Corona virus: Blue iti schimba datele fara taxa, la Wizz, nici o schimbare. In plus, declaratia departamentului turismului

Corona virus

De cateva zile incoace, forumurile de travel de pe Facebook sunt inundate cu oameni disperati care vor sa-si anuleze zborurile sau sa isi amane pentru mai incolo. Majoritatea sunt cei care au bilete spre Italia, dar am vazut si unii care vor sa-si anuleze zborurile si spre locuri unde nici nu s-a auzit de corona virus (da, exista si astfel de locuri). Am intrebat astazi la cateva companii aeriene plus am primit si o precizare (e drept destul de alambicat scrisa de la Ministerul Turismului) cu privire la refund sau amanari.

Blue Air – pentru zboruri pana pe 15 martie, iti poti schimba data sau cere banii inapoi pe bilete pe directiile Milano Malpensa / Bergamo, Torino, Bologna, Verona si Firenze FARA taxa. Doar trei aeroporturi se afla in zona nominalizata de autoritatile romane ca fiind zona de mare risc si in principiu, trebuie sa te supui unui regim de auto-carantina daca te intorci acasa (desi si aceasta decizie se aplica doar in cazul unor pasageri). In celelalte orase numarul de cazuri este nesemnificativ, dar venind in intampinarea spaimei pasagerilor, Blue a decis ca sa renunte la taxa de schimbare data.

Trebuie sa suni la Blue Air (schimbarea nu se poate face on-line) si sa soliciti noua data. Atentie, daca biletul pentru noua data costa mai mult decat biletul pe care l-ai achizitionat deja, vei avea de platit diferenta, dar NU si taxa de schimbare de 40 euro.

Poti sa optezi pentru schimbare data pentru zboruri pana la 15 martie. Daca ai zboruri dupa 15 martie, urmareste actualizarile pentru ca in functie de desfasurarea evenimentelor, perioada se poate prelungi.

 

Wizz Air – nici o schimbare fata de politica obisnuita. Iata raspunsul oficial Wizz Air (copy & paste). „Wizz Air monitorizează îndeaproape evoluția evenimentelor legate de Coronavirus și a luat măsuri de precauție proactive, în conformitate cu recomandările OMS. Membrii echipajului nostru sunt informați în mod constant cu privire la situație și au fost instruiți despre cum să identifice simptomele Coronavirusului. Avem la dispoziție procese adecvate de curățare a aeronavelor în caz de suspiciune cu privire la orice afecțiune contagioasă la bord. În plus, echipele de întreținere Wizz Air și personalul de la sol au ghiduri și proceduri clare în vigoare, așa cum sunt furnizate de producătorul nostru de aeronave și de autoritățile de sănătate pentru gestionarea eventualelor cazuri. Nu a existat nicio perturbare a zborurile Wizz Air, însă, dacă se vor estima întreruperi, pasagerii afectați vor fi anunțați direct. Nu există în prezent nicio interdicție de călătorie implementată în aviație în Italia, deci nu oferim compensații pentru pasageri dacă doresc să își anuleze zborurile.”

Deci, daca vreti sa va schimbati datele de zbor, trebuie in continuare sa platiti taxa de schimbare bilet de 30 – 40 euro plus eventualele diferente de pret pentru data noului bilet. De cele mai multe ori este mai ieftin sa iti cumperi un bilet nou decat sa-l schimbi pe cel vechi.

Urmariti de asemenea daca zborul la care aveti bilet nu este anulat. In general, romanii cumpara bilete de avion pe ultima suta de metri si ma astept ca in urmatoarele zile, Wizz Air (si toate companiile aeriene in general) sa fie afectate de faptul ca avioanele ar urma sa zboare goale si atunci pot aparea anulari. Si in caz de anulari, puteti sa va recuperati banii sau sa schimbati datele gratuit. Dar asta nu cred ca vor fi schimbari prea mari in urmatoarele 1 – 2 saptamani. Poate deloc.

 

TAROM – compania nationala zboara doar la Roma unde numarul de cazuri de corona virus este infim. Daca vreti sa anulati sau sa schimbati datele trebuie sa contactati o agentie TAROM. Mai multe amanunte puteti citi aici.

 

Ryanair – nu am informatii, inca nu mi-au raspuns. Daca imi raspund, o sa fac un update aici sau pe Facebook

 

In cursul zilei mi-a venit un comunicat de la Departamentul Turism din partea Ministerului Economiei si bla, bla, bla, bla (fostul Minister al Turismului). Iata ce zice comunicatul (pe langa sa fim precauti si atenti): „În toate cazurile în care există contracte care reglementează raporturile dintre agenții de turism și călători, acestea trebuiesc respectate și numai în cazul celor care urmau să se deplaseze în zonele grav afectate din China, respectiv provincia Wuhan, dar și în alte orașe precum Beijing, Shanghai și Shenzhen, cât și în Nordul Italiei, să se poarte discuții cu operatorii economici din turism pentru a găsi cele mai bune soluții pentru consumatori. Din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare”.

Ce inteleg eu este ca daca ati cumparat servicii turistice de la agentii de turism pentru China (din nou, ca orice comunicat al vreunui organism de stat este ambiguu pentru ca nu mentioneaza clar daca e vorba de toata China sau doar de orasele mentionate – chiar si asa comunicatul este dubios redactat pentru ca nu exista nici o provincie Wuhan. Exista doar orasul Wuhan si daca vrei sa spui regiunea in care se afla si orasul Wuhan, ei bine, provincia respectiva se numeste Hubei, nu Wuhan. Dar ma rog, ministerul turismului nu are de unde sa stie prea multa geografie. Daca hai China, ca China, poti sa interpretezi ca e vorba de toata China (dar din nou, este si Hong Kongul inclus aici ?), aia cu Nordul Italiei este tulburator de vag. Guvernul Romaniei a nominalizat ca regiuni de risc regiunile Lombardia si Veneto. Dar ministerul nu stie ca Italia de Nord cuprinde inca cel putin 5, maxim 7 regiuni (Aosta, Piedmont, Liguria, Trentino-Alto Adige si Venezia-Friuli-Giulia, hai cu un pic de chin si Emilia Romagna si Toscana). Deci, agentiile de turism trebuie sa dea inapoi banii pentru orice produs turistic vandut in aceste regiuni sau doar in cele doua puternic afectate ? Mister.

In plus, in partea a doua a comunicatului aflam ca „Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, „Prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”. Prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 “o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”

 

Ce inseamna totusi „locul de destinatie” si „vecinatatea imediata”. In cazul Chinei, poti sa anulezi fara probleme si penalitati, primind toti banii inapoi daca ai cumparat produse turistice in India, Laos, Vietnam, Japonia, Kazahstan, etc – care toate sunt tari vecine cu China, deci aflate in vecinatatea imediata ? Iar in cazul Italiei de Nord, poti fi rambursat pentru orice produs in Austria, Elvetia, Franta sau Slovenia ? Mister.

Cred ca in principiu, se pot lua banii inapoi pe orice tur in China sau care pot cuprinde cele 11 localitati din Italia aflate in carantina totala. Cele 11 localitati nu sunt localitati turistice, deci nu se pune. Atunci iti poti lua banii inapoi daca ai cumparat produse turistice din Lombardia si Veneto ? Sau din toate cele 5 – 7 regiuni ale Italiei.

Deci, atat legislatia (ca de obicei vaga), cat si comunicatul de presa nu spun nimic. Ci doar arunca pisica moarta la negocierile (care de obicei se lasa cu „sange” intre clienti si agentii – care se afla intre ciocanul faptului ca ei nu-si pot recupera banii de avion (daca au avut proasta inspiratie sa cumpere bilete de avion de la Wizz) si poate nici de la cazari (care uneori cer plata in avans nerambursabila).

Recomandarea mea ? Discutati cu agentia de turism si fiti flexibili – legea este proasta si poate fi interpretata in orice fel.

Etichete:
Categorii:
Stiri COVID-19

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest