Masuri luate de tari UE pentru atenuarea crizei vacantelor anulate din motiv de COVID-19. Ce fac Croatia, Franta, Germania si alte state UE

Europa COVID

Criza COVID-19 a aruncat in criza industrii intregi din toata lumea, in special cele ale turismului, restaurantor si transportului care au incetat aproape sa mai functioneze. Absolut in intreaga lume sunt cam aceleasi probleme – agentii de turism care se afla sub presiune sa returneze banii clientilor, hoteluri care sunt sub presiune sa returneze banii agentiilor si companii aeriene care se afla sub presiune sa returneze banii agentiilor si clientilor. In imensa majoritate a cazurilor, furnizorii nu mai au banii in cont mai ales cei care se aflau inaintea unui sezon nou (poate in Thailanda, Australia sau Argentina care au fost prinse cam la final de sezon turistic or sta mai bine, dar in mod cert in Europa sau America de Nord nu se sta deloc bine). Fara o interventie din partea statului, nu vor ramane mai mult de 10 companii aeriene, iar cateva sute de mii de locuri de cazare ar putea fi inchise. Dar cum turismul este una dintre cele mai mari sectoare economice ale lumii, nimeni nu are nici un interes sa le inchida definitiv (sau cel putin as asper), asa ca exista planuri si promisiuni de finantare – in video-conferinta Ministrilor de Turism a tarilor UE desfasurata ieri, 27 aprilie 2020, Comisarul European pentru Piata Interna, francezul Thierry Breton vorbea despre un pachet de sprijin al turismului european de 250 miliarde de euro (ca idee, intregul PIB al Romaniei este de 230 miliarde euro sau cel putin atata a fost in 2019), dar si rezolvarea la nivel european a problemelor vacantelor anulate (sau in curs de anulare) si nerambursate.

Cum am scris si zilele trecute, Grecia si Portugalia au venit cu niste legi si reglementari care vor sa amornizeze nevoia firmelor care activeaza in turism de lichiditati, dar si nevoia consumatorilor sa aibe siguranta ca isi vor primi la un moment dat banii inapoi sau servicii turistice.

La video-intalnirea ministrilor s-a discutat despre armonizarea masurilor, dar pana atunci iata care sunt masurile luate de cateva tari din Uniunea Europeana

 

Belgia (19 martie 2020) – voucherele au fost recunoscute din punct de vedere legal ca mijloace de plata. In plus daca furnizorii industriei turistice (companii aeriene, hoteluri, etc), invoca situatia de forta majora pentru a nu rambursa banii, industria turistica poate face acelasi lucru catre clientii ei.

 

Croatia (8 aprilie 2020) – voucherele au fost recunoscute din punct de vedere legal ca mijloace de plata in locul rambursarilor printr-o decizie a Parlamentului de la Zagreb. In cazul in care clientii solicita expres rambursarea banilor, acestia se vor returna dupa 180 + 14 zile din momentul anularii serviciului.

 

Danemarca (26 martie 2020) – In cazul clientilor care cer returnarea banilor pe vacante anulate, banii vor veni din Fondul de Garantare a Calatoriilor. Statul danez a anuntat o garantie de 1,5 miliarde coroane daneze (c 140 milioane euro) pentru finantarea rambursarilor, dar si a lichiditatii firmelor din turism.

 

Franta (25 martie 2020). A fost aprobata urmatoare procedura – firma de turism trimite clientului un voucher in valoare de suma platita impreuna cu o propunere de acelasi pret (sau similar). Daca clientul refuza, se trimite o noua propunere. In caz de refuz, clientii vor primi o rambursare a serviciilor platite in termen de 18 luni.

Franta a anuntat garantarea unui credit de 10 miliarde euro pentru compania aeriana Air France-KLM.

 

Germania (2 aprilie 2020). Guvernul a agreat in principiu o solutie de folosire a voucherelor in cazul vacantelor sau zborurilor anulate. Aceste vouchere sunt valabile pana la sfarsitul anului 2021 si acopera sumele platite agentiilor de turism si companiilor aeriene pana la data de 8 martie 2020. In caz ca aceste vouchere nu vor fi folosite, clientul va primi banii inapoi in 2022. In cazul unei probleme a clientului (a intrat in somaj, imbolnavire grava, etc), voucherele trebuie sa fie rambursate mai repede.

Guvernul federal a garantat un credit pentru TUI, cea mai mare agentie de turism germana in valoare de 1,8 miliarde euro si se pregateste sa nationalizeze compania aeriana Condor si sa garanteze o suma de circa 15 miliarde euro pentru compania aeriana Lufthansa.

 

Italia (23 martie 2020) – Firmele de turism italiene trebuie sa ofere vouchere turistilor care au platit servicii in avans cu o valabilitate de 1 an. Clientii sunt obligati sa le accepte.

 

Lituania (8 aprilie 2020) – Parlamentul de la Vilnius a aprobat o reglementare prin care agentiile de turism pot emite vouchere in valoarea servicilor deja platite de clienti. In caz ca clientii refuza vouchere, firmele turistice trebuie sa returneze banii in termen de 180 zile.

 

Malta (2 aprilie 2020) – Guvernul a aprobat ca sa prelungeasca termenul maxim de rambursare a serviciilor platite si anulate de la 14 zile la 6 luni. Se lucreaza la un sistem de vouchere

 

Olanda (16 martie 2020) – Guvernul a aprobat ca cei care au achitat pentru servicii turistice sa primeasca un voucher in valoare egala cu suma platita. In caz ca furnizorul turistic va da faliment, suma va fi returnata de Fondul de Garantare a Turismului.

 

Romania (28 aprilie 2020) – Ministerul Economiei (si alte chestii, e o denumire lunga si pompoasa) prin Directia Generala Turism studiaza problemele aparute pe piata turistica. Este probabil ca analiza ministeriala sa se termine cel mai devreme la 31 decembrie 2020, iar deciziile de protejare a industriei si consumatorilor sa fie puse in dezbaterea publica pana la 31 decembrie 2022 pentru o posibila adoptare in cursul anului 2023.

Comunicatul de presa transmis de Directia Generala Turism in urma video-conferintei de ieri reuseste sa nu spuna absolut nimic, dar in mod fericit nu sunt folosite decat 2 pagini de word. In plus, este unul din putinele comunicate de presa care le-am citit in ultimii 10 ani in care aceeasi persoana (dl. Secretar de stat Razvan Parjol) are nu mai putin de 2 declaratii – la fel, nu spun absolut nimic.

 

 

Categorii:
Stiri COVID-19

Comentarii

  • Daniel spune:

    Ai idee ce s-a decis in Comisia Europeana relativ la transporturi? Stiu ca a fost o sedinta zilele astea, dar nu gasesc nicio masura/decizie luata relativ la transportul aerian (distanta intre pasageri, teste in aeroporturi, precum si problema refund-ului biletelor)? Multumesc.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest