Cum să minimizezi pericolul de overbooking. În caz că te temi de el

Avion in aterizare

Acum vreo săptămână și ceva, s-a viralizat un post foarte bine scris de altfel de pe internet al unui cetățean care ar fi fost victima overbookingului pe Wizz Air. Postul era scris bine, incisiv și, evident, i-a făcut pe toți cititorii să-i blameze pe cei de la Wizz Air. Vai, nu voi mai zbura niciodată cu ei (mda, au 40% cotă de piață, dacă ești unul din acei puțini români care ies din țară, ai șanse mari ca să zbori cu Wizz Air). Am citit cred că de vreo două ori postarea și printre rândurile scrise cu dichis m-am prins de faptul că omul nu a fost victima niciunui overbooking. Pur și simplu, nu s-a prezentat la poarta de îmbarcare și evident că locul i-a fost dat unui alt cetățean, care era pe lista de așteptare. Chiar și dacă nu i-ar fi fost dat, neprezentarea la poarta de îmbarcare înainte de închiderea ei duce automat la anularea biletului de avion. Așa că m-am gândit să scriu un pic despre overbooking și despre cum poate fi evitat.

În primul rând – ce e overbooking?

Companiile aeriene au sesizat de câteva decenii bune că un număr de pasageri nu se prezintă la îmbarcare, deși au bilet cumpărat. Motivele sunt diverse – de la „și-a schimbat programul”, la „s-a îmbolnăvit el sau cineva din familie”, sau cine știe ce alt motiv. Nici eu nu m-am prezentat la cel puțin 15 zboruri – în anii ’90, biletele dus-întors erau uneori mai ieftine decât doar cele dus. Și uneori aveam de zburat în „triunghi” – gen Bucureșți – Bruxelles – Sarajevo – Bucureşti. Și cum uneori un bilet Bucureşti – Bruxelles – Bucureşti era mai ieftin decât unul doar dus, cumpăram bilet dus-întors și nu mă prezentam la retur… eu eram în cursa de Sarajevo. Între timp, au apărut companiile low-cost și biletele se vând astăzi în general ca one-way-uri. Dar și așa, doar anul trecut, nu m-am prezentat la patru zboruri – într-un caz urma să dau o fugă prin Provence din Londra, iar călătoria în Provence a apărut după ce îmi cumpărasem un zbor Bucureşti – Londra – București, iar în alt caz, pur și simplu nu am mai mers. Și aveam trei bilete cumpărate. Și ăsta este doar cazul meu.

Companiile aeriene au sesizat acest lucru – în medie, cam 5% din pasagerii unei curse nu se prezintă la îmbarcare. Așa că în cazul curselor aglomerate, companiile aeriene vând până la 105% din locurile de pe avion. Motivul oficial este că oricum unii nu se vor prezența și să le dea o șansă și celor care vor să zboare și nu ar mai găsi bilete. Motivul neoficial este că într-o industrie unde rata profitului este foarte mică, orice bănuț în plus contează.

Așa că pot fi numeroase zboruri overbooked care, de fapt, să nu fie overbooked și toată lumea prezentă la timp la poartă, să zboare. Dar să trecem la cazurile în care acei 5% se prezintă și s-au vândut toate locurile în avion, și se trezesc niște oameni pe dinafară. În acest caz, compania aeriană este obligată să îi reprogrameze pe cei rămași pe dinafară pe un alt zbor, să le ofere de mâncare, băutură și, eventual, cazare, dacă trebuie să doarmă pe undeva, dar și o compensație. De multe ori, se strigă prin aeroport după voluntari (am văzut și eu pe Cebu Pacific în Filipine când stewardesa a întrebat de voluntari și au sărit vreo 20 – e drept, zborul următor era peste două ore și compensarea era mai mare decât prețul biletului de avion). Uneori, și eu am fost întrebat dacă voiam să rămân voluntar. Aș fi dorit, pentru că primeam 400 de euro, o noapte în Istanbul, mâncare și transport, dar urletele celor cu care eram în grup i-au speriat pe cei de la Turkish și am rămas cu buza umflată, fără 400 de euro în buzunar (o sumă care nu face rău nimănui).

 

Relativ la re-rutare. În cazul companiilor clasice (așa-numitele legacy carriers), în general, te re-rutează cu orice companie aeriană – de aceea ai șanse mai mici să trebuiască să stai zile în șir după un alt zbor, de multe ori pleci în aceeași zi. Ai vreun zbor Lufthansa Bucureşti – Munchen overbooked? Sigur vor găsi un loc pe Austrian via Viena sau LOT via Varșovia, sau chiar pe TAROM direct. În schimb, în cazul companiilor low-cost, situația nu este chiar așa – dacă Ryanair are anumite înțelegeri cu EasyJet sau cu Norwegian (dacă țin eu bine minte) și te pot muta pe una dintre aceste companii, Wizz Air nu are înțelegere cu nimeni și te poate pune doar pe zborul următor operat tot de ei. Și spre destinație gen Tenerife, de exemplu, asta înseamnă săptămâna următoare. Probabil că dacă ești în Tenerife și trebuie să-ți plătească cazarea o săptămână, vor găsi o soluție. Sau poate nu fac overbooking pe curse d-astea mai rare.

 

Cum poți evita overbooking.

Există o singură soluție și la îndemână – să faci check-in-ul on-line cât mai devreme. În cazul companiilor aeriene tradiționale, de obicei se face cam cu 24 – 48 de ore înainte de zbor. Îl faci cât poți de repede.

În cazul companiilor aeriene low-cost, în general poți să-l faci și cu 30 de zile înainte de zbor, dar atunci trebuie să plătești ceva pentru alegerea unui loc în avion. Dacă ești dispus să dai câțiva euro în plus pentru acest beneficiu, nu vei avea nicio problemă. Dacă nu, atunci fii printre primii care fac check-in-ul, când se deschide perioada de check-in – asta se întâmplă de obicei cu 48 de ore înainte de începerea zborului.

Partea proastă cu a face check-in devreme este că ai cele mai multe șanse să prinzi locuri la mijloc – B sau E. În general, cei care își cumpără locuri își cumpără locuri la geam sau culoar. Apoi, sunt date automat locurile cele mai proaste (cele din mijloc), în speranța că se va gândi cineva în ultima clipă să cumpere vreun loc „bun” – la geam sau culoar. Când s-au dat toate locurile la mijloc (adică, în general în ultimele 12 ore), poți primi gratis un loc bun în caz că rămâne (și de multe ori rămâne). Riscul este ca zborul să fie overbooked și atunci rămâi pe dinafară.

Vei ști că ești overbooked din momentul în care ai făcut check-in-ul pe internet. Pentru că nu vei primi un loc, ci o notificare gen „prezintă-te la biroul check-in din aeroport” sau un mesaj similar. În mod normal, cei care au biletele cele mai ieftine vor fi primii candidați pentru overbooking – cei care au mai achiziționat ceva – gen îmbarcare prioritară, bagaj de cală, loc etc. sunt foarte puțin susceptibili de a ajunge pe lista de așteptare.

În caz că ai loc asigurat – după check-in. Prezintă-te la îmbarcare la timp. Nu sta să freci Facebookul, nu te duce la țigară sau la pizza când începe îmbarcarea și nici nu te uita galeș și superior la cei care s-au așezat la coadă, așteptând, precum domnul cu postarea, să nu mai fie nimeni pe o rază de 100 de metri de la poarta de îmbarcare.

În caz că nu ai loc asigurat – și ești overbooked, cartea de îmbarcare unde se menționează clar că nu ai loc îți permite să te duci până la poarta de îmbarcare. Recomandarea mea este ca, și dacă nu ai bagaj de cală de lăsat, să te duci la biroul de check-in din aeroport. Dacă nici acolo nu te rezolvă, atunci cu această carte de îmbarcare poți trece prin controlul de securitate și cel al documentelor și apoi să ajungi la poarta de îmbarcare.

La poarta de îmbarcare trebuie să stai până se termină îmbarcarea și, în momentul în care poarta e închisă, cei de la îmbarcare vor verifica dacă mai sunt locuri libere (deci, pasageri cu loc confirmat, dar care nu s-au prezentat la poartă, precum „eroul” cu mesajul pe Facebook), iar aceste locuri sunt distribuite celor de pe lista de așteptare. În caz că nu e loc pentru toată lumea, sunt diverse reguli de prioritate – în cazul companiilor aeriene clasice, ajută dacă ești membru al programului de loializare al companiei sau al alianței respective. În cazul companiilor low-cost, sunt niște criterii informale – de la simpatia celui de la poartă pentru tine, până la prioritatea dată de faptul că nu ești din orașul respectiv și ar trebui să ți se dea cazare – ceea ce ar duce la costuri suplimentare.

 

În cazul în care se știe că avionul este overbooked, la companiile tradiționale se mai pot face upgrade-uri: unii pasageri din economy pot ajunge în clasa business, iar pe locurile lor să ajungă pasageri care nu au loc.

 

Nu trebuie să ne apuce paranoia cu privire la overbooking. Nu este de dată recentă, a apărut cândva prin anii ’60. Nu afectează multă lume – statisticile în Europa arată că doar într-un caz din 10.000 de zboruri se întâmplă ca TOȚI pasagerii să își facă check-in-ul la timp. Iar numărul celor afectați de overbooking involuntar este undeva la un caz la câteva zeci de mii de pasageri, adică minuscul.

Să repet, sunt câteva soluții simple

  1. Fă-ți check-in-ul on-line cât de repede poți.
  2. Prezintă-te la timp la poarta de îmbarcare.
  3. Cumpără-ți loc pe companiile low-cost.
  4. Cumpără vreun pachet premium la companiile low-cost (gen îmbarcare prioritară).
  5. Înscrie-te în programele de loialitate ale companiilor aeriene și, când cumperi bilete, nu uita să-ți înregistrezi numărul.

 

Zboruri line vă urez!

 

Etichete:
· · · ·
Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Zici tu ca nu se poate fara Wizz sa iesi din tara,aaa? Fug de low cost-uri ca dracu de tamaie. Pretul mic vine la pachet cu tot proletariatul si metehnele lui.

    Ionut 6 februarie 2020 9:31 Răspunde
    • Oh, sigur, exista si Flixbus, exista o groaza de metode. Cred ca si Atlassibul mai opereaza. De CFR sa nu mentionez, are destule curse spre Budapesta si de acolo mai departe. Asta daca vrei sa mergi in Europa.

      Imperator 6 februarie 2020 10:02 Răspunde
    • bineinteles ca low cost presupune asumarea unui risc, dar eu totusi sunt fan. OTP-LTN : 45 lei – e doar un motiv. 🙂

      terkap 6 februarie 2020 11:03 Răspunde
      • 45 de lei nu e o regula ci o exceptie. Trebuie sa existe niste conditii pentru a plati pretul ala. Timp in avans, ruta promovata din varii motive, etc. Aeroportul pe care aterizeaza un low cost, de regula, este la dracu-n praznic. Cost extra pe transfer si senzatie de Filaret putin upgradat.

        Ionut 7 februarie 2020 10:37 Răspunde
        • pentru mine chiar nu sunt exceptii astfel de preturi.
          iti mai dau cateva exemple: SBZ-DTM, SBZ-NUE, CLJ-BSL, CLJ-CGN, MMX-OTP, etc.
          iar senzatia de Filaret o simt doar in OTP. 🙂

          terkap 13 februarie 2020 11:25 Răspunde
    • Boss, daca fugi de proletariat ia-ti avion personal si poti iesi din tara cand vrei tu, nu de alta dar exista riscul sa scape vreun proletar pe zbor de linie, il vezi si te apuca greata. Mai exista si alternativa trecutului de granita cu piciorusu’ propriu.

      Adela 6 februarie 2020 13:27 Răspunde
      • Nu exista dulgheri pe British spre Heathrow.
        P.S. Tot respectul pentru munca facuta cinstit.

        Ionut 7 februarie 2020 10:30 Răspunde
        • Crezi tu ? Am mers cu BA cu o satra de tigani de vreo 20 insi de mai era putin si faceau focul in avion

          Imperator 7 februarie 2020 10:51 Răspunde
          • Alora le-a platit regina drumul in Romania. Ce ai intalnit tu e o exceptie, regula e ca vezi ciori(mai romanizate sau nu) pe fiecare zbor la Blue/Wizz.

            Ionut 7 februarie 2020 14:38
          • Le-o fi platit Dragnea ca era pe Bucuresti – Londra.

            Imperator 7 februarie 2020 17:01
  • Totusi nu inteleg o chestie.Cel cu postarea trecuse de security, cartea de imbarcare fusese scanata, deci in sistem se stia ca el e acolo. Si totusi, zice el, locul lui a fost dat. Sa inteleg ca de-acum trebuie sa ne ingramadim la imbarcare, ca sa fim siguri ca nu ramanem la sol? Eu zbor cu wizz, chiar frecvent si tare m-as bucura daca ar mai veni cu ceva destinatii din Cluj. Si voi merge si in continuare cu ei, sunt ok si de altfel nici alternative nu prea am!

    Simona 6 februarie 2020 11:52 Răspunde
    • Cartea de imbarcarea nu a fost scanata de nimeni 🙂 Security-ul la Bucuresti se face manual – e un baiat sau o fata care se uita daca ai o carte de imbarcare valabila pe la ora aceea. Nici in aeroporturile unde se scaneaza, nu exista transfer de date simultan intre organele de siguranta nationala si portile de imbarcare.
      Nu trebuie sa te ingramadesti la imbarcare, trebuie doar sa te prezinti la timp inainte de inchiderea portii.

      Imperator 6 februarie 2020 18:06 Răspunde
  • Mi s-a intamplat sa ma intorc din fata Aeroportului Otopeni (cu check-in-ul din timp si cazarea platita la destinatie) pentru ca a aparut ceva important de facut la birou. Dar si sa mi se refuze imbarcarea la Ryanair din Stansted pentru ca unul din cei 4 care eram pe aceeasi rezervare nu avea act de identitate. Ceilalti 3 am primit despagubiri si restituirea pretului pentru biletele achizitionate pentru urmatorul zbor, dar dupa reclamatii si amenintari cu procese. Mi s-a intamplat si sa fim dati jos din avion, dupa ce se anuntase ‘bording completed’ (Wizz Air spre Barcelona – zbor anulat din cauza grevei operatorilor de trafic din Franta)- ne-au oferit bilete peste doua zile. Cu cat mai multe zboruri rezervate, cu atat mai multe peripetii pot aparea!

    Roxana 6 februarie 2020 11:54 Răspunde
  • Articolul e despre avioane.

    Ionut 6 februarie 2020 13:13 Răspunde
  • Este adevarat tot ce ai scris aici, punct cu punct.
    Am lucrat in Call center pentru o companie low-cost, stiu foarte bine procedurie si pot confirma ca este corect.

    Alina 6 februarie 2020 17:33 Răspunde
  • La Wizz tocmai s-a introdus checkin automat. Sistemul lor iti face checkin automat cu 50 de ore inaintea plecarii. Costa 7 lei, si ai boarding passul pe mail cu 50 de ore inaintea plecarii.

    Antal 6 februarie 2020 19:07 Răspunde
  • Au descoperit si cei de la prostv overbooking-ul: Companiile aeriene şi operatorii de turism au început să vândă bilete fără loc…
    au inceput….

    https://stirileprotv.ro/stiri/inspectorul-pro/fenomenul-overbooking-tot-mai-multi-romani-se-trezesc-ca-nu-au-loc-la-cursa-la-care-si-au-luat-bilet.html

    valentin 19 februarie 2020 15:49 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii