Mai saptamana trecuta, prietenii de la British Airways m-au invitat la o prezentare informala, ca sa aflu ce se mai intampla cu faimoasa companie aeriana britanica. Si a fost o intalnire informala, intr-un cadru placut, amintind de lumea BA la hotelul Radisson SAS, ocazie cu care ne-am adus aminte si de zilele petrecute in press tripul din Caraibe, din septembrie, despre care am scris la momentul cuvenit.
Principala poveste a zilei a fost ca, dupa o perioada de restructurari si criza in industria aeronautica, patronii British Airways au hotarat sa investeasca “big time” in linia aeriana-etalon a Regatului Unit. Si cand e vorba de investitii majore, englezii se pare ca nu se incurca – nu mai putin de 5 miliarde de lire sterline (adica vreo 6-7 miliarde de euro).
Pai, sa vedem si in ce ii baga – vor fi modernizate avioanele long-haul (principalul business al BA), intrand in modernizari si 18 aeronave Boeing 777-200 – tetiere ajustabile in Economy, inclinare mai mare a scaunului in Economy Plus (Travellers Plus) si imbunatatiri in sistemul de entertainment on board.
I-am intrebat cand va intra in flota BA si Airbusul 380, mega-giga avionul cu 2 etaje care deja e in flotila a numeroase companii aeriene, inclusiv a principalilor competitori ai BA – Lufthansa si Air France. Am aflat ca istoricul (pentru BA) moment se va desfasura in ianuarie 2013, cand primul A380 al BA va pune rotile pe Heathrow. Va fi urmat de un al doilea in martie si inca 10 in urmatorii doi ani. Vor mai veni si 24 Boeinguri 787 Dreamliner (tot din ianuarie, dar livrarea inca nu este confirmata de furnizor, proiectul Dreamliner suferind numeroase amanari, ca si 380-le, de altfel, la vremea lui) si in sase Boeinguri 777-300. Cam pe aici se va duce cea mai mare parte din bani, tinand cont ca pretul de catalog al unui B777-300 e de circa 300 de milioane de dolari (probabil, BA a mai obtinut si niste discounturi ca au cumparat mai en-gros).
Alti bani se vor baga si in refacerea Clasei First. Pentru cei care nu stiu, cateva companii aeriene au 4 clase pe intercontinental – economy (pe care o stim cu toti), o economy premium (care are scaune mai flexibile, mancare mai buna si spatiu mai mare), business class (care e si pe zborurile scurte si medii) si first. Personal, am zburat de multe ori la economy, de peste 100 de ori la business si o singura data la First (cu British, la revenirea din Caraibe) Mandria BA este ca, atat in first, cat si in business, ei au “flat bed” – adica paturi complet orizontale, la 180 de grade. Si mai ales, ei fiind primii care au introdus aceste paturi in intreaga industrie mondiala a aviatiei (in First in 1997 si in Business in 2000). Evident, multi i-au urmat, dar nu toate numele grele ale industriei. Si sa nu uit – BA are acum o promotie pentru Romania – cine cumpara bilete de avion intercontinentale la clasa business vor fi automat upgradati la First pe unul din segmente (deci, daca zburati, de exemplu, la New York, veti putea zbura First fie pe Londra – New York, fie pe New York – Londra – asta pana in 15 decembrie.
Alti bani s-au dus pe modernizarea programului de fidelizare, pe investitii in zona de check-in de pe Gatwick (care a devenit complet cu auto-servire)… si apropo de zona de check-in, Bucurestiul este singurul aeroport din Europa Centrala si de Est unde puteti face check-in pe telefon in cazul curselor British Airways (primiti cartea de imbarcare pe telefon). Aceasta facilitate nu exista inca nici la Budapesta, nici la Praga, doar la Bucuresti… Evident, la Londra si in alte aeroporturi mari exista de ceva timp.
Si ca om de marketing, am fost foarte interesat sa aflu ca, dupa 10 ani, BA a gasit bani sa filmeze si o reclama TV (evident, banii de media sunt cei care sug bugetul cel mai tare) in care sa nu mai promoveze promotii de preturi sau destinatii noi, ci o reclama de brand (sau “equity copy” in jargonul de marketing).
Noua pozitionare este o combinatie de comunicare a traditiei aproape seculare a BA (inceputa in 1919 cu un zbor Londra-Paris care a transportat un pasager, ziare, smantana si cocosi-de-munte!) si a sloganului “To Fly, to Serve”, deviza a companiei din 1941. Cu ocazia press-tripului din septembrie, am vizitat si Muzeul British Airways aflat in sediul companiei, nu departe de aeroportul Heathrow. Pentru a mine a fost fascinant pentru ca acest muzeu era o combinatie a doua hobby-uri de-ale mele (istoria si aviatia)… asa ca, in mod sigur, mi-a placut si reclama TV care, practic, este un rezumat al istoriei BA pe care am vazut-o in muzeu (am remarcat si cateva exponate cum ar fi brosura cu traseul de zbor din anii ’20-’30, cand pilotii se orientau vizual dupa niste repere de pe teren… cu mult inainte de aparitia radarului, a pilotului automat si a cate si mai cate). Apropo – toti actorii din film sunt, de fapt, angajati BA – piloti, stewarzi, personal la sol
Asa ca astept urmatorul zbor in care sa-i vad din nou pe cei de la BA cum zboara si cum ne servesc 🙂
Imagini British Airways – business si first class
Business class
Cabina de la First Class
First Class
First Class
Poze furnizate de British Airways
In traducere libera … au comandat in 2007 niste A380 si acuma ni-l prezinta ca partea a unei imense campanii de investitii. La fel stau lucrurile si cu Boeingurile.
Mie imi suna doar ca o campanie de marketing.
Nu spun ca aceste achizitii de avioane nu sunt investitii, dar astea au fost gandite si aprobate la momentul plasarii comenzilor si nici pe departe nu acum. Gresesc undeva?
Comanda din 2007 urma sa vina in 2010… dupa cum vedem, primul A380 va veni de abea peste un an, iar Dreamlinerul si el prin 2013, deci cu 3 ani intarziere. Nu stiu de ce s-a intarziat A380, daca e vina BA ca nu a avut banii sau a Airbus ca nu au reusit sa le fabrice, in cazul Dreamliner cauzele sunt clare, proiectul a fost intarziat de Boeing… primul Dreamliner zboara de abea de 2 luni pe ANA, desi trebuiau sa primeasca vreo 50 din 2008 pana in 2010 si de abea au primit unul.
Acum nu stiu cand BA a dat banu, evident ca au dat un avans, dar probabil nu cine stie ce, dar asta conteaza mai putin… Din punct de vedere al consumatorului care il doare la basca de cash flow-ul companiei aeriene (evident, il doare daca aceasta intra in incetare de plati sau faliment :), investitiile BA in avioane se vor vedea incepand din 2013 cand vor aparea primele 380 si Dreamlinere in flota, iar in cabina, investitiile au inceput sa se vada (odata cu upgrade-ul cabinelor din 777, treptat, aparat dupa aparat)