Elvetia este tara perfecta. Fiecare oras arata ca din cutie, iar faptul ca ultimele lupte s-au dat prin Confederatie hat in 1848 a prezervat orasele elvetiene cu cartiere medievale ca din cartea de povesti. In plus, muntii spectaculosi, vaile repezi fac din Elvetia unul din cele mai minunate locuri din Europa. De altfel, acum 20 de ani, cand am inceput sa vizitez lumea, am pus Elvetia pe locul 1 de vizitat, dupa ce m-am intors de la bursa olandeza si in vara lui 1992 am cumparat un bilet de tren Inter-Rail si m-am dus in tara cantoanelor, vizitand-o destul de in-extenso. De atunci m-am intors destul de des, fie ca au fost calatorii in interes de serviciu (continuate cu weekenduri mai mult sau mai putin extinse), fie ca a fost Campionatul European de Fotbal Euro 2008, dar de fiecare data m-am intors cu placere… si am plecat cu un mare gol in buzunar din cauza preturilor destul de ridicate.
Evident, poti sa vizitezi Elvetia si ceva mai ieftin – dormind prin youth hosteluri si mancand de la supermarket sau, uneori, de la restaurantele “impinge-tava” de la Migros, dar asteptati-va la niste preturi net mai ridicate decat media europeana. Cum as petrece o saptamana in Elvetia? In primul rand, Elvetia este o tara destul de mica, cu o retea feroviara foarte bine pusa la punct – practic, ai trenuri de oriunde spre oriunde din jumatate in jumatate de ora (uneori, si mai repede, in cateva cazuri, la maximum 1 ora). Si ca vorbeam de trenuri, Elvetia se mandreste cu niste “mountain train”-uri, trenuri montane care strabat peisaje exceptionale – am fost si eu cu aceste mountain trainuri care sunt private (adica nu sunt detinute de compania elvetiana de cai ferate SBB – CFF – FFS) si care sunt realmente o placere… nu sunt cine stie ce luxoase, dar nici nu conteaza cand toata lumea este cu ochii atintiti pe geam!
Cum am spus, Elvetia este o tara mica si poti sa stai intr-un oras plasat relativ central (Zürich, Luzern sau Berna) si de acolo sa fac niste incursiuni de o zi prin tara cu trenul. Mi-as cumpara un Inter-Rail Switzerland Pass, care ofera libertate de miscare pe caile ferate elvetiene pe o perioada de 3, 4, 6 sau 8 zile. Un pass de 3 zile costa 119 euro pentru adult (39,66 euro pe zi) sau 78 de euro pentru un tanar sub 25 de ani (26 de euro pe zi), iar unul de 8 zile costa 243 de euro pentru un adult (30,38 euro pe zi) sau 160 de euro pentru un tanar (20 de euro pe zi).
In al doilea rand, mi-as stabili cartierul general in Luzern. De ce? Pentru ca este, probabil, cel mai pitoresc oras al Elvetiei, este mic si linistit, este pur si simplu un loc superb. Si pentru ca are legaturi de transport catre toate cotloanele Elvetiei. Daca, in 1992, am dormit intr-un sat intre Luzern si Berna intr-o fabrica, in 2008, cu ocazia lui Euro 2008, am optat sa dorm in Luzern, in fosta puscarie a orasului. Preturi rezonabile, conditii acceptabile, experienta memorabila, in plus, nu foarte departe de gara si la 5 minute de mers in maini de orasul vechi.
Ziua 1 – Luzern. Pai, daca e sa stai in Luzern, incepe cu Luzernul. Plimba-te pe aleile orasului vechi, urca-te spre castelul Gutsch pentru o panorama unica (sper ca s-a redeschis), du-te in sus si in jos pe lac, nu rata Monumentul Leului sau o plimbare de-a lungul zidurilor de aparare a orasului. Monumentul principal al orasului, reprodus pe o armata de suvenire de toate felurile, este Kappelbrücke, podul de lemn care da atat de bine in pozele cu varful Pilatus pe fundal. Ce vei vedea nu este originalul multisecular, din pacate, acesta a ars la un an dupa prima mea vizita in Lucerna, in 1993, dar continua sa fie un simbol al orasului.
Ziua 2 – as zice sa dati o tura prin Berna, capitala Elvetiei. Daca faceti stanga dupa ce iesiti din gara, veti descoperi o urbe medievala, cu statui-fantana in mijlocul strazilor pietruite, cu cladiri frumos vopsite, cu coloane, o catedrala de unde puteti savura o panorama superba.
Si pentru ca vorbesc de panorama, nu ezitati sa treceti raul Aare pana in gradina de trandafiri, de unde puteti admira spectacolul acoperisurilor rosii ale orasului vechi, pitice in comparatie cu turla catedralei, inalte de 100 de metri. Si pentru ca simbolul Bernei este ursul, e obligatoriu sa treceti si pe la parcul cu ursi unde sunt tinute in captivitate cateva mascote ale orasului. Pana in 2008, exista o groapa cu ursi, undeva la capatul strazii principale a centrului istoric, unde erau tinuti cativa ursi in conditii nu tocmai omenesti (ma rog, ursesti), lucru destul de straniu pentru o tara obsedata de ecologie si drepturile omului si animalelor precum Elvetia. Ultima oara i-am vazut in 2008. De atunci, se pare ca groapa nu mai gazduieste niciun urs (era folosita din 1857!) si ursii s-au mutat intr-un parc in care sa se simta ceva mai liberi.
Duceti-va si la Parlament. Daca Parlamentul nu este in sesiune, puteti sa-l vizitati, sa aflati despre originala democratie elvetiana, atat de mare iubitoare de referendumuri, si sa va pozati in pozitia de deputat elvetian J.
Ziua 3 – sunteti in Elvetia, iar Elvetia este cunoscuta pentru muntii ei. O zi superba ar fi sa faceti turul muntelui Pilatus, acest masiv minunat care domina Lucerna. Din centrul orasului, luati un autobuz care o sa va duca pana la telecabina. De acolo puteti urca pe jos, daca va simtiti in putere, sau luati telecabina pana sus, la 2.132 de metri deasupra marii, de unde veti avea o panorama de vis (Elvetia este o tara a panoramelor de vis)… veti vedea nu numai Lucerna, ci si, intr-o zi clara, intregul lac glaciar al celor 4 cantoane, strecurandu-se printre pinteni de munti… Iar mai incolo, in departare, lacul Zug, si daca n-ar mai fi un masiv muntos, ati vedea si lacul Zürich cu orasul omonim… Ce sa mai, o panorama memorabila. Daca ati urcat cu telecabina, poate va incumetati sa coborati pe jos pana in Alpnachstadt, jos pe malul lacului. Daca nu aveti timp sau va e frica de durerea de muschi de dupa, puteti lua trenul cu cremaliera, care strabate cel mai abrupt traseu din lume (sau, cel putin, asa se lauda elvetienii). La Alpanachstad, o sa va puteti relaxa pe vaporul care va va aduce inapoi la Lucerna printr-un peisaj de vis… pasuni verzi, sate pitoresti, pline de flori… uitati-va si dupa vaci violete, poate vedeti vreuna, ca eu nu am vazut decat pe ambalaje de ciocolata in supermarket!
Ziua 4 – Zürich & cascada Rheinfall. V-am spus eu ca imi plac cascadele, dar Rheinfall este chiar superba. Daca ajungeti la Zürich dupa ce vizitati Lucerna, n-o sa vi se mai para cine stie ce, dar e pacat, Zürichul este un oras frumos. Ce ai de facut in Zürich am scris in articolul “Weekend la Zürich”. Dupa ce v-ati plimbat prin capitala financiara a tarii cantoanelor, luati un tren spre Schaffhausen, orasul aflat in extremitatea nordica a Elvetiei. Merita sa petreceti si acolo vreo 2 ore, plimbandu-va prin centrul medieval al orasului, apoi luati un alt tren mai departe spre cascada de pe Rin. Puteti sa vedeti o panorama excelenta, dar si sa va dati cu vaporasul care se apropie destul de mult de cascada!
Ziua 5 – Geneva. Elvetia este o tara multiculturala cu 4 limbi oficiale – germana, franceza, italiana si romansa, o limba latina, create din latina vulgara cu influente celtice si germanice. Daca, pana acum, turul a atins doar zona germanofona (cea mai mare din Elvetia), nu ar fi o idee rea sa vizitati si Geneva, principalul oras al Elvetiei francofone. Drumul e mai lung, din Luzern faci cam 3 ore, deci trebuie sa pornesti mai de dimineata… drumul insa va fi spectaculos, vei fi “lovit” in momentul in care trenul ajunge in dreptul lacului Leman. Despre Geneva am scris in extenso in articolul “Weekend la Geneva”, doar va pot recomanda cu caldura o vizita la ONU pe urmele lui Nicolae Titulescu, o plimbare pe malul lacului si o escapada prin micutul centru vechi pentru a va urca in varful Catedralei St. Pierre.
Ziua 6 – turismul in Elvetia a fost inventat de mult – este, probabil, prima destinatie turistica, descoperita de turisti englezi candva prin secolul 19 cand schiul a devenit un sport la moda. De aceea, daca tot sunteti in Elvetia, desi orasele sunt niste bijuterii, nu trebuie sa ratati muntii. Am recomandat sa va urcati pe Pilatus, asa, pentru gust, dar nu ratati zona Interlaken, zona care a definit notiunea moderna de turism. Acest loc absolut superb, pe o vale dominata de munti strasnici si inghesuita intre doua lacuri albastre, a primit primii turisti in 1805, la un festival cultural elvetian (cam cu 16 ani inainte de Revolutia lui Tudor Vladimirescu). Din 1820, un flux de turisti a curs pe vale, iar primul SPA de amploare a fost deschis in 1859! Tot pe la sfarsitul secolului 19, regiunea a fost impanzita de cai ferate, unele dintre ele care se catarau pe munte!
De la Luzern, puteti sa luati trenul spre Interlaken si va stabiliti baza in oraselul extrem de pitoresc. Din Interlaken, pleaca una dintre cele mai spectaculoase trasee feroviare din lume, celebra linie Jungfraubahn spre Jungfraujoch, cea mai inalta statie feroviara din Europa, situate la 3.454 de metri, unde poti gasi zapada linistit si in iulie sau august. Este incredibil sa te gandesti ca aceasta minune a ingineriei a fost inaugurata in 1912 si de 100 de ani trenul urca 1.400 de metri, in zilele noastre in doar 50 de minute! Sa nu credeti ca statia este in varf de munte. Cum am spus, trenul ajunge pana la 3.454 de metri sub varful Jungfrau de 4.158 de metri!
Dar as zice sa lasati Jungfraubahnul pentru ziua urmatoare, in prima zi puteti sa va urcati, asa de incalzire, pana la Murren, pe versantul din fata masivului Jungfrau, pentru o priveliste minunata, eventual un zbor cu parapanta de neuitat.
Ziua 7 – Jungfraujoch. Pentru a urca sus pe munte, nu veti folosi serviciile Cailor Ferate Federale, deci Inter Rail-ul nu este valabil… sunt insa reduceri disponibile pentru detinatorii de Inter-Rail de 25-50% in functie de traseu. Dar niciun bilet intreg dus-intors nu este de neatins – costa 95,10 franci elvetieni (79 de euro). Din Interlaken pana sus, la Jungfraujoch trenul face 2 ore si un sfert. Daca nu vrei sa stai toata ziua, sus la 3.000 de metri, nu rata ocazia sa vezi cascadele de la Lauterbrunnen, din vale, exact inainte sa incepi sa iei inaltime!
Ziua 8 – din pacate, e timpul sa inchei acest tur. In caz ca vei lua avionul din Zürich, poti sa mai petreci dimineata in sanul naturii in zona Interlaken, daca iei insa un low cost din Milano (ceea ce am facut eu in 2008), porneste de dimineata pentru a te opri la Lugano, cel mai frumos oras din zona italiana a Elvetiei, din provincia Ticino. Drumul va va purta dincolo de braul de granit al Alpilor, printr-un peisaj de poveste, de-a lungul unei autostrazi zburatoare (de unde am auzit eu de acest termen? J), pentru ca mai apoi sa descoperiti o Elvetie mediteraneeana, italiana, cu o arhitectura complet diferita pe malul unui lac strajuit de palmieri. Puteti sa va plimbati pe lac sau sa urcati pe Mont Bré, muntele care domina orasul si intreaga zona. Atentie, biroul de informatii turistice din Lugano organizeaza in fiecare vineri, incepand din iunie, o excursie gratuita in fiecare vineri dupa-amiaza. Informatii aici. Dupa o ultima panorama de vis a Alpilor, coborati in campia padana spre Milano pentru a lua (eventual a doua zi) avionul spre casa…
Imagini Elvetia
Podul din Lucerna
Orasul vechi
Turnul cu ceas din Berna
Panorama Bernei din turnul clopotnitei
Panorama Bernei din Gradina cu trandafiri
Muntele Pilatus
Cu telecabina spre varf
Sus, pe Pilatus !
Lucerna vazuta de pe munte
Alpii bernezi
Celebrul tren cu cremaliera
Lacul celor 4 cantoane
Cu barca pe lac spre Luzern
Centrul Zurich-ului
Cascada Rheinfall
Cu poza yola
Ceasul floral de la Geneva
Catedrala St. Pierre Geneva
Panorama Genevei din turla
Murren si panorama Jungfrau
Autostrada zburatoare spre Ticino si Italia
Lugano, la malul lacului
Pranz la botul calului
Pe malul lacului
Panorama lacului Lugano
Si a orasului
Superba tara! Felicitari pentru articol si poze. Multumim.
Imparate… Elvetia e vacanta?
Elvetia e delegatie, fratele meu…. vacantele sunt in alta parte!
Merci pentru pontul cu cazarea in Luzern.Chiar nu stiam ca e un nod feroviar strategic!
De fapt,am mai fost in Elvetia asa fugitiv,dar articolul tau ma pune pe ganduri spre un Interrail pe acolo si o vizita mai amanuntita a tarii cantoanelor.
Ma bucur ca te-am pus pe ganduri 🙂
Multumesc pentru informatii, foarte utile. Am luat deja notite pentru traseul pe care l-am pregatit in august (cu un bilet InterRail) 🙂
Ma bucur ca te-am ajutat 🙂 Elvetia e o tara splendida. Cam scumpa, dar gasesti si locuri mai ieftine 🙂 Have fun !
Multumesc frumos pentru informatii. Intamplarea face ca anul acesta am ales sa petrecem sarbatorile de iarna in Elvetia.Deja totul este stabilit, cazarea achitata :). ,,Cartierul general” va fi in Intragna (provincia Ticino).De aici pana in minunata Ascona, lacul Maggiore, orasul Locarno ,cum s-ar spune, ,,o aruncatura de bat”. Acum ca am vazut cat de entuziasmat ati fost de orasul Lugano, aproape sigur il vom avea in vedere.La urma urmelor, 50 de km nu sunt deloc un capat de lume.Mai ales ca mergem in vacanta cu masina personala. Numai bine si calatorii de vis!
Multumesc frumos. Am auzit numai lucruri bune despre Locarno, dar nu am fost. Lugano, da, merita ! Cred ca merita sa scriu si un post la un moment dat 🙂
frumos
Imparate, am 2 zile si jumatate cu punct de plecare din Lugano (ajung via Bergamo, Como) ce imi sugerezi sa fac de acolo prin Elvetia, sa imi iau un pass de tren 3 zile, un traseu anume in zona, am auzit de ceva trasee panoramice. Sunt trenuri de noapte sa evit cazare ? se mai plateste ceva taxe in gara. Merci
ps: Primesti comentariu, ca nu apare..
Da, trebuie sa aprob comentariul 🙂
Nu exista trenuri de noapte in Elvetia, cam dupa miezul noptii, nu prea circula nimic, s-ar putea sa fie ceva care traverseaza tara din Germania spre italia, dar cam atat.
Exista multe trasee senzationale – cel spre Crans Montana mi-a placut mult, dar in general cele foarte frumoase sunt cu ceva supliment, nu sunt acoperite de inter-rail, dar obtii un discount. Daca m-as duce acolo, as lua trenul spre Jungfraujoch care te duce la 4000 si de metri. Ca orase, cele mai frumoase din punctul meu de vedere sunt Lucerna si Berna, dar toate sunt mici bijuterii. Pentru 3 zile, poti sa vi din Italia spre Luzern, o iei spre Berna, te duci la Interlaken si urci pe munte la Jungfraujoch si te intorci spre Italia, eventual cu stop in Lugano
Multam de reply. Am fost pana la urma doar la Lugano, am fost in excursia sugerata de tine pe site, foarte tare, tine 4 ore si 3o mn, totul este free iar ghidul f bun, plimbarea cu vaporasul, urcarea cu funicularul pana aproape in varful muntelui..cu peisaje de vis..ce mai, merita din plin…si sa stii ca mai sunt excursii free aici: http://www.lugano-tourism.ch/en/113/guided-excursions.aspx..am prins si un festival de recolta „festa d’autuno”..fain prin Elvetia, cum ziceai si tu, parca este scoasa din cutiuta…probabil imi voi aloca la anul o saptamana cu un pass de 7 zile..
Spor la calatorii !
forte bun pontul cu excursia free..de la biroul turistic din Lugano, si vineri exact la fix..vom merge…trenurile panoramice nu cred ca le pot lua free cu passul interrail, eventual cred ca am o reducere..poate incerc totusi sa ma dau cu trenul prin zona
ma fascinat docuumentarul de pe hystori cu itinerarii pe calea ferata prin europa
imparate, te admir/pizmuiesc
planific o exc /coasta de azur;
am rezer5vat casa la Menton si vreau sa merg cu bus/tren pina la sant tropez, cam 1 localitate/zi , timp de 8-10 zile; ceva sfaturi: cu ce merg , linkuri,ce-i interesant de vizitat; perioada septembrie;
multzam
Saluti. Pai depinde de destinatie – la St. Tropez parca nu e tren, e bus, la Nice or Monaco or San Remo e tren.
Uite: caile ferate franceze: http://www.sncf.com/
autobuze: http://www.symitam.fr/index.html
Interesant de vizitat: Nice, St. Tropez, Cannes, Monaco, San Remo, Villefranche, St. Jean Cap Ferrat, St. Agnes
Citeste mai multe aici: http://www.imperatortravel.ro/categoria/jurnal-de-calatorie/toamna-pe-coasta-de-azur-2014
salut,spune-mi te rog si mie cum pot face sa iau trenul din Zurich catre basel? Mentionez ca vreau sa ajung la aeroportul din Basel,da-mi te rog frumos niste detalii! Multumesc.
Pai cel mai bine este sa te duci la gara. Gara principala din Zurich se numeste Hbf (Hauptbahnhof). De acolo iei un tren spre Basel SBB (cred ca sunt la maximum jumatate de ora unul de altul), iar din fata garii Basel, iei autobuzul 50 pana la aeroport.
Multumesc frumos,actualmente ma aflu in Zurich si desi am bilet dus-intors la avion,m-am hotarat sa plec acasa in Ro mai devreme iar asta necesita cumpararea altui bilet si cum costul este pe masura,cautand pe nett am gasit bilete ieftine din Basel(45 euro). In principiu cati km sunt din gara Basel Sbb pana la aeroportul din Basel,sau autobuzele circula tot asa din 30 in 30 min? Toata stima si respectul!
7 km. Sunt dese, cred ca din jumatate in jumatate de ora.
Salut. Mi-am luat biletul de avion insa vreau sa stiu daca sunt mai multe aeroporturi in Basel pt ca mie imi arata ca am plecarea de pe aeroportul BASEL-MULHOUSE-FREIBURG,iar ca locatie imi arata Saint Louis FRANTA? Care sa fie oare cauza(posibil sa-mi arate asa deoarece Basel se invecineaza cu Franta?)
E un singur aeroport care se numeste fie Euroairport, fie Basel-Mulhouse- Freiburg. Cum si aeroportul din Bucuresti se numeste fie Bucuresti, fie Henri Coanda, fie Otopeni 🙂
Aeroportul Basel se afla pe frontiera dintre Franta si Elvetia, practic poti sa bei o cafea in franci sau euro 🙂
De la Basel SBB pana la aeroport ai autobuzul 50 pentru care tb sa cumperi de la automat bilet pentru 2 zone. Cred ca este ceva mai des de 30 minute dar vei vedea in statie orarul sau pe internet.
Calatoria cu trenul de la Zurich la Basel dureaza cam 1h si 20 minute.
Va multumesc din suflet baieti nu stiu ce m-as fi facut fara voi!
Salut! Vreau si eu sfat, daca e cu putinta! Ne place si noua sa calatorim, dar nu prea am avut sanse multe sa o facem. Acuma vrem o mica vacanta (de vrio 6 -7 zile) cu familia (eu, sotul si fetitza de 2 ani) si ne-am gindit sa ne ducem in Geneva (fiindca avem o ruda stabilita acolo). Citind articolul acesta mi-am dat seama ca pt Geneva e cam mult atitia zile. Ne puteti da un sfat ce, cum, cu ce si unde am putea sa ne mai ducem asa ca spre sf de zi sa revenim tot in Geneva? Daca e buna perioada de sf de aprilie? Si daca face sau na sa luam copilul acolo? Sper ca nu v-am plictisit cu atitea intrebari! Multumesc anticipat!
Buna ! Sfarsit de aprilie e o loterie – poate fi soare si frumos sau sa fie o ploaie sacaitoare. Da, o saptamana in Geneva e un pic cam mult.
Ati putea da o fuga pe la Lyon in Franta, la Montblanc sau sa vedeti alte orase elvetiene frumoase cum ar fi Berna sau Lausanne. Obligatoriu de mers la castelul Chillon cu Vevey – Montreux de langa, o tura pe lacul Geneva cu barca.
multumesc mult, Imperator!
Va salut! Voi pleca in ultima saptamana din august in Elvetia pentru 5 zile. Vom avea cartierul general la St. Gallen. Am inchiriat o masina pentru 2 zile. Ce trasee montane imi recomandati? Multumesc!
In mod cert, spre St. Moritz. La Interlaken si apoi pe muntii din jur. Si undeva un pic mai departe, spre Lugano
A colaborat cineva cu o companie de inchirieri auto in Elvetia? Sunt interesatr pentru ca in vara asta vreau sa o vizitez.
Ma poti ajuta cu ceva ponturi pt biletele de tren catre Jungfrau. Pe site-ul lor preturile sunt mult mai mari fata de ce ai prezentat in articol. As vrea sa ajung si la cascada Trummelbach, crezi ca se pot vizita in aceeasi zi? Multumesc mult
Locuiesc in Lugano si tocmai imi planific pt o duminica, sa vizitez maretul Jungfraujoch. Imi puteti detalia va rog preturile ? Merg cu masina pana unde se poate ?
Iata aici: https://shop.jungfrau.ch/en/tickets/bergbahn
Intentionez sa vizitez Jungfraujoch. Imi puteti spune daca este necesara o rezervarea a biletelor pe site sau se pot cumpara direct din Interlaken pentru aceeasi zi ?
M-ar interesa si daca pot ua cardul Swiss Travel Card din aeroportul din Geneva si daca din aeroport pot lua trenul catre Luzern sau trebuie sa ajung in gara din Geneva.