Au fost cele mai inalte din lume, continua insa sa fie un magnet pentru multi – Turnurile Petronas

5. turnurile Petronas.JPG

Acum destul de multi ani, cineva din conducerea megacompaniei petroliere de stat a Malaysiei, Petronas, s-a gandit ce-ar fi sa construiasca un megasediu care sa demonstreze lumii ca Malaysia este o mare putere economica. Ce-ar fi sa construiasca cea mai inalta cladire din lume… S-a dus la prim-ministru si decizia a fost curand luata – Malaysia va construi cea mai inalta cladire din lume. Pentru ca poate!

Malaysia se afla intre doua mari puteri – una turistica, Thailanda, si alta economica, Singapore. De aceea, cam trebuie sa-si faca loc cu coatele – fie ca e vorba de turism, fie ca e vorba de investitii financiare. E drept, in spatele acestei ambitii se afla o cantitate apreciabila de petrol care finanteaza o tara moderna si in plina dezvoltare… Iar constructia turnurilor a fost vazuta ca o posibilitate de afirmare a Malaysiei drept o tara dezvoltata la nivel global.

Turnurile Petronas – putina istorie

Proiectul a inceput in 1991, cand economia duduia. Razboiul din Golf umflase serios pretul petrolului, iar Malaysia si compania sa petroliera Petronas se aflau la masa castigatorilor… Pretul proprietatilor crestea de la o zi la alta, investitorii dadeau navala, iar pe unii guvernul chiar ii punea pe fuga (cum e cazul celor din industria auto, unde executivul de la ei se chinuie de vreo 30 de ani sa faca din Proton o supermasina care sa fie vanduta cu succes si pe piete internationale – daca sud-coreenii si japonezii pot, noi de ce nu?).

Arhitectul-sef al proiectului a fost ales un argentinian, Cesar Pelli, care a folosit elemente ale arhitecturii traditionale musulmane, transpunandu-le intr-un context modern. Rezultatul este spectaculos, as putea spune, si de atunci reprezinta un model pentru orice tentativa de construire a vreunei cladiri islamice moderne. In plus, cladirea are 88 de etaje – numarul magic al bogatiei in cultura chineza, turnul reflectand astfel caracterul multinational al Malaysiei (unde chinezii reprezinta, se pare, chiar majoritatea populatiei).

In ciuda dificultatilor majore legate de teren (pamantul de sub Kuala Lumpur este destul de instabil ‒ pe aici, pana acum 100 de ani, au fost o mare jungla si mocirla), cladirea a fost terminata dupa doar sapte ani. Fiecare turn a fost construit de o alta companie, ele fiind puse in competitie pentru un mare bonus… am vazut mai demult un documentar la Discovery, asa ca baietii au dat bataie sa fie “fast and furious”. Turnul 1 a fost construit de japonezii de la Hazama, iar turnul 2, de sud-coreenii de la Samsung si Kukdong. Castigatorii cursei de construit-viteza au fost sud-coreenii.

Intr-un final, in 1998, turnurile Petronas au fost inaugurate cu mare pompa. Deveneau cea mai inalta constructie din lume, dupa ani de suprematie a turnului Sears din Chicago.  Din pacate, in acelasi an, economiile sud-est asiatice au intrat in ceea ce s-a numit marea criza a tarilor emergente, care a lovit catastrofal Rusia, Argentina si Thailanda, dar si multe alte economii din zona.

O plimbare prin Petronas

Am ajuns prima oara la Kuala Lumpur in 2004. Evident, primul drum dupa ce m-am cazat a fost la Petronas. Ma asteptam sa vad un turn impresionant prin inaltime, in schimb am descoperit latura arhitecturala, care, desi moderna, este foarte placuta. Nu pot sa zic ca am fost patruns ca ma aflam in fata celor mai inalte cladiri din lume in acel moment (intre timp, Taiwanul si Dubaiul au construit cladiri si mai inalte) si din cauza faptului ca, nu foarte departe de Petronas, se afla turnul de televiziune Menara KL, pe un deal, asta facandu-l sa para mai inalt decat Petronas. In schimb, turnurile Petronas sunt realmente frumoase, dovedind ca se poate scoate ceva artistic si din fatadele de sticla.

La parter (ma rog, cocotat pe vreo sase etaje) se afla, se putea altfel, un mall exclusiv – nu gasesti decat marci de lux pe aici. In 2004, am prins si o prezentare de moda de lenjerie intima pentru femei… zeci de modele, chinezoaice si filipineze, defilau la parterul mallului Suria KLCC in bikini si sutiene, in jurul podiumului inghesuindu-se si zeci, poate sute de turisti sauditi aflati in vacanta in Malaysia (sauditii prefera sa viziteze in general tari musulmane, iar Malaysia este o destinatie favorita pentru multi dintre ei)… In schimb, nevestele imbracate in hejab-uri negre de nu li se vedeau decat ochii se aflau undeva la inaltime, pe la etajul 2 sau 3, cu videocamere surprinzand goliciunea infidelelor de pe catwalk.

In spatele turnurilor Petronas se afla insa o gradina foarte frumoasa, de fapt un parc apreciat de localnici, dar si de turisti… palmieri, un gazon englezesc, un lac linistit, bancute, fantani “dansatoare”… toate fac din acest loc o oaza in jungla urbana a orasului – de jur-imprejur se pot vedea diverse blocuri semete, hoteluri sau cladiri de birouri, dar niciuna nu se compara cu turnurile Petronas!

Se poate urca in varf? Ei bine, nu… turnurile Petronas sunt sedii de birouri, nu atractie turistica. Unul dintre turnuri este ocupat in intregime de Petronas si afiliatii, intr-alt turn fiind diverse alte firme, adapostind inclusiv unul dintre cele patru studiouri ale Al-Jazeera in engleza, alaturi de Doha, Londra si New York. Turnurile Petronas sunt deschise pentru business si mai putin pentru turisti… De altfel, doar cateva sute de bilete sunt date in fiecare zi cu incepere de la 8 jumatate dimineata (e drept, sunt gratuite) si poti sa urci doar pana la sky bridge, podul suspendat care leaga etajele 41 si 42 ale celor doua turnuri, aflate la “modesta” inaltime de 170 de metri (tot turnul are 451 de metri).

Personal, am incercat de vreo doua ori sa fiu la ora 8:00 dimineata la Petronas, dar de fiecare data nu s-au dat bilete pentru ca era nu stiu ce vizita… Asa ca am ales sa ma urc in Menara KL, invecinatul turn de televiziune, conceput ca atractie turistica si in care poti sa urci de dimineata pana noaptea… In plus, ai parte de o panorama superba asupra intregii metropole si este singurul loc de unde poti admira turnurile Petronas de… sus!!! Pentru ca, asa cum spuneam, Menara KL se afla pe un deal!

 

Cum ajungi acolo

Kuala Lumpur are dezavantajul sa fie situat intre cele doua mari huburi ale Asiei de Sud Est – Bangkok si Singapore. In consecinta, nici compania aeriana de stat, Malaysian Airways, nu are foarte multe avioane si curse, nici imensul aeroport KLIA nu are parte de prea multe aterizari si decolari. In schimb, Kuala Lumpur este aeroportul‒baza pentru una dintre cele mai mari companii aeriene low-cost din lume, Air Asia, care efectueaza sute de zboruri spre zeci de destinatii sud-est asiatice, dar si curse pe distante lungi, spre Europa (Paris, Londra), Australia, Noua Zeelanda, China, India, Japonia, Coreea de Sud si Iran. Uneori, poti sa gasesti niste preturi foarte bune la Malaysian Airways din Istanbul, dar poti sa urmaresti si preturile lui Air Asia X din Anglia si Franta.

Vola widget.JPG

Cazare Kuala Lumpur

Kuala Lumpur are cele mai ieftine hoteluri de 5 stele din lume… Poti sa prinzi oferte la hoteluri de mare lux si la 50–60 de euro. In schimb, nu prea exista hoteluri de 5 dolari, cum inca gasesti la Bangkok. Eu am stat prin mai multe locuri – si la mai scumpe, cum ar fi Hilton, iar la mai ieftine, cum ar fi Replica Inn. Uitati-va pe ofertele de la Air Asia Go pentru oferte chiar bune.

Vremea Kuala Lumpur

Kuala Lumpur se afla relativ aproape de Ecuator, asa ca ploua destul de zdravan si de des, dar este cald tot anul, ducand la un climat foarte umed. Anotimpul secetos este vara, mai precis in perioada iunie – august. Am fost de trei ori in Malaysia – de doua ori vara (iulie‒august) si o data primavara, in aprilie. Vara am avut parte, in general, de soare si cer senin (si de niste ploi scurte si violente, aparute din senin), iar in aprilie, desi am stat o saptamana, nu cred ca am vazut soarele pe cer mai mult de doua–trei ore pe zi.

Viza Malaezia

Cetatenii romani nu au nevoie de vize pentru a sta 90 de zile in Malaysia in scopuri turistice.

1. de departe.JPG

Ii vezi de prin orice colt al Kualei Lumpur

2. de pe autostrada.JPG

Pe autostrada

3. din Menara KL.JPG

Din turnul de televiziune – Menara KL

4. turnurile Petronas ziua.JPG

5. turnurile Petronas.JPG

6. Surya KLCC.JPG

si la picioarele turnului, un mare mall

7. intrare in mall.JPG

Intrarea in mall

9. Surya KLCC.JPG

In interior

8. Surya KLCC.JPG

10. Surya kLCC.JPG

11. Lansarea Iphone.JPG

Lansarea Iphone

12. spre gradini.JPG

Spre gradini

13. gradini.JPG

Parcul KLCC

14. gradini KLCC.JPG

15. gradini KLCC.JPG

16. podul de legatura.JPG

Sky bridge

17. turnurile noaptea din Menara KL.JPG

Vedere de noapte din Menara KL

18. turnurile Petroas noaptea.JPG

20. noaptea.JPG

21. noaptea.JPG

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii