Pe Drumul Matasii: Uzbekistan, Turkmenistan si Iran. Episodul 1. O introducere necesara

Drumul matasii prin Asia Centrala

Pe Codrin nu l-am intalnit inca, dar chiar as dori sa ne vedem la o shisha si o bere iraniana de rodii (hai, fie si la una romaneasca fara rodii). A calatorit mult intr-o zona care imi place mult – Orientul Apropiat si Asia Centrala, a ajuns in celebrele „Stane”, exact in acelea in care imi doresc sa ajung – Uzbekistan si Turkmenistan.  Si pentru ca banuiesc ca multi sunteti interesati de aceasta zona fascinanta, l-am rugat sa scrie pentru Imperator Travel povestea excursiei de asta vara pe Drumul Matasii… Multumesc, Codrin !

Nu stiu de ce, dar Drumul Matasii m-a atras de mult timp. Poate din copilarie, cand mi se citeau seara Basmele lui Wilhelm Hauff si apoi ma visam calatorind in lumea mirifica a Orientului, sau cand am crescut ceva mai mare si am descoperit povestirile despre Nastratin Hogea sau O mie si una de nopti. Treptat-treptat, a aparut si dorinta de a vedea pe viu aceste locuri de care pomeneau cartile, mai ales ca in vremea comunista am ratat posibilitatea de a ajunge in faimoasa excursie organizata atunci in tarile sovietice si numita “Perlele Orientului”. Daca unii isi mai aduc aminte, aceasta excursie  cuprindea vizite in cateva orase cu rezonanta de poveste – Almaty, Taskent, Samarkand, Buhara – si nu era accesibila oricui. Auzeam insa de la diverse persoane care putusera totusi sa ajunga acolo, ca vazusera cele mai frumoase lucruri din viata lor.

Daca ar fi sa ma recomand, atunci as spune ca sunt un calator serios si ordonat. Asa cum poate am facut si cu autorii si cartile pe care le-am parcurs, am luat totul de la un capat si am avut dorinta de a merge cat mai mult pe drumul pe care mi l-am stabilit. Mi-am facut planuri de calatorie si m-am straduit sa le duc la indeplinire. Drumul Matasii a fost si a ramas o tema draga, si in ultimii ani am facut tot posibilul sa inteleg cat mai mult din acest fenomen care a contribuit atat de mult la sincronizarea culturilor si civilizatiilor. Caravana a fost vehiculul schimbului comercial, dar si al schimbului cultural, devenind o metafora a calatoriei in sine, a cautarii si (re)gasirii. Dupa doua calatorii in Turcia pe care le-am intreprins incepand cu 2007 si in care am ajuns pana in Orientul indepartat (Erzurum, Van, Dogubeyazit) si am inceput sa inteleg bogatia de istorie, cultura si civilizatie pe care o poate aduce Orientul , am cautat sa imi extind cautarile si in tarile vecine, realizand calatorii in Iran, Siria, Iordania, Liban. Fiecare din ele a adus bucuria unei noi piese din puzzle adaugate si intelegerea unei noi perspective asupra imaginii Drumului Matasii.

Prezenta calatorie in Uzbekistan, Turkmenistan si Iran a fost realizata intre 18 august si 4 septembrie 2011. A insemnat si un efort substantial de pregatire, dar si o satisfactie pe masura, fiindca a insemnat trecerea prin trei tari foarte diferite si cunoasterea unor locuri uimitoare. Initial am dorit sa prind si Kazahstanul (cel putin Almaty si Shimkent ca tinte de parcurs), dar partea complicata a obtinerii vizelor pentru cele trei tari deja mentionate, ca si marirea simtitoare a bugetului si a timpului au facut sa renunt la a include, cel putin pentru moment, Kazahstanul in traseu.

Trebuie sa spun inca de la inceput ca pregatirile au trebuit facute cu trei luni in avans, date fiind si unele obstacole pentru care a trebuit sa gasesc solutii: toate trei tarile au nevoie de LOI (Letter of Invitation), Uzbekistanul nu are consulat la Bucuresti, Turkmenistanul nu te lasa in tranzit decat in anumite conditii pe care nu le indeplineam, ca urmare trebuiau cumparate servicii ale unei agentii locale pe teritoriul sau (ulterior, am vazut ca a fost o idee buna, chiar daca asta a insemnat un cost serios adaugat), iar Iranul a inasprit conditiile de obtinere a vizei fata de ceea ce stiam cand il vizitasem in 2009.  Ca urmare, a trebuit planificata extrem de minutios toata aceasta etapa pregatitoare (unii dintre cititori vor zambi, dar am aplicat elemente de backward planning), astfel incat toate lucrurile sa poata fi gata pana la plecarea deja stabilita prin achizitionarea biletelor.

Traseul stabilit a fost in final urmatorul, totalizand aproximativ 18 zile:

2.Traseul calatoriei.jpg

Pentru a ajunge in Taskent (punctul initial al calatoriei) am folosit serviciile Aerosvit (linie aeriana ucraineana, cu escala in Kiev). La intors, am venit din Teheran folosind serviciile combinate ale Azerbaijan Airlines si Tarom (din pacate, nu am mai prins locuri la Pegasus, chiar cu trei luni inainte… ceea ce arata ca ruta Teheran-Istanbul este extreme de solicitata).

Pentru a intra in posesia invitatiilor (LOIs) ca element premergator obtinerii vizelor, am folosit serviciile destul de scumpe (dupa cum se va vedea) ale agentiei StanTours, iar modul de plata (prin transfer bancar) a ridicat in final nota de plata si mai mult. In cazul Uzbekistanului, a fost necesara o deplasare pana la Istanbul pentru ridicarea vizelor (alte variante puteau fi Kiev, Viena etc., intrucat ridicarea vizei direct de pe aeroportul Taskent a iesit din calcul, fiind riscanta). Am ales totusi Istanbulul, fiindca e un oras pe care il iubesc sincer si care ma bucura de oricate ori il vizitez. In cazul Turkmenistanului, asa cum spuneam, a fost necesara achizitia unor servicii (transport, cazare pe teritoriul turkmen) tot de la Stantours. Viza s-a obtinut in Bucuresti destul de simplu, pe baza LOI si a dovezii serviciilor achizitionate. In cazul Iranului,  au fost necesare LOI, adeverinta medicala, cazier judiciar.

Acestea fiind pregatirile, sa pornim la drum! In episodul urmator – despre contactul cu Uzbekistanul, despre Taskent si valea Fergana.

Codrin

https://codrinnicolau.wordpress.com

Obiective turistice Samarkand: Shahr-i-Zindar

Samarkand, Uzbekistan – Shahr-i-Zindar

Obiective turistice Samarkand, Uzbekistan - Registan.JPG

Registan din Samarkand

Obiective turistice Uzbekistan: Bukhara - Ark

Ark – Bukhara, Uzbekistan

Obiective turistice Khiva - cuptorul de paine

Cuptorul de paine din Khiva

Obiective turistice Uzbekistan: Khiva

Khiva, un alt oras de pe Drumul Matasii din Uzbekistan

Obictive turistice Turkmenistan: Darvasa

Darvasa in Turkmenistan

Ashgabat - Kipchak mosque

Moscheea Kipchak din Ashgabat

Neishabur - monumentul Omar Khayyam

Monumentul lui Omar Khayyam din Neishabur, Iran

Obiective turistice Teheran: turnul Azadi

Turnul Azadi din Teheran

Comentarii

  • Marina spune:

    Superbe pozele si descrierea, mi-ar place sa-mi iau o vacanta prin acele locuri mai ales ca acum am citit atatea informatii folositoare

  • parabone spune:

    poate ar fi cineva interesat…Turkish Air are oferta la circa 250 euro din Billund(Danemarca) -Teheran(Iran)…in Billund se poate ajunge cu Ryan Air la un pret modic din Budapesta…ma gandesc ca romanii din NV ar fi mai interesati.

  • Mihai spune:

    Felicitari pentru calatorie! Este un traseu minunat si interesant. Ce bine ca publici un trip report. Spor la scris!

  • Codrin spune:

    @parabone: exista si Pegasus (www.flypgs.com) care are preturi foarte bune pentru Teheran, via Istanbul.
    @all: va multumesc si va astept la urmatoarele episoade 🙂

  • Dudian spune:

    Felicitari pentru ca te-ai apucat sa ne povestesti in detaliu minunata ta calatorie.
    Spor la scris, numai bine.
    Alex

  • Sorin spune:

    Carui oras ii spuneti dv Almaty? E vorba de Alma Ata, cumva? Imi cer scuze, dar dv vad ca folositi mereu transcrierile fonetice in engleza, cand e vorba de toponimele din spatiul fostei URSS si ma bagati in ceata, pe mine cel putin, care nu-s as in romgleza.

    • Imperator spune:

      Almaty esta fosta Alma Ata dupa schimbarea numelui din rusa in kazaha. Asadar, numele este in romzaha. Unele orase si tari isi schimba numele din cand in cand (inainte de 1989, vorbeam de Birmania si Bielorusia, acum folosim Myanmar si Belarus)

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest