Trebuie să spun din capul locului că nu îmi place prea mult să șofez. Deși zic că sunt un șofer relativ bun – nu am avut niciun accident, exceptând vreo două-trei julituri, și conduc constant din 1993. Dar nu îmi place să șofez. Poate și pentru că prefer să admir peisajul, să fac poze, să văd pe unde trec. Și ca șofer trebuie să mă uit după dementul care depășește pe linie continuă, după biciclistul beat, pietonul care are accente sinucigașe, după gropi în șosele (aproape dispărute în România, dar numeroase pe alte meridiane) și după alte elemente stresante și prea puțin interesante. Dar atunci când călătoresc pe o șosea absolut superbă este o încântare și stau lipit ca musca de lampă. Și am avut ocazia să parcurg niște șosele absolut fantastice. De aceea, o să vă recomand câteva – nu este un clasament, urăsc clasamentele de acest fel, ci o înșiruire. Și, evident, aștept și propunerile voastre.
Transfăgărășanul, România – dacă Jeremy Clarkson a spus în Top Gear că Transfăgărășanul este „cel mai uimitor drum pe care l-am văzut” („the most amazing road I’ve ever seen”), cine sunt eu să-l contrazic? Și nu pot să-l contrazic. E drept, față de filmările din 2009, șoseaua a fost asfaltată ca lumea și nu mai e experiența aceea cu cratere selenare din perioada filmărilor pentru Top Gear, dar peisajul a rămas incredibil. Mulți se limitează la drumul dintre Bâlea Cascadă și cabana Bâlea Lac, dar tot drumul este superb, inclusiv pe partea sudică. De la Cârța la barajul Vidraru și încă mai jos, este o încântare. Este, de altfel, primul drum spectaculos pe care l-am văzut și, evident, rămâne acolo undeva la corazon. Sigur, problema este că în lunile de vară, mai ales în weekenduri, mai repede ajungi pe jos decât cu mașina, din cauza ambuteiajelor create de amenajările absolut haotice din vârf, de la Bâlea Lac. Deși Consiliul Județean Sibiu este unul dintre cele mai performante din România, situația de la Bâlea (Bâlea ține de județul Sibiu) este o rușine pe care sper că o vor rezolva cât se poate de repede.
Autostrada Militara, Georgia. După cum îi spune numele, scopul șoselei care străbate Caucazul a fost militar. După ce Rusia a ocupat Georgia în secolul al XVIII-lea (evident, promițându-le libertatea), vechea trecătoare prin care au trecut atâtea armii, dar și negustori de-a lungul mileniilor trebuia dezvoltată pentru a asigura un transport al trupelor mai ușor și mai rapid. Așa a apărut Georgian Military Highway. În principiu, ea se întinde de la Tbilisi, capitala Georgiei (în sud) până la Vladikavkaz (capitala Osetiei de Nord – Alania, republică aflată în Federația Rusă), dar pentru turiștii obișnuiți nepurtători de pașaport rusesc, Autostrada Militară înseamnă drumul dintre Tbilisi și Kazbegi (sau Stepantsminda, ultima localitate de pe teritoriul Georgiei înainte de punctul de frontieră cu Rusia). De la ieșirea din Tbilisi, poți face o mică tură la Mtskheta, capitala feudală a țării, și la cetatea Ananuri, un soi de castel Bran al Georgiei la intrarea în munți. Apoi drumul devine o simfonie de serpentine, urcând pe buza muntelui, iar priveliștile sunt de la fantastic în sus. Drumul trece prin Gudauri, stațiunea de schi nr. 1 a Georgiei (unde se află incredibil de multe pârtii și instalații de transport pe cablu), pe lângă așa-zisul monument al prieteniei ruso-georgiene (ca peste tot, rușii au construit monumente care să sărbătorească prietenia între ocupați și ocupanți), dar de unde ai parte de o panoramă minunată. La finalul traseului, ajungi în localitatea Stepantsminda (numită în trecut Kazbegi), de unde ai o panoramă de neuitat cu Biserica Trinității și masivul vârf înghețat Gergeti, care oferă un fundal absolut fantastic.
Autostrada Pamir, Tajikistan & Kyrgyzstan. Unul dintre fabuloasele Drumuri ale Mătăsii din vechime, autostrada Pamir a fost construită, de asemenea, de ruși în perioada interbelică, pentru a avea un acces mai ușor și să controleze această zonă. Oficial, autostrada începe la Dushanbe, capitala Tadjikistanului, și se termină la Osh, al doilea oraș ca mărime al Kyrgyzstanului (indiscutabil, drumul se poate face și în sens invers). Cățărându-se până la peste 4.500 de metri, drumul este greu, cu porțiuni off-road și de asfalt sovietic cu mai multe cratere decât solul lunar. Dar peisajele cu sarabanda de munți înșirându-se de-a lungul râurilor Panj și Pamir sunt absolut fabuloase. Timp de sute de kilometri, drumul se mulează pe traseul râului care reprezintă granița dintre Tadjikistan și Afganistan (Afganistanul este uneori la 200 – 300 de metri de Pamir Highway), iar pe drum poți descoperi citadele din perioada zoroastriană, izvoare termale și sate uitate de lume cu oameni frumoși și ospitalieri. Între cele două orășele un pic mai răsărite din Pamir (Khorog și Murghab), nu exista niciun hotel sau guesthouse, așa că pentru oricine cazarea este la oameni acasă. Și sunt niște amintiri mult mai faine decât dacă ai sta într-un hotel.
Autostrada Karakorum, Pakistan & China (Regiunea Autonoma Tajika). Șoseaua a început să fie construită în 1962 de chinezi, pentru a crea un drum comercial spre Oceanul Indian, și a fost deschisă publicului în 1978, dar se află pe unul dintre Drumurile Mătăsii de acum sute și sute de ani. Oficial, șoseaua leagă capitala Pakistanului, Islamabad, de Kashgar, vechea capitală uigură, dar zona faină începe la vreo 200 km nord de Islamabad, înainte de Chilas. Munții din această zonă par să fi fost puși cu mâna de vreun instagramer, pentru că „pozează” incredibil – nu sunt înghesuiți, pur și simplu se înfățișează amplu și în întreaga splendoare, făcând deliciul oricărui fotograf sau pozar. Lângă autostradă, poți urca la Fairy Meadows, aflat pe drumul spre Nanga Parbat care „pozează” incredibil de aici, iar un pic mai târziu, este o intersecție – drept mergi spre Gilgit, capitala regiunii montane a Pakistanului – Gilgit-Baltistan, iar la dreapta, spre Skardu, o altă regiune de mare altitudine absolut fabuloasă. După Gilgit, intri în coridoare montane absolut fenomenale, pentru ca apoi să te „verși” pe o vale amplă, înconjurată de vârfuri acoperite cu zăpadă – valea Hunza, spusă și a „centenarilor”. Drumul continuă până la frontiera chineză de la Khunjerab Pass (4.693 de metri altitudine) – înseamnă „Pârâul de Sânge” în limba localnicilor – wakhi, o limbă din familia persană, vorbită în Pamir (Tadjikistan, Afganistan și Pakistan). Este cel mai înalt punct de frontieră din lume și aici se află și ATM-ul (nefuncțional, de altfel) de la cea mai mare altitudine din lume. Drumul dintre Hunza și Khunjerab are accente selenare și te poți intersecta cu turme de iaci ale ciobanilor pamirezi. În jurul graniței, pass-ul este, de fapt, un podiș de mare înălțime. Nu am fost în partea chineză, dar îmi propun ca vreodată să termin tot drumul până la Kashgar (420 km de la graniță) care traversează regiuni locuite de pamirii persanofoni și uigurii turcofoni. Peste tot, șoseaua este foarte bine asfaltată, iar traficul este extrem de redus (exceptând în orașele Gilgit și Karimabad, Pakistan).
Coasta Dalmată, Muntenegru și Croația. Da, e aici aproape și e absolut fabuloasă. Dacă până acum v-am povestit despre drumuri montane, ei bine, acesta are un plus – este un drum care se strecoară între munți și mare – un mix aproape perfect. În Muntenegru, în plus, ai parte de un așa-zis fiord sudic. Nu este fiord, nu a fost „sculptat” de ghețari, dar este absolut fabulos, mai ales dacă te urci pe vreuna dintre înălțimile munților. Spre deosebire de celelalte drumuri fabuloase despre care v-am scris mai sus, aici, pe lângă mixul acesta fantastic între munți și mare, poți găsi numeroase orașe istorice – Budva si Kotor în Muntenegru, Dubrovnik și Split în Croația, adevărate bijuterii ale arhitecturii feudale, dar și romane. Evident, șoseaua este de bună calitate, dar nu autostradă, așa că mai așteaptă-te la ambuteiaje în orașe și, mai ales, la granița croato-muntenegreană care, în zilele noastre, este granita Schengen între Uniunea Europeană și Balcanii extracomunitari.
Chapman Drive, Africa de Sud. Aflată pe coasta estică a Peninsulei Capului, leagă Cape Town de Capul Bunei Speranțe pe o șosea săpată în stâncă, deasupra Oceanului Atlantic. Este o frumusețe. În plus, capătul ei nordic este Cape Town, probabil unul dintre cele mai frumoase orașe din lume și, cert, cel mai frumos din Africa, iar în zonă poți să descoperi și unele dintre cele mai simpatice exemplare de faună sud-africană – la Simon Town (care, tehnic, nu este pe Chapman Drive, dar un pic în lateral) te pot distra haioșii pinguini și la începutul lui Chapman Drive, la Hout Bay, dai de lei de mare (unii dorm și prin port, dar majoritatea pot fi văzuți într-o excursie cu barca pe o insulă din larg). Pe șosea, un anumit loc este considerat cel mai umed din Africa – se numește Misty Cliffs și un microclimat face ca aici să fie permanent (sau aproape permanent ceață).
Am mai auzit ca fiind extrem de pitorești Coasta Amalfi, Italia, dar și Drumul Trolilor din Norvegia, dar, din păcate, încă nu am ajuns acolo. Mai departe, am auzit că Great Ocean Road, aflat în apropierea orașului australian Melbourne, este unul dintre cele mai spectaculoase din lume. Poate, într-o zi…
Și deoarece călătoriile cu mașina sunt asociate evident cu numeroase riscuri de accidente, nu pot să nu vă recomand ca oriunde mergeți, chiar dacă sunteți la volan sau nu, să vă faceți asigurare de călătorie. Personal, din 1994 de când am ieșit prima oară din țară într-o excursie chiar și când dădeam o fugă de câteva ore la Ruse, colo-șa, dincolo de Dunăre, în Bulgaria, am făcut asigurare. Am folosit-o vreodată? Nu, niciodată. Dar nu se știe niciodată.
Vă puteți face asigurare foarte simplu online chiar și când intri cu mașina în punctele de frontieră de la Giurgiu, Vama Veche, Nădlac sau Ungheni. Asigurarea se poate face în câțiva pași, intrând pe acest link: https://www.eurolife-asigurari.ro/asigurare-calatorie
ȘI CEL MAI IMPORTANT: Dacă folosiți codul IMPERATOR30, primiți o reducere de 30% din costul asigurării 🙂 Drumuri sigure să aveți!
Voi pe unde ați fost, pe ce șosele care v-au impresionat cu frumusețea lor ați fost și merită să le recomandați?
Imagini de pe cele mai frumoase sosele
Transfagarasan, dar nu imaginea cea clasica. Asa arata dinspre Muntenia
Ambutaiajul e firesc pe Transfagarasan
Da, da, e Transfagarasan
Cetatea Ananuri, inceputul Autostrazii Militare
Autostrada Militara Georgiana
Drumul peste Caucaz
Caucaz
Coada tipica la granita Rusiei
Pamir Highway. De partea cealalta a raului este … Afghanistanul 🙂
Pe Pamir Highway la peste 3000 metri altitudine
Spre granita cu Kyrgyzstanul
Pe malul lacului Karakul in Tajikistan
Karakorum Highway in Pakistan
Karakorum Highway trece pe Valea Hunza
Karakorum Highway
Cam asa arata Karakorum Highway pe vremuri. Acum mai e doar drumul spre Fairy Meadows
Coasta Dalmata
E drept, o alta calitate de sosea 🙂
Neum, enclava bosniaca la Marea Adriatica
Suburbiile Cape Town – de unde incepe Chapman’s Road
Chapman’s Road – intre munte si Oceanul Atlantic