In weekend, pe Litoralul meu (ep.2) – Mamaia, in alb, gri si negru… Dar mai mult in alb

Plaja Mamaia

Pitipoance, cocalari, masini bengoase, silicoane… cam astea va vin in minte cand va ganditi la Mamaia? Corect, exista o densitate destul de ridicata pe metru patrat, dar Mamaia nu inseamna numai fite. De fapt, dupa ce am luat la pas Mamaia sambata dupa-amiaza, mi-am dat seama ca nu exista o singura Mamaie – exista o Mamaie pentru fiecare – o Mamaia a saormeriilor, o Mamaia a familiilor cu copii, o Mamaia a masinilor de lux, o Mamaia a silicoanelor, dar si o Mamaia de bun-gust… Din fericire, am avut parte de o Mamaia de bun-gust, dar am aruncat o privire si prin celelalte Mamaia…

In primul si in primul rand, daca exista niste locatii de lux si faine in Mamaia, au aparut si datorita strategiei gandite de nebunul de Mazare. Probabil, omul nu e in toate mintile, dar, cel putin pe linie de turism, are o idee, are o viziune care e chiar OK. El a decis sa faca din Mamaia o statiune de fun, o statiune pentru cupluri tinere (sau grupuri de prieteni) si mai putin pentru familii cu copii, o statiune unde sa gasesti cele mai tari cluburi, petreceri si hoteluri. Din pacate, daca Mazare ar fi mostenit un teren viran plin cu mazare, poate ar fi facut ceva super tare, dar a mostenit o statiune gandita initial (in anii ’70-’80) pentru familii cu copii si in care hotelurile care stau sa se prabuseasca stau gard in gard cu superhoteluri… Dar sa nu anticipez.

Inainte de a ajunge la Hotel Vega, unul dintre hotelurile cu staif de pe Litoralul romanesc, am zabovit vreo ora la conferinta de presa prilejuita de megainfotrip. Evident, marea vedeta a fost Mazare imbracat ca… dar mai bine ii las pe cei de pe blogurile de moda sa se pronunte, ca oricum nu ma pricep… Dar, cand ma gandeam ca o sa fie fun, ca a venit bufonul, omul chiar a anuntat niste proiecte interesante – refacerea completa a centrului Constantei (n-am fost, dar aflasem ca e franjuri si o sa mai dureze 2 ani, iar pana atunci, am primit recomandarea Primarului Constantei sa vizitam Poarta 1 a Portului de unde putem ridica fetite ieftine in asteptare de marinari statuti – stie el ce stie, intotdeauna trebuie sa urmezi recomandarile unui localnic, mai ales ca e vorba de primul localnic al urbei) si… construirea a doua insule artificiale cu plaje, restaurante, nu stiu daca si hoteluri… Am scris scurt si pe Facebook si cineva a comentat foarte inspirat de altfel – “insule ca la Dubai, carnaval ca la Rio, cluburi ca-n Ibiza…” … ar fi prea frumos :).

Ma rog, o destinatie traieste din noutatile pe care le aduce… Mamaia a crescut mult dupa ce s-a construit telegondola (si cat a fost de criticata acum aproape un deceniu) si Aqua Parkul. Sunt sigur ca si insulele ii vor atrage pe multi. In ultima instanta, lansarile de produse si atractii noi fac parte din ABC-ul marketingului, iar Mazare pare sa aiba un plan, o viziune si o idee care nu e deloc rea… Daca coasta bulgara e plina de all-inclusive-uri ieftine si unii zic de calitate discutabila pentru familii cu copii, Mamaia trebuie sa fie o capitala a distractiei si clubbingului din zona Marii Negre.

Ma rog, astea sunt planuri de perspectiva, hai sa trec la ce am vazut in Mamaia de azi. Pai, mai intai am tras la Hotelul Vega. Nu stiu cati stiti, dar aici s-a filmat celebrul film “Nea Marin Miliardar” – scenele exterioare, in timp ce interioarele au fost “trase” in Intecontinentalul din Bucuresti. Si cum este un film pe care-l iubesc (desi l-am vazut de foarte multe ori, imi face placere sa-l revad de fiecare data), brusc, ceva in corazon s-a miscat… evident, in favoarea hotelului. De altfel, in fata hotelului, se afla si o masina de epoca… “E masina din Nea Marin” spune cineva din grupul nostru… Ce tare! Am verificat insa ulterior, dar nu e masina din “Nea Marin Miliardar”, ci una mai faina :).

Despre hotel, numai de bine. Personalul este cu adevarat de 5 stele, chiar te face sa te simti bine. Am intrat in camera, m-am uitat pe geam si, desi minunata piscina intregea atmosfera de 5 stele, la doi pasi se afla un hotel cu fatada scorojita, pustiu (probabil se deschide in timpul sezonului), unde ma astept ca locatarii temporari din iulie si august sa-si agate izmenele in balcon… Asta e una dintre problemele Mamaiei… Daca vrei sa fi statiune de lux, nu ai un hotel de 5 stele si apoi unul de o stea la doi pasi in care clientii sparg seminte de bostan sau floare, baieti! Stiu ca cei de la Vega au incercat sa rezolve problema in fel si chip, inclusiv sa-i cumpere… sper ca se va rezolva intr-un final.

Evident, in ciuda micilor inconveniente vizuale, pot sa spun ca m-am simtit bine in Vega, in plus, aveau si net in camera, spre deosebire de Europa, unde batea cam fara suflu doar prin receptie. Intre serviciile obisnuite, gen piscina, jacuzzi, spa, etc. etc., Vega mai ofera doua servicii, sa zic mai neobisnuite pentru litoralul romanesc – transfer cu elicopterul de la Bucuresti (banuiesc ca si de prin alte parti), dar si croaziere pe mare cu velierul Adornate.

Adevarul este ca, de cand am citit programul, de departe asta era punctul forte! Am mai fost cu un velier intr-o regata pe Marea Nordului, dar asta s-a intamplat demult, demult… In plus, uitandu-ma pe net, arata chiar super… Si nu am fost singurul care de abia asteptam…

Experienta pe mare a fost cum ne asteptam, punctul culminant al excursiei… 4 ore pe un velier care poate intra falnic in orice port din lume, cu un personal serviabil si simpatic. Evident, foarte important a fost si grupul cu care am fost, oameni extrem de veseli… De fapt, conteaza foarte mult si anturajul. Cred ca daca mergeam si intr-un harb plin cu plosnite ne-am fi distrat la maximum.

Velierul Adornate este, cred, unicul, daca nu unul dintre putinele cu care te poti plimba pe mare fara sa-l inchiriezi din timp pentru vreun eveniment. In sezonul de varf, pleaca pe mare la 9 dimineata, chiar daca nu are decat 2 clienti. O tura de 4 ore costa 60 de euro… poti sa zici ca e mult si, da, e mult, dar e o experienta deosebita… dar nu vreau sa compar pretul cu cat lasi intr-un club intr-o noapte, si nu ma refer la Fratelli sau Bamboo…

Partea cea mai frumoasa a fost cand s-au ridicat velele si am mers impinsi doar de vant de-a lungul coastei, de la portul Midia unde este stationat velierul (din nou, o zona nu tocmai inspirationala) pana la Mamaia. Velierul are si cabine, poate fi inchiriat pentru mai multe zile, poti sa te duci cu el la Balcic, dar si pentru cateva zile in Delta, poti dormi la bord… ma rog, orice. Ne-am catarat peste tot (ma rog, m-am abtinut sa ma urc prea sus) si a fost o experienta super super faina!

Revenit cu picioarele pe pamant, la propriu si la figurat, am luat-o prin statiune… Mamaia nu arata rau, dar vizual e cam pestrita… cum am spus, hoteluri de 5 stele zid in zid cu prabusituri, restaurante faine si cu staif, urmate de saormerii si magazine cu “totul la 27 de lei”. Ma rog, poate si acest mix eterogen poate fi parte din farmec, dar parca un pic de “regionalizare” n-ar strica. Un plus mare este ca la sfarsit de mai, inclusiv in weekend, nu era prea multa lume, nu te calcai pe picioare (goale sau in cizme) pe strada principala. De altfel, as prefera ca tot corsoul sa fie pedestru, dar, de ani de zile, nu s-a reusit performanta. In general, Mamaia parea sa se afle in ultimele zile de ciocanit, ridicat terase (cei mai lenesi sunt cei de la terasa Tan-Tan care venisera in cele din urma cu excavatorul sa niveleze nisipul), dar sunt convins ca se vor mai trezi unii si in mijloc de sezon.

M-am plimbat cu telegondola si o recomand oricui, e o priveliste chiar faina. Un bilet (dus) costa doar 10 lei, adica ceva mai mult decat o clatita cu gem de capsuni, dar probabil pretul o sa creasca in sezon. Oricum, nu cred ca e de ratat. Intrarea in Mamaia dinspre Constanta, zona cunoscuta ca fiind cea mai naspa, arata insa neasteptat de OK – curat, ordine, disciplina, magazine deschise, preturi mici (mdea, pentru Litoral, evident).

Am plecat duminica dimineata din Mamaia cu ideea ca, in ciuda multor prejudecati, litoralul romanesc progreseaza. Exista oaze foarte faine – gen Vega, Iaki, numeroase restaurante, evident, la preturi in consecinta (dar nu cred ca la bulgari la conditii similare gasesti la preturi mai mici), exista si pete negre… dar, pe ansamblu, comparativ cu Mamaia de acum 5 ani, mi s-a parut in mod evident un pas inainte. Si asta e bine… De asemenea, poti gasi (e drept, trebuie sa cauti putin, din pacate nu iti vor “sari” in ochi) numeroase activitati si experiente memorabile. De altfel, cred ca, daca m-as pune sa fac o lista, as putea sa pun laolalta un plan de vacanta pe Litoral in care nici macar sa nu calc pe plaja. Caiac, calarie, obiective istorice (Adamclisi, Histria, Basarabi, Tomis – Constanta), alpinism (Cheile Dobrogei), descoperirea culturii turco-tatare sau aromane, scufundari (chiar si pentru cei care n-au atestat), tratamente spa si in mod cert mai sunt si multe altele.

Pe drumul spre casa, ultima oprire a fost la crama Murfatlar. Sunt sigur ca ati baut vin de Murfatlar, dar ati fost vreodata la crama? Banuiesc ca nu foarte multi, desi se afla la doi pasi de Drumul National care pana acum 2 ani era principala optiune sa ajungi pe Litoral. Ca si la herghelie, nu pot sa apari hodoronc-tronc, ci trebuie sa te programezi – nu exista decat un singur ghid. Trebuie doar sa-i contactezi pe cei de la Murfatlar – uite-te la contact pe site-ul lor – si sa te programezi.

Am vizitat Muzeul Vinului, am ascultat povestea Murfatlarului (inceput ca un IAS la mijlocul anilor ’50), despre diversele soiuri de vin (habar n-aveam ca si in Romania exista shiraz), despre noile game premium facute de un roman care face vinuri de vreo doua decenii in Africa de Sud si s-a intors sa faca o gama premium si la Murfatlar – Crama Atelier. Excursia prin fabrica a fost interesanta, dar, evident, punctul forte a fost degustarea – de la albe la rosii, trecand prin rozé si culminand cu “Lacrima lui Ovidiu”, un vin fortificat cum e vinul de Porto sau Madeira, de exemplu. Inutil sa spun ca mai apoi, la masa, toata lumea a fost inca si mai vesela J… desi degustarea nu inseamna sa bei prea mult vin :).

As vrea insa sa adaug ca am aflat ca la Murfatlar poti sa faci si turism… Nu numai sa te opresti pentru o vizita si o degustare, ci exista si niste camere care pot fi inchiriate si un restaurant unde poti sa mananci foarte bine… In Portugalia, in Algarve, am vazut o vie cu cazare, cu restaurant in mijlocul viei, si ma bucur ca exista asa ceva si la Murfatlar… Dar ca si pe Litoral… promovarea, bate-o vina, cam lipseste… Sunt multe locuri faine in tara asta si nimeni nu a auzit de ele… Si e pacat!

#Litoralulmeu a fost un eveniment organizat de Accent Travel & EventsHappy Tour și simpaticul Happyșor, în parteneriat cu Hotel EuropaHotel VegaVelierul AdornateHotel Iaki

Imagini Mamaia si Murfatlar

Cazare Litoral: Hotel Vega Mamaia

Hotelul Vega Mamaia – gazda noastra de weekend

Cazare Litoral: Camera Hotel Vega

Cam asa arata o camera

Cazare Litoral: Piscina Hotel Vega

La doi pasi – piscina, plaja, marea

Cazare Litoral: Start olimpic

Iar in piscina, poti sa faci si curse de inot 🙂

Atractii Litoral: Masina de epoca Hotel Vega

Masina de epoca de la intrare. Frumoasa, nu-i asa ?

Cazare Litoral: Velierul Adornate

Velierul Adornate inainte de plecare… Nu arata asa bine cu velele legate

Velier Adornate: cabine pe velier

In caz ca vreti sa dormiti la bord, au si cabine !

Velier Adornate: la carma

Asa ca … let’s go !

Velier Adornate: se ridica velele

Se ridica si velele

Velier Adornate: in zbor

Totul e minunaaat ! Ridica-ma la ceeeeer !

Vasul Adornate

Navigam pe Marea Neagra

Velier Adornate: grup bloggeri de travel

Vremea e superba, nu pot sa nu ai un sentiment de fericire

Vasul Adornate

cu foarte multe poze 🙂

Velier Adornate: Mamaia vazuta din larg

Mamaia vazuta din larg

Velier Adornate: pe vas

Iar finalul croazierei ne surprinde tot facand la poze

Velier Adornate: cu Happysor pe vas

Si cum sa nu ma pozez cu Happysor ?

Plaja Mamaia: se pregatesc palmierii

Inapoi, in Mamaia, cu picioarele pe pamant 🙂

Plaja Mamaia

Plajele par pregatite sa isi primeasca musterii

Chiar si la doi pasi de malul marii

Zona pedestra Mamaia

Zone centrala pedestra… Daca toata Mamaia ar arata la fel !

Litoral Romania: Statia telegondola Mamaia

Hmmm… telegondola ! Ce-ar fi sa vad Mamaia si de sus, nu numai din larg ?

Litoral Romania: . plaja Mamaia
Plajele par aranjate cam peste tot

Litoral Romania:  Cazino Mamaia

Trec si pe langa batranul cazino

Litoral Romania:  Plaja Mamaia

Chiar si Mamaia Sud arata bine

Litoral Romania:  Mamaia de sus

Litoral Romania:  Aqua Park - Mamaia

Aqua Park si el aproape gata

Litoral Romania: Cleopatra Mamaia

Cam astea sunt preturile prin Mamaia Sud

Dansatoare cubaneze
Fiesta e gata 🙂

Litoral Romania: grup bloggeri pe plaja

Ma rog, orice lucru pe lumea asta are un sfarsit… iata si poza de final

Cramele Murfatlar

Dar nu e gata, gata… Ne oprim si la cramele Murfatlar

Cramele Murfatlar Notite in vizita la Murfatlar

Lumea ia notite la prezentare 🙂

Cramele Murfatlar Muzeul Vinului

Muzeul Vinului de la Murfatlar

Cramele Murfatlar

Iata-ne si prin crama 🙂

Butoaie, butoaie

degustare Murfatlar

Iar excursia nu poate fi incununata decat de o degustare de Murfatlar

Degustare Murfatlar

Iaca si sticlele 🙂

Vii la Murfatlar

Zona Murfatlar este foarte pitoreasca…

Cramele Murfatlar Vii

Sa creasca strugurii, sa se faca vinul !