Si stiti de ce ? Pentru ca nu exista ! Romania este unica tara din Europa (probabil daca iau la mana si Asia sau Africa, Romania va fi una din singurele tari din lume care nu are un site oficial al turismului). Exista ceva, un site numit Romania Tourism care din cate stiu a fost creat acum multi, multi ani (de aceea arata asa, ca un site din anii 2000 ca de fapt atunci a fost creat) de seful Biroului Turistic al Romaniei de la New York. Omul a lucrat acolo ani de zile, a trimis zeci de mii de turisti in Romania (americanii desi sunt asa departe sunt in top 10 cei mai multi turisti in Romania) si n-a mai asteptat ca Bucurestiul sa faca vreun site, l-a facut el (nu stiu daca el personal, dar probabil impreuna cu vreun prieten care stia cum se fac site-uri). Da, site-ul exista, faceti click pe link si desi arata “so 2000”, este cert mai bun decat site-ul oficial Romania.travel care a fost prezent in actele programatice de dezvoltare a turismului de pe vremea Elenei Udrea in 2007-2008. Apropos, domeniul fusese blocat ca d.Nasui nu a vrut sa plateasca hostingul 100 euro / luna, dar a fost recuperat recent. Pot sa va asigur ca toti bloggerii pe care ii urmariti au platit si mai mult de 100 euro / luna din banii lor, deci veti avea acces la articolele lor 😉
Acum vreo 2-3 saptamani, tot Facebook-ul a explodat datorita aparitiei unei poze de la un targ de turism din New York in care standul Romaniei arata penibil. S-au cerut capete, demisii, interventia NATO, a ONU, etc, etc. Ministerul a raspuns mai intai cu un comunicat absolut patetic (mda, PR-ul de criza nu face parte din cunostiintele ministerului) care evident ca a pus mai mult gaz pe foc. Evident, nici cei de la Consulatul de la New York nu par sa fi avut vreun dram de inteligenta – scandalul a aparut de la faptul ca pe pagina de Facebook a Consulatului a aparut poza incriminata postata ca o lauda a lucrurilor extraordinare pe care le face Consulatul. Daca nu o postau, nimeni nu ar fi stiut cum a aratat standul Romaniei la respectivul targ. Nu standul absolut oribil e problema, ci faptul ca oamenii care teoretic ar trebui sa promoveze Romania in SUA chiar au crezut ca au facut o treaba grozava. Asta m-a speriat mai mult. Acei domni desi presupun ca locuiesc de o perioada in SUA au considerat ca standul Romaniei e o chestie cu care sa se mandreasca. Si asta spune multe despre calitatea celor care sparg seminte in Misiunea Economica din capitala economica si financiara a lumii. Intelepciunea din batrani spune ca “prostul nu e prost destul, daca nu e si fudul”. Si fudulia i-a pus pe prima pagina a ziarelor.
Cum s-a ajuns la asa ceva ? Simplu, prin dezinteres total. In 2017, un expert in ape, ministrul turismului Mircea Dobre a decis sa desfinteze reteaua de reprezentanti de promovare turistica din lume. Aveam reprezentante in New York, Londra, Viena, Paris, Roma, Madrid si in alte cateva capitale si treaba lor era sa promoveze Romania, printre task-uri fiind si organizarea participarii la targuri (si pe atunci au fost prezente penibile, dar asta de la New York este varful de lance). Oficial, Dobre a zis ca reprezentantii erau “scumpi” si ca 90% din buget se ducea pe salarii, cazare si birouri. De fapt, asta spunea ca oamenii astia erau trimisi sa aduca turisti si nu aveau buget nici macar sa ofere vreo cafea unui agent de turism local, d-apai sa se ocupe de campanii de promovare. Pentru ca cea ce nu stia unul ca Dobre este ca marketingul si PR-ul costa. Si castigi cat investesti. Investesti nimic, castigi nimic. Asa e in comert. Lucru greu de priceput pentru domnul Dobre. Evident, ca peste tot, erau si oameni de mare valoare, dar si taietori de frunze la caini. Simion Giurca, reprezentatul la Viena a fost declarat cel mai bun om de promovare turistica in Austria – iar la Viena erau nu mai putin de 30 birouri de promovare turistica ale unor mari puteri turistice, birouri care aveau bugete de milioane de euro, nu 100 lei cat avea d. Giurca (care, apropos, a fost decorat de statul austriac si este cetatean de onoare al Vienei). Si daca nu intelegea ce trebuie facut, mai bine il desfintam. Ca asa-I in tenis.
Ca inca un fapt anecdotic, Dobre dupa ce a distrus reteaua de promovare externa a mai avut o idee creata – sa inlocuiasca logo-ul turistic al Romaniei, actuala frunza cu o … oaie ! Deh, daca asa are creierasul…
Cativa ani mai tarziu, a aparut d. Nasui dintr-un partid care promitea profesionism pentru prima oara in ultimele decenii in management guvernamental. Ideea lui geniala de dezvoltare a turismului a fost preluata din bancul lui Nastratin Hogea care se plangea ca i-a murit magarul taman la cateva saptamani dupa ce il invatase sa munceasca fara sa manance nimic. A luat decizia justa de a investi zero dolari in orice promovare a turismului, Romania alaturandu-se astfel unor mari nume in turismul mondial cum ar fi Guineea Ecuatoriala, Burundi, Ciadul si Nauru care de asemenea nu investesc o letcaie. Acestea sunt celelalte state care au aplicat strategia de succes Nasui in dezvoltarea turismului. Evident, a asigurat niste sinecuri excelent platite prin minister pentru prietenasi si cam atat. Nasui ramane insa in istoria turismului romanesc prin performanta de a nu mai fi prezenti pentru prima oara din 1954 la nici un targ de turism din lume (in anii 50, participam la targuri la Moscova sau Varsovia, dar tot participam !). Rezultatele sunt pe masura – Romania este pe locul 1 in Europa la declinul numarului de turisti straini in ultimii 2 ani – si venind de la o baza extrem de joasa – aici vorbim de procentaje.
Dupa ce turismul romanesc a scapat de cosmarul Nasui a carui incompetenta si rea-vointa mi-a demonstrat ca din pacate USR in care aveam atatea sperante e fix aceeasi mizerie ca si oricare alt partid, a aparut d. Daniel Cadariu ca ministru al turismului. Omul nu are experienta in turism desi vine dintr-o regiune care ar putea trai linistita doar din turism – Bucovina, dar are o calitate aproape inexistenta la oamenii politici din Romania – ASCULTA. Ii asculta pe cei din turism, se intalneste cu cei din teritoriu si incearca sa faca lucruri. Daca va reusi sau nu, asta ramane de vazut (depinde si cat timp va fi ministru pentru ca in medie, un ministru nu prinde un an in functie), dar cel putin omul este deschis si incearca sa schimbe lucrurile in bine, ceva extrem de greu dupa administratii de gen Nasui sau Dobre. Dar si asta e un pas urias inainte.
Imediat cum a ajuns ministru, a aparut urgenta sa participam din nou la targuri dupa mai bine de 2 ani de absenta totala. Asa ca s-a facut de mare urgenta o lista de targuri, si pregatite, nepregatite, hop si noi. Dar graba strica treaba si asa a aparut jalnica prezenta de la New York. Acum nu stiu cine l-a pacalit ca asa aratau toate standurile ca asa e “standardul”. Standardul era ca fiecare expozant primea o suprafata de X metri patrati si apoi fiecare si-l amenaja cum voia. Sunt convins ca cei de la targ puteau sa-l si amenajeze si ei, dar evident, costa mai mult, iar bugetul era limitat. Am vazut poze cu numeroase standuri care au avut aceeasi dimensiune ca cel al Romaniei, dar din poze, mash-uri, ecrane l-au facut complet diferit. Al nostru a avut poze tiparite color pe A4 si prinse cu agrafe de cortinele alea de inmormantare. Probabil tiparite in graba pe vreo imprimanta a consulatului.
Si asta duce la o alta discutie – OK, participam la targuri – dar trebuie sa alegem la ce targuri mergem ca lumea e mare si targuri garla, iar alegerile astea se fac pe baza “source of business”. Cat business putem aduce in tara daca participam la targul respectiv. Arabian Travel Market in Dubai este unul dintre dintre cele mai mari targuri de turism din lume, dar are un impact regional intr-o zona din care probabil nu putem aduce turisti (gen India care este o tara generatoare de ingrozitor de multi turisti care cheltuiesc miliarde, dar carora nu le dam viza nici daca aplicantul este prim ministrul tarii). In al doilea rand, un targ trebuie pregatit. Trebuie ca participantii romani sa fie selectati din timp si sa existe angajamentul ca participa (inteleg ca la New York nu a fost nici o agentie din tara, dovada “interesul”), iar intalnirile trebuie programate in avans cu potentialii parteneri. Daca te astepti ca stai la stand si vor da navala turistii si oamenii de afaceri interesati de Romania, te inseli. Vor da navala colectionarii de brosuri si daca ai o tuica, iubitorii de bauturi fine. Si chiar daca ai un stand stralucitor, te duci bou si vii vaca. Trebuie ca cineva din Minister sa se ocupe de contactarea potentialilor oameni de afaceri, organizarea unor intalniri – fie sub forme de seminare, de “speed dating” sau de evenimente de seara unde sa se prezinte ce are Romania si sa ofere posibilitatea de a se ajunge la un moment dat la fructificarea contactelor. Asta tine si de participant, dar si de minister – pentru ca pentru fiecare targ ar trebui sa fie un manager de proiect care sa se ocupe si de follow up – adica sa vada daca in urma contactelor s-a realizat ceva sau nu. Si nu doar o hartie de feedback care va fi uitata in arhivele ministerului in secunda in care a fost completata in graba.
De asemenea, ce ma mira este ca nimeni nu a ridicat problema celui mai important targ de turism pentru Romania – cel de la Bucuresti. Da, e cel mai important, dar nu este folosit deloc. E drept, ministerul baga o groaza de bani in fiecare an intr-un stand gigantic, dar total nefolositor. Sincer, banii aceea ar fi mai folositori daca s-ar da la o casa de copii din Timor L’Este. Targul de turism al Romaniei este cea mai mare oportunitate de promovare, dar trebuie facut altfel. Trebuie sa inviti pe banii tai agenti de turism, influenceri, jurnalisti din tarile tinta si sa le organizezi atat intalniri cu agentii locale (apropos, tu, Minister de Turism, ar trebui sa asiguri si “potriveala” care trebuie – nu o sa aranjezi intalnirea dintre cel mai mare operator de ciclo-turism din Germania cu o agentie specializata in turismul de zacut pe plaja de pe Litoral), cat si celebrele info-trip-uri pentru ca cei veniti din strainatate sa vada cu ochii lor ce si cum – hoteluri, obiective turistice, posibilitati de distractie, restaurante, etc. Peste tot in lume, sistemul se numeste “hosted buyers”
Culmea, ceea ce trebuie facut nu trebuie inventat. Deloc. Focul, roata si turismul au fost inventate de mult. Stiti ce imi place cel mai mult la cei care administreaza Oradea. Pentru ca nu se chinuie sa inventeze roata. Pur si simplu, cauta exemplul cel mai bun din strainatate, exemple relevante pentru Oradea (ca idee, nu conteaza cum e sistemul de parcari in Paris, mult mai relevant este cel din Graz de exemplu) si pur si simplu il reaplica cu modificari de cele mai multe ori mici.
Noi avem un exemplu care ni se potriveste. Nu Grecia care face turism din anii 1700, nu Dubai care are miliarde de euro de investit si nu este o democratie, nu Germania, ci… Georgia. Georgia in 2000 avea zero turisti (sau aproape zero), o infrastructura turistica praf si pulbere, jobul la ministerul turismului era pe locul 1 in clasamentul concursului national de frecat menta, iar rezultatele erau zero. Ce au facut georgienii merita unul sau mai multe articole. In 2019 (ca ultimii 2 ani nu sunt foarte relevanti), Georgia a avut 9,2 milioane vizitatori dintre care 4,8 milioane turisti straini (restul au fost cu afaceri, in tranzit, etc), la o populatie de 3,7 milioane suflete. Ca idee, in 2009, prin Georgia trecusera doar 1,5 milioane straini, probabil nici macar 500.000 turisti). Nu trebuie sa inventezi roata. Daca ar fi vorba de o firma privata sau de o tara destupata, m-as duce in Georgia, as intreba cine a pus bazele miracolului turistic, l-as intreba ce salariu are, i-as da dublu si l-as angaja sa puna turismul romanesc pe roate. Simplu (btw, ultimii sefi ai turismului georgian conduc acum explozia turismului in Arabia Saudita). Dar cum la noi, asta ar fi prea mult pentru sistemul de stat, baremi i-as trimite pe cei care trebuie sa dezvolte turismul in Georgia sa invete. Si nu se pot plange – tara e geniala, preturi mici, iar mancarea fabuloasa. De vin nici nu mai mentionez J.
Si am ajuns la cine ar trebui sa dezvolte turismul romanesc. Asta e ca la TAROM. Ar putea veni acum ca CEO si Varadi care a creat Wizz-ul sau O’Leary care a creat Ryanair sau chiar Rovinescu care a facut din Air Canada una dintre cele mai de succes companii ale Americii de Nord si nu vor face absolut nimic. Datorita organigramei si proceselor decizionale. In intreaga lume, se vede ca turismul poate fi dezvoltat si promovat de institutii non-politice cum e Ministerul. Prin orice tara din lume pe langa minister (care inerent e politic), se afla si o Agentie de Dezvoltare a Turismului independenta (desi de multe ori finantata de stat) care se ocupa de dezvoltare si promovare – nu e o noutate. Romania din nou exceleaza prin inexistenta unui Tourism Board (asa I se spune in engleza). Este singura tara din Europa care nu are o astfel de institutie si una din putinele din Euro-Asia (am senzatia ca Bangladesh-ul nu are un tourism board). La noi, de ani de zile, se dezbate absolut steril legiferarea si aparitia unei astfel de institutii, absolut vitale si evident nu s-a ajuns la nici o concluzie. Ba ca lui Nasui il durea in paispe de turism si economie in general, ba ca Dobre voia sa inventeze un sistem unic in lume (evident, nu a putut), ba ca a venit pandemia, ba ca nu stiu ce…
Si pana cand nu va exista un Romania Tourism Board complet independent de guvern si preferabil finantat din taxa turistica in mod direct (ca sa nu tina de cum I se scoala unui ministru efemer de finante), cu echipe angajate de firme de recrutare (si cum ziceam, nu neaparat romani) care sa se ocupe atat de promovare, cat si de dezvoltare, nu vom face absolut nimic. Inteleg ca ce se coace acuma este o struto-camila unica in lume cu cele mai mari sanse de esec. Ma rog, probabil va fi un pic mai bine decat nimic, dar chiar si asa, turismul romanesc pare croit sa se nasca speranta si sa moara talent.
Dar stiti ce e culmea. Romania a avut un Tourism Board extrem de eficient si foarte profesionist. In 1936. Se numea Oficiul National de Turism. Adica ONT. De fapt, ONT a fost fondat in 1926 pentru a coordona statiunile balneo-climaterice (era in subordinea Ministerului Sanatatii). In 1936 a devenit Tourism Board printr-un inalt decret regal, dar se ocupase deja de foarte multe lucruri. Avea doua atributiuni cheie – sa se ocupe de investitiile de stat in turism, dar si de atragere si subventionare de investitii private si de promovare a turismului romanesc in tara si strainatate. Era finantat printr-o taxa de 2% asupra biletelor CFR, NFR (Navigatia Fluviala Romana, actualul NAVROM), SMR (Serviciul Maritim Roman care opera transporturi pe mare) si LARES (Liniile Aeriene Romane Exploatate de Stat, precedesorul interbelic al TAROM). Plus fonduri bugetare. Ce au ramas dupa ONT in perioada interbelica – Hotelul Rex din Mamaia, cam toate cabanele din muntii Bucegi, si participarea la proiecte ale altor ONG-uri cum a fost imensul sanatoriu TBC de la Bugaz (statiune de Litoral aflata in Basarabia de Sud langa Cetatea Alba). E interesant sa citesti aici despre ONT-ul interbelic si faptul ca da, am avut un Tourism Board profesionist care a lasat in urma investitii care functioneaza si dupa 90 ani !
Ca final, ce pot sa va zic … speranta moare ultima :).
In urma nefericitului eveniment de la New York, am concluzionat ca asta e nivelul de turism pe care il pot face autoritatile. Nu e rautate, ci fix asta e puterea acelor oameni incomeptenti in ale turismului.
Si, asa cum ai spus si tu, asta ma sperie cel mai mult. Pana acum mai aveam momente de indoiala ca e rea-vointa, ca nu se vrea, ca se fura…Dar nu, realitatea e ca atat pot face acesti oameni. Asta e nivelul de putinta sau neputinta.
Foarte bun articolul! Eu totuși consider ca nu este doar dezinteres ci multa rea vointa