La sfarsitul anului 2022 am plecat in Maroc cu un grup de turisti alaturi de care am vizitat aceasta tara minunata, plina de experiente de neuitat. A fost o calatorie extrem de frumoasa – am descoperit locuri noi in care nu am mai fost niciodata (Essaouira, Chefchaouen sau Merzouga) si am revazut locuri super faine – Casablanca a fost o surpriza placuta, la fel si Rabat in care nu mai fusesem de 24 ani ! Dar nu despre Maroc vreau sa scriu acuma, voi reveni cu Marocul in saptamanile urmatoare. Dar pana atunci, sa va povestesc despre zborul spre si dinspre Marrakech. Am zburat cu Air France – cred ca prima oara dupa pandemie la clasa business si in randurile (si fotografiile) de mai jos va voi povesti experienta.
Trebuie sa spun ca pe langa faptul ca am zburat business class, sunt si posesorul unui card Gold al programului de fidelizare Flying Blue al Air France / KLM / TAROM. Anumite servicii si privilegii le poti primi si daca esti posesor de card Gold chiar daca zbori la economy. Fix si in aceasta calatorie, pe segmentul Paris – Bucuresti la intoarcere am zburat cu TAROM la clasa economy si am avut parte de mai multe avantaje cum ar fi accesul la business class, imbarcarea prioritara si chiar si loc special (la iesirea de urgenta unde ai mult loc la picioare.
Experienta business class Air France
Bucuresti, foarte devreme dimineata. Zborul era la ora 6:00, deci am ajuns pe undeva pe la 4:15 – 4:30 la aeroport. O coada extrem de stufoasa la economy, eu am avut posibilitatea sa fac check in la Sky Priority unde erau cativa oameni in fata. Daca esti membru GOLD si zbori economy, poti sa faci de asemenea check-in-ul aici.
Check-in-ul, formalitatile de securitate si controlul pasapoartelor (automat) au durat vreo 20 minute maxim si am intrat in zona internationala. Daca zbori la business sau ai card GOLD, poti intra in lounge-urile business class. Atentie, sunt 2 lounge-uri in Otopeni (erau 3, dar unul l-au inchis nu stiu de ce). Primul (zis si al TAROM) este arhiplin la orele de varf, am fost odata dimineata, nici nu aveai unde sa te asezi. Mai este unul la capatul terminalului, pe dreapta care este in general mult mai putin populat. Am ales sa vin aici desi era un pic mai departe de poarta de imbarcare si a fost liniste si pace.
Mancarea si bautura sunt oferite gratis. Daca ati mai fost si prin lounge-uri afara, sa stiti ca la Otopeni nu veti avea parte de mancare gatita si cine stie ce experienta gastronomica – oferta se bazeaza in general pe chipsuri, alune, napolitane si de cativa ani incoace, iaurt. Bauturile alcoolice si nealcoolice sunt ceva mai variate – probabil conducerea aeroportului considera ca mai bine te urci in avion beat decat satul.
Vinul – not bad, not bad, dimpotriva, foarte bun !
Clasa business pe avioane de tip A321 – sunt practic scaune de la economy, dar locul din mijloc nu este niciodata ocupat. Adica practic se zboara maxim 2 cu 2. Pe zborul meu, nu au fost prea multi pasageri la business, imi era un somn de mi se inchideau ochiii, asa ca a fost o bucurie sa ma intind pe 3 locuri si sa dorm vreo ora, o ora si ceva. Conform site-ului specializat Simple Flying, seat pitch-ul (adica locul la picioare) al Air France este cel mai generos pe distante intra-europene din Europa peste orice alta companie aeriana: 32 inch (81,3 cm). KLM, British Airways sau Austrian Airlines ofera 3o inch (76 cm). Wizz Air are 28 inch (71 cm), desi cred ca pe unele avioane, ajunge si la sub 25 inch (63 cm)
Acele fantastice rasarituri de soare la 10.000 metri !
Zburand dimineata, am primit mic dejun. Asa arata.
Si inainte de aterizare, am primit si ciocolata si niste biscuiti. Ciocolata, buna !
Am avut un tranzit destul de scurt in aeroportul Paris – Charles de Gaulle – 55 minute. Da, am ajuns la timp, tranzitul a fost neasteptat de rapid, dar evident, nu am avut timp si de business lounge. Trebuie sa subliniez ca exista un coridor special pentru cei care zboara business / au card GOLD la controlul de security, asa ca m-am miscat mai repede, dar nu cu mult – nu era prea multa lume nici la coridorul „economy”. Probabil, la ore de varf, vezi o diferenta !
Imbarcarea spre Marrakech
Langa noi, un B777… hmm, incotro o zbura ?
La decolare, am avut parte de o panorama a aeroportului Charles de Gaulle
Din Paris, am decolat la ora 9:20, deci am primit tot mic dejun. Al doilea mic dejun al zilei 🙂
In plus, aveau sampanie 🙂 Si juice, desigur !
Bine ati venit in Africa ! Am survolat orasul-port El Jadida. Stiu, as fi preferat Casablanca sau Essaouira, dar atata s-a putut 🙂 Adica pe aici era culoarul aerian.
Africa m-a intampinat cu mult soare
Am aterizat la Marrakech. Urmau 11 zile de incantare prin Maroc
11 zile mai tarziu
Am ajuns la aeroport printre primii – nu fusesem sigur ca gasesc taxi asa de dimineata. Zborul era programat la ora 7:00 si la ora 5:00, aeroportul era pustiu. Am mai vazut un Ryanair care zbura spre Beauvais.
In Maroc, pisicile sunt stapane. Aceasta este „patrula” din zona de imbarcare 🙂
Business lounge-ul din aeroportul Marrakech. Frumos, modern, spatios si pustiu 🙂
Mancare ? Nu mare lucru, variatia e mai mica chiar si fata de Otopeni 🙂
Prajituri Madeleine. Astea erau bune, bune !
Un avantaj sa ai card GOLD sau sa zbori la business este ca intri printre primii in avion – ai timp sa te aranjezi, ai loc sa-ti pui undeva bagajul de mana, sa te relaxezi pana urca toata lumea.
Imi pare rau, dar habar n-am cum arata pranzul si cina la Air France – business class. Am avut 3 zboruri, toate dimineata, asa ca iata si cel de-al treilea mic dejun Air France. De data asta pe cursa Marrakech – Paris CDG.
Supliment inainte de aterizare. Pralinele acelea au fost excelente !
Bonjour, Charles de Gaulle !
De data asta, am avut timp de tranzit mai lung – 1 ora si jumatate in loc de 55 minute ca la dus. Asa ca am avut timp sa urc pana la business lounge-ul din terminalul non-Schengen si a picat nemaipomenit. Imi era o foame de lup !
Elegant
In lounge-ul parizian, ai parte de mai mult „rasfat” – sauna, dus, bar detox, camera „linistita” unde sa dormi un pic daca ai un tranzit lung. Evident, nu am avut timp, dar imi aduc aminte si acum de dusurile care au picat asa de bine dupa zborurile lungi (cand am venit din Lima sau Cape Town !)
Accesul spre camera linistita unde se poate dormi. Nu i-am deranjat
Un pic de detox nu strica
Dar ce a picat extraordinar a fost mancarea. Iar la Paris, ai parte si de mancare calda. Sa trecem in revista oferta – am prins tot mic dejun (eram pe la ora 11:00 in lounge), dar meniul se schimba la pranz si cina.
Daca ajungi prin Franta, e un sacrilegiu sa nu incerci un pic de vin frantuzesc
Aveau si sucuri fresh !
Au revoir, Air France
Buna ziua, TAROM. Am zburat de la Paris la Bucuresti cu un avion TAROM, dar biletul de avion era tot Air France – cele doua companii sunt partenere in alianta globala Sky Team, asa ca ofera code-share-uri pe zborul Bucuresti – Paris. Adica ai bilet pe Air France, dar poti sa zbori pe TAROM si vice-versa. Despre experienta de zbor pe TAROM spre Bucuresti puteti citi aici.