Anul acesta se anunta a fi cel mai bun an din istoria aviatiei mondiale. Romania nu facea exceptie. Cresterea economica la nivel mondial, urmata de investitii enorme in mijloace de transport indicau o crestere accelerata a pietei. Lumea era din ce in ce mai mica, aproape orice colt al lumii devenise deschis, accesibil, iar IATA anunta pentru 2020 o prognoza de 4,7 miliarde de calatori doar cu avionul (dupa ce in 2019 fusesera inregistrati 4,5 miliarde). Acum, IATA prognozeaza doar 2,2 miliarde calatori (desi multi zic ca nu vor fi 2 miliarde), iar la anul in cel mai bun caz, doar 3,3 miliarde.
Ce s-a intamplat in Romania ? Evident, tendintele sunt similare – o scadere dramatica – lockdown, interdictii de zbor, iar apoi datorita pierderii pandemiei de sub control, am devenit ciuma Europei si aproape doua treimi din tarile Europei au introdus restrictii de circulatie pentru calatorii care vin din Romania – de la o interdictie absoluta (Cipru, Finlanda, Danemarca) la obligativitate de carantinare (Italia, Belgia, Olanda, etc) sau de a prezenta un test COVID (Germania, Grecia sau Austria). Dar iata care e retrospectiva de pana acum a anului 2020 din perspectiva celei mai mari agentii de travel on-line din Romania.
Ianuarie 2020 – anul incepe super-bine. Promotia deja traditionala a Vola numita Ieftinuarie duce la vanzarea a aproape 50.000 bilete, o crestere de 10% fata de anul precedent. Undeva, departe in China apare un virus nou care ii ingrijoreaza la un moment dat pe chinezi care decid sa inchida o provincie mai putin cunoscuta si vizitata din centrul tarii in jurul metropolei Wuhan (de asemenea, departe de a fi un centru de prim ordin al turismului). Incep sa se anuleze niste zboruri din Europa, dar nimic nu pare ingrijorator.
Feburarie 2020 – noul corona virus isi face cale in Europa dupa ce aparusera cazuri in mai multe tari asiatice si Australia. In Asia de Est, incep sa apara inchideri de tari si regiuni, iar companiile aeriene isi opresc zborurile. Dupa ce Spania sau Italia anunta cateva cazuri, o explozie neasteptata de cazuri loveste Italia, mai ales in zona nordica, Lombardia. Apar interdictii de zbor spre si dinspre Lombardia, primele lockdown-uri si mai ales teama ca focarul lombard se va extinde in toate Europa. Numarul de bilete de avion scade abrupt in cazul vola.ro – de la circa 50.000 bilete vandute la vreo 30.000 bilete. Numarul de pasageri se imputineaza, dar nu au loc anulari de zboruri – doar 3% din cele vandute de Vola.ro (evident, majoritatea in Europa).
Martie 2020 – Tara dupa tara isi inchide in disperare granitele. Unele (precum Cehia) interzic nu numai intrarea in tara, ci si iesirea. Romania introduce carantina obligatorie pentru toti cei care vin din tari care au mai mult de 500 de cazuri – in acest caz fiind majoritatea din Uniunea Europeana cu mari comunitati romanesti. De asemenea, se interzic cursele de avion, dar si de tren sau autobuz. Blue Air si TAROM anuleaza toate zborurile si raman cu flota la sol. Wizz Air mai zboara sporadic spre putinele tari spre care este permis, dar avioanele sunt aproape goale. Urmand exemplul altor tari din Uniunea Europeana si nu numai, Romania introduce starea de urgenta si interdictii masive de mobilitate. Zeci sau sute de mii de romani vor sa revina acasa, dar cursele aeriene sunt suspendate, asa ca unii revin pe cale rutiera
Martie – Mai 2020. Intreaga Europa se afla intr-un lockdown mai mult sau mai putin strict. Calatoriile ne-esentiale sunt interzise, la fel si numroase zboruri aeriene. 25.000 de curse aeriene sunt anulate zilnic la nivelul intregii Europe. Pe 1 mai 2020, pe toate aeroporturile romanesti mai sunt inregistrate doar 39 zboruri. Cu un an inainte, fusesera 360. 95% din cursele clientilor Vola.ro sunt anulate (spre deosebire de o medie de 3% in ianuarie – februarie). Milioane de oameni intra in somaj tehnic. Milioane de calatori se arunca disperati asupra companiilor aeriene si agentiilor de turism on si off-line sa primeasca banii inapoi. Industria aviatica mondiala este la un pas de disparitie, dar pana la urma rezista – rambursarile au loc lent, atat din motive tehnice, cat si de lipsa de bani. Pana la urma statele injecteaza sau anunta ca vor injecta aproape jumatate de trilion de dolari in aviatie – companii aeriene, aeroporturi, furnizori de servicii la sol si producator sau firme de leasing de avioane (din aceste 500 miliarde, Romania a promis 150 milioane care nu au ajuns nici in ziua de azi).
In aceasta perioada de lockdown in care milioane de europeni si-au pierdut locurile de munca sau au intrat in somaj tehnic, fluxul a fost mai degraba spre Romania. Numerosi muncitori romani dati afara incercau sa vina acasa cu avionul, dar cum ziceam 95% din curse au fost anulate din cauza diverselor restrictii impuse de diverse state. Vola.ro zice ca in perioada martie-mai, 90% din bilete au fost intr-o singura directie (bilete one-way) si imensa majoritate spre Romania, dar toate companiile aeriene si-au anulat zborurile.
Toti angajatii vola.ro sunt redistribuiti la raspunsuri, reusind in aceasta perioada sa raspunda la 200.000 e-mailuri si 65.000 conversatii pe chat in timp ce liniile telefonice se prabusesc complet.
Iulie 2020 – tara dupa tara ridica conditiile de lockdown general si multi au senzatia ca pandemia este gata. Companiile aeriene isi reincep activitatea, dar Romania este lovita imediat de un val 2 (spre deosebite de alte tari unde valul 2 vine doar de prin septembrie), asa ca una dupa alta, tarile europene impun diverse restrictii pentru orice calator venit din Romania indiferent de nationalitate. Devenim “Ciuma Europei”. Rand pe rand, Marea Britanie, Italia, Austria, Germania, Belgia, Olanda, Cipru impun restrictii. Vacantele externe sunt anulate (cu exceptia celor spre Grecia unde se cere doar un test COVID), dar in acelasi timp, preturile biletelor de avion scade dramatic. In dorinta de a putea umple cel putin o jumatate de avion, media preturilor la biletele de avion scade cu 24% fata de aceeasi perioada a anului trecut (de la o media de 199 euro la 154 euro).
August – 2020 – unde zbor calatorii din Romania in perioada verii ? Marea Britanie (unde pretul mediu scade cu 41%), Italia (pretul mediu scade cu 45%), Spania (pretul mediu scade cu 42%), Germania (pretul mediu scade cu 36%) si Franta (pretul mediu scade cu 26%) – Franta este singura tara care nu a avut restrictii – nici spre Franta, nici la intoarcerea din Franta, prima restrictie fiind impusa de Romania doar la inceputul lui octombrie, in conditiile in care tara atinge aproape 20.000 cazuri de infectare pe zi !
In plus, numarul de pasageri pe zborurile interne scade cu 50%. Vola.ro sustine datorita anularii marilor festivaluri gen Untold, Summerwell, Neversea sau Electric Castle. Eu as zice ca mai degraba datorita reducerii calatoriilor in interes de afaceri.
Cum a reactionat vola.ro la schimbari:
- Automatizare – o mai mare automatizare a raspunsurilor in conditiile in care numarul de cereri de recuperari bani (sau vouchere) au crescut de la 2 – 3% la 95%.
- Lansare de produse de asigurare care sa acopere si riscul de COVID – Vola Rambursabil si Vola Medical acopera si riscul de COVID.
- Produse noi – Vola Boats – alaturi de explozia de cerere de campere, a aparut si o crestere exploziva de calatorii cu barca (nu e vorba de croaziere pe vase din acelea cu 5000 pasageri, ci de yahturi cu numar redus de turisti (eventual din aceeasi gasca de prieteni sau rude). As fi bagat si un Vola Camper, dar probabil e mai greu de gasit un furnizor semnificativ pentru o piata care pana acum cateva luni era nisa nisei.
Cei de la vola.ro incearca sa faca si niste prognoze. Sincer, sunt de acord cu unele si asa asa cu altele.
- Oamenii vor siguranta atat la bord, cat si in destinatia aleasa de vacanta. 64% din oameni nu se simt in siguranta sa plece in vacanta, asa ca prefera sa stea acasa si sa amane prima vacanta pentru cand se termina pandemia. In acest moment, cei care totusi decid sa mearga in vacanta, au decis destinatia in functie de numarul scazut de cazuri COVID (53%), nu e aglomerat (39%) si alte motive (8%). Eu ma aflu in acel 53% de aceea am ales Cehia (in momentul in care pandemia era aproape invinsa in statul central-european, ca acum a ajuns “ciuma Europei” asta e altceva) si insulele Ciclade din Grecia. Da, de acord.
- Expertii se asteapta ca in prima jumatate a 2021, companiile aeriene vor oferi preturi scazute pentru a incuraja calatoriile. De acord, dar sunt absolut convins ca incepand cu scaderea riscului de pandemie, preturile vor creste semnificativ – acele 500 miliarde de care povesteam, nu sunt date cadou, trebuie returnate – si asta nu se poate face cu bilete la 19, 49 sau 99 euro. De altfel, anumite tari au si anuntat ca vor interzice vanzarea de bilete de avion la pret de dumping (Austria, bunaoara).
- Vola.ro crede ca doar in 2022, se vor atinge si depasi vanzarile din 2019. Nu cred. Cred ca asta se va intampla doar in 2023 sau 2024, in functie de cat de repede va fi vaccinata o buna parte din populatia lumii.
- Creste nevoia folosirii unui consultant de calatorii si cumpararea de bilete de avion prin consultanti / agentie de turism (49% din respondentii unei cercetari de piata spun ca sunt mai dispusi ca inainte). Sincer, asta se va intampla doar in cazul in care agentiile de turism vor demonstra cat se poate de convingator ca au rezolvat problemele clientilor lor mult mai repede decat in cazul celor care au cumparat direct de la compania aeriana. E unul din challenge-urile pe care Vola.ro le are si incearca sa arate – ca i-au aranjat mai repede pe clientii lor. De asemenea, 39% din turistii tineri (18 – 38 ani) sustin ca sunt mai tentati acum sa foloseasca serviciile unei agentii de turism decat inainte.
- Diaspora creste, calatoriile de afaceri scade. Partial de acord. Absolut de acord ca piata de calatorii in interes de serviciu va scadea semnificativ si nu stiu daca isi va reveni vreodata (poate doar sub-segmentul de incentive-uri), dar am dubii ca segmentul ethnic va creste. Indiscutabil, odata cu ridicarea restrictiilor va fi primul care se va urca in avion, dar am dubii sa ajunga la nivelul de dinainte de pandemie prea curand. Poate mai prin 2022 – 2023.
Cam astea sunt informatiile si analizele celor de la vola.ro facute pentru prima oara publice. Sincer, pe mine m-au motivat sa scriu ceva despre cum vad eu evolutia in urmatoarele luni a aviatiei si calatoriilor. Si poate am timp sa scriu pentru maine.
Pana atunci, va invit sa cititi toate datele si analizele furnizate de vola (nu le-am scris pe toate). Le gasiti aici –> Vola despre situatia pe piata .
Intrebare offtopic: stiti daca Portugalia ( continentala) cere test PCR? De site-ul MAE nu reiese foarte clar. Va multumesc
Pentru Portugalia continentala, nu. Este obligatorie pentru Portugalia insulara – Madeira si Azore.