Rute noi din Bucuresti – destinatii pe care trebuie sa le aveti in vedere, nu stiu cat vor exista

Aeroport Otopeni

Acum ceva timp, am scris despre faptul ca din cand in cand apar diverse destinatii noi deservite direct din Bucuresti ale unor companii aeriene care e posibil sa nu fie operate pentru prea mult timp. Unele dintre ele sunt subventionate, adica autoritatile locale platesc pentru ca sa existe zboruri directe pentru a incuraja turismul. Se stie ca atunci cand apare un zbor direct, numarul de vizitatori creste brusc. Imi aduc aminte doar de zborurile spre Batumi (Georgia), Gran Canaria, Riyadh, Bergen, Aqaba, Eilat, chiar si Amman-ul operat de Ryanair care fusera si se dusera. Si in cazul ultimelor, nu neaparat datorita razboiului, au fost anulate cu ceva timp inainte de razboi.

Asa ca in articolul de astazi, m-am gandit sa va atrag atentia asupra unor destinatii noi si interesante, dar care s-ar putea ca mai devreme sau mai tarziu, companiile aeriene sa renunte la ele. Nu este obligatoriu, dar e un risc destul de mare pentru ca nu stiu cat de profitabile pot fi.

 

Tirana (Wizz Air si Ryanair). Am fost surprins sa afla ca la distanta de cateva zile, atat Wizz Air, cat si Ryanair sa anunte zboruri Bucuresti – Tirana. Dupa ce am sapat un pic, am descoperit ca aceste companii au anuntat simultan zboruri din Tirana spre zeci de destinatii europene. Era evident un proiect al Ministerului Turismului din Albania de a creste numarul de turisti si cred ca au bagat o gramada de bani. Albania este o destinatie absolut interesanta. Iesita din marasmul comunism ca o tara ermetic inchisa, cu o situatie economica si sociala inca si mai catastrofala decat a Romaniei, cu un fenomen tip Caritas care a dus la razboi civil (Romania a evitat razboiul civil dupa prabusirea Caritasului), Albania a fost prima tara pe care am vizitat-o si mi-a dat o idee cum ar putea arata Africa (in momentul in care am ajuns prima oara in Albania in 1999). Intre timp, tara a crescut enorm, s-a dezvoltat, s-a europenizat in viteza, dar continua sa aibe un aer balcanic, destul de exotic. Se poate zbura in Tirana si de acolo sa vizitati niste locuri faine din jur – orasul si plajele de la Durres, castelul lui Skendenbeg de la Kruja si orasul istoric Berat, “orasul celor 1000 ferestre”. Daca vei inchiria o masina, te poti duce si in orasul sudic Gjirokaster cu ale sale case-fortarete, pe plajele mai putin aglomerate ale tarii, chiar si in nord. Apropos, nici Muntenegru nu e departe.

Leipzig (Wizz Air) – primul zbor direct intre Romania si fosta RDG a debutat pe 20 iunie 2024. Stiu data pentru ca am fost pe acest zbor, ducandu-ma la campionatul european de fotbal EURO 2024. Comunitatea romaneasca din fostul RDG este relativ restransa, iar Germania nu este exact o mega-destinatie de turism pentru romani, dar este pacat, sunt foarte multe obiective turistice minunate acolo. Leipzig poate fi o destinatie excelenta de citybreak, Dresden, Florenta Nordului fiind destul de aproape. Sigur, exista si zone naturale foarte faine, munti nu foarte inalti, o zona minunata de drumetie – se numeste Elvetia Saxona :).

Salerno (WIzz Air) – aflata pe splendida Coasta Amalfitana, Salerno este punctul de plecare in a vizita una dintre cele mai spectaculoase zone costiere ale Italiei. Spectaculoasa, dar si incredibil de aglomerata mai ales vara cand traficul pe ingustele si alambicatele sosele de munte devine un calvar. Aceasta este o ruta noua a Wizz Air care incepe odata cu orarul de iarna la finalul lunii octombrie. Cand vremea este in general buna si hoardele de turisti ceva mai mici.

Trieste (Wizz Air) – poate cel mai cosmopolit oras al Italiei – aflat sub ocupatie austriaca pana in 1918, locuit de secole de italieni, germani si sloveni, Trieste este o destinatie mai putin vizitata a Italiei si pentru ca este excentrica – este fix pe granita cu Slovenia. Daca luati in considerare un city break la Trieste, ganditi-va ca destul de aproape se afla si Ljubljana, frumoasa capitala a Sloveniei, spectaculoasa pestera Postojna si orasele istorice din Istria (inclusiv aceea, stiti voi care unde romanii se opresc sa se pozeze cu semnul de intrare in oras)

Marrakech (Wizz Air) – ohoho, orasul asta fabulos. Este primul zbor de linie direct intre Romania si Marrakech, nici nu stiu cum a aparut asa deodata, nu cred ca marocanii o subventioneaza, dar cine stie. Agentiile de turism romanesti au incercat sa introduca zboruri charter spre Marrakech, dar nu au prea avut succes – unii au anulat zborurile inainte de a incepe, altii au operat cateva rotatii si s-au oprit. Posibil, Wizz Air sa aibe un success mai mare, tinand cont ca Marocul se preteaza excelent pentru excursii pe cont propriu, iar Marrakech poate fi o destinatie superba de city break. Nu stiu cat va mai fi operat zborul, asa ca grabiti-va.

Jeddah (Wizz Air). Arabia Saudita investeste enorm in turism, si stand pe trilioane de petro-dolari, nu vorbim de bani putini. Asa ca a dat ceva si la Wizz Air sa zboare in destinatii aflate pe lista lor tertiara de interes cum ar fi Romania. Initial au fost zboruri si spre Riyadh, dar au fost discontinuate, iar Jeddah-ul a fost taiat de asemenea de pe lista la final de martie 2024. Spre surpriza mea, a revenit pentru toamna aceasta, dar nu stiu cat timp va mai dura. Desi Jeddah este pretabil pentru un citybreak mai scurt (poate la pachet cu invecinata Medina unde poti ajunge cu un tren de mare viteza), problema majora o reprezinta costul mult prea piperat al vizei – 131 USD ! IMENS. Totusi, daca vrei sa vizitezi Arabia Saudita si ai niste locuri cu adevarat faine care le poti vedea, poate inghiti in sec si platesti viza. Desi cum ziceam Jeddah – Medina ar fi pretabil pentru un city break interesant, datorita costului vizei, nu se prea justifica sa te duci acolo doar pentru un weekend prelungit. Dar pentru o vacanta mai lunga, da.

Cracovia (WIzz Air). Frumoasa fosta capitala istorica a Poloniei este o bijuterie de oras care merita vazuta cu varf si indesat. In apropiere, se afla si statiunea Zakopane, statiune de munte cu a sa comunitate interesanta de gurali, urmasi ai unor ciobani romani care s-au stabilit in zona acum circa 500 ani. Wizz Air a mai lansat zboruri spre Varsovia, dar le-au inchis relativ repede, asa ca as zice ca daca vreti sa aveti un city break in acest oras minunat, ar fi o idee foarte buna :).

Bordeaux (HiSky) – o destinatie obligatorie pentru iubitorii de vin, dar nu numai. Bordeaux este un oras tare fain, cu o gastronomie excelenta si un oras vechi care merita vizitat. Ulterior, poti vizita unele din numeroasele crame de langa oras pentru a degusta vinuri faimoase in toata lumea. O destinatie faina de un citybreak de weekend. Blue Air a mai incercat destinatia aceasta inainte de pandemie si nu a functionat, a renuntat destul de repede la ea. Nu stiu de ce HighSky a ales-o, dar zic ca e pe lista rosie “endangered” a destinatiilor deservite direct din Bucuresti.

New York (HiSky) – anuntata cu mare pompa, reflectata in toata mass-media, nu cred ca este o ruta care sa fie profitabila. Am scris mai demult de ce aceasta ruta nu va avea success si e posibil sa nu opereze prea mult timp. Motivele in cateva cuvinte – numarul redus de pasageri (acesta ar creste semnificativ daca SUA va renunta la vize. Daca Trump iese presedinte, asta nu se va intamplat mai repede de urmatorii 6 – 8 ani, adica dupa incheierea mandatului sau, daca iese Kamala, e posibil, dar nu probabil sa discutam ceva in vara lui 2025). In al doilea rand, HighSky nu are feedere – adica sa aibe o retea mare de rute regionale care sa aduca pasageri la Bucuresti pentru a zbura pe New York. Nici macar Air France sau British Airways nu ar putea sa sustina cursele de New York avand pasageri doar din Paris si Londra. Ca idee, compania poloneza LOT (si e vorba de o companie mare) a esuat cu zborurile Budapesta – New York (si ungurii nu au nevoie de vize pentru SUA, iar Budapesta este o mega destinatie turistica) datorita lipsei de feedere, iar Air Serbia are nu mai putin de 25 de rute de feedere pentru zborul lor de New York. HighSky are vreo 4, toate cu un potential “imens” de trafic – Oradea (din octombrie), Timisoara, Cluj si Chisinau !

Luxemburg (Luxair) – desi nu are niste obiective turistice extraordinare, capitala Marelui Ducat este un oras placut care merita vizitat. In plus, si zona are niste orasele foarte simpatice – atat in Germania, cat si in Franta invecinata.

Riga (Air Baltic) – zona tarilor baltice este magnifica, orasele-capitala sunt niste bijuterii arhitecturale, dovada ca ma voi duce sa le vizitez pentru a treia oara in cateva zile. Air Baltic este la a treia aventura in Romania, in cazul celorlalte doua, zborurile au fost taiate destul de repede. Chiar si TAROM a avut o ruta spre Riga acum vreo 15 ani (am si zburat cu ei), dar nu a facut prea multi purici. Nu stiu cand se va termina a treia aventura Air Baltic la Bucuresti, asa ca va recomand sa va grabiti. Riga (si invecinatele Vilnius si Tallinn unde poti ajunge usor cu autobuzul) sunt niste bijuterii de orase.

 

O toamna calatoare sa aveti !

 

Comentarii

  • Nadir Acmola spune:

    Süper destınatıı, toate cele de maı sus. Eu vreau sa ajung ia Jeddah sı New York, ın toate celelalte am ajuns

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest