Ponturi despre cum sa „supravietuiesti” unui zbor lung

Long Haul KLM

Acum vreo saptamana, m-am intalnit cu o prietena care urmeaza sa plece la Shanghai. A mai zburat prin Europa, nu e prima oara intr-un avion, dar pentru prima oara urma sa aiba un zbor lung, asa-numitul long-haul. Si m-am apucat sa-i zic una, alta, pana la urma am realizat ca poate fi un subiect de larg interes, asa ca m-am gandit sa-l pun pe hartia virtuala a blogului… Evident, astea sunt ponturile mele, dar m-as bucura daca v-ati adauga ponturile voastre jos, in zona de comentarii. Deci…

Alege compania aeriana cu care vei zbura si vezi ce poate oferi – de cativa ani, au inceput sa apara companii low-cost si pe zboruri lungi. Fie ca e vorba de Norwegian, Air Asia X, fie Cebu Pacific, sunt companii aeriene low-cost care opereaza si zboruri de 7, 9, 10 ore. Una este sa stai intr-un spatiu stramt fara servicii timp de o ora sau doua, si alta 10 ore. Verifica tipul de avion cu care mergi si informatii gen – latimea scaunului, loc la picioare etc. Cebu Pacific este cunoscut ca are promotii la preturi gen 50-60 de euro din Dubai la Manilla (si pana la Dubai, mai prinzi un bilet bun cu Wizz). Atentie – avionul cu care Cebu Pacific zboara este cunoscut ca este cel mai „compactat” avion din lume – 436 pasageri pot fi inghesuiti intr-un A330 – 300. Ca idee, in acelasi model de avion, Qatar Airways are doar 305 locuri, iar KLM – 292 locuri. Am zburat cu un A330 al lui Cebu Pacific intre Taipei si Manila (doar vreo 2-3 ore) si daca nu as fi avut doua locuri goale langa mine, efectiv ar fi trebuit sa stau in picioare ca nu as fi avut loc. Daca esti mai inalt sau mai rotofei, nu vei avea loc, daca ai sub 1,60 si 50 kg, totul e perfect.

 

Alege-ti locul din avion. Majoritatea companiilor care opereaza zboruri pe distante lungi iti ofera posibilitatea de a-ti alege locul in avion – fie la achizitionarea biletului, fie, mai des, la check-in-ul on-line. Verifica ce tip de avion opereaza respectivul zbor (de cele mai multe ori, companiile aeriene long-haul au mai multe tipuri de avioane. Atentie, poti fi si niste sub-modele ale unor modele – de exemplu, verifica daca zbori cu un Airbus 330-200 sau 330-300, pot fi diferente notabile.

Verifica apoi modelul respectiv de avion pe Seat Guru. Alege compania cu care zbori ca, din nou, configuratiile pot fi diferite chiar si la acelasi model si vezi acolo care sunt cele mai bune locuri.

In general, la zborurile lungi, este bine sa te misti. Si este mai dificil sa te misti, daca trebuie sa mai ridici doi oameni de langa tine pentru a iesi, asa ca probabil cel mai bine este sa iti iei loc la coridor (aisle seat). Inconvenientul este ca daca vrei sa dormi, poti fi deseori deranjat – fie de stewardese care duc de mancare, fie de pasageri care se foiesc care incotro. Personal, daca am zbor de zi stau la coridor, daca am zbor de noapte, stau la geam pentru a putea dormi cat se poate de netulburat.

De asemenea, se spune ca cele mai bune locuri sunt cele de la iesirea de urgenta care, in general, sunt primele din rand (avioanele long-haul au 2-3 compartimente). Da si nu. Da, pentru ca ai loc mult mai generos la picioare (dar de foarte multe ori, fix in fata ta se pozitioneaza pasageri care fie asteapta la WC, fie se dezmortesc). De ce urasc aceste locuri este ca despartitorul dintre scaune nu se poate ridica si de multe ori este metalic – te simti incastrat in scaun. Daca esti mic(a) si slab(uta), poate nu e vreo problema.

Imbraca-te confortabil. Stiu, tii la prestanta si la imaginea ta, dar cel mai bine este sa imbraci cele mai confortabile haine la indemana. Daca alea sunt costumul Hugo Boss sau rochia de la Prada, poarta-le, dar asteapta-te sa iasa destul de sifonate din experienta, mai ales daca ai de gand sa dormi. De preferinta, mai ia-ti si niste ciorapi de schimb si niste pungi in care sa-ti ascunzi incaltarile (e ok sa te descalti pe zborurile lungi, toata lumea o face, dar evita sa generezi mirosuri neplacute 😉). 

Ce bagaje sa iei cu tine in cabina – daca zbori la business class, in general primesti o groaza de lucruri necesare – de la pasta de dinti la aparat de ras de unica folosinta, posibil chiar si pijamale. La economy, in cel mai bun caz (dar nu la toate companiile), vei primi o masca de ochi si dopuri de urechi. Daca ai nevoie de asa ceva pentru a dormi, ia-le de acasa (sau cumpara-le din aeroport). De asemenea, daca te simti mai bine cu o perna la cap, ia-o. De cele mai multe ori, vei gasi perne si pleduri pe avioanele long-haul, chiar si in clasa economy. Personal, n-am nevoie de perna in avion, dar daca va simtiti mai confortabil cu perna, luati-o de acasa.

Incearca sa intri printre primii in avion, mai ales in cazul curselor „etnice” – daca vei zbura spre destinatii gen China, Filipine, Uzbekistan etc., unde o buna parte din pasageri sunt chinezi, filipinezi sau uzbeci care calatoresc in strainatate, acestia vor veni cu sarsanale imense la bord (stiu, nu prea e admis, dar stiu ei cum sa dribleze autoritatile portuare). In consecinta, e posibil sa nu mai gasesti loc unde sa-ti parchezi bagajul tau de cabina si chiar e nasol sa stai cu el intre picioare 8 ore.

Tine permanent lucrurile de pret cu tine. De cand cu prabusirea preturilor biletelor la companiile aeriene, nu e o mare scofala pentru aproape oricine sa isi cumpere un bilet de avion. Daca pana in anii ʼ90, zburau doar oamenii cu bani, acum o sa vezi destui indivizi care in mod normal nu ar fi fost primiti nici pe vreo rata judeteana. De asemenea, in mod surprinzator, au existat cazuri chiar si la Emirates in care stewarzii au furat bani, iar la Ryanair chiar si aparate foto . Tot ce inseamna bani, carduri, pasapoarte etc., tine-le la tine, si stai cu ochii pe electronice – in general, e dificil sa dormi cu un DSLR atarnat de gat.

Comanda in avans mancare speciala. Pe zborurile long-haul vei primi mancare (exceptand low-costurile unde trebuie sa cumperi), in functie de durata zborului si de 2-3 ori pe zbor. In general, vei avea de ales intre doua optiuni (celebrul „chicken or beef”), dar nu pot spune ca mancarea este ceva de vis. In schimb, imensa majoritate a companiilor long-haul iti permit sa iti alegi mancare speciala (gratis) – vegana, cu proteine scazute, pentru diabetici, pentru hindusi (fara vita si porc), pentru musulmani (fara porc), lacto-vegetariana etc., etc. Sa stiti ca mancarea speciala poate fi mai buna – de exemplu, pe Turkish Airlines cand am zburat impreuna cu cineva, respectiva si-a ales mancare pe baza de peste – si a primit un fel excelent care face parte din meniul pentru business class! Evident, daca alegi mancare fara sare, pentru diabet etc., e posibil sa primesti ceva putin comestibil.

Evita bauturile alcoolice. Hai, o bere e OK. Zborurile la 10.000 de metri altitudine intr-un corp de aluminiu sigilat te dezhidrateaza. Asa ca bea cat se poate de mult, dar evita bauturile alcoolice, mai ales tari, pentru ca te dezhidrateaza. Cel mai bine – cand zbori cu Saudia, de exemplu, nu se servesc bauturi alcoolice ca s-ar supara Profetul.

Misca-te prin avion. Sa stai pe scaun 6, 8 sau 10 ore nu e cel mai bun lucru pentru sanatatea ta. Misca-te. Invarte-te. Du-te in coada avionului unde, de cele mai multe ori, gasesti bombonele, snacksuri si bautura. Mai intra in vorba cu vreo stewardesa. Poti afla lucruri interesante.

Ia-ti propriile casti de ascultat muzica sau filme. Exista companii cu un sistem de entertainment superb – sute si mii de filme, programe TV, muzichie, jocuri, ultimele racnete de la Hollywood, Bollywood si toate celelalte wood-uri. Dar castile sunt naspa, naspa rau, cu putin noroc poti sa auzi cate ceva. Adu-ti casti de acasa si eventual si un adaptor – de cele mai multe ori, trebuie bagate intr-o priza cu doua sau trei gaurele.

Reseteaza-ti ceasul biologic la ora tarii de destinatie odata ce urci in avion. Daca zbori spre Asia sau spre Americi, vei avea de indurat schimbarea mai multor fuse orare. Si asta te poate da peste cap pentru una-doua, cateva zile in functie de fiecare. Incearca, din momentul in care urci in avion, sa te comporti si sa incerci sa faci ce ai face la destinatie. Daca zbori noaptea (ora tarii de destinatie), incearca sa dormi, daca zbori in cursul zilei (ora tarii de destinatie), tine-te sa nu dormi. De exemplu, cand zbor spre America de Sud si Centrala, cand se decoleaza dimineata sau cel tarziu la pranz (ora Europei) si se aterizeaza la inceputul serii in America de Sud / Centrala, desi asta inseamna 4 dimineata in Romania, incerc sa nu dorm. Da, ma arunc in pat la 9 sau 10 seara, ora locala, dar e totusi o ora normala sa te culci. Si ma trezesc a doua zi dimineata, complet acomodat la ora locala. In plus, nu te gandi niciodata la ora Romaniei. E complet irelevanta, exceptand daca vrei sa suni pe cineva si nu vrei sa-l trezesti la 4 dimineata.

 

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

  • Marc spune:

    Tot ce ai scris e super ok , merci Cezar. Eu as adãuga doar ciorapi speciali pentru circulatia sângelui. Sunt benefici.

  • Angela Tudose spune:

    Mulțumim pentru ponturi, sunt convinsă că mulți le vor aprecia! Aș adăuga eu aici o mică trusă/borsetă cu lucruri utile pe timpul zborului, precum câteva medicamente uzuale, și în mod special care să stimuleze somnul. Pentru mine, dormitul altundeva decât în pat este aproape imposibil, așa că dacă am zboruri lungi, îmi pun musai și pastile de somn pe bază de plante luate din farmacie. Este groaznic să zbori 10-12 ore sau mai mult și să nu poți închide un ochi. Unde mai pui că foarte posibil vii după un alt zbor(inclusiv câteva alte ore bune pierdute prin aeroporturi) sau urmează vreun alt zbor/ drum până când ajungi in pat.

  • cv spune:

    Eu stau la check-in mai la urma si o pun sa-mi caute fara vecini, deci oarecum la 1,88 ma intind, sau vanez locurile goale chiar inainte de prinderea centurilor sau dupa ce se stinge semnalul. Pe Cebu n-au nici un fel de entertainent, am dormit pana la Manila. Pe Norwegian e ok IFE si confortabil 787. Level by Iberia A330 nou, IFE bunicel, cumperi castile cu 5 eiro. O portie de mancare pe toate cam 10 euro, beef&pasta. Wizz pe medium haul (Canare, Dubai, Astana) asa cum il stim si il iubim toti :-). Turkish ofera kit complet de cosmetice (unele Chopard) cu papuci de casa, etc. pe zborurile lor Long haull. Si mancarea e mai buna la companiile mari 🙂

  • Alex spune:

    Un alt sfat util, daca zbori spre est, incearca sa ai escala spre est, daca spre vest la fel. Nu zbura intr-o directie pentru a te intoarce. Se adauga timp pierdut, pe care el vei simti. Bine, daca e o super oferta atunci te mai gandesti, dar daca sunt doar cativa euro in plus, alege directia corecta.

  • terkap spune:

    foarte bine plasat factorul „compania aeriana si tipul de avion”. cred ca e cel mai important. am zburat LHR-SIN si invers cu Boeing 747 si Airbus 380, aceeasi companie, diferenta de confort e imensa, bineinteles in favoarea 380-ului.

  • Adi spune:

    Pentru reglarea somnului recomand pastilele cu melatonina – hormonul natural produs de catre organism pentru reglarea ritmului circadian.

  • Alina spune:

    Unde ai gasit tu zboruri Cebu Pacific de 50-60 de euro din Dubai pana in Manila? Nici macar din Dubai pana in India nu este pretul acesta :)) si eu caut constant

  • georgiana pache spune:

    eu am zburat din barcelona in punta cana cu low cost level, 149 euro dus intors (inteleg ca acum nu mai zboara in directia asta) si a fost ok ca am avut sistemul de entertainment, daca am filme la care sa ma uit, e ok. la zona de comfort n-a fost prea stralucit, dar acceptabil. un economy dubai – phuket cu emirates in schimb, e mult mai placut, spatios. altfel trece timpul

  • Alina spune:

    Cursa cu Qatar din România către Asia e ok, daca nu e de Anul Nou chinezesc când se înghesuie tot chinezul spre casă. Turkish Airlines sunt decenți, Singapore Airlines și Emirates sunt excepționali. La toate poți pre-comanda mâncarea, inclusiv pentru copii sau bebeluși. Kitul de călătorie basic cu periuță, pasta, pieptene, șosete, dopuri. Pentru copii kit de jocuri, culori, carte de colorat. Căști ok, selecție buna de filme

  • michaell spune:

    buna dimineata….citeam ce ati scris si ma minunez si ma intreb daca chiafr se merita sa te chinuiesti sa mergi pe o distanta asa lunga de vreo 9-10 ore cu un low-cost………….care e treaba de fapt…………. cand sunt atatea companii de linie si poti zbura linistit ai tot ce iti trebuie la indemana…eu am zburat cu LUfhansa la Seoul cu Air france la Bangkok….avioane mari spatioase…..chiar nu inteleg de ce trebuie sa te chinui si sa alegi o companie low -cost…….

  • Ben spune:

    Salut, perfect adevărate recomandarile. In ce ma priveste zborurile lungi nu le fac cu low cost; chiar spre Mauritius am preferat turkish decat airfrance, odata ca in loc de 11 ore jumatate am zburat „doar” vre-o 10 ore si am beneficiat si de diferenta de calitate a serviciilor la bord.
    Pentru zona Asia, in Singapore prima data am mers cu flydubai, un low cost cu servicii si masa precomandata jalnica. Ulterior am preferat deasemenea tot turkish.
    Pentru Male am ales emiratele in locul omniprezent flydubai, tot pentru diferența de calitate.

  • Cristian spune:

    si daca tot spuneai ca sunt casti jalnice in avioanele cu sisteme de entertainment, recomand sa va cumparati casti cu noise cancelling ….merita toti banii !

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest