Overland Africa: Legendarul drum de la Cairo la Cape Town. Episodul 1: Cairo-Nairobi

5. sosele Etiopia.JPG

Am promis, la un moment dat, ca voi continua seria de drumuri legendare, cum ar fi cu trenul spre India sau drumul spre China cu inca unul… este vorba de legendarul “Overland Africa” de la Cairo la Cape Town. Cand te uiti pe harta Africii la acest drum, te apuca sperietura si crezi ca este imposibil de facut. Ei bine, nu e chiar asa de imposibil, e drept, conditiile de calatorie sunt pe alocuri destul de inconfortabile, faci foarte mult, dar, cu mici exceptii, zonele prin care trece Cairo-Cape Town sunt zone destul de sigure, iar de cand chinezii s-au infipt serios in continentul negru, ca prin minune, soselele au devenit foarte practicabile… Xie, xie, frate galben!

Cu ceva timp in urma, am descris drumul terestru de la Bucuresti la Cairo, trecand prin Bulgaria, Turcia, Siria si Iordania, deci, iata-ne la Cairo, gata sa pornim in marea aventura transafricana. Despre Cairo am scris, puteti sa petreceti, linistit, o saptamana prin capitala egipteana si sa nu va saturati. Este, de asemenea, un loc bun de luat vize, pentru ca marea majoritate a tarilor africane au ambasada aici. Dar sa nu sarim inca la vize.

Cairo-Asswan

Ai optiunea trenului si a autobuzului. Prefer varianta trenului pentru ca este comod, ieftin si bun. Am luat un tren de noapte acum cativa ani si pot spune ca am fost impresionat de calitatea vagonului, dar si a serviciului. Aveti optiune de tren de zi (expressul pleaca la ora 8:00 din Cairo Ramses si ajunge la Aswan la ora 21:00, taman bine pentru o cina pe unul din vapoarele-restaurant de pe Nil) sau de tren de noapte, preferate de turisti (din ora in ora de la 19:00 la 23:00, sosesc la Aswan intre orele 7:20 si 11:25). Teoretic, turistii straini pot lua doar anumite trenuri, mai precis cele mai scumpe (overnight de luxe sleeper) care costa mult (60 USD), dar, daca cumperi bilete online, poti sa cumperi orice tip de bilete la orice tren (eu am mers cu clasa a II-a si a fost super OK). Biletele luate online costa 57 de lire egiptene (7 euro) la clasa a II-a si 113 lire (14 euro) la clasa I.

La Aswan puteti sa vizitati un frumos templu antic la Kalabsha, dar si sa va plimbati chiar si o zi intreaga cu felucca pe Nil printre ostroavele de la cataracta Nilului. Si e bine sa va obisnuiti cu navigatul pe Nil, pentru ca mai departe nu poti sa mergi decat cu vaporul!

 

Aswan-Wadi Haifa

E musai sa fiti gata de plecarea lunea din Aswan, pentru ca atunci este unica zi in care feribotul de Sudan opereaza. Bilete puteti cumpara inca din Cairo, de la o fereastra nesemnalizata din gara Ramses, sau direct din Aswan. Vaporul pleaca la ora 12:00 de la Marele Baraj si ajunge a doua zi, cam cand o vrea Allah. Un bilet la clasa I la cabina costa 500 de lire (61 de euro) sau 323 de lire (aproape 40 de euro) pe punte la clasa a II-a (dormiti sub barcile de salvare, nu pentru ca sa fiti primii in caz de scufundare, ci pentru ca e unicul loc de pe punte unde este umbra!). La clasa I, primesti si de mancare, la clasa a II-a, ia cu tine. Vaporul va trece insa prin fata impresionantului templu al lui Ramses al II-lea de la Abu Simbel, asa ca e bine sa ai bateriile la aparatul foto bine incarcate.

Odata ajuns la Wadi Haifa, e aproape obligatoriu sa te culci intr-un hotel. Datorita orei sosirii incerte, e putin probabil ca vei prinde vreun autobuz mai departe.

 

Wadi Haifa-Khartoum

Legendarul tren Wadi Haifa-Khartoum nu prea mai functioneaza de vreun an. Se lucreaza la consolidarea sinelor, iar data finalizarii lucrarilor este cunoscuta, de asemenea, doar de Allah personal. Chiar si daca functiona, trenul saptamanal pleca joi seara si ajungea sambata la pranz in Khartoum. Avea vagon de dormit clasa I si vagoane de clasa, clasa I, a II-a, a III-a, folosea vagoane din perioade pre-biblice si nu avea aer conditionat… ma rog, strabate Sahara, nici nu ii trebuia!

Chiar si in cazul in care trenul isi va reincepe activitatea, cel mai bine este sa iei un autobuz (care, in’shallah, are aer conditionat) si care zburda, literalmente, pe noile sosele construite, evident, de fratii chinezi. Daca inainte faceai vreo 2-3 zile, acum pleci dimineata din Wadi Haifa si ajungi seara la Khartoum, in’shallah! Pretul este destul de piperat pentru Africa, dar nu trebuie sa uitam ca transportul cu autobuzul este considerat un lux pe care trebuie sa ti-l permiti, cel putin, o data in viata. Veti da in jur de 85 de lire sudaneze (pe la 24 de euro). Autobuzul soseste la autogara Sajana, nu foarte departe de centru. Daca vreti sa mai luati o pauza, merita sa vizitati Khartoumul, dar mai ales necropola mai putin cunoscuta a sultanilor nubieni de la Meroe, unde veti descoperi ca nu numai egiptenii au construit Piramide!

 

Khartoum-Gonder

Banuiesc ca multi dintre voi ati auzit vag ca, pe la inceputul anului, Sudanul s-a rupt in doua si a aparut un nou stat numit (ce lipsa de imaginatie!) – Sudanul de Sud. Situatia in Sudanul de Sud continua sa fie tulbure si luptele inter-Dumnezeu stie ce factiuni continua. Stirea pozitiva este ca drumul spre Cape Town este mai oblu prin Etiopia, iar tranzitul pe teritoriul sudanez se desfasoara departe de teatrul de lupta, traversand o zona sigura.

Desi pare normal, ei bine, nu exista autobuze directe intre capitalele Sudanului si Etiopiei… o sa trebuiasca sa faceti destul de mult bus-hopping, dar, daca plecati dis-de-dimineata (adica pe la 4 dimineata), aveti o sansa mica, dar voinica, pentru ca noaptea sa puneti capul pe perna intr-un hotel fain din Gonder (e un oras istoric in Etiopia, nu e Gondorul din The Lord of the Rings!).

Deci, luati un microbuz din autogara Mina Bary (nu e aceeasi cu cea in care ati sosit din nordul Sudanului) si mergeti pana la Gedaref. De aici, sariti intr-un taxi care sa va duca in partea cealalta a orasului ca sa prindeti un alt microbuz spre granita sudanezo-etiopiana de la Gallabat-Metema. Nu exista niciun mod de transport organizat peste granita, asa ca puteti s-o luati la picior peste podul care separa Sudanul de Etiopia. De aici, puteti sa luati un autobuz direct spre Gonder. Khartoum-Gedaref face vreo 4 ore, Gedaref-granita vreo 5-6 ore, iar granita-Gonder vreo 7 ore. In principiu, se face in vreo 2 zile, dar, daca prinzi vreun camion grabit in Gedaref, ai parte de acea sansa minuscula de care v-am spus… Preturile sunt cam de 4-5 euro pentru fiecare segment.

Odata ajuns la Gonder, ar fi pacat sa nu zaboviti sa vizitati palatele regale inspirate de portughezi sau sa nu vizitati bisericile multiseculare de pe lacul Tana. Am fost prin zona asta-iarna si puteti sa va inspirati din posturile despre Gonder si din cel despre bisericile de pe lacul Tana, aceasta adevarata Bucovina a Etiopiei!

 

Gonder-Addis Ababa

Intr-o vreme, foarte recent apusa, soselele Etiopiei puteau fi confundate usor cu solul lunar. Dar, intre timp, o minune s-a intamplat… Arhanghelii asfaltarii au aterizat cu avionul de China si s-au pus pe treaba. Iar rezultatul este (inca) minunat – sosele ca in palma care serpuiesc printre campuri pitoresti, impecabil cultivate cu tef, care arata ca in Elvetia! Desi soselele sunt gata de vreun an sau doi, marile companii de autobuze nu au aflat de aceasta minune, iar orarele autobuzelor sunt facute luand in consideratie drumuri proaste… asa ca autobuzul Gonder-Addis face doua zile (la caderea serii, autobuzul se opreste in vreun oras mai rasarit de pe traseu, iar calatorii trag intr-unul din micile hoteluri locale care abunda pe aceasta magistrala transetiopiana). Biletul de autobuz costa in jur de 300 de birr (13 euro)..

Odata ajunsi la Addis, veti descoperi o metropola in adevaratul inteles al cuvantului. Desi nu exista McDonald’s, veti revedea malluri, restaurante europene, hoteluri de lux si multe alte imagini familiare. Iata un episod din expeditia mea etiopiana cand am stat vreo doua zile in Addis Ababa.  Mancati bine, vizitati bisericile monumentale si pregatiti-va de inca o gura de Africa… Pentru ca mai e mult pana la Cape Town!

 

Addis Ababa-Moyale

Sunt circa 777 km intre Addis Ababa si granite Etiopiei cu Kenya. Autobuzul nu va costa mai mult de 200 de birr (8 euro), dar vei calatori cam doua zile si vei dormi pe drum, in complet neremarcabilul oras DIla. Prin zona sunt niste urme ale unei civilizatii care a lasat pictate pe peretii unei pesteri imaginile a nu mai putin de 3.000 de vaci stilizate (sa fi fost vreun recensamant?), dar probabil n-o sa le vezi, ci o sa mananci, bei si o sa cauti un loc de culcare. Pentru ca a doua zi, candva in timpul zilei, vei ajunge la Moyale. In principiu, nu sunt mai mult de 7 ore intre Dila si Moyale, dar, chiar si asa, probabil, vei gasi punctul de frontiera inchis. Moyale are doua incarnari: una in Etiopia, cealalta in Kenya. De fapt, frontiera trece prin mijlocul lui Moyale Mare.

Odata trecuti in Kenya, sunteti in Africa pe care v-o inchipuiti din filmele de pe National Geographic. Vehicule antediluviene, sosele inexistente, baieti care vand benzina la preturi fantasmagorice la PET de 2 litri. Welcome to Africa!

 

Moyale-Nairobi

Exista diverse versiuni despre cum poti sa faci drumul asta. Pe un site am descoperit un autobuz direct intre Moyale si Nairobi, dar, probabil, acel autobuz nu exista decat pe respectivul site, nu si in Moyale. Cel mai probabil, vei avea de stat in spatele unui camion pe un drum care nu s-a schimbat prea mult de 1.200 ani de la Moyale la Marsabit. Daca ai noroc, gasesti vreun englez care face Overland Africa intr-un 4×4 si te poate duce, cel putin, pana la Marsabit. Daca nu, pregateste-te de 10 ore de zguduiala prin praful si soarele Africii. Sa nu te mire daca ti se vor cere 600 de shilingi kenyeni (5 euro) pentru calatorie. Benzina costa al nabii de mult in Kenya nordica. In plus, s-ar putea sa trebuiasca sa mai astepti cateva zile prin Moyale pentru a veni vreo patrula militara ca sa te escorteze prin aceasta zona bantuita de somalezi..

Marsabitul o sa ti para o culme a modernismului si civilizatiei. De aici, poti sa iei un autobuz adevarat pana la Isiolo. Faci vreo 8 ore si costa tot cam 600 de schilingi (5 euro). Iar Isiolo e deja un oras adevarat, cu curse nenumarate spre Nairobi. Din Isiolo, vei reintalni un vechi prieten – asfaltul de pe sosele. Iar autobuzul Nairobi Express face doar 4 ore si jumatate pana la Nairobi, dar pleaca pe la 6-7 dimineata. Oricum, e foarte bine sa ajungi la pranz in Nairobi. Nairobi este poreclit Nairobbery si nu degeaba. De aceea, sari rapid intr-un taxi (de preferinta, aranjeaza-ti cazarea in avans si roaga-i pe cei de la hotel sa-ti trimita o masina la o autogara) si pregateste-te de primul dus cu apa de dupa granita cu Etiopia. Esti in capitala Kenyei, Nairobi, si de aici poti sa te intalnesti tête-à-tête cu leul, elefantul, girafa si zebra in superbele Parcuri Nationale ale tarii. Din pacate, marile parcuri sunt destul de departe de Capitala, iar drumurile sunt intr-o stare dezolanta (cu banii investiti in ele s-ar fi construit autostrazi suspendate cu 4 benzi pe sens prin alte parti, dar aici n-au dus decat la constructii de palate pentru cei de la Administratia Ulitelor Nationale). Daca totusi vrei sa vezi o girafa sau o zebra intr-un cadru relativ natural, poti sa dai o tura prin Nairobi National Park. Le vei vedea, dar incearca sa ignori Boeingurile 747 care survoleaza la inaltime redusa, deoarece aeroportul international Kenyatta este exact la granita parcului… Sa lasam zebrele pentru alta data si sa ne continuam drumul spre sud… Dar asta in episodul de maine!

24. harta Cairo - Nairobi.jpg

Partea 1 a Overland Africa: Cairo – Nairobi

1. moscheea Al-Ahzar Cairo.JPG

Punctul de plecare: Cairo, in poza de mai sus, moscheea Al-Ahzar

2. Piramide Cairo.JPG

Piramidele nu sunt chiar atat de grele

3. Piramida Keops Cairo.JPG

Dar sunt cam inalte

4. drumuri africane.JPG

Dar sa lasam confortul si sa ne aruncam pe drumuri africane

5. sosele Etiopia.JPG

Soselele etiopiene sunt foarte bune, dar si cam populate

6. autobuz Etiopia.JPG

Autobuze etiopiene

8. castel Gonder Etiopia.JPG

Castelele in stil european de la Gonder

7. biserica lacul Tana Etiopia.JPG

Manastire pe lacul Tana

9. Addis - Moyale.JPG

Spre sud, soseaua Addis Ababa – Moyale

10. sosele Kenya.JPG

Autostrada in Kenya

11. centru Nairobi.JPG

Centrul Nairobi

12. Giraffe center Nairobi.JPG

Hranind girafe langa Nairobi

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest