Experienta de neuitat pe Litoral – sa zbori cu un avion usor peste tarm !

Diamond Tuzla

Povesteam in articolul despre Litoralul romanesc ca cea mai faina experienta pe care am avut-o in cele doua zile si jumatate petrecute a fost sa zbor cu un avion ultra-usor peste tarm. Nu era pentru prima oara, am mai zburat cu un avion ultra-usor acum 10 ani si cu elicopterul cred ca acum 8 ani, dar, de atunci din 2016 nu am mai ajuns nici pe Litoral, nici pe aeroportul Tuzla de unde au loc zborurile de agrement din zona litoralului. Desi nu era inscris in nici un program anuntat de organizatorii infotripului la care am luat parte, cand am trecut de orasul Tuzla, am luat-o hodoronc tronc la dreapta spre aeroportul Tuzla. Si am ramas cu gura cascata cum arata acum. Literalmente, am ramas socat, o schimbare incredibila.

In primul rand, desi am mai vazut scris in presa ca aeroportul Tuzla face concurenta la Constanta – Mihail Kogalniceanu si ca aici vor ateriza avioane cu sute si sute de turisti, informatia este complet eronata. E un motiv foarte simplu – aici nu pot ateriza decat avioane mici, elicoptere, iar dupa ce a fost asfaltata o pista mai lunga (are 950 metri lungime), acum teoretic cel mai mare avion care poate ateriza este ATR-42. Daca nu le stiti, erau cele mai mici avioane cu elice din flota TAROM-ului cumparate prin anii 90 si care au fost retrase si vandute in Caraibe acum 2-3 ani. Cele mai mici avioane ale TAROM de azi sunt ATR-72, dar pentru care pista de la Tuzla este prea scurta. In continuare, aeroportul Tuzla va fi un aeroport deschis avioanelor private, avioanelor de hobby (da, exista oameni in Romania care au avioane personale pentru ca le place sa zboare si au si licente de zbor), iar acum pot ateriza si avioane private ceva mai mari folosite in general de oameni de afaceri sau VIP-uri

Dar aeroportul Tuzla nu este doar aeroport. Este un centru din ce in ce mai sofisticat de aviatie privata. Si fiind privat, se dezvolta, creste, se diversifica, infloreste. Aici exista scoala de zbor – atat pentru elicoptere, cat si pentru avioane, exista un centru de inginerie aeriana, exista si o scoala de supravietuire in apa – echipaje ale companiilor aeriene de linie vin aici pentru a face antrenamentul obligatoriu pentru salvare in caz de amerizare a avioanelor (da, exista o piscina in care se pot invata si repeta salvarile in caz de aterizare fortata pe mare), exista si simulatoare pentru scoala de zbor, exista simulatoare, exista mult mai multe facilitati pentru invatare si antrenamente. Tot de aici, pleaca si elicopterele care deservesc si platformele de extractie petroliera din largul marii.

Dar cel mai spectaculos mi s-a parut schimbarea extraordinara prin care a trecut partea de aviatie – acum 10 ani decolam si aterizam pe o pista de iarba (de aceea nu puteau opera decat avioane de 2-4 locuri), acum exista doua piste complet astfaltate, putand aterizand o serie intreaga de alte avioane, cum am zis pana la ATR-42 si a aparut si un turn de control adevarat. S-a asfaltat o buna parte din “curte” unde pot fi parcate vreo doua duzini de avioane (acum pe spatiu perfect asfaltat), de asemenea cele doua piste de aterizare / decolare au balizaj pentru noapte (una mai scurta, alta mai lunga – cea de 950 metri) si in fine, 4 cai de rulare. Ma uitam si nu imi venea sa cred. Imi aduceam aminte de aeroportul acela mic si dragut cu multa iarba taiata impecabil care iti dadea un aer de pionierat, de inceputurile aviatiei…

 

Si pentru ca mi s-a facut o mare pofta sa zbor din nou dupa 8 ani pe deasupra Litoralului, am si facut-o. La invitatia RAS (Romanian Air Services) – duminica dimineata am zburat din nou cu un avion usor de doar 2 locuri – un Diamond 20 – Katana, un avion nu mai greu de 525 kg si cu o inaltime de un pic peste 2 metri, dar care poate zbura pe o distanta de pana la 1300 km.

 

In plus, am avut noroc de o vreme absolut superba. Un cer din acela de un albastru clar, un soare care facea ca marea, pamantul, lacurile, cladirile, plajele sa straluceasca si nici un pic de vant. Cum sa-i zic ? Perfecta ! Dupa primele poze cu avionul, d. comandor Necsoiu, un om cu o extrem de lunga experienta de zbor, inclusiv ca pilot militar mi-a explicat cum trebuie sa ma urc in avion (da, e o metoda) si iata-ne la zbor. Trecem pe langa turnul de control (inca nu este operational, dar va fi in curand, iar in interior arata super high-tech), cale de rulare, primim acceptul de decolare de la controlul de zbor din Tuzla si altitudinea unde vom zbura, si dupa un scurt galop pe pista, hop, in aer, directia sud spre Costinesti.

 

Ce am vazut din aer e greu de descris. Mai bine, va uitati la pozele de mai jos. Voi incerca insa sa si povestesc. Am pornit peste oraselul Tuzla… ce pot spune este ca ma uitam fara sa pot sa aleg ceva – marea albastra si stralucitoare, campurile impecabil cultivate in toate culorile. Imagini de neuitat. Am luat-o apoi pe deasupra Marii Negre. Oho, iata si Costinesti. Il recunosc datorita epavei care inca mai exista. Ne apropiem de epava si vad ca s-a cam rupt in doua parti. Ne indreptam apoi spre salba de statiuni din Litoral Sud cu nume de zeitati grecesti. Nu inainte de a descoperi ca exista niste lacuri pe langa Marea Neagra, nu numai marele Techirghiol. Ne apropiem de Neptun, Revad complexul Phoenicia Blue pe care l-am vizitat acum doua zile. Evident, vad si vila lui Ceausescu care continua sa fie vila de protocol pentru sefii de stat si de guvern ai Romaniei si care protocolul de siguranta ne obliga sa ne indepartam un pic in largul marii. Dar arunc o privire si vad vila principala in fata careia se afla un mic lac … nu cred ca e o piscina atat de mare.

Odata trecuta de vila guvernamentala, urmeaza lipite unele de altele Jupiter, Olimp, Saturn. Evident, ies in evidenta hotelurile de la Cap Aurora care atunci cand au fost construite, au avut o arhitectura foarte indrazneata pentru vremurile respective, iar in dreptul statiunii Venus, observ hipodromul hergheliei de la Mangalia. Nu vad nici un cal pe hipodrom, or fi prin grajduri. Dar nu pot sa uit ca probabil primele amintiri care le am din viata sunt de cand aveam 2 ani de la hipodrom unde avea loc un concurs de sarituri peste obstacole. Imi aduc aminte doar caii sarind si mama mi-a confirmat ca am fost acolo cand aveam 2 ani. Plaja Venus din dreptul lacului Mangalia ampla si intr-un final, ajungem si deasupra Mangaliei.

Orasul nu iese in evidenta decat ca e mai mare, in schimb observ Marina Mangalia, debarcaderul de unde am plecat intr-o croaziera cu 2 zile inainte si santierul naval care este inghetat pentru ca a intrat in insolventa sau poate chiar faliment. Acum 10 ani cand am mai zburat odata peste Mangalia, era ceva activitate, acum, mort. Poate va fi revitalizat de alt investitor. Vad plaja de la 2 Mai si ne indreptam spre Vama Veche plina de cladiri turistice… “Unde e granita ?” il intreb pe domnul comandor. Uite acolo unde e palcul acela de pomi…. Ma uit mai atent, vad pomii, nu si granita, soseaua e pustie. Ei, asta e, nu e sezon, lumea inca nu se duce in masa pe Litoralul bulgaresc desi acolo sezonul s-a deschis pe 25 mai.

In schimb, acuma, odata ce am intrat in Schengen aerian, se poate zbura linistit de la Tuzla la Balcic pe vechiul aeroport Regina Maria. Avionul Balcic construit pe vremea Romaniei Mari a devenit aeroport militar in perioada comunista pana in 1998 si acum este folosit de asemenea pentru zboruri private. De altfel, in ziua in care Romania si Bulgaria au intrat in Schengen aerian numeroase avioane private au decolat in special de la Tuzla spre aeroportul Balcic unde au aterizat pentru ca nu mai era nevoie de control pasapoarte. Aeroportul Balcic nu era aeroport international si nu avea un punct de trecere frontiera. Acum, se poate zbura fara nici o problema de la Tuzla la Balcic si inapoi – la doua saptamani dupa viza avioanelor romanesti la Balcic, vizita a fost intoarsa de avioane bulgare pentru a participa la inaugurarea modernizarilor de la Tuzla. Sper sa zbor la un moment dat si eu de la Tuzla la Balcic J.

 

La Vama Veche insa efectuam intoarcerea si plecam spre nord. De data asta zburam peste uscat, asa ca pot vedea sudul Litoralului din alt unghi. Peisajele sunt de asemenea memorabile. Ce fain ar fi sa existe posibilitatea unor astfel de zboruri si prin alte zone turistice ale lumii. Iata ca exista pe Litoralul romanesc si din pacate putini stiu de ele.

Revenim in zona aeroportului Tuzla de unde am decolat si ne indreptam apoi spre nordul Litoralului. Vad noile plaje largite de la Eforie Sud, din pacate, pustii si ajungem si in zona dragului meu Eforie Nord. Aici, mi-am petrecut cele mai multe vacante la mare pentru ca pe vremea aceea romanii erau incuiati in puscaria numita Republica Socialista Romania si Litoralul romanesc era singura posibilitate de vacanta la mare si soare. Si mama avea pile la Eforie Nord, asa ca aici veneam vara. Observ lacul Belona si plaja care Slava Domnului a fost largita pentru ca pe malul dinspre mare al lacului s-au construit cladire langa cladire. Zona respectiva se numea Vraja Marii, acum probabil ii spune Vraja Blocurilor. Noroc ca s-au largit si aici plajele, altfel probabil ca turistii ar fi facut plaja pe bloc. Vad si hotelul Europa care in timpul copilariei mele era interzis “viermilor de romani” pentru a-l cita pe tovarasul Nicolae Ceausescu si in fine, complexul Delfinul – Meduza – Steaua de Mare care pe atunci era nordul lui Eforie Nord. Meduza a fost primul hotel “adevarat” in care am stat si m-a facut sa ma simt ca in filmele americane… Dintr-o eroare grava a Securitatii, am fost plasat la masa cu un turist din Germania si o doamna din Canada cu care mi-am exersat pentru prima oara limba engleza si care mi-au cumparat produse SF – ciocolata Toblerone, guma de mestecat care nu era tare ca piatra, Pepsi Cola si chiar si un tricou Adidas asa cum vedeam pe fotbalistii straini cand jucau in cupele europene cu echipele romanesti. Ca sa nu spun fotografii color !!!

 

Trecem de Eforia Nord si zburam peste portul Agigea – Constanta Sud. Spre deosebire de acum 10 ani cand era cam pustiu, acum vad o gramada de vapoare. Portul s-a revigorat brusc odata ce comertul din Ucraina a inceput sa fie deturnat pe la Constanta, dar si comertul romanesc a crescut enorm in ultimii 10 ani. Canalul Dunare – Marea Neagra este la fel de pustiu ca intotdeauna, dar, cel putin din avion, arata superb, o fasie de apa albastra peste care se arcuiesc doua poduri. Urmeaza imensa Constanta si in fine, Mamaia, cea mai controversata, iubita si hulita statiune de Litoral din Romania. Peisajul de sus este insa fantastic – o limba de nisip – jumatate arhiaglomerata de cladiri, cealalta jumatate, nisip pe care s-au intins cu timiditate cateva zone amenajate cu sezlonguri si umbrelute. Daca zona sud a Mamaiei pare verde si cat de cat OK, cum ajungem mai pe la mijlocul statiunii, zici ca zbori peste vreun cartier al Bucurestiului facut prin anii 80 cand spatiile verzi si sociale nu mai contau, ci faptul sa fie bloc peste bloc… Mamaia Nord aduce din avion cu cartierele gen Berceni sau Aparatorii Patriei, totusi blocurile par sa fie aranjate totusi ordonat, ca niste lego unul in altul… Mai e loc insa de constructii, mai sunt spatii goale, dar probabil este un tip de cazare ideal pentru voyeuri si exhibitionisti…. Nu sunt prea multi metri intre balcoane din blocurile aflate fata in fata, iar daca vrei sa vezi marea, singura optiune este sa iti pui niste proiectoare in camera.

Survolam in continuare spre nord, spre Navodari pe care nu-l recunosc. Zburam peste Ovidiu, remarc si cocheta, dar mica baza sportiva Gheorghe Hagi unde joaca azi echipa Farul Constanta pana s-o schimba secolul si o aparea un stadion modern si la Constanta si apoi vad inca si mai inutilul canal Basarabi – Midia / Navodari. Dar imaginea de sus e spectaculoasa – apa canalului care patrunde in lacul Tasaul – Doamne, ce diferenta intre culoarea lacului si a canalului! In dreapta, rafinaria Rompetrol de la Midia-Navodari si dincolo de ea, in departare zona virgina sau fosta virgina de la plaja Corbu. Uite, nu am ajuns niciodata la Corbu, mi se pare foarte aproape de rafinarie … chiar e un astfel de paradis virgin ?

Inainte de Rompetrol insa facem din nou un turn around si ne intoarcem inapoi. Trecem din nou pe malul marii si ma uit siderat cum Navodari, fosta destinatie low-cost si low-quality a pionierilor Romaniei a devenit un oras… Si aici sunt blocurile acelea unul in altul, unele chiar au insa o arhitectura un pic mai interesanta, vad si un soi de glamping banuiesc care pare sa aibe niste corturi tip Martian cum am vazut in desertul iordanian Wadi Rum, dar Navodari (poreclit mai nou Mamaia-Nord) pare mai degraba desprins din desertul egiptean cu extrem de putina vegetatie … in conditiile in care daca ridic un pic ochii, vad culorile fabuloase ale vegetatiei dobrogene de inceput de vara. Trecem in revista din nou Mamaia, vad si piscina aceea in curs de construire pe plaja care a creat ceva scandal si ca peste tot, a ramas un santier abandonat (desi nu mi se pare sa fie o problema, oricum acopera o mica parte din plaja ampla, dar pustie a Mamaiei), vad o alta ruina, pe vremuri hotelul emblematic Rex si ma gandesc ca totusi statiunea de lux a Romaniei nu are … piscine. Sunt unele mari la Phoenicia si cam atata.

 

Urmeaza Constanta si de data asta voi zbura aproape de peninsula istorica. Este timpul sa arunc o privire mai atenta la Cazino. L-am vazut de pe pamant cu o zi inainte si mi se pare destul de departe de a fi gata. Acum, din cer, imi dau seama ca mai e mult pana la inaugurare – tot zidul dinspre mare este impresurat de schele si la o cladire de genul Cazinoului, in mod normal este mai multa munca in interior decat in exterior. Observ si unicul nostru submarin Delfinul, dormind linistit de cateva decenii in portul Constanta datorita lipsei bateriei (se pare ca bateria costa mai mult decat un submarin nou), vad si celebra nava-scoala Mircea si ea prezenta in port si plecam spre Tuzla. Survolam din nou vastul port Agigea – Constanta Sud, trecem din nou in revista cele doua Eforii pentru a face un ultim rotocol peste aeroportul Tuzla. WOW –  cum arata de sus, nici nu-mi dau seama cum a putut sa se dezvolte asa de bine.

Termin de facut pozele si dupa un nou semi-cerc ne incadram pentru aterizare care este super-lina pe impecabila pista asfaltata… Multumesc, domnule comandor, a fost o tura absolut superba. Iti place sau nu iti place Litoralul romanesc, daca prinzi o zi cu soare si il vezi de sus, din avion, este absolut SUPERB !!!

 

CUM POTI ZBURA PESTE LITORAL

Este foarte simplu, dar, evident trebuie sa rezervi din timp. Iar preturile mi se par foarte prietenoase – o ora cu avionul peste Litoral, vazand cam tot Litoralul de la Vama la Midia-Navodari costa probabil cat un degetar de sampanie la Bamboo Mamaia.

Eu am zburat cu un avion Diamond 20 – Katana de 2 locuri – adica doar pentru un pasager plus pilotul profesionist. Nu am preturile pentru a inchiria un astfel de avion, dar daca sunteti 3 puteti inchiria un avion Diamond 40.

 

Costuri:

Avion Diamond 20 (un pasager + pilot): 100 euro pentru jumatate de ora. 200 euro pentru o ora

Avion Diamond 40 (3 pasageri + pilot): 165 euro pentru jumatate de ora. 330 euro pentru o ora pentru tot avionul – deci iese la 110 euro de persoana pentru o ora. Nimica toata.

Se plateste insa la minut la numarul de minute de zbor efectiv pe baza documentelor de zbor.

 

Ca idee, in jumatate de ora poti sa zbori peste zona de la sud de Tuzla (deci Tuzla – Costinesti – Mangalia – Vama Veche) sau nord de Tuzla (Eforie – Agigea – Constanta – Mamaia). Evident, perioada de timp este aproximativa, depinde de vreme, de vant, de directia vantului.

Cum poti sa rezervi ?

Da mail aici, dar rezerva cu cateva zile inainte – evident, numarul de avioane este limitat

cristina.neculae@regional-air.ro

office@regional-air.ro

zbordeplacere@regional-air.ro

Exista si un site care din pacate nu functioneaza, dar dati mailuri la adresele de mai sus si pregatiti-va pentru CEA MAI TARE EXPERIENTA DE PE LITORALUL ROMANESC.

Imagini – zbor peste Litoral

Turn control Tuzla

Wow ! Turn de control ! Aeroport asfaltat ! Ce schimbare incredibila !

Interior turn Tuzla

Cum se vede din noul turn de control de la Tuzla

Avion decolare Tuzla

Un avion ultra-usor decoleaza

Aeroporturi Romania

Aeroporturile din Romania – live din Tuzla

Tuzla airport

Spatiu pentru o gramada de avioane

Tuzla parking

 

Diamond Katana

Gata de zbor

Zboruri agrement Litoral

Si „hotel” al meu

Avion ultra usor Diamond

Pregatirea pentru zbor

Zbor de placere Litoral

Impreuna cu d. comandor Necsoiu

Gata de decolare

Clear for take off 🙂

Decolare Tuzla

Gata. la zbor !

Take off Tuzla

Ne ridicam

Marea Neagra albastra

Doamne, ce culori ! Chiar si marea e destul de albastra

Costinesti

Celebra epava de la Costinesti

Epava Costinesti

S-a rupt !

Obelisc Costinesti

Uite si obeliscul

Vox Maris Costinesti

Cred ca asta este Vox Maris

Manastire Litoral

Manastirea de pe malul marii

Camp de maci

O fasie de maci in plin camp. Hmmmm

August Litoral

Ce s-o intampla cu Blaxy ?

Phoenicia Blue

Complexul Phoenicia Blue, un hotel radical imbunatatit

Coasta Mangalia

Coasta Marii Negre de la Cap Aurora la Mangalia

Cap Aurora

Hotelurile de la Cap Aurora. Ce o fi cu ele, nu am mai auzit nimic ?

Saturn

Cred ca aici e Saturn. Sau o fi Venus ?

Mangalia

Mangalia, al doilea oras ca marime al Litoralului

Mangalia Marina

Marina este plina. Santierul Naval este pustiu

Mai

2 Mai. Pe unde or fi nudistii ?

Granita Romania Bulgaria

Vama Veche. Punctul de frontiera este acolo unde e palcul acela de pomi. Sper sa-l desfinteze curand

Vama Veche

Vama Veche

Vama Veche, Romania

Gata, ne intoarcem

Mangalia, Romania

Mangalia pare totusi destul de verde

Litoral Sud

Litoral Sud

Tuzla Airport

Aici zica-se e o mare investitie intr-un complex sportiv care a ramas in aer de cativa ani

Costinesti, Romania

Din nou la Costinesti

Cele Eforii

Cele doua Eforii

Eforie Nord

Eforie Nord cu Europa si complexul din fosta zona nord a statiunii

Lacul Belona

Lacul Belona

Delfinul Meduza Steaua de Mare Eforie Nord

Niste cladiri de care ma leaga amintirile copilariei – tripleta Delfinul, Meduza si Steaua de Mare

Port Constanta Sud

Portul Constanta Sud – Agigea

Port Agigea

 

Peninsula isotirca Constanta

Peninsula istorica din Constanta

Constanta

Constanta

Mamaia

Mamaia… avea potentialul sa fie un Cancun

Mamaia, Constanta

In sud, mai e ceva verdeata

Blocuri Mamaia

Welcome to Berceni. Zona aia verde trebuie rasa urgent, nu se potriveste cu desertul si blocuri

Mamaia ingramadita

 

Canal Capul Midia Navodari

Capatul canalului Midia – Navodari

Capat Canal

 

Rompetrol Navodari

Ce diferenta de culoare intre canal si lacul Tasaul !

Glamping Martian Navodari

Iglu-uri de tip Martian in Navodari

Navodari

Pfff. ce de blocuri s-au construit in Navodari. Unde sa mai faci si turism ?

Navodari Mamaia Nord

Uite si niste blocuri cu un pic mai multa arhitectura

Mamaia, Romania

Hello, Mamaia

Piscina scandal Mamaia

Nu prea inteleg ce strica piscina asta

Plaje Mamaia

Constanta. Ce oras ar fi putut fi !!! Sa se invarte dupa soare.

Constanta veche

Centrul istoric – inca o ruina

Cazino Constanta

Hai cu Cazinoul. In 2025, poate in 2026.

Submarinul Delfinul

Submarinul Delfinul

Nava Mircea

Nava-scoala Mircea

Pod Agigea

Podul nou de la Agigea

Canal Dunare Marea Neagra

Canalul Dunare – Marea Neagra la capatul dinspre mare. La fel de pustiu si nefolosit ca intotdeauna

Dunare Marea Neagra

 

Mare Lacul Techirghiol

Amplul lac Techirghiol si Eforie Nord

Zbor peste Litoral

 

Eforie Sud

Si la Eforie Sud s-au marit plajele

Tuzla

Tuzla. Ne apropiem de sfarsitul acestui zbor de vis

Tuzla Constanta aeroport

Aeroportul Tuzla. Din nou, jos palaria ce s-a construit aici !

Aerodrom Tuzla

 

Aerodrom Tuzla Constanta

Turn, spatiu de parcare, cai de rulare, piste asfaltate. WOW !

Piste aeroport Tuzla

 

Comenzi Katana

In coborare

Diamond Tuzla

A fost minunat !

Diamond Katana Tuzla

 

Avion ultra usor Tuzla

La revedere, „Hotel”

Categorii:
Romania

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest