Drumul spre China – episodul 1

1. Drumul spre China: Turcia - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Kazahstan - China

Doua dintre articolele care au avut succes la cititori au fost cele in care descriam cum poti sa ajungi cu trenul in India sau overland pana la Cairo. Si e normal, multa lume are inca fascinatia caravanelor, a Drumul Matasii, a calatoriilor unor Marco Polo, dar si a spatarului Nicolae Milescu. Overland-ul este de asemenea un prilej extraordinar de a vedea locuri superbe, monumente incredibile, dar si a cunoaste oameni deosebiti, fie localnici, fie calatori cu care la un moment dat poti sa imparti o bucata de paine, un bol de orez sau un scaun de autobuz… Astazi sper sa va mai “hranesc” imaginatia cu o alta idée la fel de indrazneata, dar care odata parcurs v-ar oferi amintiri pentru o viata – “Drumul spre China” trecand prin Turcia, Iran si Asia Centrala. Daca spre India, exista un trail destul de bine conturat si cu putine divagatii, spre China, poti sa gasesti diverse rute. Unii sunt fascinati de Transiberian, de drumul fara sfarsit prin taiga, de vodca impartita cu colegii de drum.

Am prezentat acum ceva timp povestea lui Tudor care a facut o parte din Transiberian pe tren pana la lacul Baikal si mai departe a continuat cu mashrutka (maxi-taxi-urile rusesti), taxiul sau autobuzul pana la Beijing. O alta optiune, de asemenea, 100% feroviara este ceva mai la sud: Bucuresti – Kiev, apoi schimb pentru trenul Kiev – Almaty, in Kazahstan si de acolo mai departe spre Urumqi in China, apoi inca un tren in directia Beijing eventual via Xian. Daca in prima versiune, traversezi Ucraina, Rusia si Mongolia, ia a doua, ai parte de Ucraina, Rusia si Kazahstan.

Astazi va prezint varianta cea mai variata si frumoasa din punctul meu de vedere, o varianta care trece pe la sud si pe care sper sa o fac vreodata… Asa ca, hai la drum spre China !

Drumul spre China: Bucuresti – Istanbul

Primul segment este destul de batutul Bucuresti – Istanbul. Ai tot soiul de oportunitati: autocarul poate costa de la 100 lei / 24 euro (cu Murat) pana la 200 lei / 48 euro cu Eurolines care va paseaza la partenerul Marina Travel (de evitat, am un feedback nasol de la cineva care a fost recent cu ei). Trenul ne loveste cu 40 eur cu plecare la 12:00 si sosire in Istanbul taman a doua zi la 8:00, iar avionul ca idée, poti gasi si cu 50 euro cu Pegasus. Se pare ca in momentul de fata se lucreaza la calea ferata in zona Istanbul si trenul nu mai ajunge pana in gara Sirkeci, gara terminala aflata la doi pasi de Bosfor, dar si de zona istorica, in acest caz, ultima parte a traseului fiind efectuata cu un autocar.

Ajunsi la Istanbul, eu zic ca nu puteti sa ratati acest oras splendid – monumente remarcabile (Catedrala Sf. Sofia, Moscheea Albastra, Bazarul sau Palatul Dolmabahce), o bucatarie splendida, o plimbare pe Bosfor, poate si niste dansuri din buric te pot motiva inainte de marele salt spre Asia. Pentru mai multe amanunte, uitati-va aici !

Istanbul – Teheran / Iran

Primul mare salt il recomand sa-l faceti tot cu trenul. Plecarea este din gara Haydarpasa aflata in zona asiatica a Istanbulului (de la gara Sirkeci, coborati pana la malul apei, in Eminonu, cam 500 metri si de acolo luati un ferry-boat transcontinental (adica peste Bosfor) pana la gara Haydarpasa. Trenul se numeste Trans-Asia Express si pleaca odata pe saptamana, marti seara, facand 3 zile pana la Teheran. Drumul este format din 3 segmente: Istanbul Haydarpasa – Tatvan (pe malul lacului Van), transbordare pe ferry pana in Van si de acolo tren iranian pana la Teheran. Detalii concrete: plecare Istanbul Haydarpasa – marti la ora 23:55, ajungeti la lacul Van joi la ora 14:50, iar plecarea din Van este joi la 21:54, ajungand in Teheran vineri seara la 20:20 dupa 66 ore si 20 minute, inshallah !

Loc la cuseta clasa I costa 50 euro (40 euro biletul + 10 euro cuseta), iar masa pe tren este buna si relativ ieftina (iar odata urcat in trenul iranian chiar deosebit de ieftina).

V-as fi sugerat sa faceti o pauza in Van pentru a descoperi urmele civilizatiilor anatoliene din jur, dar din pacate, urmatorul tren este de abea luni (trenul Damasc – Teheran via Turcia), asa ca duceti-va mai departe, spre Teheran.

Ajunsi la Teheran, sincer, merita o pauza in care sa descoperi o tara deosebita cu oameni de o ospitalitate de neegalat. Poate Teheranul nu este cel mai placut oras din Iran, daca aveti ceva timp, v-as recomanda sa stati cateva zile si mai ales sa mergeti mai la sud, cel putin la Esfahan pentru a cunoaste din frumusetile locului.

Pentru ce poti face in Iran, puteti sa va faceti o idée aici.

Teheran – Mashad / Iran

Daca pana aici, drumul este identic cu cel spre India, de aici trebuie sa ne despartim… Drumul spre India continua spre Pakistan, spre sud-est, in timp ce drumul spre China continua spre est… Si pasul urmator este spre Mashad.

Exista trenuri frecvente care fac cam 12 – 14 ore (inclusiv trenuri care sa circule noaptea), dar daca iei cuseta, vei avea parte de un loc caldut, confortabil, apa minerala gratis si un ziar cu ajutorul caruia sa-ti exersezi cunostiintele de farsi (cu grafie araba). Eu v-as recomanda sa luati un tren care pleaca in jur de 18:00 – 19:00 din Teheran pentru a ajunge pe la un rezonabil 8 dimineata in Mashad. Pretul este de circa 10 dolari (7 euro).

Merita sa petreci cel putin o zi in Mashad. Este locul cel mai sfant din Iran pentru ca aici este ingropat cel de-al 8-lea imam shiit, Imam Reza si unicul imam shiit ingropat in Iran. Incearca sa-ti faci rost de cazare in avans – nu mai putin de 25 milioane de pelerini vin la Mashad in fiecare an, iar daca pici si in jurul vreunei sarbatori, poti avea mari probleme cu gasitul unui loc pe tren sau autobuz sa nu mai zic de cazare. Aceste date “critice” sunt in jurul Anului Nou Iranian – Now Ruz (pica in jur de 20 martie), in sezonul de pelerinaje corespunzand cu vacanta de vara (iunie – iulie)si in lunile de Moharram si Safar si mai ales de Ramadan (date fluctuante, verifica). Singurul loc care merita vizitat – si inca cu varf si indesat este complexul Haram, mausoleul Imamului Reza, un complex in plina expansiune cu noi si noi cladiri aparand ca ciupercile dupa ploaie. Nu vei avea acces pana in inima complexului, acolo unde se afla moastele Imamului, dar vei putea sa mergi linistit cam peste tot, dar poate fi o experienta putin traumatizanta – imensa majoritate a pelerinilor plang si jelesc si asta din suflet, comemorand martirajul Imamului Reza (desi pare ca s-a intamplat recent, martirajul dateaza hat, din anul 818, cand a fost asasinat de califul Mamoun, fiul celebrul Harun al-Rashid cu struguri otraviti)… Pe un ton mai vesel, probabil te vei imprieteni repede cu cupluri de tineri “in love” – Mashad este o destinatie favorita pentru tinerii casatoriti, poate si datorita ideii ca Imamul le va binecuvanta casnicia. Iar un alt punct pozitiv – vei bea Coca Cola “la ea acasa” – toate produsele Coca Cola care impanzesc Iranul sunt produse la fabrica din Mashad.

Pentru amanunte cu privire la caile ferate iraniene, aruncati o privire aici (motorul de cautare trenuri merge insa din cand in cand si atunci numai din mila lui Allah).

Mashad – Mary / Turkmenistan

Astazi veti trece dintr-o tara care vi se parea pana acum inchisa, dar nu e, intr-una care probabil o credeati deschisa, dar nu e… Turkmenistanul este un stat similar Coreii de Nord cu singura diferenta ca Dear Leader (actualul) incearca sa se distanteze de Great Leader (fostul faimos Turkmenbashi, tatal tuturor turkmenilor), incercand sa pastreze un regim dictatorial fara concurenta in lume exceptand Coreea de Nord. In principiu, daca tot ajungeti prin Turkmenistan, cred ca merita sa va luati o viza turistica (si ghidul obligatoriu) pentru a vedea cate ceva din aceasta fascinanta tara a desertului… Daca nu, puteti lua doar o viza de tranzit si incercati sa iesiti cat de repede spre Uzbekistan.

Dar, s-o luam pe rand. Din Mashad spre punctul de frontiera Sarakhs puteti sa luati trenul, autobuzul sau maxi-taxiul (cunoscut sub numele de saravi). Primul tren pleaca pe la 10 dimineata si face 3 ore inshallah, dar ajungi la o ora cam tarzie sa traversezi granita. Autobuzul, dar mai ales taxiul sunt mai rapide si le poti lua de la primele ore ale zilei … daca pleci la 6 din Mashad cu vreun saravi, poti ajunge in Sarakhs pe la 8 dimineata, iar soferul in mod automat te va indragi si te va livra nu in autogara din oras, ci direct la punctul de trecere frontiera. Cam vreo 5 euro o sa te coste distractia.

Dupa ce rezolvi problemele de stampilat cu destul de eficientii iranieni, ia un microbuz pana la punctul de frontiera turkmen (atentie, acesta se inchide la ora 16:00, ora Iranului, 17:30 in Turkmenistan !) Microbuzul cu greu va costa mai mult de 2 euro. Odata ajuns in granita turkmena (atentie, trebuie sa fi fix in ziua indicate pe viza !), o sa urmeze circul completarii unui volum intreg de declaratii … Nu va grabiti sa va ganditi ca primul formular pe care il primiti este cel mai aiurea formular care l-ati completat vreodata in viata, urmatorul va fi inca si mai nenecesar. Singurul document care realmente conteaza este cel in care declarati valuta cash – e obligatoriu ca cifra care o veti declara la iesirea din tara sa fie mai mica, altfel veti avea probleme.

Laboriosul proces de intrare in paradisul turkmen poate dura intre 1 si 3 ore, asa ca daca ajungeti mai repede, mai bine, mai ales ca dupa pranz, pe granicerii turkmeni ii va lovi somnul.

De la granita, mai sunt 10 km pana in orasul Saraghs, dar singura ta sansa este sa te ia cineva, de acolo cu putina bafta poti ajunge la Tejen si de aici e plin de mashrutki pana la Mary. Toata aceasta trambalare te-ar putea costa vreo 5 euro una peste alta. Daca iti doresti putin comfort, gaseste pe cineva cu o Lada pre-istorica care o sa-ti aduca aminte de masinile pilotate de Fred & Barney care te va duce pana la Marv pentru oricat intre 10 si 20 euro. Hai sa zicem 20.

Mary este orasul stalinist tipic – spartan, cladiri produse pe banda, spatii verzi imense si cam atat. Dar are un lucru rar prin zona – cateva hoteluri, unele cu apa !

Viza de tranzit in Turkmenistan iti va oferi minim 3 zile de tranzit. Daca poti, incearca sa obti mai multe zile, petru ca eventual, sa dai o fuga in capitala Ashabat pentru a vedea minunile construite de maretul conducator sau cel putin ruinele de la Merv langa Mary. N-ati auzit de Merv ? Ei bine, a fost una dintre cele mai stralucitoare orase de pe Drumul Matasii, un adevarat oras pe langa oraselele Bagdad si Cairo sau comunele numite Roma si Constantinopole. A fost unul dintre cele mai ilustre centre intelectuale ale lumii, dar a fost ras de pe fata pamantului si intreaga populatie ucisa de catre Gingis Han in 1221 (populatia estimata era de 300.000 oameni). E obligatoriu sa ai mijloc de transport propriu si un ghid ca sa merite vizita.

Dar despre drumul mai departe spre Beijing, un bob zabava, pana in episodul de maine !

Obiective turistice Turcia: Sf Sofia Istanbul.JPG

Drumul spre China: Catedrala Sf. Sofia din Istanbul

Obiective turistice: Turcia Galata Istanbul

Turnul Galata

Obiective turistice Turcia: Moscheea Albastra Istanbul.JPG

Moscheea Albastra (Sultanahmet)

Obiective turistice Turcia:va e sete.JPG China

Daca va e sete, suc de portocale sau rodii

Obiective turistice Turcia: va e foame, rahat Istanbul - Drumul spre China

Daca va e foame, un munte de rahat turcesc 🙂

Imagini Iran: cuseta tren Iran Drumul spre China

O cuseta iraniana

Imagini Iran vagon restaurant Iran. Drumul spre China

Vagon restaurant iranian

Imagini Iran: mancare pe tren Iran Drumul spre China

Iar ca cina, un kebab excelent ingropat in orez !

Imagini Iran: Gara Teheran Drumul spre China

O sa fi fericit cand o sa vezi aceasta cladire: gara Teheran (la 66 ore de la plecarea din Istanbul)

Obiective turistice Iran: Palatul Golestan, Teheran drumul spre China

Palatul Golestan, Teheran

Obiective turistice Iran: Palatul Golestan, Teheran, Drumul spre China

In interiorul palatului

Obiective turistice Iran: Azadi Tower, Teheran Drumul spre China

Turnul Azadi

Obiective turistice Iran: Mausoleu Imam Reza Mashad Drumul spre China

Mausoleul Imamului Reza din Mashad

Obiective turistice Turkmenistan: Moschee Mary Drumul spre China

Si in fine, moscheea din Mary, Turkmenistan

 

Comentarii

  • Ca de obicei, o iau razna când începi cu planuri d-astea! 🙂 Ptr Turkmenistan ai încercat să iei viză? Sunt curios câte milenii durează până îţi aprobă…sună fabulos să ajungi acolo, şi eu vreau să văd „minunile” Ashabadului, dar niciodată nu m-am gândit că se poate obţine viză turistică în timp rezonabil. Aştept episodul 2 în care sper să se menţină aceleaşi tarife la transport:)

    Dudian 11 mai 2011 9:42 Răspunde
    • Din cate am aflat, nu tine deloc chiar asa de mult… pana si la Coreea de Nord am luat viza intr-o saptamana 🙂
      Despre transport – intr-unul din episoade o sa scriu despre logistica si costuri (transport, vize, etc, etc). Pentru traseul asta, vizele costa mai mult decat transportul 🙂

      Imperator 11 mai 2011 11:01 Răspunde
      • Pentru Turkmenistan viza de tranzit de maxim 5 zile este singura disponibila la pret rezonabil (cea de turist de oricate zile vrei presupune aranjamente scumpe cu un agent autorizat in Turkmenistan, am auzit costuri de 150$ pe zi).

        La Bucuresti viza de tranzit pentru Turkmenistan se poate obtine in 2-3 zile. Insa regulile se schimba periodic pentru o tara atat de birocratica.

        La ambasadele Turkmenistantului din Istanbul si Teheran ar trebui sa se obtina si acolo rapid fara bilet de iesire – in termen de maxim o saptamana lucratoare (nu stiu exact cat de rapid pentru romani, presupun ca la fel de OK ca si pentru polonezi).

        Big Bule 11 mai 2011 11:46 Răspunde
  • Foarte tare traseul! Pe asta incercai sa ma convingi si pe mine sa ma duc acum un an ;)) Imi faci pofta de drum Cezare!

    Cred ca ar fi bine de mentionat si cand poate fi facut acest traseu, ca perioada din an, ca sa nu prinzi caldurile alea mari.

    Si… pe cand? ;))

    Miruna 11 mai 2011 9:47 Răspunde
    • Da, asta era traseul care il propovaduiam 🙂 Cel mai bine – primavara si toamna, iarna e frig rau, vara mult prea cald

      Imperator 11 mai 2011 11:02 Răspunde
      • Citesc povestirile tale de calatorie si visez… Ai putea sa-mi spui cat mai sunt de actuale informatiile avand in vedere ca au trecut 4 ani? Si daca nu e periculoasa calatoria prin Iran, stiindu-se ca e alta cultura si reguli foarte stricte mai ales in ceea ce priveste religia? Si ai putea sa-mi spui daca ai mai publicat undeva date despre vize, costuri, si alte informatii utile? Unde as putea sa te mai citesc pe acest subiect? Multumesc pentru vise!

        iuliana 16 iulie 2015 10:04 Răspunde
        • Iranul este la fel de safe ca oricand in ultimele cateva decenii (exceptand granita cu Afghanistanul si Pakistanul). Este probabil una dintre cele mai safe tari din lume in care se poate calatori. Am scris 2 seriale, una de cand am fost in 2009 si a doua oara de anul trecut.
          Vize – in principiu se pot obtine si on arrival pe aeroportul Imam Khomeini, dar reglementarile sunt ambiguu, cel mai bine, fa rost de o invitatie de la o agentie de turism iraniana si ia viza de la ambasada din Bucuresti.
          Tot ce am scris despre Iran gasesti aici: http://www.imperatortravel.ro/categoria/destinatii/orientul-apropiat/iran

          Imperator 16 iulie 2015 10:22 Răspunde
  • mi-ar place tare si mie, daca ar exista meseria de turist ar fi tare fain si as munci cu spor:)

    SORIN 11 mai 2011 15:31 Răspunde
    • Exista, dar nu sunt foarte multe posturi disponibile 🙂

      Imperator 11 mai 2011 16:55 Răspunde
  • In septembrie 2010 am fost la Istanbul cu trenul. Desi citisem pe internet ca ultima parte de drum se face cu autocarul la agentia de bilete mi s-a comunicat ca trenul ajunge la pana la gara Sirkeci fara probleme. Insa nu la 8 am ci 4 ore mai tarziu!

    Iotzky 11 mai 2011 20:34 Răspunde
    • Restrictiile se aplica din martie, deoarece sunt lucrari la un pod de cale ferata la granita bulgaro-turca. Pe 1 martie m-am intors de la Istanbul cu ultimul tren care circula normal :))
      Pe Bucuresti-Istanbul, trenul a ajuns cu ora intarziere, iar la intoarcere a ajuns cu 1 minut mai devreme decat era programat :))

      Alex 13 mai 2011 12:00 Răspunde
  • Nici daca ar merge toate trenurile cu viteza Maglevului nu mi-ar ajunge concediu pentru un astfel de circut…:( Suna tentant, o sa il trec in agenda pentru vacantele pe cand ma voi pensiona, peste vreo 30 de ani …:)

    Maria 11 mai 2011 23:55 Răspunde
  • Pingback: Tao Te Ching romana | zing.ro

  • Ei bine, traseul descris de Cezar se poate face si pe bucati… eu de exemplu l-am impartit in trei… avantajul fiind ca vezi mult mai mult din fiecare tara. Turcia de Est este extraordinara, am ajuns cu masina proprie intr-un tur de aproape 7000km acum trei ani. Doar in Iran am calatorit 17 zile (cu mijloace locale), iar cea mai interesanta parte mi s-a parut partea de vest acum doi ani. Anul acesta deja mi-am luat bilete de avion pentru a vedea Uzbekistan, Turkmenistan si din nou Iran (partea de est si nord)… Anul viitor voi relua drumul matasii din Almaty intrand in China. Eu zic ca se poate si asa, depinde de ce timp are fiecare la dispozitie… si dorinta pentru slow-travel.

    codrin77 14 mai 2011 23:33 Răspunde
  • Buna,as vrea sa va intreb si eu daca se poate merge cu trenul in China,nu stiu daca e posibil dar sper sa fie asa fiindca ma tot gandesc cum pot ajunge in China fara avion,as vrea sa plec intr-o mica calatorie vara asta…

    Ramona 21 februarie 2018 23:58 Răspunde
    • Da, se poate cu Transsiberianul. Exista tren direct de la Moscova la Beijing.
      Iei tren de Chisinau. Acolo schimbi pentru trenul de Moscova. Si de acolo, ai tren direct la Beijing. Pe vremuri, exista tren direct Bucuresti – Moscova, dar aparent, nu mai exista.

      Imperator 22 februarie 2018 7:38 Răspunde
  • Multumesc frumos

    Ramona 23 februarie 2018 10:33 Răspunde
  • Stiti,vreau sa va intreb cate ore fac pana in China cu avionul

    LaraVioletta 27 februarie 2018 13:44 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii