Cum s-ar putea zbura pana la aparitia vaccinului

Aviatia dupa COVID

Este din ce in ce mai evident si voci din ce in ce mai informate spun ca nu vom reveni la normal (sau mai bine zis la “noul normal”) decat dupa ce va aparea acel vaccin care sa ne protejeze de COVID-19… ma rog, dupa ce va fi validat si apoi produs si distribuit in masa. Ca idee, pentru a avea un vaccin, trebuie sa treci prin mai multe etape – una este etapa pre-clinica de laborator unde se “creeaza” vaccinul, apoi etapa clinica, de testare pe oameni unde se valideaza, se amendeaza, se testeaza reactiile adverse, etc. In principiu, sunt 4 faze, dar tinand cont de urgenta, probabil va trece doar prin 3 faze. In caz, de interes, iata cele 4 faze: cum se dezvolta un vaccin. In acest moment, din zecile si sutele de optiuni anuntate la nivel global, doar 3 au intrat in testele clinice. Cei mai avansati sunt chinezii de la CanSino care au intrat deja in faza 2, urmati de americanii de la Moderna si INOVIO care se afla in faza 1. Dar si asa, in conditiile unei curse infernale, cel mai probabil vaccinul va fi gata calificat si produs pentru miliarde de oameni de abia cel mai devreme la inceputul anului urmator. In mod normal, calificarea unui vaccin nou nout poate dura 10 – 15 ani, dar tinand cont de urgenta, se lucreaza la foc continuu si nu exista bugete de dezvoltare – banii alocati sunt “fara numar, fara numar”.

Vor sta avioanele la sol pana la inceputul anului viitor cand milioane de oameni (si apoi miliarde) vor fi imunizati ? Foarte putin probabil. In mod normal, daca guvernele nu intervin cu fonduri de urgenta, dupa 1 iulie nu vor mai exista decat 2 companii aeriene in Europa – Ryanair si Wizz Air. Toate celelalte vor fi inchise. Probabil, acest lucru nu se va intampla – guvernele isi vor sprijini companiile aeriene, dar si asa – oprirea zborurilor de pasageri are un impact imens asupra economiei mondiale.

Dar inainte ca avioanele sa-si ia zborul, in primul rand, trebuie ca numarul de infectari sa scada probabil la doar cateva zeci pe zi pentru ca diversele guverne sa ridice interdictiile de calatorie. In acest moment, cetatenii straini au interdictie de a intra in tari europene precum Romania, Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia, Letonia, Lituania, Estonia, Ucraina, Moldova, Albania, Serbia, Rusia, dar trecand pe alte continente, nu poti intra in tari ca SUA, Australia, Noua Zeelanda, Thailanda, Turcia, India, Emirate, Nepal sau Peru. In China poti intra, dar automat vei sta 14 zile in carantina pentru ca apoi sa poti calatori in relativa libertate.

Cand vor fi ridicate aceste restrictii este greu de anticipat. Exista o interdictie absoluta pentru cetatenii non-europeni sa intre in Uniunea Europeana, iar presedintele francez Macron sugera ca aceasta interdictie va fi prelungita cel putin pana in septembrie. Ma rog, Macron nu este Europa, dar este posibil. In aceste conditii, sunt putine sanse ca avioanele sa se ridice prea curand de la sol – exceptand cele militare, cele folosite pentru marfuri si cele pentru repatrieri de urgenta (dar si acelea sunt din ce in ce mai rare, majoritatea oamenilor au fost repatriati deja).

Dar evident, exista planuri pe care industria aviatica globala le coace pentru a putea relua zborurile in conditii de epidemie de COVID, e drept mai putin extinsa. Care sunt masurile discutate in acest moment ?

 

La aeroport – la plecare si la sosire, sa fie luata temperatura tuturor care intra in aeroporturi – fie prin termoscanere, fie prin acele “pistoale” care iti iau temperatura individual. Evident, faptul ca nu ai temperatura nu inseamna ca nu esti bolnav, asa ca probabil tarile high-tech din Asia de Est (China, Japonia, Singapore, etc) vor efectua si teste de COVID-19. In acest moment, cele mai rapide teste dureaza 2 zile (sunt folosite deja pe aeroporturile din Tokyo si Hong Kong), dar se lucreaza la solutii pentru ca rezultatele sa vina pe loc sau in maximum jumatate de ora.

Dupa trierea initiala, se va patrunde in avion, check-in-ul se va face exclusiv la masini, fara interventie umana – se vor folosi automatele de check in care exista in numeroase aeroporturi din lume (sunt si la Otopeni, dar nimeni nu s-a chinuit sa-i convinga pe calatori sa le foloseasca) si auto-check-in-ul bagajelor.

Pentru a evita contaminarea, magazinele din toate aeroporturile vor ramane inchise, inclusiv cele alimentare, iar deservirea la bord cu mancare, bautura sau lozuri de LOTO vor fi interzise. Practic, poti sa vii cu bautura ta la bord, poate si niste snacks-uri, dar atat.

Nu se vor mai accepta la bord nici un fel de bagaj de mana exceptand electronice (ale caror baterii pot lua foc in cala) si medicamentele. De asemenea controlul de securitate se va face automat (cu interventia celor responsabili doar in caz de probleme). Aeroporturile vor fi obligate sa introduca cititoare automate de carti de imbarcare atat la urcarea in avion, cat si la intrarea in zona de siguranta, iar controlul pasapoartelor va fi facut prin scanarea documentelor de calatorie (multe aeroporturi au deja aceasta facilitate).

 

La bordul avioanelor, se discuta deja sa fie impusa distantarea sociala – intrarea unul cate unul a pasagerilor si sa existe un loc liber langa fiecare pasager. In cazul avioanelor mici gen ATR-72 unde sunt grupate 2 scaune, ar insemna un singur pasager, iar in cazul avioanelor gen Boeing 737 sau Airbus 320 / 321 cu configuratie 3 – 3, ar inseamna ca locul din mijloc sa fie obligatoriu liber. Pasagerii ar fi obligati sa poarte manusi si masti pe fata tot timpul zborului, iar dezinfectarea sa fie facute inaintea fiecarui zbor.

 

La aterizare, din nou, scanarea temperaturii si teste anti-COVID.

 

Nu stiu daca toate aceste masuri vor fi luate simultan – asta ar ingreuna mult procesul (evident, ar trebui sa ajungi la aeroport cu pana la 6 ore inainte de ora decolarii pentru a trece prin toate controalele si formalitatile), iar preturile biletelor de avion ar putea creste cu minim 50 – 150% (o crestere mult mai dramatica pentru companiile aeriene low-cost care ar trebui sa zboare cu o capacitate maxima de 66% locuri ocupate si fara sa mai ia prea multi bani pe acele ancillaries sau servicii suplimentare care reprezinta 20 – 25% din incasarile lor si de fapt, sunt banii care fac ca modelul low-cost sa functioneze). Dar probabil acestea vor fi elementele care vor fi introduse daca se va dori repornirea industriei aviatice pana cand vom avea un vaccin.

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii