Insulele din Caraibe. Kingstown, orașul în care era să mor de foame 😊

Panorama Kingstown

În timp ce construiam programul pentru călătoria top-top din insulă în insulă în Caraibe, a ieșit că trebuia să călătorim pe 1 ianuarie – adică să zburăm din Barbados în insula St. Vincent. Parcă n-aș mai fi stat  o zi în Barbados, voiam să ajung în St. Vincent & the Grenadines. Tot ce citisem și aflasem mă făceau să cred că acest stat caraibean insular foarte puțin cunoscut va fi absolut fabulos. Și într-adevăr a fost – alături de Dominica, https://www.imperatortravel.ro/categoria/destinatii/america-de-nord-si-centrala/dominica, acesta a fost de departe cel mai fain. Nu neapărat principala insulă, St. Vincent, din care nu am văzut prea mult, ci mai degrabă insula Bequia de lângă St. Vincent, și acum regret că nu am mai stat câteva zile să le văd și pe celelalte. Dar St. Vincent & the Grenadines, alături de Dominica, este o țară în care e musai să mă întorc. Dar baiul a fost altul. Da, am zburat pe 1 ianuarie, ne-am bucurat că avionul a fost aproape gol, dar când am ajuns în Kingstown, capitala St. Vincent & the Grenadines, am găsit totul închis. TOTUL. Nici Subway, nici KFC, niciun magazin cât de mic, nimic. Nici măcar magazinul din port. TOTUL. Era complet închis. Orașul era mort. Niente.

Planul a fost să zburăm din Barbados în St. Vincent și de acolo să luăm ferry-ul spre Bequia, unde urma să stăm trei zile. Am schimbat niște mailuri cu hotelul rezervat pe Bequia (aceasta este a doua insulă a țării) și ni s-a spus că o să prindem un vas la ora 18:00. În mod normal, sunt ferry-uri cam la fiecare două-trei ore, dar fiind 1 ianuarie, sunt mult mai puține și în mod sigur îl prindeam pe cel de 18:00. Am zis OK, asta e, lăsăm bagajele pe undeva (poate, prin port) și ne plimbăm prin Kingstown, capitala micului stat (are 110.000 de locuitori). Suna, ca plan, OK.

St. Vincent tocmai inaugurase în 2017 un aeroport nou-nouț, pe care pot să aterizeze și avioane mai mari (gen B737 – A230, să nu vă așteptați acum la cine știe ce monștri), cu care spera să crească turismul datorită zborurilor directe spre SUA sau Canada (da, acum are legături directe spre cele două mari țări nord-americane). Zborul a fost ca de obicei, scurt (sub o jumătate de oră), dar spectaculos… Am trecut în revistă toată coasta sudică a Barbadosului, cu plajele și hotelurile sale, apoi, după vreo zece minute, am început să facem ture peste St. Vincent – insulițe împădurite în depărtare, am survolat Bequia (pfff, dacă aveam o parașută…) și, în fine, ne-am încadrat pe direcția aeroportului Argyle International, admirând dealurile și munții împăduriți din St. Vincent. În aeroport, am trecut de graniță fără probleme, am ieșit, am găsit un taximetrist (tariful e fix, ca în majoritatea țărilor din Caraibe, în funcție de destinație, și duși am fost).

Citisem pe net că St. Vincent & the Grenadines este a doua cea mai săracă țară din insulele pe care le vizitam, după Dominica. Și, din nou, se pare că acelea cele mai frumoase sunt și cele mai sărace 😊. Dar pe drumul spre Kingstown mă uitam cu uimire la case și la șosea și mă întrebam – asta chiar e cea de-a doua cea mai săracă țară? Case imense cum nu vezi în St. Maarten, frumos vopsite (acum nu știu cum or fi înăuntru, dar pe afară, arătau  „jos pălăria”), iar șoseaua care șerpuia peste munți și dealuri pline de flori era impecabilă.

După vreo 20 de minute, ajungem în Kingstown. Ziceai că a dat cineva cu bomba atomică. Pustiu. Șoferul, foarte drăguț, vrea să ne ajute. Ne ducem la port. Ar fi un loc de lăsat bagaje și vreo două-trei magazine. Ajungem acolo, pustiu. Sala de așteptare era deschisă, dar nimeni înăuntru. „Las’ că știu eu un loc”, ne spune șoferul, și plecăm spre centrul orașului. Centrul e format, de fapt, din două bulevarde paralele pe care se află instituțiile statale, restaurant și magazine. Pustiu. Ne oprim la un hotel. Se duce să întrebe. E închis. Mai oprește la unul. E închis. KFC, închis, Subway, închis, supermarketul orașului, închis. Pe stradă, nicio pisică. Mai erau câțiva cetățeni care păreau că nu și-au revenit din bucuria trecerii în 2019. Am luat apoi orașul la pas, poate, poate, găsim ceva. Nimic. Închis totul. În fine, n-avem ce face și noroc că am mai găsit niște alune prin rucsac și că întotdeauna plec cu apă la mine. Din fericire, a apărut un ferry cu o jumătate de oră mai devreme, așa că am prins un apus de soare fabulos în drum spre Baquia.

Las Baquia îl las pentru un alt articol, pentru că locul este absolut fabulos și merită povestit pe larg. Ce pot să vă spun este că atunci când ne-am întors din Baquia (nu m-aș mai fi întors), am stat o noapte în Kingstown. De data asta, am găsit un alt oraș, mai vioi, iar priveliștea din hotelul în care am stat chiar era minunată 😊. Da, am găsit și supermarket, dar mare lucru nu era prin oraș – doar vreo două biserici, una cu o arhitectură cam stranie, și tot orașul gravitând în jurul vasului de croazieră care tocmai binecuvânta cu apariția sa urbea, punând-o în mișcare.

În schimb, am fost la Grădina Botanică. Dacă ați citit episoadele precedente din Caraibe, ați observat că m-am tot dus în grădini botanice. Pentru că cele de aici sunt cu adevărat speciale. Florile în țările calde sunt absolut superbe, o explozie de frumos și de culori, copaci înalți și, mai ales, toate formele de palmieri. Grădina Botanică din Kingstown se laudă că este cea mai veche grădină botanică din zonele tropicale, fiind deschisă de coloniștii englezi, hăt, tocmai în 1765. Inițial, menirea ei era pur mercantilă – cu ajutorul Royal Society, au ajuns tot soiul de semințe din coloniile britanice, din India și din Borneo, pentru a se vedea dacă pot fi localizate și, eventual, folosite pentru recolte (în grădina botanică au fost plantate trestie de zahăr, cacao sau bumbac, pentru a vedea dacă aceste plante se pot aclimatiza aici), dar în ultimele decenii, a fost transformată într-o oază de frumos. Ne-am plimbat prin acest peisaj verde, ne-am bucurat de flori, am admirat niște palmieri extrem de înalți și am găsit și un colț în care erau ținuți în cușcă niște bieți papagali.

Poate că aș mai fi stat în St. Vincent, dar, cum ziceam, celelalte insulițe sunt fabuloase. Și vă invit să citiți, zilele următoare, despre cea mai frumoasă insulă din Caraibe … cel puțin, din cele pe care le-am văzut

Cum am ajuns în St. Vincent

Zborul transcontinental l-am efectuat cu Air France până în St. Maarten. De acolo, am zburat cu LIAT, compania națională a câtorva țări din Caraibe, în St. Kitts, apoi în Antigua și în Dominica. În final, înainte de St. Vincent, am sărbătorit Anul Nou în Barbados.

Unde am stat în St. Vincent

Fairview Guest House. A fost din nou un hotel extrem de simpatic. O vilă imensă, aproape un palat, o arhitectură exterioară greco-britanică (cu doi lei de piatră la intrare), camera însă ne-a umplut de haz – zici că ești la un safari în mijlocul Africii – picturi murale sau tablouri cu animale din Kenya sau Tanzania, o cameră amplă și confortabilă, tot ce îți trebuie.

Am mâncat și cina, și micul dejun și au fost faine. Dacă ne-ar fi trebuit mașină de închiriat, proprietarul (sau managerul, îmi e neclar cine era aproape tot timpul la recepție) ne-ar fi rezolvat. Vila este cocoțată pe un deal de unde poți admira panorama întregului oraș și a golfului până, hăt, în Bequia, e o plăcere să stai aici și să admiri apusul de soare. La vreo 5 minute de mers, e cel mai mare supermarket din oraș, Massy, iar grădina botanică e și ea la vreo 10 minute de mers pe jos.

Am dat 58 de dolari pentru o cameră dublă cu mic dejun, dar prețurile pot varia (am fost în mijlocul sezonului de vârf).

Transport prin St. Vincent

Nu am folosit transportul public pentru că te poți învârti pe jos prin toată capitala, dar, ca peste tot prin Caraibe, există numeroase microbuze care parcurg principalele șosele de pe insulă. Am folosit ferry-ul de Bequia, care este frecvent (cam la două-trei ore), mai puțin în zilele de sărbătoare.

Vize St. Vincent & the Grenadines

Cetățenii români nu au nevoie de viză pentru a vizita St. Vincent & the Grenadines, trebuie doar un pașaport valabil.

Cu ce plătești

La fel ca în majoritatea insulelor est-caraibene, valuta națională este dolarul est-caraibean, care este legat printr-o rată fixă de dolarul american (1 USD = 2,7 XCD). Poți plăti în dolari americani absolut peste tot, dar vei primi rest în dolari est-caraibeni. Nu am văzut case de schimb (nu era nici în aeroport), dar există destule bănci cu ATM-uri, de unde poți scoate atât dolari est-caraibeni, cât și dolari americani. Plata cu cardul este posibilă în cazul restaurantelor mai șmechere, hotelurilor și la supermarket. Nu și pentru transport, nici măcar pentru ferry, trebuie să aveți cash.

Imagini Kingstown, St. Vincent

Bequia

Inainte de aterizare, am dat un ocol insulei Bequia… aici urma sa ajungem 🙂

Kingstown

Argyla Airport St. Vincent

Cochet

Case St. Vincent

Asta e cea de-a doua cea mai saraca tara din Caraibele de Est ? La casoaiele astea ?

Kingstown St. Vincent

Kingstown de 1 Ianuarie. Pustiu

Kingstown SVG

Cate o masina ici si colo

Cobblestone Hotel Kingstown

Pana si hotelul era inchis

Birouri St. Vincent

Kingstown Police

La politie era deschis. O fi fost cineva inauntru ?

Biserica St. Vincent

Cele mai interesante cladiri din Kingstown

Statia ferry Kingstown

Sala de asteptare din port … aici am asteptat cateva ore

Ferry Kingstown Bequia

Pana cand a venit ferry-ul ! Mai repede decat trebuia cu vreo jumatate de ora

Kingstown capitala St. Vincent

Si am plecat la apus

Panorama Kingstown

Intoarcerea in Kingstown

. Fairview Guest House Kingstown St. Vincent

Fairview Guest House – ditamai palatul !

Fairview Guesthouse

Cu lei britanici la intrare 🙂

Fairview Guesthouse camera

Si camera de safari 🙂

Leopard

Cu un leopard dormind pe pereti 🙂

Terasa Fairview Guesthouse

O terasa in care cu drag leneveai

. Panorama Fairview Guesthouse Kingstown

Si panorama orasului

Cartier Kingstown

Tot cartierul arata bine

Gradina botanica Kingstown

Cel mai fain loc din Kingstown: Gradina Botanica, cea mai veche din emisfera vestica