De cand a inceput criza COVID-19, un mare razboi a inceput intre companiile aeriene si agentiile de turism si o parte din clienti – in urma anularilor zborurilor si vacantelor datorita restrictiilor, starilor de urgenta si inchiderii granitelor, acestia nu au mai putut sa plece in vacantele deja platite – partial sau total. Datorita circuitului banilor despre care am mai scris, imensa majoritate a companiilor din industrie au intrat in criza de lichiditate si au oferit vouchere in schimb. Unii le-au acceptat, altii, nu. Unii au primit ceva bani (mai ales la inceput) amenintand cu o reglementare europeana care obliga prestatorii de servicii sa ramburseze in termen de 7 zile de la anularea serviciului, altii nu au primit – si de fapt si de drept, nu am mai auzit de nimeni sa mai fi primit bani in contul personal in ultima luna. Pentru ca toti operatorii au ajuns la fundul sacului – pentru ca industria sa nu se prabuseasca, statele europene au sarit in ajutor – TUI, cea mai mare agentie de turism din Europa a primit 1,8 miliarde euro, Lufthansa va primi in jur de 12 miliarde, Air France – KLM vor primi si ei 11 miliarde.
Daca in Romania, contributia turismului la Produsul Intern Brut este minora, in Europa ea este importanta – circa 10% din PIB-ul Uniunii este “fabricat” de turism, iar 6,4 milioane de locuri de munca ar putea fi pierdute in Europa datorita epidemiei.
Pentru a proteja sectorul turistic sau de transporturi, anumite tari deja au garantat voucherele companiilor proprii si ma refer aici la Grecia, dar si alte state europene .
Miercuri Comisia Europeana va veni cu o strategie de re-startare a turismului european, dar si de protejare atat a companiilor din domeniu, cat si a turistilor. Draftul a fost vazut de Reuters, citat de Yahoo Finance si poarta numele de “Europe needs a break” (“Europa are nevoie de o pauza”) prin care va cere tarilor membre sa GARANTEZE voucherele emise de companile aeriene si agentiile de turism din tarile lor.
Germania si alte state au cerut anularea legislatiei care obliga rambursarea banilor (desi la nivel national deja a facut-o), dar Comisia Europeana va cere ca voucherele sa fie doar o alternativa la rambursare.
Ce inseamna garantarea ? Una din problemele celor care sunt tentati sa accepte voucherele companiilor este ingrijorarea pe buna dreptate a faptului ca s-ar putea ca emitentii (companii aeriene / agentii de turism) sa nu dea faliment si deci sa nu mai vada banii sau serviciile niciodata. Pe buna dreptate pentru ca tinand cont de pierderile de zeci de miliarde de euro suferite de firmele din turism – transporturi, exista riscul unor falimente chiar si a unor colosi. Acum statele nationale vor trebui sa garanteze aceste vouchere in caz de insolventa a companiilor – daca agentia sau compania aeriana da faliment, consumatorul va primi banii din partea statului.
Cum vor functiona voucherele – cel mai probabil ca in tarile care deja le-au implementat – voucherele vor fi valabile pana la o anumita data (cel mai probabil 31 decembrie 2021) timp in care clientul poate sa ceara servicii respectivei companii in valoarea de banii dati (unele companii aeriene precum Wizz sau Lufthansa chiar ofera si niste bonusuri). In caz ca voucherele nu vor fi folosite (partial sau total), suma va fi rambursata la inceputul anului 2022.
Ce va aduce decizia asta ? Stabilitate si incredere. Pe langa lichiditate si evitarea unui tsunami de falimente rasunatoare.
Pentru pasageri
Daca ai cumparat un bilet de avion de la TAROM sau Blue Air direct, suma este asigurata de stat. Daca ai cumparat direct un bilet de avion de la Air France, suma este asigurata de statul francez. Daca ai cumparat direct un bilet de avion de la Wizz, va fi garantat de statul maghiar sau daca ai cumparat de la Ryanair, va fi garantat de statul irlandez. Daca ai cumparat un bilet de avion de la British Airways, ghinion, speri ca nu va da faliment pentru ca Marea Britanie nu este parte a Europei si pana acum nu pare sa vrea sa ia vreo masura de protejare.
Daca ai cumparat o vacanta de la Paralela 45 de exemplu oriunde in lume, banii dati sunt garantati de statul roman. Daca ai cumparat un bilet de avion de la vola.ro, de exemplu oriunde in lume, banii dati sunt garantati de statul roman. Sau daca ai cumparat vreun bilet de avion sau vacanta de la orice agentie din Europa, vei fi asigurat de statul respectiv. Daca ai cumparat de la booking.com, atunci vei primi garantii olandeze (Booking.com este inregistrat in Amsterdam, Olanda), daca ai dat bani lui Airbnb.com, atunci vei primi praful de pe toba pentru ca Airbnb.com este inregistrat in San Francisco (sau ma rog, poti sa-I dai in judecata in vreun tribunal din California). De asemenea daca ai cumparat vreun bilet de avion de la o agentie on-line fantoma gen Go2Gate sau edreams, imi e neclar unde sunt inregistrate – probabil nu in UE.
Pentru agentii de turism
Asa cum pasagerii au riscul ca furnizorul lor sa dea faliment, asa si agentiile de turism au riscul ca furnizorii lor sa dea faliment si sa ramana cu o gaura. Noua schema va asigura agentiie romanesti ca isi vor primi banii in caz ca partenerii lor greci, italieni, spanioli sau letoni vor da faliment. Si isi vor acoperi o parte din risc. Evident, mai ramane si expunerea la furnizorii turci, emiratezi, thailandezi sau indonezieni, dar evident este o expunere mai mica – majoritatea turismului romanesc se desfasoara in Uniunea Europeana. Exista, evident un risc mai mare pentru agentiile care organizeaza cu precadere circuite si sejururi in afara Europei.
Mai sunt o groaza de amanunte care inca nu au aparut, dar ma astept sa apara miercuri cand va fi dat publicitatii documentul final – pentru ce perioada sunt garantate voucherele, se pot primi vouchere daca eu vreau sa-mi anulez vacanta in Italia din august pentru ca imi e frica sa iau COVID ? Va exista vreo clauza (cum e in Germania) ca rambursarile sa fie facute inainte de termen doar pentru cei care demonstreaza ca sunt in pericol financiar (au fost dati afara datorita COVID-19 sau a murit principalul sustinator financiar al familiei) ?
Cert este ca e o miscare buna a Comisiei Europene pentru a mai calma o parte din nervozitatea existenta in toata Europa.
In acelasi timp, documentul va cere ca statele europene sa ridice gradual restrictiile de calatorie intre ele in functie de cum merge pandemia. Am scris deja de faimoasele bule de turism – intelegeri bilaterale intre state unde numarul de infectari a devenit extrem de mic de a-si ridica reciproc restrictiile (din pacate, in acest moment, Romania are o problema, deoarece “curba” nu coboara, suntem de cateva saptamani bune la un platou de 2 – 3 – 400 cazuri pe zi si “relaxarea” din 15 mai implica riscuri), dar UE cere ca aceste ridicari de restrictii sa fie analizate de statele unde epidemia se stinge.
Din nou, acesta este doar un draft, sa vedem cum va arata documentul final al carui termen de publicare este anuntat a fi miercuri. Si sa speram ca vom reveni din nou in locurile cele mai frumoase ale Planetei.
Cat de sigur este acest draft cu ce va fi votat sau aprobat?
In general cand apar drafturi de la Comisia Europeana, cam alea sunt. But the devil is in details… sa le vedem.
“Si speram ca vom reveni din nou in locurile cele mai frumoase ale planetei”
Deci nu vrei sa pierzi sezonul, se pare😊
Ma astept sa plec pe undeva mai prin septembrie – octombrie. Parere personala. Cine stie 🙂
Prin Europa, vei putea calatori mai devreme… Vino in Cipru😊 (mai bine aici decat nicaieri) Granitele EU se vor deschide si pt cei din afara EU care au afaceri sau proprietati, job aici, inainte de Septembrie.
Sa vedem cand s-o deschide Cipru. Si sa reapara zonele verzi si la romani 🙂
Aici, in Cipru, hotelurile deschid in Iulie. Deci, esti binevenit… Cred ca vor accepta romani. Prietena mea a avut rezervare pt 1 Mai in Paphos, dar a schimbat-o pt Iulie – August. Vor primi romani.
Sa se deschida si granita inter-cipriota. Imi place mult mai mult in nord 😉
Da, recunosc, e mai frumos in Ciprul de Nord (poate chiar mai ieftin) si cred ca si localnicii au o atitudine mai buna fata de turisti… dar se supune acelorasi reguli, deci va fi deschis😊
Nu neaparat. Republica Turca a Ciprului de Nord poate lua alte decizii. Am inteles ca si acolo nu au fost prea multe cazuri de COVID
@Cezar – legat de lipsa masurilor in Marea Britanie, TUI-ul in UK e ATOL protected 😉
UK nu este o tara europeana. In Europa, cred ca doar Danemarca are ceva similar cu ATOL.
Dar ce e UK, o tara asiatica?
Este asiatica, este africana, nu este clar. Un lucru e clar, nu este un stat european. Masurile despre care am scris sunt luate de Comisia Europeana si sunt valabile pentru Europa.
Cred ca și vrut sa spui ca I face parte din UE. Asa nici Elveția sau Norvegia nu sunt țări europene.
Nu sunt. Au legislatie proprie intr-o buna parte din probleme, nu urmeaza legislatia europeana
Ciprul de Nord se supune acelorasi reguli – Cipru are un singur presedinte (adevarat nu au fost multe cazuri acolo)
UK – este tara Europeana, dar acum are statut special datorita Brexit-ului (urmeaza sa iasa din Uniune, dar este tara Europeana)
Sunt unul dintre cei care și-a anulat vacanța (în Hurghada) și am primit un voucher (contravaloarea avansului plătit).Mă intereseaza demersul final al C.E.în legătura cu acest subiect.
Il astept si eu. Termenul anuntat pentru publicarea deciziei finale e miercuri, 13 mai adica maine