Auzisem de orasul Nurnberg de mic (pe vremea aceea avea echipa de fotbal in prima divizie a Bundesligai, in plus citisem o carte masiva publicata suprinzator in Romania Socialista despre Procesul de la Nurnberg), dar am aflat mai multe lucruri despre Nurnberg si ca este un oras frumos doar cand am ajuns la studii in Olanda. Gasisem un ghid dedicat Europei de Est (importanta turistica a Romaniei la finalul anilor 80 era atat de redusa incat nu exista nici un ghid dedicat exclusiv Romaniei – Cehoslovacia, Polonia, Ungaria pana si Bulgaria aveau ghidurile lor intr-o vreme in care daca intrai in orice biblioteca din Europa gaseai ziduri intregi pline cu ghiduri de calatorie) si acolo am descoperit ca Sighisoara era denumita “Nurnbergul Transilvaniei”. Sincer, nu am mai auzit de apelativul asta de acum 30 si ceva de ani, dar stiu ca asta m-a facut sa caut mai multe despre Nurnberg. Iar cand m-am intors cu masina de la Maastricht, am oprit mai multe ore in drumul spre Bucuresti tocmai in Nurnberg sa vad cum arata Sighisoara Bavariei. Regula simetriei din matematica.
Si da, m-am oprit atunci in anul de gratie 1992 sa vizitez Nurnberg. Sincer, nu mi s-a parut ca ar semana deloc cu Sighisoara, dar asta nu m-a facut sa nu imi placa. Dimpotriva, acel castel minunat cocotat pe deal, dar si centrul vechi m-au incantat. Si mi-am propus sa revin. Si iata, am revenit dupa nu mai putin de 32 ani, desi in aceste ultime 3 decenii, mai ales de cand Wizz Air a inceput sa zboare la Nurnberg si cred ca o face de cel putin 10 – 15 ani, tot mi-a facut cu ochiul. Dar n-a fost sa fie. Am venit acum in Nurnberg si am stat circa o saptamana in oras. Sa nu credeti ca nu am iesit din oras, evident, am folosit aceste zile pentru a descoperi si cateva orasele incredibil de pitoresti aflate in apropiere, dar, baza a fost la Nurnberg.
De ce am ajuns in Nurnberg ? Simplu, am fost la EURO24, Campionatul European de Fotbal de anul acesta. Si cum nu am prins bilete decat la ultimul meci al Romaniei din grupa – cel cu Slovacia de la Frankfurt, m-am uitat unde sa imi stabilesc baza. Aveam deja experienta turneelor finale de Campionat Mondial din 1998 (Franta), dar si a celor europene din 2008 (Elvetia) si 2016 (Franta) cand preturile la cazare in orasele-gazda au sarit pana la cer – si e logic, datorita cererii enorme. Asa ca am decis sa folosesc acelasi model – sa imi gasesc o baza in apropierea Frankfurtului, dar in asa fel incat sa prind un tren dupa meci. Evident, aveam in gand Nurnbergul. Si dupa ce am verificat mersul trenurilor germane, mi-am dat seama ca totul era fezabil – baza va fi la Nurnberg ! Si in ziua meciului, voi merge dus-intors cu trenul la Frankfurt. Si in ciuda haosului feroviar din Germania, da, am reusit sa ajung cumva in noaptea de dupa meci in Nurnberg.
Dar sa lasam EURO 2024 si sa povestesc un pic despre Nurnberg, centrul fundamental al Sfantului Imperiu Roman de Natiune Germana. Orasul mentionat pentru prima oara in 1050 (deci, in curand va face 1000 ani !) s-a dezvoltat in jurul unui castel construit de Henri III, duce de Bavaria si care fusese ales Imparat Roman. Un pic despre conceptul acesta de Imparat Roman de Natiune Germana. Stiu suna un pic straniu – Roman de Natiune Germana. Ce are Roma cu Germania ? Dupa disparitia Imperiului Roman de Vest, pozitia de Imparat Roman a ramas la Constantinopole, nu la Roma. Imparatii bizantini nu erau bizantini, cuvantul “bizantin” a aparut la vreo 150 ani dupa caderea Imperiului sub loviturile otomanilor, Imperiul de la Constantinopole se numea oficial Imperiul Roman (sau Romania in documentele imperiale oficiale). In anul 800, in mijlocul luptei pentru suprematie religioasa intre papa si patriarh, papa de la Roma il incoroneaza pe regale franc Carol cel Mare drept imparat roman. Acesta nu va folosi acest titlu in documente oficiale, se pare ca a fost incoronat in mod surprinzator (Papa Leo avea probleme masive in Roma si Carol i-a salvat viata si tronul). Titlul imperial nu a mai fost purtat de nimeni timp de 150 ani dupa moartea lui Carol pana in 962 cand un alt rege franc, Otto I va fi incoronat din nou imparat roman de papa Ioan XII. Daca initial, succesiunea era din tata in fiu (sau, ma rog in aceeasi familie), dupa cateva sute de ani, titlul imperial devine electiv. Practic, Germania era impartita in sute de mici state (ducate, principate sau chiar si regate), iar aceste capete incoronate care uneori stapaneau peste un orasel si cateva sate alegeau Imparatul, dar exclusiv din randul capetelor incoronate – si aveau de unde, erau sute astfel de monarhi.
Ce este interesant – acest Imperiu care practic controla o buna parte din Europa nu avea o capitala. Imparatul avea o curte intineranta, evident, avea resedinta mai mult in orasul de unde provenea, dar musai, mai ales la inceputurile domniei trebuia sa vina si la Nurnberg unde tinea prima Dieta Imperiala (un soi de Parlament format din monarhii elective si episcopii-electori). Aceasta vizita trebuia sa fie cat se poate de pompoasa si practic in ritualurile vremii, doar dupa vizita la Nurnberg imparatul era cu adevarat imparat. Nurnberg avea un statut special – nu era parte a nici unui ducat sau principat, era oras imperial liber, subordonat direct doar Imparatului. Care in general, avea multe alte probleme pe cap decat Nurnberg. Asa ca si datorita faimei, dar si pozitiei, Nurnberg a devenit unul dintre cele mai prospere si puternice orase ale arealului germanic. Nurnberg era pe val.
Dar ca in cazul oricaror tari sau orase puternice si prospere, dupa perioada de varf, urmeaza declinul. Mutarea drumurilor comerciale pe mare si reducerea comertului pe uscat, razboaiele care au distrus Europa Centrala in secolele XVII si XVIII, precum si pierderea de relevanta a Imperiului pentru ca Imparatul Austriei devenea automat Imparat Roman a dus la declinul orasului. Dupa victoria de la Austerlitz, Napoleon a restructurat sutele de monarhii germane si a abolit feudalul Imperiu Roman de Natiune Germana in 1808. Aflat in faliment, Nurnberg a devenit parte a nou creatului Regat al Bavariei, deoarece regele de la Munchen a promis sa achite el datoriile orasului.
Nurnbergul pierdea statutul oras liber, dar si-a regasit prosperitatea. Comertul si industria au inceput sa infloreasca si prima cale ferata din Germania a fost deschisa chiar aici – intre Nurnberg si Furth (oraselul de langa, astazi, practic o suburbie a Nurnbergului) in 1835. In consecinta, a prosperat ca un centru industrial de prim ordin de-a lungul ultimelor 2 secole.
O alta perioada de stralucire a Nurnbergului a fost in perioada nazista. Datorita relevantei sale istorice ca centru al Imperiului (redenumit de Hitler drept Primul Reich) si a faptului ca se afla in centrul Germaniei, Nurnberg a devenit gazda obisnuita a Conferintelor Partidului inca de dinainte de a prelua puterea. In 1935, Hitler a ordonat Reichstagului din Berlin sa vina special la Nurnberg sa dea Legile de la Nurnberg care anulau cetatenia germana pentru non-arieni (in special, evrei si tigani). Inutil sa spun ca in zona noua a orasului, Nurnberg s-a imbogatit cu numeroase cladiri in stil arhitectural nazist.
Pe 2 ianuarie 1945, aviatia anglo-americana a bombardat Nurnbergul, distrugand 90% din orasul vechi si omorand 1800 rezidenti. Bombardamentele au continuat si in februarie, ducand la 6000 morti si distrugerea orasului. Fortele Germaniei au rezistat in Nurnberg pana aproape de final – orasul a cazut in mainile anglo-americanilor de abia la 20 aprilie 1945, orasul fiind cucerit casa cu casa. Inutil sa spun ca aproape totul a fost distrus. Dupa razboi, a reinceput reconstructia si cam 25 – 30% din orasul vechi a fost reconstruit asa cum era in 1939. In rest, chiar si in orasul vechi, exista strazi si cladiri moderne, dar care nu anuleaza atmosfera medievala din zona de sub palatul imperial (care, surprinzator, nu a fost complet facut zob, exista inca destule structuri istorice integrate in complet reconstruitul palat).
Nurnberg a ajuns din nou in atentia omenirii pentru ca aici au avut loc celebrele Procese ale nazistilor. Motivul alegerii orasului ca gazda Tribunalului era simbolistica orasului (considerat de nazisti ca inima tarii), dar si din motive foarte pragmatice – impozantul Palat de Justitie nu fusese afectat de bombardamente si in toata Germania nu mai gaseai cladiri capabile sa gazduiasca astfel de procese.
Ce e de vazut in Nurnberg ?
Castelul Imperial Kaiserburg – Cred ca acel deal care domina intreg orasul parca a fost creat sa fie castel. Ganditi-va ca Nurnberg se afla intr-o zona plata, in timp ce la nordul lui, un pinten de deal apare asa brusc … Inutil sa spun ca de fapt istoria orasului porneste de la acest castel – mai intai o fortificatie militara, ulterior devenind o resedinta imperiala cu tot fastul de rigoare. Distrus in al doilea razboi mondial si refacut ulterior, vizitarea lui iti da o idee asupra monumentalitatii cladirii – zidurile au fost reconstruite, dar interiorul a fost cam pierdut, asa ca a fost transformat in muzeu cu diverse exponate istorice. Dupa vizitarea castelului propriu-zis, nu rata sa te urci in Turnul Rotund pentru o panorama a orasului si daca tot urci spre vazduh, in acelasi bilet ai ocazia sa cobori si sub pamant – in “Putul adanc”. Pentru a vizita aceste locuri trebuie sa cumperi un bilet, dar exista numeroase parti ale complexului imperial care pot fi vizitate gratis – de la curtea interioara la micul parc al palatului, dar mai ales zona din fata intrarii in complex – aici poti avea o panorama de neuitat a orasului – vino mai ales la apus de soare ! In 2024, biletul de intrare la castel + turn + put costa 9 euro.
Cele 3 biserici istorice ale orasului – Frauenkirche, Sebalduskirche si Lorenzkirche. Sunt construite in mijlocul zonei istorice si desi distruse in al doilea razboi mondial, sunt frumos restaurate. Biserica Sf. Sebald (nu ma intreba cine a fost Sebald, habar n-am, vreun sfant local) este cea mai veche – construita in destul de austerul stil romanesc in 1215, a primit cam o suta de ani mai tarziu si niste parti gotice care tocmai venise la moda. Gazduieste moastele sfantului care i-a dat numele, dar e cea mai putin vizitata dintre toate. In capatul principalei strazi comerciale pietonale din centrul Nurnbergului se afla Lorenzkirche. Construita in stil gotic este cred ca principalul punct de intalnire a celor care vor sa se duca in centrul vechi pentru o bere sau un shopping. E fix la intersectia principalelor drumuri din Altstadt. In interior, se afla o orga unica construita din nu mai putin de 12.000 tuburi ! Poate cea mai frumoasa este Frauenkirche, Biserica Maicii Domnului. Construita pe locul unei vechi sinagogi care a fost rasa dupa un pogrom anti-evreiesc din 1349 (evreii erau acuzati pentru aducerea epidemiei de ciuma care a ucis cam jumatate din populatia continentului intr-un deceniu), biserica nu este la fel de masiva si impunatoare ca celelalte doua, dar mai frumoasa. Pe fatada, odata pe zi la miezul zilei (ora 12:00), se pun in miscare cateva figurine care ii reprezinta pe cei 7 principi-electori si imparatul Karl IV pentru a sarbatori Bula de Aur – o adevarata Constitutie a Sfantului Imperiu Roman. Interiorul este de asemenea, mult mai artistic.
In fata Frauenkirche, este piata orasului. Nu foarte populara in timpul verii, desi poti sa cumperi cateva capsuni si zmeura la preturi ridicate, este locul unde se organizeaza una dintre cele mai frumoase Piete de Craciun ale Europei.
Cum intrarea e gratuita in toate bisericile, merita sa le vizitezi pe toate.
Memorialul Proceselor de Nurnberg. Cum spuneam si mai sus, anglo-americanii au ales Nurnberg drept locatia pentru a judeca principalii criminali de razboi nazisti. Rusii ar fi vrut la Berlin, dar cum orasul era complet zob, iar impresionanta Curte de Justitie din Nurnberg nu fusese distrusa nici de bombardamente, nici de razboiul de guerila urbana din 1945, s-a decis ca aici sa fie locatia. In continuarea, cladirea gazduieste Tribunalul in care nu poti intra decat daca ai treaba, in schimb, intr-o aripa a cladirii exact unde a avut loc procesul este amenajat un muzeu. Muzeul are doua etaje – primul etaj este absolut spectaculos. Cu ajutorul unei cortine transparente, poti vedea imagini ale procesului ca si cum ar avea acolo, in fata ta. Prin proiectia unui film 3D, practic retraiesti acele momente istorice si faci cunostiinta nu numai cu cei judecati, dar si cu judecatori, procurori, avocati si chiar cu presa care a asistat la proces. La etajul 2, se afla o expozitie cu numeroase display-uri care prezinta societatea nazista, dar si implicatiile Proceselor de la Nurnberg asupra dreptului international care au dus iata la crearea Curtii de Justitie Internationala si la Tribunalul Penal International (care a condamnat deja indivizi ca liderul rebel ugandez Joseph Kony sau fostul presedinte sudanez Omar al-Bashir, in acest moment fiind urmariti printre altii Vladimir Putin, Sergei Shoigu si Beniamnin Nettanyahu pentru diverse crime de razboi).
Din pacate, expozitia de la etajul 2 este doar in limba germana. Poti sa primesti insa un audio-ghid in diverse limbi inclusiv engleza care practic traduc textele scrise in germana, dar din pacate cu prea multa intonatie si mult prea lent, facandu-le plicticoase.
Muzeul Cailor Ferate – DB Museum. Prima cale ferata din Germania a fost inaugurata in anul 1835 intre Nurnberg si Furth, la doar 10 ani dupa deschiderea primei cai ferate din lume in Anglia. In consecinta, ce alta locatie ar putea fi mai buna pentru un muzeu al cailor ferate decat in Nurnberg. Adapostit de o cladire masiva langa orasul vechi, la doi pasi de gara (exista si o parte din muzeu in aer liber). Este un muzeu care nu trebuie ratat ! Poti vedea trenuri de la cele mai vechi pana la ICE-urile de azi, iar in colectie se afla si vagoanele opulente ale regelui Bavariei Ludwig II, dar si replica lui Adler – prima locomotiva folosita in 1835 ! De asemenea, o intreaga zona este dedicata dezvoltarii cailor ferate in Germania interbelica – pe langa harti, bilete, poze, poti vedea si o intreaga activitate de promovare a turismului in Germania prin intermediul cailor ferate. De asemenea, poti descoperi si dezvoltarea in paralel a cailor ferate in RDG si RFG (unde vezi clar diferenta in tehnologie si comfort intre Deutsche Reichs Bahn-ul din Est si Deutsche Bundes Bahn-ul din Vest). Exista chiar si miniaturi de trenuri J Am stat ore in sir, si as mai fi stat, dar se inchidea L. Biletul de intrare costa 9 euro in iunie 2024.
Zona de meeting-uri a Partidului Nazist. Ai vazut filme cu mii sau zeci de mii de oameni marsaluind cu steaguri naziste in fata lui Adolf Hitler ? Daca nu, arunca o privire aici. Stiam ca undeva langa Nurnberg se afla o zona construita special pentru defilari gigantice, dar sincer, fara sa verific, eram convins ca nu mai exista. Ei bine, exista si asta am aflat-o datorita Ioanei, o urmaritoare a blogului meu care locuieste de cativa ani buni in Nurnberg si cu care m-am intalnit cat am fost in oras. Si ea mi-a zis ca zona inca exista si ca poate fi vizitata. Si ii multumesc ca m-a luminat si ne-am dus impreuna. Dupa cum va asteptati, nu este chiar in oras, dar poti lua un autobuz sau un tramvai sa te duca in zona respectiva care in zilele noastre este o zona de relaxare pentru localnici – cu lacuri, alei ample pe unde sa te plimbi, sa alergi sau sa te dai cu bicicleta.
Ce poti vizita azi – exista un centru de informare care este in plin proces de reconstructie si care va redeveni un muzeu la finalul lui 2025 (in caz ca se termina la timp). A mai ramas imensa Sala a Congreselor care aduce cu Colliseum-ul din Roma si zona de defilare unde in ziua de azi se organizeaza tot soiul de concursuri (tocmai se pregatea unul de motociclism) si este flancat de vechile tribune care provin din vremea lui Hitler. Da, poti sa stai pe esplanada de pe care Hitler electriza masele. Intregul proiect gandit de Albert Speer era cu adevarat gigantic, dar a fost intrerupt datorita inceperii razboiului si foarte putine cladiri au fost realmente terminate. Printre ele era si stadionul “mic”- Hitlerjudend (asta era UTC-ul nazist) care astazi se numeste Frankenstadion si pe care au loc meciuri importante (ma rog, echipa locala din Nurnberg se balaceste prin diviziile inferioare ale Bundesliga, dar aici au avut loc meciuri cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Munchen din 1972 si pentru Campionatul Mondial de Fotbal din 2006). Cum ziceam, acesta este stadionul “mic” (azi are 50.000 locuri), pentru ca in planurile lui Speer, in zona trebuia construit si cel mai mare stadion din lume – Deutsche Stadion care ar fi urmat sa aibe 405.000 locuri pe 5 staje – nu a fost niciodata terminat.
Zidurile orasului vechi. Hai sa revin cu ultimele atractii din orasul vechi si anume zidurile de aparare ale orasului. Ca orice urbe medievala, vechiul Nurnberg a fost inconjurat de ziduri si de turnuri de aparare. Spre deosebire de alte orase similare, zidurile Nurnbergului inca rezista in timp ce alte orase le-au demolat pentru a perminte extinderea urbelor in perioada moderna (de la Viena la Riga, de la Brasov la Paris). In Nurnberg, au ramas cam toate (4 km din 5 cate aveau in total) si poti sa te plimbi de-a lungul lor pentru un pic de atmosfera istorica. Fix langa intrarea dinspre gara principala a orasului se afla “curtea mestesugarilor” – aici vei gasi cateva case istorice cu arhitectura tipic germana unde poti sa stai la o terasa (sau in interior daca e frig) pentru niste carnati si bere nemteasca. Asa cum fiecare oras din Germania are o bere locala, tot la fel, fiecare oras are carnatii proprii – cei din Nurnberg se numesc bratwurstglocklein (un nume greu de retinut) si i-am incercat aici, in curtea mestesugarilor la un restaurant care serveste carnati din 1313 (cu o mica pauza dupa bombardamentele din 1945) – sunt portii de 6 carnati cu varza (sau cartofi ori covrigi, la alegere).
La probabil 1 km mai incolo, de-a lungul zidurilor de cetate, se afla o alta zona unde se practica un alt tip de mestesug. Este vorba de zona luminilor rosii unde se practica cea mai veche meserie din lume – prostitutia. La fel ca in Amsterdam, fetele isi asteapta clientii in vitrine, iar imensa lor majoritate sunt romance.
Cum ajungi in Nurnberg
Cel mai simplu, ieftin si rapid cu avionul. Wizz Air zboara de vreo 10 – 15 ani de la Bucuresti la Nurnberg (e una din primele lor rute operate din Romania). De asemenea, exista zboruri operate de Wizz Air si din Cluj-Napoca si Sibiu. Din Bucuresti si Cluj-Napoca sunt operate 2 zboruri pe saptamana in sezonul de vara si 3 zboruri saptamanale in sezonul de iarna, iar din Sibiu, invers – 3 zboruri saptamanale vara si 2 zboruri iarna.
Biletele le poti cumpara aici ––> https://wizzair.com/en-gb
Cum te misti prin Nurnberg
Daca in zona istorica centrala, trebuie sa mergi pe jos (sunt totusi 2 statii de metrou in plin centru), in rest, ai la dispozitie o gramada de tramvaie, autobuze, dar si o retea destul de bine pusa la punct de metrou. Metroul merge inclusiv la aeroport, legand centrul orasului (si gara) direct de aeroport. Compania care opereaza transportul local in comun, dar si trenurile regionale in zona Franconia se numeste VGN. Daca ai de gand sa vizitezi unele din orasele istorice ale Franconiei cum sunt Coburg, Bamberg sau Rotenburg a.b. Taunus), poti lua in considerare sa cumperi un bilet valabil o zi cu calatorii nelimitate – acesta acopera nu numai trenul de la si la Nurnberg, dar si transportul in comun din Nurnberg din ziua respectiva. In iunie 2024, pretul unui astfel de bilet era de 9,70 euro (in cazul weeendurilor, era valabil 2 zile !). Mai multe informatii aici: https://www.vgn.de/en/tickets/
Unde sa stai in Nurnberg
Personal, am stat la hotelul Azimut, un hotel aflat destul de aproape de centrul vechi, mai precis de intrarea de langa palatul imperial si de asemenea la vreo 4 minute de mers pe jos de o statie de metrou. In apropiere, se afla si supermarketuri sau brutarii. Hotelul este curat, corect, la pret bun (am dat circa 75 – 85 euro pe zi pentru o camera dubla, preturile difereau in functie de zi). De remarcat ca ar fi bine sa cereti sa nu aveti camera pe spate – sub hotel se afla un mini-market cu produse naturiste, iar aprovizionarea se face pe la 6 dimineata (cu zdranganeala de paleti, ridicat, coborat baxuri, etc). Wifi-ul merge ok, televizorul este mini, iar camera dispune de un frigider zgomotos.
Hotelul are restaurant si bar si ofera un mic dejun chiar OK.
Mai multe amanunte aici –-> https://azimuthotels.de/en/nuremberg/azimut-hotel-nuremberg
Unde sa mananci in Nurnberg
Cum ziceam si mai sus, principala delicatesa locala este carnatul de Nurnberg numit bratwurstglocklein. Il poti incerca in mai multe locatii din oras. Exista numeroase restaurante in centrul vechi, dar, evident, preturile sunt mai ridicate. Daca vrei sa mananci totusi si ieftin si in centru, sunt mai multe shaormerii si restaurante etnice in zona adiacenta Cartierului Rosu. Daca nu ai cazarea fix in centru, cauta restaurante prin cartiere care au si mancare buna – langa hotelul Azimut era un restaurant grecesc cu mancare buna.
Pentru mai multe informatii, citeste ce a zis si Eddie de la Tuktuk despre Nurnberg pentru ca am fost impreuna. Nu chiar peste tot, dar in majoritatea locurilor. Citeste aici ––> https://tuktuk.ro/2024/07/ce-sa-faci-si-ce-sa-vezi-in-nurnberg-frumosul-oras-bavarez/
Imagini Nurnberg
Bine ati venit la Kaiserburg, castelul imperial din Nurnberg !
In curtea interioara a castelului
Intrarea in castel
Interiorul masiv, spectaculos
Orasul istoric de la picioarele castelului
Ordine germana
Expozitia din fostul palat
Sfantul Imperiu Roman de Natiune Germana
Macheta complexului imperial
Si macheta vechiului Nurnberg
Curtea interioara
Urcarea in turn
Panorama din turn
Pe stradutele refacute ale orasului istoric
Biserica Sf. Sebald
Si interiorul ei
Lorenzkirche
Si interiorul
Mai mica, dar mai artistica Frauenkirche, biserica Fecioarei Maria
Si ampla piata unde se organizeaza de secole Piata de Craciun
Acum, nu gasesti decat fructe
In aceeasi piata, se afla si Fantana Fericirii (era in reconstructie in 1992)
Memorialul Proceselor de la Nurnberg
Sala judecatii
Presa vremii
Si procesul din 1946 revine la viata
Parca esti acolo
Expozitia de la etajul 2
Echipa de avocati ai apararii
Intrarea la Muzeul Cailor Ferate Germane – DB Museum
Primele cai ferate din Germania. Prima a fost Nurnberg – Furth
Si iata primul tren !
Vechi vagoane regale
Si interiorul ca un palat
Din colectia DB Museum
Prima locomotiva din Germania – Adler (reconstituire)
Si ICE-ul de azi
Intre razboaie, Caile Ferate Germane promovau turismul
Si o harta similara cu harta „Romania – Tara Turismului” din 1938
Caile Ferate de pe vremuri
Mersul trenurilor in cele 4 zone de ocupatie
Nici nu stiti ce important este sistemul de WC-uri din tren 🙂
Miniaturi de tren
Zona raliurilor naziste.
Aici ar fi trebuit sa fie Sala Congreselor cu o capacitate de 50,000 locuri
Tribuna oficiala din zona de defilare
Aici, pe vremuri aveau loc defilari cu sute de mii de oameni. Acum, se pregatea un concurs de motociclism
Una din intrarile in orasul vechi – cu tot cu turnul de aparare
In Nurnberg, inca exista zidurile de cetate
Acum, e o zona faina de promenada
Curtea mestesugarilor la intrarea dinspre gara
Plina cu restaurante si magazine
Zidurile in interiorul orasului. De aici de undeva, incepe Cartierul Rosu unde fotografiile sunt interzise
Intrarea in aeroportul Nurnberg pozata din fata iesirii de la metrou
O parte din harta metroului din Nurnberg
Hotel Azimut – baza mea din Bavaria, ma rog, Franconia
Asa arata o camera standard
Carnatii de Nurnberg cu varza
Prost ! Adica, hai noroc pe nemteste !
Da, confirm, fff misto Nuremberg. Sunt multe devazut si facut e un orasel incantator. La fel sinl Wurzburg, la vreo 125km distanta. Apoi sunt numeroase orasele si sate medievale presarate de-a lungul prea putin cunoscutei Romantische Strasse, niste bijuterii de arhitectura medievala asezate in niste peisaje extraordinare, cu cetati si palate fabulos de frumoase, gen Füsen, Landsberg am Lech, Rothenburg ob der Tauber, Donauwörth, Bad Mergentheim, etc, bineinteles Munchen.
Bavaria este o zona extraordinara pentru turism in sezon de vara, nu stiu de ce are o promovare si o atractie atat de redusa in comparatie cu destinatii asemanator de frumoase si apropiate din Italia, Austria sau Franta.
Din pacate, nu am putut ajunge la Wurzburg. Dar am fost in Rothenburg, Coburg si Bamberg. O sa le dedic un articol separat. De acord, Bavaria are o gramada de locuri faine. Plus muntii din sud.