Karpaten este singurul reprezentant turistic al Romaniei cu stand la Targul de Turism de la Berlin

ITB Berlin

De zeci si zeci de ani, au loc o gramada de discutii despre promovarea Romaniei in lume si despre cum ar trebui facuta, de cine ar trebui facuta si cu cati bani ar trebui facuta. Si cam de prin anii ‘70, nu s-a gasit o solutie si probabil va curge foarte multa apa pe Dunare pana cand se va gasi o solutie profesionista. Da, cum am mai scris de multe ori, exista cateva exceptii notabile, adevarate miracole care se ocupa la nivel local de promovare ca sa ma refer la asociatiile de promovare. Dar nu despre ele as vrea sa scriu in articolul acesta ci despre un efort sustinut de promovare a Romaniei la nivel privat si anume ce face agentia de turism Karpaten de ani de zile.

In primul rand trebuie sa scriu negru pe alb si cu bold un lucru care mi l-a semnalat o bloggerita amica din Ungaria care zilele acestea a fost la ITB Berlin – unul dintre cele mai mari targuri de turism din lume care se desfasoara in perioada 7 – 9 martie 2023 in capitala Germaniei – Karpaten este unica entitate romaneasca din turism prezenta cu stand la ITB Berlin. Unica. Fara bani de la stat, pe buget propriu, este singurul vector de imagine turistica a Romaniei in cel mai mare targ de turism din Europa – un targ la care participa 10,000 expozanti din 180 tari ale lumii si aproape 160.000 vizitatori – toti activand in industria turistica, nu gura casca. Arunca o privire aici si vei vedea ca Albania este reprezentata in 5 standuri –  3 agentii, de biroul national de promovare turistica si de asociatia agentiilor de turism. Moldova de asemenea are 5 standuri (biroul national de promovare turistica, 2 agentii de turism si 2 asociatii), Georgia are 6 standuri (5 agentii de turism si biroul national de promovare turistica), iar Armenia “doar” 5 (4 agentii si biroul national de promovare turistica). In schimb, Romania a fost reprezentata doar de Karpaten si de o firma de software care probabil ofera solutii IT pentru industria turismului. Practic, Karpaten este singurul reprezentant veritabil al Romaniei turistice la evenimentul unde vine toata industria turismului din Europa si o buna parte din lume.

Trebuie sa spun ca targul de la Berlin nu are nimic comun cu filozofia targului de la Bucuresti. Aici nu s-au vandut niciodata vacante, iar anul acesta dupa ce 3 ani consecutivi s-a organizat doar on-line, este dedicat doar profesionistilor in turism – birouri de promovare nationale si locale, agentii de turism, hoteluri, mass-media, companii aeriene, etc, etc. Aici se fac zeci si sute de mii de contacte care duc la milioane sau zeci de milioane de oferte pentru calatori din toata lumea. Au loc sute si sute de evenimente, oportunitati de networking si stabilirea de contacte de afaceri, cursuri, seminarii, mese rotunde unde se dezbat tendintele actuale din turismul mondial. Este locul unde trebuie sa fi daca vrei sa te afli pe harta turistica a Europei si chiar a lumii. Iar noi am fost reprezentanti de agentia de turism Karpaten.

 

In consecinta, as vrea sa povestesc cateva lucruri despre Karpaten si ce face pentru a promova destinatia Romania.

Desi auzisem de Karpaten de cam un deceniu, am cunoscut personal mai multi oameni din pozitii de varf si nu numai doar in timpul pandemiei, la finalul lui 2020 si am fost impresionat de profesionalism si viziune. Trebuie sa precizez ca sunt “doua” Karpaten – adica 2 divizii – una de incoming (cea care aduce turisti straini in Romania) poate mai putin cunoscuta si evidenta pentru majoritatea romanilor, dar care face o treaba excelenta si cea de outgoing (cea care duce turisti romani in strainatate).

 

Sigur, sunt tentat sa “derapez” si sa scriu despre divizia Karpaten de outgoing (adica cea care se ocupa de trimiterea de turisti romani in strainatate) care in plin dezastru cauzat de COVID a “inventat” charterele spre tari indepartate care erau deschise sau semi-deschise (gen Maldive, Republica Dominicana, Zanzibar, Capul Verde, etc) si despre care am scris deseori, dar as dori ca articolul de fata sa il dedic mult mai putin cunoscutei divizii de incoming (adica cea care aduce turisti straini in Romania).

 

Motivul pentru care ati auzit doar recent de Karpaten este ca agentia nu a trimis turisti romani in strainatate de prea multi ani, ci au adus turisti straini in Romania, mai ales din spatiul german. Numele de brand “Karpaten” din limba germana este datorat faptului ca agentia a fost fondata cu scopul de a aduce turisti germani in Romania. Si asta face de aproape 30 ani, mai precis din 1996, fiind cea mai mare agentie romaneasca care aduce turisti straini in Romania. In continuare, cei mai multi turisti straini adusi de Karpaten in Romania provin din spatiul germanofon (Germania, Austria, Elvetia), dar aduce si grupuri din Polonia, Franta sau SUA. Daca ati vazut vreodata grupuri de turisti vorbitori de limba germana la Peles, la Sighisoara, in Bucovina sau prin Bucuresti, in 9 cazuri din 10 acestia sunt adusi de Karpaten. Daca ati vazut autocare alb-verzi pe care scria mare Karpaten pe la Casa Poporului sau pe langa centrul vechi este pentru ca cei de la Karpaten aduc turisti veniti cu croaziera pe Dunare in excursii de o zi la Bucuresti. Cel putin in cazul meu, imi aduc aminte ca prima oara cand am descoperit brandul Karpaten eram la Sinaia acum vreo 10 ani unde am vazut la un moment dat vreo 5-6 autocare Karpaten parcate nu departe de principalele obiective turistice din oras si prima mea reactie a fost “wow, o agentie de turism germana cu numele de Carpati”. Aveam sa aflu cativa ani mai tarziu ca e de fapt o agentie romaneasca care aduce germani in Romania.

 

Daca inainte de COVID, Karpaten aducea pana la 150,000 turisti straini in Romania, revenirea turismului exterior in Romania este mai lenta decat in cazul vecinilor nostrii, evident, din cauza lipsei promovarii turistice a Romaniei – estimarile Karpaten pentru 2023 sunt de 100,000 turisti straini adusi in tara, dar eu sper sa aduca mai multi. Poate nu 150,000 ca in 2019, dar sper ca undeva spre aceasta cifra.

Si cum ziceam, Karpaten nu a stat degeaba nici in perioada pandemica si imediat post-pandemica, asa ca in 2022, au fost prezenti cu stand propriu la 8 targuri din strainatate, in unele, la fel ca la Berlin, fiind singurul stand romanesc care a promovat turismul in Romania. In plus, in 2022, Karpaten a participat si la doua targuri de turism si in Romania, ultimul cel de acum 3 saptamani de la Romexpo unde Karpaten a avut cel mai mare stand, cu o suprafata totala de 400 metri patrati, iar in perioada targului, au fost vandute servicii turistice pentru 10,000 turisti din Romania. Va dati seama ca nu stiu cat a costat participarea la fiecare targ in parte, cum nu stiu cati bani au fost investiti pentru participarea la ITB Berlin 2023, stiu doar ca intregul grup Karpaten a bagat aproape 2 milioane euro in actiuni de marketing si publicitate – inclusiv in actiuni de promovare pentru agentii de turism facute in colaborare cu autoritati turistice din Egipt, Turcia, Grecia, Emirate, Portugalia (Madeira) si Tunisia.

 

Deci, exista oameni care se implica, oameni care fac, oameni care se zbat. Si sa speram ca acele cateva flori precum Karpaten sa aduca un pic de primavara si in turismul romanesc. In acel turism romanesc care aduce straini in Romania ca sa vada ca aici avem locuri extrem de faine care merita descoperite de oricine, acele “flori” care aduc euro si dolari in economia romaneasca. Si sa-i felicit pe cei de la Karpaten care asa cum zicea una dintre cele mai dragi matuse ale mele: “Pune mana si fac ca mai bine iti sta”.

Imagini expozitii – standul Karpaten

ITB Berlin

Karpaten la ITB Berlin – cum ziceam, targul a fost deschis doar pentru profesionisti din turism, nu pentru marele public

Karpaten ITB Berlin

Karpaten la ITB Berlin

Stand Karpaten targ Berlin

Promovand Romania

Stand Karpaten TTR Bucuresti

Karpaten la TTR Bucuresti 2023

Karpaten stand TTR

Cu cel mai mare stand

Karpaten Targul de Turism al Romaniei

Si numeroase oferte de sejururi cu zboruri charter, circuite, etc

Categorii:
Diverse

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest