Wizz Air anunta lansarea curselor intre Bucuresti si Arabia Saudita (Jeddah si Riad) in ianuarie 2023. Bonus: ce trebuie sa stii despre turismul in Arabia Saudita !

Al Ula Hegra Arabia Saudita

Hegra, Al Ula, Arabia Saudita

Acum cateva zile, Wizz Air anunta lansarea a 20 rute intre Europa si Arabia Saudita, dintre care 2 din Bucuresti (spre capitala Riad si spre capitala economica Jeddah). Nu era o surpriza, de vreun an de zile conducerea Wizz Air semnala ca au loc discutii aprofundate cu autoritatile de la Riad pentru lansarea de curse low-cost intre Europa si Regatul care isi doreste enorm sa-si creasca industria turistica, asa ca nu pot spune ca e o surpriza. Poate e o surpriza ca vor fi 2 rute din Bucuresti (eu ma asteptam la doar o ruta), dar cine stie… posibil la un moment dat sa ramana doar o ruta.

Deci, care sunt amanuntele

Bucuresti – Riad va fi inaugurat pe 9 ianuarie 2023 si va fi operat de 2 ori pe saptamana (lunea si joia) dupa urmatorul program

Bucuresti – Riad 7:40 – 13:30

Riad – Bucuresti 14:05 – 17:40

Bucuresti – Jeddah va fi inaugurat pe 10 ianuarie 2023 si va fi operat tot de 2 ori pe saptamana (martea si sambata) dupa urmatorul program

Bucuresti – Jeddah 13:40 – 18:55

Jeddah – Bucuresti 19:30 – 23:05

Atentie, orarul se va modifica dupa sfarsitul lui martie 2023 cand Romania trece la ora de vara, iar Arabia Saudita, nu !

Biletele incep de la preturi de 55 euro per sens (pret blana, fara bagaj, fara mancare, fara apa, etc)

 

Ce trebuie sa stiti despre turismul in Arabia Saudita. Sigur, trebuie cunoscute multe, dar voi incerca sa fiu succint si la obiect.

In acesti ani, Arabia Saudita trece printr-o reforma revolutionara care zdruncina fundamentele Regatului Protector al Celor 2 Locuri Sfinte – noul conducator de facto al tarii, tanarul print Mohamed bin Salman (poreclit MBS) militeaza pentru transformarea Arabiei Saudite intr-un stat islamic moderat dupa cateva secole in care fundamentul statului si dinastiei a fost doctrina wahabita, o doctrina care prevede urmarea perceptelor islamice “pure si dure” din vremea Profetului. Viziunea printului mostenitor sunt cuprinse in asa-numita Vision 2030 care prevede transformarea statului intr-unul mai deschis si diversificarea economiei dincolo de productia de petrol – turismul este vazut ca unul din vectorii de dezvoltare ale tarii pana in 2030 si ulterior. Evident, pentru a creste turismul, trebuie investitii enorme, dar si conectivitate – de aici si cele 20 curse Wizz Air dintre Europa si Arabia Saudita anuntate acum cateva zile.

 

Cea mai importanta informatie este ca imensa majoritate a piedicilor ca femeile sa viziteze Regatul au fost inlaturate. Femeile pot sa umble pe strada fara val pe cap sau pe fata – evident, nu pot merge in bikini sau in pantaloni scurti, dar asta e valabil si pentru barbati. Se poate merge cu tricouri cu maneci scurte (preferabil, nu, dar e posibil), dar nu decolteuri, spaghetti t-shirt sau buricul la vedere. Femeile pot circuia singure pe strada fara prezenta unei rude de sex masculin, iar politia nu va opri strainele decat daca sunt complet indecente.

In continuare, alcoolul este complet interzis, evident, daca stai mai mult timp acolo, exista numeroase posibilitati de a face rost de licoarea interzisa, mai ales prin cercurile de expati, dar pentru un turist obisnuit care sta o perioada limitata, e destul de greu de gasit alcool, aproape imposibil.

Asteapta-te la controale la sange la trecerea frontierei. E drept, eu am trecut prin granita rutiera de langa Aqaba, Iordania, iar trecerea frontierei a durat ore in sir – timp in care, am trecut prin numeroase filtre, controlat bagaje, scanat bagaje, deschis bagaje, trecut personal prin porti tiuitoare si intr-un final si controlul radiologic al masinii sa nu transportam bombe nucleare sau deseuri radioactive in regat. Deci daca aveti de gand sa duceti vreo bomba nucleara in Arabia Saudita, ma tem ca nu este posibil. Nu stiu cum e controlul pe aeroporturi, dar probabil e tot la sange. La plecarea de pe aeroportul din Jeddah, controlul este standard ca pe orice aeroport din lume, deci nimic neobisnuit.

Este foarte posibil sa NU primesti viza de Arabia Saudita. Timp de decenii, Arabia Saudita nu oferea o viza de turism. Erau doar vize de lucru, educatie, vizitare prieteni, cea mai apropiata viza de cea turistica fiind viza de Hajj pentru pelerinii religiosi – care se dadea in urma unui proces laborios. Cu surle si trambite a fost lansata viza turistica in toamna lui 2019, dar dupa cateva luni a venit COVID-ul si granitele au fost inchise din nou. Au fost redeschise la inceputul lui 2022 si doar pentru turistii vaccinati. Viza se ia on-line si in mod aleatoriu si fara motiv numeroase vize sunt refuzate desi ai platit suma de 123 dolari. Asta primavara, au fost 2 grupuri care urmau sa faca circuitul pe care l-am facut eu la o distanta de 8 zile – in cazul primului grup, am primit vizele fara probleme, la al doilea grup, vizele au fost refuzate in totalitate, chiar daca aplicatiile s-au facut atat ca grup, cat si individual. Evident, nu s-au dat explicatii de nici un fel, in ciuda intervenitilor atat ale agentiei locale din Arabia Saudite, cat si la Bucuresti, asa ca grupul 2 nu a mai plecat. Asa ca daca iti iei bilete de avion, nu fi sigur ca vei primi viza. Exista o sansa mare sa NU o primesti.

Arabia Saudita nu este pregatita de turism “normal”. Deschisa doar in 2019 si cu planuri faraonice care includ doar hotelurile de la 100 stele in sus, Arabia Saudita nu prea are infrastructura de turism “normal”. In principalul oras turistic al tarii, Al Ula nu exista nici un hotel – singurele optiuni fiind niste resorturi mirabolant de scumpe si luxoase, cazari in ferme de pe langa oras (unde nu poti sa inchiriezi decat ferma intreaga care poate avea 10 – 20 – 30 locuri de cazare) sau in apartamente tip AirBnb la 10 – 15 km de oras. Chiar daca vei gasi bilete de avion ieftine, pregateste-te sa dai bani seriosi pe cazare.

Mancarea este relativ ieftina si buna. Vei gasi numeroase “mancatorii” la preturi decente sau mall-uri cu food courturi destul de mari. Mancarea e tipica pentru zona araba – humus, kebab, labneh, stiti si voi. Gustul nu e la fel de spectaculos ca in Siria, Liban sau Iordania, dar, per ansamblu, e ok.

Transporturile inter-urbane sunt bine puse la punct,  la fel cele din marile orase, dar cand vorbesti de zonele turistice, acolo chiar iti trebuie sa inchiriezi masini. Arabia Saudita are o retea de autostrazi de cele mai multe ori impecabile, exista trenuri de mare viteza intre Jeddah si Medina (trenurile ating viteze de 300 km/ora), iar in orase gen Jeddah sau Riad pe langa transportul in comun un pic mai greu de inteles poti gasi destule taxiuri (exista firme globale de taxi gen Uber sau locale). In Al Ula, nu vei gasi taxiuri decat daca astepti cu orele sau ai foarte multa bafta. Daca vrei sa inchiriezi o masina in Al Ula, pretul te va face sa precizezi ca nu vrei sa cumperi masina, ci sa o inchiriezi, asa ca mai bine iti iei una in Jeddah sau Riad. In principiu, iti trebuie un carnet de conducere international – din acela pe care il primesti pe o gramada de bani de la brontozaurii de la ACR (aduceti o masina de scris de la Muzeul de Istorie, cea de la ACR s-ar putea sa nu mearga)

Daca nu esti musulman, nu ai voie sa mergi la Mecca. Punctum. Da, stiu, mai exista curajosi care s-au strecurat, dar trebuie sa dai senzatia ca esti localnic (gen imbracat traditional) si sa vorbesti ceva araba si sa cunosti versete din Coran (in caz ca te prind). Daca incerci sa intri in Mecca si esti prins inainte de a ajunge platesti o amenda, daca te prind in Mecca, primesti cadou si o deportare pe viata. Biciuirea in public a fost abolita pentru ne-musulmanii care vor sa intre in Mecca. In schimb poti vizita Medina, singura zona off-limits fiind curtea si interiorul Moscheii Profetului.

 

In concluzie, daca ai norocul sa primesti viza la “loteria vizelor saudite” merita sa vizitezi Arabia Saudita acum cand inca e la inceputurile turismului si e inca putin vizitata si “inocenta”. Dar asteapta-te la preturi surprinzator de mari si servicii “not great, not terrible”. Evident, daca cardul este platinum si bugetul e “fara numar”, vei avea o experienta de sultan.

 

Pentru mai multe informatii, cititi articolele mele despre Arabia Saudita (promit sa mai scriu) —–> Arabia Saudita 

Iar pentru biletele de avion, le puteti cumpara de aici —-> Wizz Air

 

 

 

Comentarii

  • Octavian spune:

    Legat de controalele din aeroport….nu as putea sa le numesc „la sânge”….dimpotriva. Sunt in opinia mea multe hibe in sistem datorita unor „particularitati” ale Arabiei Saudite. Barbatii si femeile au puncte de trecere securitate diferite….daca cel al barbatilor este foarte similar cu cel intalnit in majoritatea aeroporturilor, controlul femeilor se face fara portic de detectarea metalelor, ele trecând printr-o „camera” separata unde o femeie din personal le scaneaza cu un baton detector metale (insa nu intotdeauna foarte complet). Mai mult, controlul pasapoartelor este uneori ciudat pentru femei, mai ales localnice (in poza persoana este acoperita complet si in realitate de asemenea – cand zic acoperita complet vorbesc de nici macar nu li se vad ochii)… In Arabia Saudita nu este obligatorie descoperirea fetei la controlul de pasapoarte (lucru care a generat de-a lungul timpului destule incidente hilare in aeroporturile europene unde este obligatoriu).

  • Vladimir spune:

    Pt noi a venit la fix vestea. Aveam dus luat deja cu Aegean, ieri am aplicat pt viza, pe care am obtinut-o instant (cost de 700 de lei/pers) si vom fi in zborul de Riyad OTP pe 12.01. Mergem sa vedem Dakarul (raliul)!

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii