Jobul de agent de turism a murit ! Traiasca consultantul de calatorii !

Nordis Travel

Stiti vorba aia din istoria Frantei – “Le roi est mort ! Vive le roi !” Asa era salutata urcarea pe tron a noului rege in urma decesului vechiului rege. Dar pe langa calambur, formularea cumva arata ca la orice successiune se astepta un suflu nou, sosirea unui rege dintr-o generatie noua, capabil sa insufle dinamism monarhiei si Regatului. Pentru ca de cele mai multe ori, generatiile mai tinere vin cu un suflu nou, cu reforme, cu un salt inainte (ma rog, sunt si exemple contrare gen tarul Alexandru al III-lea care imi trece fix acum prin minte, dar sunt exceptiile care confirma regula).

Ei bine, de-a lungul timpului, diverse joburi clasice care existau de milenii au fost inlocuite de joburi noi. Vizitii care conduceau calestile somitatilor au fost “upgradati” in ultima suta de ani la soferi. Potcovarii in baietii de la vulcanizare, bucatarii in “chef”, iar frizerii in “stylists”. Daca in cazul primelor joburi, schimbarea a fost determinata de tehnologie (inlocuirea cailor si calestilor cu masini), in cazul ultimelor doua, schimbarea a fost mai degraba de substanta, de injectare a creativitatii intr-o meserie, nu-i asa, milenara si ea, dar care deservea niste nevoi de baza. Diferenta intre chefi si bucatari este ca chefii creaza mancaruri mai creative, reinterpreteaza retete vechi, mixeaza traditii culinare de pe diverse meridiane, creand o adevarata experienta gastronomica si nu doar “hai sa mancam ceva ca ne e foame”. Stylists iti modeleaza parul in functie de personalitate, de cum iti sta, este de asemenea un consultant de stil, pentru a putea sa creeze un tot unitar si personal – nu este doar “baiatul care iti taie parul” si te intreaba daca vrei vrei sau nu “pierdut” la spate.

Ei bine, un fenomen similar a aparut si in turism, dar este inca si mai complex – migratia de la “agentii de turism” la “consultantii de calatorii” a fost determinata atat de tehnologie (cum e cazul vizitiilor), cat si de nevoia de a modela excursii pline de experiente memorabile prin adaugarea de plus valoare datorita sofisticarii asteptarilor clientilor.

De ce tehnologie ? Simplu, a aparut internetul. Acum vreo 20 ani, singura optiune de a-ti cumpara un bilet de avion era la o agentie de turism. In Romania, sa zicem, cealalta alternativa era sa cauti una din numeroasele agentii Tarom care erau peste tot, dar, evident, acolo nu puteai cumpara decat bilete Tarom. Tot acum 20 ani, daca voiai o rezervare confirmata la vreun hotel, tot agentului de turism trebuia sa ii bati la usa. Cealalta alternativa, era sa dai un telefon sau un fax daca gaseai vreundeva numarul de telefon / fax al unui hotel si nu erai chiar sigur ca ajungi in locul X si nu mai au camere. Sau ajungeai in orasul cutare si cautai, batand din usa in usa un loc de cazare. Pe atunci, agentul de turism era un mic Dumnezeu, era dificil sa calatoresti fara el (ma rog, nu imposibil, dar dificil daca nu aveai experienta calatoriilor sau un pic de curaj) si ceea ce facea era sa iti cumpere bilete de avion si sa iti rezerve camere… evident, sau sa creeze circuite (care erau foarte dificil de facut pe cont propriu)… ma rog, aveau o exclusivitate.

Dar in ultimii 20 – 30 ani, a aparut internetul, iar accesul la informatii si la rezervari s-a democratizat. Astazi nu e mare scofala sa-ti cumperi bilete de avion de la orice companie aeriana de pe planeta (cu mici exceptii, desigur) sau sa-ti faci rezervari in aproape orice catun de pe fata pamantului. Si cu cat va trece vremea, calatorii seniori de azi care nu sunt la fel de dibaci in ale netului vor disparea, iar generatiile de “native digitals” le vor lua complet locul – iar oamenii astia sunt nascuti cu tableta in mana (probabil in generatiile urmatoare le vor avea direct in burta mamei, inainte de a se naste :)).

In ultimele doua decenii odata cu explozia internetului, multi au cantat prohodul jobului de agent de turism, dar acesta continua sa mai exista in cazul turismului de masa si a turistilor “la gramada” (care cer “da si mie o oferta in Turcia, Grecia sau Bulgaria in iunie, iulie sau august”), dar si acesta incet, incet, repede, repede va fi preluat de IA (Inteligenta Artificiala) – mai degraba mai repede.

 

Vor disparea agentiile de turism? Vor disparea lucratorii din turism? Ei bine, nu cred. Dar se vor transforma in “consultanti de calatorii”, din oameni care fac doar rezervari de bilete de transport si hoteluri in oameni care sa imbogateasca calatoria cu experiente unice. Si da, exista astfel de oameni… Si chiar exista si in Romania agentii care au consultanti de turism adevarati care transforma calatoriile in experiente unice.

Consultantii acestia sunt in general mult mai “scumpi” pentru ca pe langa investitiile in trainingurile lor “clasice” inclusiv de folosire a nu stiu cate sisteme de rezervare, ei trebuie sa fie oameni care sa calatoreasca. Clientii lor sunt in general calatori mai sofisticati pe care nu poti “sa-I aburesti” cu una, cu doua. Te simt cand “stii” destinatia. Si pentru a fi expert intr-o destinatie, trebuie sa fi mers acolo si s-o fi “batut” – fie pe cont propriu, fie in faimoasele “info trip”-uri. Trebuie sa o descoperi cu ochii deschisi, si sa o “acoperi” din toate punctele de vedere – unul poate te intreaba la ce hotel se intra cel mai lin in mare, altii daca exista vreo posibilitate de escalada in apropiere… pentru ca turismul de masa in care toti fac aceleasi lucruri “retrogradeaza” in zona de cheap tourism – iar clientii ravniti de orice agentie sunt cei care doresc personalizare, doresc experiente memorabile, doresc o vacanta de care sa-si aduca aminte (ma rog, si sa se laude cu ea pe Facebook ;)). Care sa duc sa calatoreasca, nu sa gaseasca ce e mai ieftin.

 

Recent m-am intalnit cu Anca…. O stiam de ani de zile de la Paralela 45 (de pe la petreceri, de pe la prezentari, de pe la targuri). Intre timp, a devenit antreprenoare si si-a deschis in parteneriat cu grupul Nordis (imposibil sa nu fi auzit de ei – sunt in general implicati in imobiliare) o agentie de turism numita Nordis Travel. Nu este o agentie care se implica in turismul de masa, ci intr-un turism unde focusul este pe calitate, nu cantitate, si pe experiente memorabile, nu pe bifat tari sau orase. Si care isi doreste sa demonstreze ca turismul de calitate sau hai sa-i zicem lux nu este chiar asa de scump.

Am intrebat de echipa ei. Mi-a spus cu mandrie ca toti angajatii sunt adevarati consultanti de calatorii. Cei mai juniori au experienta de 5 ani in turism, dar multi au 15, 16, 17 ani la activ. Au calatorit prin toata lumea, asa ca pot face recomandari din propria experienta si nu doar de pe internet. Am auzit ca Anca are un excel cu cine a fost pe unde. Am intrebat in cate tari au fost cumulativ – peste 100 de tari (ma rog, nu stiu daca mai mult de 137 cate am eu, dar orice peste 100 e un numar impresionant). Si daca cineva vrea sa mearga intr-o tara mai putin batuta de romani – poate Nepal, poate Chile, poate Uzbekistan, sigur unul din consultanti a fost acolo si vor veni cu sfaturi de la fata locului. Si, credeti-ma, este o diferenta imensa intre a povesti ce ai vazut cu ochiii tai (sau ai mancat cu gura ta J) si recomandari de pe  net.

Clientii Nordis Travel sunt mai sofisticati – au calatorit mult, stiu multe si vor experiente. Iar experiente pot fi anumite locuri de cazare, anumite restaurante, atractii turistice mai cunoscute sau mai putin cunoscute, activitati de nisa, etc, etc. Iar cei de la Nordis Travel gasesc cele mai bune solutii.

Ce face un consultant? In primul rand, trebuie sa inteleaga cat mai bine calatorul – sa zicem face un pic de turisto-psihologie. Unde a fost, ce i-a placut, ce nu i-a placut, ce il intereseaza, ce isi doreste de la o vacanta, etc. Iar pachetul nu se rezuma la avion, transfer, hotel, ci si la multe alte componente – de la rezervari la restaurante, spectacole de tot felul (de la meciuri de fotbal la concerte), intrari la muzee arhi-aglomerate pe linia express sa nu mai stai cu orele la coada, tururi ghidate, baruri legendare, etc. Dar aici nu e vorba doar de rezervari, ci si de recomandari si de idei. Pentru ca cei de la Nordis Travel mi-au spus ca incearca ca nimic sa nu fie imposibil. Astfel printre experientele “aranjate” se numara –

  • City break la Paris cu rezervari la Jules Verne (restaurantul acela din varful Turnului Eiffel unde cu greu gasesti masa) si Lido, cu tort la sosirea in camera si petale de trandafir pe pat (deh, era un citybreak romantic).
  • Cerere in casatorie pe o plaja din Italia cu inelul ascuns intr-un ou kinder (23 de oua kinder au fost sacrificate in prelabil, de abia al 24-lea a fost OK)
  • Experienta cu shaman si ayahuasca in Costa Rica (sincer, prima reactie a fost – Costa Rica ? Pai ayuhuasca e in Peru. Ei bine, este si in Costa Rica, nu la fel de raspandita ca in Peru, dar moda a ajuns pe acolo). Si cei de la Nordis Travel le-a gasit si shaman si ayuhuasca.
  • Vacanta pe Coasta de Azur in care zilnic au fost degustari de vin si branzeturi si plimbari prin lanuri de lavanda (da, cu transferuri zilnice intre Cannes si Provence !)

Cum ziceam, nimic nu e imposibil :).

 

Locurile de cazare pot fi ele insele o experienta – si nu numarul de stele sunt garantia unei experiente unice  – daca este sa ma gandesc la hoteluri care m-au marcat, poate imi aduc aminte de acele riad-uri din Marrakech si Fez in care am stat, de fosta medersa din Khiva, Uzbekistan, de palatul nobiliar din Wroclaw, Polonia, de hotelul Hyatt din Belgrad si jungla lui din lobby, de Sea Sand Sun Pattaya si vilele sale imense, de tanti si fratele ei mult prea iubitor de fotbal de la pensiunea Baan Bua din Chiang Rai, de camerele dintr-un hotel din Jaisalmer, India care nu au prea fost schimbate de pe vremea lui Neagoe Basarab sau de paradisul floral din Hyatt Sanur in Bali. Unele sunt de 5 stele, altele, nu. Dar toate au avut ceva memorabil.

De asemenea, gastronomia poate fi memorabila – si nu e vorba doar de restaurante cu stele Michelin – de la Zeljo din Sarajevo unde am descoperit cei mai buni cevabcic din lume la pizzeria din Napoli unde a fost inventata pizza Margherita, de la mancarea fabuloasa de la Hotelul Pimalai din Koh Lanta la restaurantul Italian din Thamel, Kathmandu, de la micul restaurant japonez de unde observam cea mai aglomerata intersectie din lume la carnea aia de vita incredibila din micile restaurante chiliene, trecand prin cina romantica de la Lake Palace din Udaipur sau mancarea facuta acasa de o negresa din Trinidad, Cuba. Experientele provin si din hoteluri si restaurante, din evenimente si transport, din muzee si salt cu parapanta, din plimbare cu elicopterul la trecerea cu vaporasul pe sub cascada Niagara sau una din multele caderi de apa de la Iguazu.

Dar un consultant de calatorii trebuie sa fie creativ si in a crea evenimente in momente importante – de la cererea in casatorie pe Mont Blanc (cu pilotul care a ascuns florile si prajiturile) la cate si mai cate. Este omul care transforma un eveniment intr-o experienta unica. Si asta este foarte important atat in lumea de azi, cat si in lumea de maine. Si asta va face diferenta pentru orice agentie de turism care doreste sa aibe success si in viitor.

Nordis Travel asta isi doreste – sa creeze vacante unice, sa se uite la orisice detaliu, iar clientul sa nu-si bata capul cu cautat si rezervat. Pentru ca, credeti-ma, daca vrei s-o faci ca la carte, asta trebuie sa stii unde sa cauti, ce sa cauti si o  gramada de timp. Iar unii il au si altii nu. Si de aceea, cred ca viitorul este al consultantilor de calatorii.

Categorii:
Diverse

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest