Croaziera la fiorduri (ep. 3). O zi pe mare, pe MSC Opera

01-msc-opera

MSC Opera

Dupa ziua petrecuta in Germania, vasul MSC Opera a plecat, in sfarsit, spre nord. In fine, mi-a fost neclar de ce traseul care pleca din Copenhaga a inclus si o tura la sud, in Germania, pentru ca mai apoi sa revenim, sa traversam Danemarca si sa ne indreptam spre destinatia noastra principala, fiordurile norvegiene. Am intrebat si mi s-a raspuns cu o intrebare – „Stii de ce toate vasele de croaziera din Mediterana opresc la Tunis ?”. „Hm, pai pentru un pic de exotic, desi Tunisul seamana foarte mult cu Franta meridionala”. „Nu neaparat, pentru ca acolo e cel mai ieftin gunoi din toata zona. Toate vasele lasa gunoiul la Tunis”. Cine stie ce deal-uri s-or face la Warnemunde. Dar, ma rog, am facut o excursie faina pana la Lubeck si asta este ce a contat.

In articolul de azi, vreau sa va povestesc un pic despre MSC Opera si despre experienta de navigat pe un vas de croaziera (nu o sa ma abtin sa fac si o comparatie cu precedenta experienta, de pe vasul Liberty of the Seas a companiei Royal Carribean).

In primul rand, MSC Opera este una dintre cele 12 vase de croaziera ale companiei italiene MSC, cea de-a patra mare companie de croaziere din lume si singura din Europa care se afla intr-o pozitie asa de buna (celelalte trei sunt americane – Carnival, Royal Carribean si Norwegian). MSC Cruises este detinuta de o familie napoletana (mai precis, din Sorrento) care detine MSC, cea de-a doua cea mai mare companie de transport marfa pe mare din lume, un imperiu fondat de Gianluigi Aponte nu mai devreme de 1970… dar, e drept, familia lui a navigat timp de trei secole prin Mediterana si prin alte mari. Dupa succesul inregistrat cu businessul de transport marfuri, ce s-a gandit familia Aponte? Ce-ar fi sa intre si in businessul de croaziere? Asa ca, in 1995, Lauro Lines, a preluat o firma de transport pasageri tot a unui napoletan (in zona aceea, businessul se face cu vecinii) si a transformat-o in cea de-a patra mare companie de croaziere, in conditiile in care acest tip de business era si este dominat de americani. Fiind si cea mai noua dintre marile companii de croaziere, MSC are una dintre cele mai noi flotile de croaziera din lume, cel mai vechi vas fiind construit in 2001, iar MSC Opera fiind construit in 2004 (a fost complet refacut si marit in cadrul proiectului Rennaisance, prin care cei de la MSC au imbunatatit serios navele lor un pic mai vechi. De altfel, vasul este si pare ca scos din cutie.

Cum s-a impus MSC pe piata? Pai, in primul rand, signor Aponte „s-a enervat” cum companiile americane joaca tontoroiul la el „in curte”, in Mediterana. „Cum, americanii astia stiu mai bine Mediterana decat un Italian? Non e possibile!”, a tunat Aponte. Asa ca a taiat preturile, ducand la 199 sau 299 de euro circuitele prin Mediterana… asa ca doritorii de croaziere au dat navala la MSC, lasand vasele americanilor cam goale… Evident, acum mai rar gasesti croaziere la 199 de euro, dar MSC vine din cand in cand cu megapromotii. Intrebati-l pe Ioan de la croaziere.net, ca el le stie pe toate – cand vin, daca merita sau nu.

Pot sa zic ca intotdeauna am fost de parere ca croazierele sunt niste produse turistice destinate celor de la 60–70 de ani in sus. Da, sunt multi consumatori de croaziere de varsta a treia. De ce? E o optiune destul de comoda. Nu trebuie sa schimbi hotelul – fa bagaje, desfa bagaje, ia avion, tren, masina etc. de la o destinatie la alta, pur si simplu, „hotelul” se muta in asa fel incat in fiecare dimineata (sau aproape in fiecare dimineata), se afla in alt oras. In plus, ai nu stiu cate atractii si activitati la bord, mai ales in cazul vaselor mari, incat sa-ti umpli timpul daca nu ai chef sa te dai jos pe mal sau cand in ziua respectiva vasul navigheaza, nu opreste in vreun port. In plus, totul e cam all-inclusive – ai de mancare cand vrei, de baut, poti sa stai la plaja (evident, in cazul in care te afli in zone climatice calde), e ca un all-inclusive umblator. Dezavantajul, din punctul meu de vedere? Se sta prea putin in destinatii. Daca este sa opresti intr-o destinatie „mica” (cum a fost, in cazul meu, Pisa sau Bergen), e ok, poti vedea cam totul, cand opresti in Civitavecchia, de exemplu, care este portul ce deserveste Roma, ei, Roma nu o vezi in cateva ore! In plus, daca vrei sa vezi orasul noaptea, nu prea poti… Vasul pleaca, de obicei, inainte de caderea noptii.

In legatura cu ideea ca croazierele sunt pentru batrani: am aflat tot de la Ioan de la croziere.net, specialist indiscutabil in acest tip de turism, ca nu exista doar croaziere standard, mainstream, dimpotriva, sunt numeroase croaziere care au anumite tematici sau pentru anumiti clienti – exista croaziere-party pentru tineri, exista croaziere pentru iubitorii de jazz, exista croaziere unde copiii pot trai ca in basme (Disney dispune si de vase de croaziera, inteleg ca e un soi de Disneyland pe apa), exista croaziere pentru swingeri, exista croaziere pentru gay, exista croaziere de megalux, exista croaziere pentru destinatii neobisnuite (cum ar fi Antarctica sau chiar fiordurile norvegiene – daca vrei realmente sa le vezi, exista o companie norvegiana cu vase mici care se strecoara si in cele mai inguste fiorduri, unde un vas tip MSC Opera cu 3.000 de oameni la bord nu poate intra, la fel ca in cazul fiordurilor chiliene). De altfel, in momentul in care te gandesti sa iei o croaziera si nu ai mai fost, este bine sa vorbesti cu niste oameni care chiar se pricep, cum sunt cei de la croaziere.net, pentru a-ti oferi exact croaziera care ti se potriveste… altfel, ai riscul sa vii, poate, dezamagit sau de a nu fi fost chiar vacanta viselor tale.

Ma rog, e foarte mult de povestit despre industria croazierelor, am aflat foarte multe, poate ca la un moment dat o sa mai scriu, dar hai sa va povestesc viata la bordul MSC Opera. Pe sectiuni :).

 

Cazare

Eu am stat intr-o cabina (la croaziera, unde dormi nu se numeste „camera”, ci „cabina”) cu hublou in exterior. Data trecuta, pe Royal Carribean, am stat intr-o „cabina interioara”, unde am avut pentru prima oara (si singura data) in viata un atac de claustrofobie. A durat vreun minut, dar a fost nasol. Asta, in conditiile in care cabina interioara de pe Royal Carribean dadea spre imensa „strada” interioara plina cu restaurante, magazine si baruri. MSC Opera nu este la fel de sofisticata, cabinele interioare nu au geam spre nimic, ci o mare oglinda deasupra patului. De aceea, m-am simtit minunat ca am avut o „cabina exterioara”, pentru ca am putut vedea marea sau uscatul pe langa care treceam. Cabina nu e foarte mare (are maximum 22 de metri patrati, dar poate avea si 13), dar daca te organizezi bine si folosesti toate dulapurile care sunt din plin, nu te poti plange de spatiu. Iar daca imparti patul dublu in doua paturi (ca la camerele „twin”), chiar ai mult spatiu! Exista, evident, si cabina de baie, la fel, relativ stramta, dar cu destul spatiu, cabina de dus si cu tot ce trebuie.

Evident, pentru cei care vor sa calatoreasca mai confortabil exista si camere cu balcon, si suite (au circa 27 de metri patrati), dar nu am vazut niciuna, pentru ca pe MSC Opera nu sunt foarte multe si toate erau ocupate. In general, croazierele in fiorduri sunt foarte populare si vasul poate fi full.

 

Restaurante

Evident, intrebarea a doua este unde mananci. Mancarea este inclusa in pretul croazierei si, exceptand cateva ore in cursul noptii (cam intre 2:00 si 6:00 dimineata, daca tin minte bine), poti manca non-stop ceva sau pe undeva. Evident, ai riscul sa te ingrasi, ceea ce se si intampla in cazul multora (asta, daca nu cobori in fiecare zi pe mal si alergi sa vezi ceva). Exista doua tipuri de restaurant – unul mare, de tip „impinge tava”, numit Le Vele – acesta se afla pe langa zona de cafeterie care uneori e inchisa, are doua aripi care functioneaza destul de mult – unul cu hamburgeri si carnati si celalalt cu pizza. Hamburgerii nu sunt cine stie ce, dar pizza este excelenta, doar ne aflam pe un vas italian!

Problema cu zona de „impinge tava” este ca, la ore de varf, e greu sa gasesti loc. In schimb, exista doua restaurante – L’Approdo si La Caravella – unde ai loc rezervat in fiecare seara la o anumita ora (eu il aveam in tura a doua – la 9:00 seara). Nimeni nu te obliga sa te duci in restaurant, poti sa mananci la „impinge tava”, dar mancarea de la restaurant este mai faina (adica, in fiecare zi se schimba meniul si aveau chiar mancare foarte buna). In plus, dimineata, putini stiau ca restaurantele sunt deschise, asa ca dadeau navala la „impinge tava”, unde nu prea gaseai locuri, iar in restaurant erau garla… si, in plus, pe langa bufetul de rigoare, puteai comanda niste specialitati pe care nu le gaseai sus.

 

Bauturi

Bauturile nu sunt incluse in pretul „de baza” al croazierei (depinde ce pachet ei). Evident, nu ramai insetat, sa mori de sete, apa poti lua non-stop (sunt automate la cafeterie, la pizzerie si la hamburgerie), iar la micul dejun, automatul baga si niste sucuri – o victorie a industriei chimice italiene. Dar, evident, daca achizitionezi anumite pachete de bauturi, ai acces la diverse combinatii – bere + apa, vin + apa, totul exceptand nu stiu ce, orice etc., etc. Evident, daca te pui la un bar (si sunt numeroase baruri, si in aer liber, si in interiorul vasului), poti comanda ce-ti trece prin minte si sa platesti.

 

Plati

Si daca veni vorba de plati, sistemul este destul de simplu. La imbarcare, primesti un card nominal care joaca rolul de pasaport, de card de credit si de cheie la camera. Poti sa garantezi cardul cu cardul tau de credit si sa consume nelimitat (ei, asta e un risc obisnuit pentru orice card de credit) sau cu o suma cash si, atunci cand o depasesti, sa primesti o avertizare ca trebuie sa treci pe la receptie sa mai lasi niste bani. Evident, in ziua debarcarii, primesti factura finala.

 

Bacsis

Pe vasele americane e fix ca in SUA, unde, la fiecare pas, ti se spune ca trebuie sa platesti un tip. La americani e mai rau decat la arabi sau la indieni, din acest punct de vedere. La MSC Opera, politica asta de tips este mult mai relaxata si OK, in stil european – nimeni nu-ti reaminteste din cinci in cinci minute, mai ales in ultimele trei zile, „TIPS, TIPS, TIPS !”, ca pe Royal Carribean, vei plati automat o suma de, parca, 9 euro pe zi pentru tips, iar daca vrei sa dai chelnerului, celui care iti face camera sau mai stiu eu cui, poti s-o faci. Sfatul meu este sa-i dai la inceput, nu la sfarsit :).

 

Distractie la bord

MSC Opera are un mare amfiteatru, numit Teatro dell’Opera, cu o capacitate de 600 de locuri (capacitatea maxima-maxima a vasului este de 2.679 de oameni). In fiecare seara, au loc doua spectacole (identice), deci aproape jumatate din cei de la bord pot sa asiste. Sala, de fiecare data, a fost plina, nu se fac rezervari, asa ca e bine sa vii cu 20–30 minute inainte de a incepe spectacolul. In zilele in care doar se naviga (deci toti pasagerii erau la bord), aveau loc trei spectacole. Desi nu erau la fel de spectaculoase precum cele de pe Royal Carribean (care aveau inclusiv un spectacol incredibil pe gheata, cinematograf 3D sau show-uri luate direct de pe Broadway), si cele de pe MSC Opera au fost chiar faine… si aveau un gust european. In plus, diverse – a fost si spectacol de opera (eram doar pe… MSC Opera), si de muzica italiana, si de muzica din anii ’70 sau ’80, si o reconstituire cam horror a lui Dante, si dans, si muzica, si contorsionism, si echilibristica, m-am dus in fiecare seara si am avut ce vedea… a fost chiar fain).

Exista, de asemenea, o serie intreaga de baruri pe puntile (etajele) 5 si 6, cu muzica live – un pic cam oldish, dar OK. De obicei, centrul zonei de distractii este afara, pe puntea exterioara, dar din cauza vremii reci si cam ploioase, centrul s-a mutat in Piazza di Spagna, cea mai mare zona de distractie in-door. Noaptea, unul dintre baruri se transforma in discoteca, cu DJ. Trupa de distractii a fost haioasa, simpatica si cu poante fine.

Zona de cazinou este minuscula, spre deosebire de Royal Carribean, care are cazinouri de tip Las Vegas. Se vede ca americanii sunt mai disperati cu cazinourile decat europenii.

 

Shopping

Limitat, cateva magazine, inclusiv de suvenire. Nu ai reusit sa cumperi suvenire de pe mal? Am vazut cateva suvenire tipice regiunii (inclusiv matriosca) pe vas.

 

Zona deschisa – piscine

Da, MSC Opera are mai multe piscine mari, jacuzzi, dar toate afara, iar vremea nu a fost deloc prielnica baii (de fapt, nici pe Royal Carribean nu am intrat in piscine pentru ca in aprilie, in Mediterana, nu este de baie. Pe Royal Carribean ne dadeam seama cine sunt canadienii de pe vas, pentru ca erau in piscina :)). Exista si un teren de minigolf (nefolosit, de asemenea, din cauza vremii) si, evident, poti sa te plimbi linistit pe punte. Exista un sun deck premium – pentru cei cu pachete premium (sau daca platesti suplimentar), dar nu a fost deschis decat o zi, tot din cauza vremii.

 

Excursii la mal / debarcare

Cum scriam si ieri, depinde de fiecare – daca te simti mai safe intr-un grup organizat, sunt optiuni zilnice, chiar mai multe. Atentie insa, locurile sunt limitate si daca te trezesti cu o seara inainte ca vrei ceva, nu vei mai gasi, e bine sa rezervi odata cu croaziera. Excursiile au fost OK, au atins principalele obiective, dar mi s-au parut mult prea repezite. Ghidul din Bergen a fost bestial, am ras cu lacrimi, in rest au fost foarte profesionisti, sa le spun asa. Daca nu vrei sa mergi undeva departe (gen Lubeck sau Berlin din Warnemunde), mai bine cobori pe cont propriu. Poate te ajuta sa cumperi un pass de prioritate la coborare, pentru ca prioritatea o au grupurile organizate si, daca vrei sa te dai jos imediat ce se deschid portile, sa maximizezi timpul petrecut in port, cred ca ajuta.

Acum, pozitionarea zonei de debarcare

Copenhaga – portul de croaziere este relativ departe de oras. Inteleg ca exista un autobuz public, dar ca sa ajungi in oras mai trebuie sa schimbi undeva, asa ca nu e o idee rea sa iei taxiul, chiar daca e mai costisitor.

Warnemunde – portul e fix la doi pasi de acest oras-statiune. Daca vrei sa mergi in Rostock, la nici 300 de metri e o gara cu trenuri frecvente spre centrul orasului, inclusiv pentru cazul in care vrei sa mergi mai departe (gen Lubeck, dar e cam riscant, ia mai bine un tur).

Bergen – vasul opreste la 500 de metri de centrul istoric al orasului. Ia-o pe jos!

Geiranger – aici, debarcarea e un pic mai complicata pentru ca vasul nu trage in port (nu prea e loc) si transportul se asigura cu barcile de salvare. Dimineata la prima ora, e mai multa aglomeratie, asa ca un pass de prioritate pica bine. Odata ajuns in port, gasesti numeroase agentii de turism care iti inchiriaza masinute electrice, biciclete, fac tururi sau pur si simplu te poti plimba linistit pe jos, pana la cascada sau muzeu.

Olden – daca in Geiranger aveai lucruri de facut fix in port, in Olden nu e decat un bar cu internet si atat. In schimb, exista numeroase mijloace de transport care sa te duca pana la ghetarul Briksdal, principala atractie turistica a zonei.

Ce se mai poate face – sa-ti inchiriezi o masina in prealabil cu ridicare din port si sa vezi regiunea (absolut incredibila) pe cont propriu!

 

Alte atractii la bord

Exista sali pentru copii cu jocuri electronice, Lego, Chicco etc. (pentru adolescenti, dar si pentru copii mai mici), exista spa cu diverse servicii scumpe rau (am asistat la un demo in Piazza di Spagna cu una dintre dansatoare care s-a dezbracat la bustul gol si o maseuza a aratat maselor ce stie sa faca – nu cred ca asta s-ar fi intamplat in veci pe un vas american!), exista o biblioteca. Zona de gym este foarte mica si greu gasesti loc – poate, noaptea.

 

Cam astea ar fi cele mai importante lucruri de povestit despre MSC Opera. Daca mai aveti intrebari, va astept jos, la comentarii! Iar serialul va continua cu povesti din incredibilele fiorduri norvegiene.

Imagini MSC Opera

02-msc-opera-cabina-exterioara

Cam asa arata o cabina cu vedere exterioara – versiunea cu pat dublu

03-msc-opera-cabina-exterioara-twin

si versiunea twin

04-msc-opera-baie

Baia
05-fiordul-olden

MSC Opera prin fiorduri

06-msc-opera-receptie

Receptia

07-ioan-basea-croaziere-net

Valsand pe vas

08-restaurant-le-vele-msc-opera

Cafeteria La Velle – impinge tava

09-msc-opera-le-vele-restaurant

10-hamburger-msc-opera

Daca vrei hamburgeri, ai garla la Hamburger Paradise

11-hamburger-paradise-msc-opera

Cam asa arata. Sincer, nu sunt cine stie ce

12-pizza-msc-opera

Dar pizza, oh, Madonna, excelenta !

13-caravella-msc-opera

Restaurantul La Caravella

14-ospatari-msc-opera

cu celebrul Luis din Honduras

15-bucatar-msc-opera

Ce va doriti ? Avem din plin

16-peste-si-creveti

Suntem pe mare, doar !

17-prajituri

Prajituri cat cuprinde

18-fructe

Oferta de fructe nu m-a dat pe spate

19-la-caravella-msc-opera

Cu ochii in zare

20-menu-msc-opera

Cum arata o parte din meniu

21-ospatari-cantareti

Parada ospatarilor

22-lapprodo-msc-opera

L’Approdo MSC Opera

Celalalt restaurant – L’Aprrodo

23-bar-msc-opera

Poftiti ceva de baut ?

24-bauturi-msc-opera

25-outside-bar-msc-opera

Barul de pe puntea deschisa

26-sangria

Sangria, senor ?

27-limoncello

sau Limoncello

28-creveti-si-vin

Dar vinul nu poate lipsi

29-teatro-loperra-msc-opera

Teatro L’Opera – sala de spectacole

30-contorsioniste

contorsionism

31-msc-opera-carmen-by-bizet

Opera Camen de Bizet

32-bollywood-msc-opera

Bollywood show

33-msc-opera-show

Spectacol de circ

34-echipa-de-entertainment

Haioasa echipa de entertainment

35-teens-club-msc-opera

Teens club

36-piazza-di-spagna-msc-opera

Piazza di Spagna

37-byblos-disco-msc-opera

Discoteca Byblos

38-shopping-msc-opera

Zona de shopping

38-zona-de-shopping

39-piscine-msc-opera

Hai sa iesim si la aer, pe punte !

40-piscina-msc-opera

Distractie

41-pools-msc-opera

42-cruise-msc-opera

43-vedere-generala

Privirea panoramica a vasului

44-imbarcare-excursii

De aici, se pleaca in excursiile organizate pe tarm

45-tender-msc-opera

Transportul cu tenderul pe mal

46-geiranger

Nu trebuie sa cauti prea departe excursii pe tarm. Doar coboara !

47-biblioteca-msc-opera

Simti nevoia sa pui mana pe o carte, sa faci vreun cornet ?

48-aurea-spa-msc-opera

Cam asta poti trai la spa. Bani sa scoti 🙂

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest