus in acel depozit unde erau sute de geamantane unele peste altele si norocul meu a fost ca aveam un troler Lamonza gri cu niste elemente verzi fosforescente – l-am vazut sub nu mai putin de 8 geamantane. L-am aratat, au venit vreo doi tipi voinici care au dat muntele de geamantane la o parte si ce sa vezi … era geamantanul meu !

 

Ce mai poti sa faci

Fa-ti asigurare de bagaje. Odata cu asigurarea de calatorie, fa-ti si asigurare de bagaje. In cazul in care bagajele sunt intarziate, nu mai stai dupa compania aeriana sa-ti dea sau nu o periuta de dinti, te duci, cumperi si decontezi. Personal eu fac asigurarea la Eurolife FFH, vezi pachetul Echilibrat sau Zen.

Ia-ti un AirTag. Iti cumperi un AirTag, il bagi in geamantan si in mod normal, poti sa vezi unde e geamantanul tau. Partea proasta cu AirTag-ul este ca functioneaza doar pe Iphone. Citeste aici cum functioneaza (nu am Iphone, deci nu am nici AirTag). Inteleg ca si Samsung are ceva similar, trebuie sa mai studiez, dar arunca o privire aici. Se pare ca Google dezvolta ceva similar, dar nu e inca gata.

 

As fi curios sa aflu si experientele voastre. Voua v-au intarziat bagajele ? Ce ati facut in acest caz ? Astept povestile si sfaturile voastre mai jos ! Multumesc !

Geamantan PIR Fly Dubai Bagaj recuperat Banda aeroport Tana Geamantan Antananarivo Rush Istanbul

Categorii:
Diverse

Comentarii

  • Adrian Purdel spune:

    Salut!
    Mie mi s-a intamplat in Atlanta. Am completat o fisa cu descrierea bagajului si mi s-au dat (din partea companiei) lucruri de ingrijire personala (pasta si perie de dinti, aparat de ras, sapun, prosop), o pijama, un trening si niste papuci de casa. Bagajele au venit dupa 3 zile (stateam acolo mai multe luni).

  • Laura Gadea spune:

    Mai exista serviciul de bagaje pierdute/întârziate BLUE RIBBON BAGS si costa numai 5 euro// 25 lei.
    Daca nu il ai in 4 zile iți dau 1000 euro despăgubire 🙂

  • Stan Marian spune:

    Nu mi a venit bagajele timp de 12 zile.ce trebuie să fie?

    • Imperator spune:

      Pai ai facut plangere cand nu au sosit ?

    • Delia spune:

      Eu L-am primit după 5 săptămâni .Încearcă dacă ai foto cu valiza sau lucruri din valiza ,mie doar foto au funcționat caci mi au spus ca nu mai sunt șanse sa îl găsească .După ce am trimis foto , in 3 zile am primit bagajul

  • Mianna spune:

    Cred ca aici e o greseala: „De asemenea, este interzis sa iti pui in bagajul de cabina bateriile de orice tip – asa ca trebuie sa-ti iei la bord laptopul, aparatul foto, drona, orice are o baterie pe baza de litiu.” Probabil ai vrut sa zici ca sunt interzise in bagajul de cala.

  • Bogdan spune:

    Din cauza recentelor probleme de la München cu ninsoarea, Lufthansa ne-a schimbat biletul de la Frankfurt-Munich-Sibiu cu un bilet Frankfurt-București, urmând sa le trimit copie după biletul de tren pentru refund. Problema e cu bagajele de cala, care nu au mai ajuns la București, iar agenta TAROM de la Otopeni ne-a informat senină ca TAROM nu trimite acasă bagajele “rerutate” și ca va trebui sa revin după ele când (sau dacă!!!) ajung la București. Agentul de la firma de handling internațională (Globe something) a pasat responsabilitatea in curtea Tarom, care ne-a adus la destinație. Tarom zice ca destinația noastră e București, nu Sibiu și ca trebuie sa venim după bagaje pe cheltuiala noastră.

    E normal așa ceva? E corect?! E acoperită o astfel de situație in legislația europeană?

    • Imperator spune:

      Din cate stiu, nu exista o legislatie europeana in domeniu. In general, companiile le trimit acasa (sau te pun sa vii la aeroport) in functie de cat de mult vor sa tina la prestigiu. De exemplu, Turkish si Air France / KLM ti le trimit acasa (am avut bagaje intarziate pentru niste oameni din grupul cu care am fost cu KLM si firma de handling le-a trimis oriunde in tara, dar si in Italia si Marea Britanie – doua persoane plecau mai departe). Wizz sau Fly Dubai in nici un caz, trebuie sa vii la aeroport sa le iei. TAROM, sincer, nu stiu.
      Intr-adevar, in cazul asta nu tine de firma de handling din aeroport (Globe Ground). Tine de compania aeriana care in contractul cu firma de handling specifica daca bagajele pot fi trimis se acasa sau nu (evident, sunt costuri suplimentare acoperite de compania aeriana). Probabil TAROM nu trimite bagajele intarziate acasa (la fel ca Wizz). Eu zic sa incerci sa vorbesti si cu Lufthansa.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest